Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Energiebalans

Re:Energiebalans 20 sept 2010 21:45 #150203

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Dat valt tegenwoordig wel mee, vanaf 6 tientjes zijn in Nederland DC-stroomtangen te vinden, bestel je ze in China dan ben je voor ongeveer de helft klaar. Maar het is even zoeken, de meeste goedkope tangen kunnen alleen AC.

Zelf heb ik een Chinees prul en die heeft alleen wat moeite met de nul, verder is ie nauwkeurig. Plus of min 0.1A haal je er effectief uit, aan nauwkeurigheid, door die quirk rond de nul. Die overigens best exemplarisch kan zijn. Bereik via schakelaar te kiezen tussen 40A en 400A. Ook geen enkele moeite met de startmotor stroom dus, al gauw een dikke 100A :)

In ditzelfde apparaat zit autoranging volt, ohm, frequentie en nog een paar metingen, maar geen mA bereik ofzo, wat je in een normale multimeter wel aantreft.

Als je een nauwkeurige som wil, ga dan niet zelf optellen maar zet alles wat je wil optellen tegelijk aan (bv. je "totaal ankerverbruik", "totaal vaarverbruik" enz) en meet in 1x de som van alle combinaties die je weten wil. Dat is nauwkeuriger dan alles apart en met de hand optellen.

Verder bouw ik permanent een ampere meter in m'n nieuwe schakelpaneel (a la Sjaap) zodat ik altijd het verbruik kan zien als ik dat wil, zonder de multimeter op te hoeven graven. Dat is waarschijnlijk nog nauwkeuriger dan een stroomtang ook.
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 21:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 21 sept 2010 07:42 #150236

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
H2O schrijft:
Ik heb zelf zo'n ST60 setje, met zelfs nog een metertje meer (heb geen tridata maar een losse log en dieptemeter). Die 4 metertjes + log- en windgevers gebruiken bij elkaar nog geen 0,3A. Scheelt in jouw berekening ook weer bijna 6Ah per dag!

@FMJ: Een AC stroommeettang maakt gebruik van inductie (zeg maar net zoals een transformator), en dat is vrij eenvoudig om te doen. Een DC meettang meet het magnetisch veld rondom de geleider, en dat is een stuk complexer en dus duurder.

Jeroen.

Dus toch wat ik dacht bij gelijkstroom.. Alleen is dat duurder, weer wat geleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 21 sept 2010 07:48 #150239

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Die 4 metertjes + log- en windgevers gebruiken bij elkaar nog geen 0,3A. Scheelt in jouw berekening ook weer bijna 6Ah per dag!

Joepie!
Straks heb ik nog over :laugh:

Ga inderdaad eerder naar de groepen verbruikers kijken/meten dan individueel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 21 sept 2010 18:53 #150416

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Wijnja antwoordde op één van m'n andere vragen ("Watermaker in de Med") met de suggestie een alternator bij te plaatsen.
Om het een beetje overzichtelijk te houden ga ik hier daarover verder.

Heb daar ook aan zitten denken.
Welke Penta heb je? Hoeveel A is de alternator?
Is het niet zo dat je de grootte van de alternator moet aanpassen aan de totale Ah van de accu's? Ik bedoel: een te grote alternator op een kleinere accubank is nefast??

Welke spanningsregelaar moet er tussen of zit die ook op de alternator?

Weer huiswerk! :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 21 sept 2010 19:25 #150431

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schrijft:
Is het niet zo dat je de grootte van de alternator moet aanpassen aan de totale Ah van de accu's?

amai, da's wel ne goei idee zulle!

laastroom 10 tot 20% van de Ah waarde van de accu(s) die je wil laden.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 21 sept 2010 20:17 #150455

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
amai, da's wel ne goei idee zulle!

Je bent de "ik bedoel" vergeten te lezen...

Wat de laadstroom betreft heb ik net gelezen dat je tot 30% kan gaan. Voor een 300 Ah accubank kom ik dan maar uit op een 90 A alternator.

Ik vroeg me in vorig bericht eigenlijk af of je naar een HOA van 150A kon gaan, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Spanningsverliezen op de kabels meegerekend zal je dan nog wel op 130A komen, zeker?

Moet nog opzoeken wat de regelaar allemaal goed of fout doet...
Ga er nu al maar vanuit dat de regelaartjes op de alternatoren niet de beste laadcyclus garanderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 21 sept 2010 23:59 #150519

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
In auto's is het niet ongebruikelijk om een 60A dynamo op een enkele 44Ah accu te gebruiken... meer dan 100% dus. Na aftrek van injectie en andere verbruikers zal er zo'n 50-55A maximaal overblijven. Oftewel, laadstroom heb je voor startbatterijen niet snel teveel, al moet de motor het natuurlijk nog wel trekken. De vraag is of de accu uberhaupt zoveel laadstroom accepteert. De dynamokeuze in auto's zal ook gebaseerd zijn op het worst case "cold mornings" verbruik. Verlichting, aanjager vol open, achterruitverwarming en een hongerige accu... dan zit je zo aan die 60A.

Dat je laadstroom niet snel teveel hebt kan voor een deep cycle batterij natuurlijk wel anders liggen, dat weet ik niet exact.

In de handleiding van mijn Pentaatje met 35A dynamo staat een standaard accucapaciteit van 60Ah, met een maximum van 120Ah. Dat is een voorgeschreven bereik van 29% tot 58% ; een stuk meer dan die 10-20-30 procent.

Als je het precies wil weten, wat de optimale accu/dynamo capaciteit verhouding is, kun je het beste te rade gaan bij de fabrikant van je accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 22 sept 2010 06:39 #150538

Investeer in een accumonitor (b.v. Nasa). Dan krijg je een goed idee van het verbruik en kan je door selectief in te schakelen de verbruikers meten. Daarnaast natuurlijk een goede benadering van de laad-toestand.
Je ziet ook of de dynamo/regelaar nog goed werkt.
Ik weet nu precies wat mijn verbruikers doen en ook dat de dynamo lekker met 30-35A oplaadt als dat nodig is (het led anker licht verbruikt zo weinig dat het soms niet te zien is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 22 sept 2010 15:03 #150685

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Free Bird schrijft:
Investeer in een accumonitor (b.v. Nasa). Dan krijg je een goed idee van het verbruik en kan je door selectief in te schakelen de verbruikers meten. Daarnaast natuurlijk een goede benadering van de laad-toestand.
Je ziet ook of de dynamo/regelaar nog goed werkt.
Ik weet nu precies wat mijn verbruikers doen en ook dat de dynamo lekker met 30-35A oplaadt als dat nodig is (het led anker licht verbruikt zo weinig dat het soms niet te zien is).

Helemaal mee eens. De Nasa Clipper Battery monitor is een geweldig apparaat, naast het aantal laad/ontlaad amperes, geeft hij ook accuvulling in % en time to go.
Op mijn bootje zonder aparte startaccu heel erg handig. Nadeel is dan weer wel dat hij maar 1 accu kan monitoren. En de meeste schepen hebben meerdere accu's.

Zou je kunnen oplossen met een schakelsysteem wellicht, maar dan moet je nog wel een aantal shunten erbij zien te krijgen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 22 sept 2010 18:49 #150736

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Nadeel is dan weer wel dat hij maar 1 accu kan monitoren. En de meeste schepen hebben meerdere accu's.

Accu's die parallel geschakeld zijn, worden die niet als één gezien dan? (accubank)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 22 sept 2010 19:22 #150747

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Lijkt mij van wel, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Navragen bij Nasa Clipper, mijn ervaring is dat ze snel een antwoord sturen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Energiebalans 22 sept 2010 19:25 #150749

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Ja parralel geschakelde accu's ziet de clipepr als 1 accu(bank). Alleen je start en eventuele boegschroef of ankerlier accu houdt hij dus niet in de gaten. Maar dat is ook helemaal niet erg.
Laatst bewerkt: 22 sept 2010 19:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl