Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Loodzuur / AGM / Gel

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:12 #294274

monreve schreef :
Ik zou gewoon zowel de lader als de alternator op loodzuur-stand zetten, dan krijg je nooit te hoge laadspanningen. De alternator zou ik op de start-accu houden, alleen als je verwacht vaak midden in de rimboe stroom te moeten draaien met je motor, zou ik die op de agm's aansluiten.

Stan

Ik weet wel dat dit niet mijn keuze wordt. Ik ben regelmatig meer dan 24uur aan het zeilen, dan moet ik met een koelkast, en navigatie apparatuur en verlichting toch echt stroom draaien. Het is mij ook met andere boten vaker overkomen dat ik midden in de nacht een spanning alarm kreeg en even moest bijtanken.
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 06:13 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:16 #294275

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
@ Lodewijk

dat geloof ik direct.
Sommige kunnen dit..

Ik schreef het overgrote deel zijn exact dezelfde als in auto motoren.

Deze 14 volt kan gecompenseerd zijn met een diode of potmeter (extra weerstand)

De alternator kan dit zelf regelen.
Mijn eigen installatie met een Yanmar was standaard uitgevoerd met een te dunne ader op de B+.
Een oversize ader gemonteerd en de spanning was 13,8 en is nu 14 volt.
Dus er zijn ook externe factoren die van invloed zijn.

Alleen de spanning is niet de juiste indicator voor laden.
De vraag is dan, wat is de stroom die er op loopt gedurende het laad proces.

Deze standaard regelaars en dynamo's geven veel minder lading als de bekende merken met 3 traps regelaars met temperatuur compensatie.
Deze laden veel meer stroom door de instelbare regelaar en meer polig anker.


Dat kun je hier goed zien.




helaas kan ik geen laad karakteristiek vinden van een standaard dynamo.
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 06:18 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:26 #294278

Bij mij zit het laden vanaf de alternator nu zo in elkaar:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:32 #294280

Lodewijk,

In normale toestand laadt een dynamo/alternator niet of nauwelijks met stationair toerental.
De redenen hiervoor:
-Een stationair ladende dynamo levert vermogen, dit moet dus via de startmotor uit de accu komen.
Wat de dynamo levert gaat dan wel weer de accu in, maar wel met de nodige verliezen.
-Een koude motor heeft de eerste minuten, tot een zekere temperatuur bereikt is, vrijwel geen vermogen over om (stationair) iets aan te drijven.

Normaal is de startaccu vol voor het starten. Start de motor vlot, dan is hij ook nog vol na het starten.
Het lijkt me dat je motor een tikkeltje sneller stationair draait, daardoor ook de dynamo en dus een ietsje meer laadspanning.
Bij ongeveer 1400/1600 rpm levert de dynamo zijn volle vermogen. Dit wordt geregeld door de laadtoestand van de accu.

De standaard regelaars zijn lang niet zo inferieur als ik hier denk te lezen.
Dat ze in autos snel terugregelen komt omdat auto accus vrijwel altijd vol zijn.

14,2 volt doet nergens kwaad. Je mist bij sommige accu typen het laatste beetje lading, nou en.. dan is mijn accu voor 96% vol ipv van 100.
Er is vrijwel voortdurend een verbruiker actief, dus ontstaat altijd een evenwicht toestand die, in ´t gunstigste geval net even onder die 100% ligt.

Niks mis met peperdure Stirling regelaars of dynamos, maar kijk eens naar de prijs/prestatie verhouding.

Het borrelen/koken van vloeistof accus is voornamelijk om het zuur goed te mengen.
Bij gel accus is dat mengen niet nodig.

Maar leveranciers willen verkopen en nemen het niet altijd even precies met hun verkoop methodes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:47 #294281

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
monreve schreef:
Ik zou gewoon zowel de lader als de alternator op loodzuur-stand zetten, dan krijg je nooit te hoge laadspanningen. De alternator zou ik op de start-accu houden, alleen als je verwacht vaak midden in de rimboe stroom te moeten draaien met je motor, zou ik die op de agm's aansluiten.

Stan


Ik weet wel dat dit niet mijn keuze wordt. Ik ben regelmatig meer dan 24uur aan het zeilen, dan moet ik met een koelkast, en navigatie apparatuur en verlichting toch echt stroom draaien. Het is mij ook met andere boten vaker overkomen dat ik midden in de nacht een spanning alarm kreeg en even moest bijtanken

Jouw situatie valt dus onder 'in de rimboe stroom draaien', en dan moet je het inderdaad anders doen.

Wat ik zou doen (en bij mij ook heb gedaan):
- lader op de service-accu's, op loodzuur-stand
- alternator op de start-accu, ook op loodzuur-stand
- cyrix laadstroomverdeler ertussen, klaar.

Inderdaad laad je agm's maar voor 90-95% op, maar dan maakt nauwelijk wat uit.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:48 #294282

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
dehler schreef :
Deze standaard regelaars en dynamo's geven veel minder lading als de bekende merken met 3 traps regelaars met temperatuur compensatie.
Deze laden veel meer stroom door de instelbare regelaar en meer polig anker.
Je verliest jezelf ontzettend in de theorie, volgens mij.
Als je motor vlot start, wordt een startaccu nauwelijks belast. Een goede combinatie van startaccu en motor zorgt er voor dat de startaccu eigenlijk altijd voor vrijwel 100% geladen is. De meeste alternators, ook op relatief kleine dieselmotoren, kunnen zo'n 30 - 40 A laadstroom leveren. Eventueel capaciteitsverlies door een paar keer starten is in een kwestie van minuten weer aangevuld en als je per seizoen een paar keer een uur op de motor vaart, dan bijft die accu tiptop in orde. Laadkarakteristiek zus of laadkarakteristiek zo. Dat doet er eigenlijk niets toe.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:56 #294285

lodewijk stegman schreef :
dehler schreef :
Deze standaard regelaars en dynamo's geven veel minder lading als de bekende merken met 3 traps regelaars met temperatuur compensatie.
Deze laden veel meer stroom door de instelbare regelaar en meer polig anker.
Je verliest jezelf ontzettend in de theorie, volgens mij.
Als je motor vlot start, wordt een startaccu nauwelijks belast. Een goede combinatie van startaccu en motor zorgt er voor dat de startaccu eigenlijk altijd voor vrijwel 100% geladen is. De meeste alternators, ook op relatief kleine dieselmotoren, kunnen zo'n 30 - 40 A laadstroom leveren. Eventueel capaciteitsverlies door een paar keer starten is in een kwestie van minuten weer aangevuld en als je per seizoen een paar keer een uur op de motor vaart, dan bijft die accu tiptop in orde. Laadkarakteristiek zus of laadkarakteristiek zo. Dat doet er eigenlijk niets toe.

--
stegman

Daar zou ik mij ook niet zo druk om maken, die alternator kan de startaccu best snel op 100% brengen. Maar dan die lichtbank. Die je pas gaat laden als die bijna leeg is, omdat het alarm af gaat. En dat is uiteraard alleen bij lange tracks. Dan moet die alternator die bijna lege bank vullen, vandaar de Sterling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 06:57 #294286

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
Nereus schreef :
Ik weet wel dat dit niet mijn keuze wordt. Ik ben regelmatig meer dan 24uur aan het zeilen, dan moet ik met een koelkast, en navigatie apparatuur en verlichting toch echt stroom draaien. Het is mij ook met andere boten vaker overkomen dat ik midden in de nacht een spanning alarm kreeg en even moest bijtanken.
Je hebt een heel ander probleem. Je bent aan een zonnepaneel toe. Een flinke, van minstens 100 W. Maar een portaaltje achterop vind je zeker te lelijk?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:08 #294289

Je hebt een heel ander probleem. Je bent aan een zonnepaneel toe. Een flinke, van minstens 100 W. Maar een portaaltje achterop vind je zeker te lelijk?

--
stegman[/quote]

Ja dat vindt ik lelijk ja. En niet alleen dat zit allemaal maar in de weg. Accu leeg even stroom draaien met de motor. Binnen 2 uurtjes weer voldoende stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:13 #294290

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
Nereus schreef :
Daar zou ik mij ook niet zo druk om maken, die alternator kan de startaccu best snel op 100% brengen. Maar dan die lichtbank. Die je pas gaat laden als die bijna leeg is, omdat het alarm af gaat. En dat is uiteraard alleen bij lange tracks. Dan moet die alternator die bijna lege bank vullen, vandaar de Sterling.
Ik kan het niet helemaal meer volgen ben ik bang. Je vraag was hoe de Studer acculader die je aan boord hebt moet worden afgesteld. Daarop is gesuggereerd om je startaccu NIET te laden laden door de Studer lader, maar alleen door alternator/dynamo. Daarop blijkt nu een Sterling regelaar te zitten. Wat dat er nu toe doet is mij niet duidelijk. Moet de instelling daarvan ook veranderd worden om de nieuwe AGM goed te kunnen laden? Ook als de alternator de AGM laadt met de huidige instelling komt die AGM voor 95 % vol, volgens mij. Voor het aftoppen tot 100 % hang je hem dan in de eerstvolgende haven weer gewoon, via de op AGM ingestelde Studer, aan de walstroom.
De startaccu laadt je echter alleen met de alternator.

Dat was de oorspronkelijke suggestie van een aantal mensen in deze draad. Dan zijn we er toch uit? Of snap ik het niet?
En die suggestie van dat zonnepaneel; dat is natuurlijk de uiteindelijke oplossing van je probleem..

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 07:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:15 #294293

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Nereus schreef :
Ja dat vindt ik lelijk ja. En niet alleen dat zit allemaal maar in de weg. Accu leeg even stroom draaien met de motor. Binnen 2 uurtjes weer voldoende stroom.

Goed punt, zo'n dag als vandaag doet het zonnepaneel weinig.

Ik ben ook voorstander om de dynamo/alternator (door halen wat je niet van toepassing vind)alle accu's te laten laden dmv een diode brug, cyrix relais, etc.
Ook als je maar een klein beetje op de motor vaart wordt ook je huishoudaccu geladen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 07:17 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:16 #294294

Dehler,

Een laadstroom van een standaard regelaar ziet er precies zo uit als op je tekening.
Volgens mij is het gewoon een standaard regelaar.

Wanneer je accu geen 24 uur de verbruikers verzorgen kan, dan is er te weinig capaciteit, hetzij door te kleine accu of door 'versleten' accu.

Overbemeten accus gaan langer mee omdat ze minder diep ontladen worden.

Wat Lodewijk schrijft; een zon paneeltje helpt ook goed om je accu in goede conditie te houden.
En laadkarakteristiek is meer iets voor accus die voortdurend standby moeten staan zonder dagelijks gebruik.

Bij dagelijks gebruik is er een evenwicht tussen laden en verbruiken, nooit de accu echt vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:22 #294296

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
Nereus schreef :
Ja dat vindt ik lelijk ja. En niet alleen dat zit allemaal maar in de weg. Accu leeg even stroom draaien met de motor. Binnen 2 uurtjes weer voldoende stroom.
Ja, dat laatste vind ik dus tobben. Zeker als je het in een haven moet doen. Het mooie van een zonnepaneel is dat je er geen omkijken naar hebt. Zo'n ding werkt zolang het licht is, bij wijze van spreken. Je hoeft niet meer zo vaak angstig naar de voltmeter te loeren. In de praktijk kun je grotendeels walstroomonafhankelijk worden. Nooit meer dat gepiel met meterslange kabels en vechten om contactdozen in passantenhavens.
Lelijk? Ik zou het functionele schoonheid willen noemen.
In de weg zitten? Zo'n portaal maak je juist om het niet in de weg te laten zitten. Een handige jongen maakt van zo'n portaal een multi-functioneel ding, waar ook een ais-antenne aan kan hangen, of davits voor de bijboot.

Maar goed. Ieder zijn keus, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:26 #294298

lodewijk stegman schreef :
Nereus schreef :
Daar zou ik mij ook niet zo druk om maken, die alternator kan de startaccu best snel op 100% brengen. Maar dan die lichtbank. Die je pas gaat laden als die bijna leeg is, omdat het alarm af gaat. En dat is uiteraard alleen bij lange tracks. Dan moet die alternator die bijna lege bank vullen, vandaar de Sterling.
Ik kan het niet helemaal meer volgens ben ik bang. Je vraag was hoe de Studer acculader die je aan boord hebt moet worden afgesteld. Daarop is gesuggereerd om je startaccu NIET te laden laden door de Studer lader, maar alleen door alternator/dynamo. Daarop blijkt nu een Sterling regelaar te zitten. Wat dat er nu toe doet is mij niet duidelijk. Moet de instelling daarvan ook veranderd worden om de nieuwe AGM goed te kunnen laden? Ook als de alternator de AGM laadt met de huidige instelling komt die AGM voor 95 % vol, volgens mij. Voor het aftoppen tot 100 % hang je hem dan in de eerstvolgende haven weer gewoon, via de op AGM ingestelde Studer, aan de walstroom.
De startaccu laadt je echter alleen met de alternator.

Dat was de oorspronkelijke suggestie van een aantal mensen in deze draad. Dan zijn we er toch uit? Of snap ik het niet?
En die suggestie van dat zonnepaneel; dat is natuurlijk de uiteindelijke oplossing van je probleem..

--
stegman


Het was geen aanval hoor ;)

Mijn oorspronkelijke vraag is leuk z'n setting op de walstroomlader LOOD/AGM/GEL maar ik mis de combinatie ervan. Daarna heb je nog een alternator daar heb ik dan een 4 straps regulator tussen zitten, maar ook hier weer geen combinatie.

Maar als je alle suggesties leest zijn dit mijn keuzes.

- Start accu vervangen door een AGM dan heb je alles optimaal
- Start accu op lood houden en AGM licht en de regulator en lader op de lood setting houden AGM wordt dan maximaal 95% geladen
- Start accu niet laden op huidige walstroomlader maar een druppellader aanschaffen. En de Studer de AGM laten laden. En regulator op lood laten staan voor het laden van de start en AGM met daarbij maximaal 95%

Suggesties wat voor mij niet toepasbaar is:
- Zonnepaneel
- AGM niet laden op de motor
- Start accu niet laden op walstroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:34 #294303

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Waarom worden lithium accu's niet ook als optie gezien?
Ik heb nu 1,5 jaar lithium aan boord en dat is echt heel erg goed! Enorme capaciteit en niet loodzwaar maar lithium-licht: gerekend naar bruikbare capaciteit zo'n 30% t.o.v. Loodaccu...
Voordelen: lichtgewicht, enorm aant laad/ontlaad cycli, 80% ontlading mogelijk zonde de schade die dat bij lood oplevert, enorm snelle oplading mogelijk: lading met 1C kan gewoon.
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 07:36 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:35 #294304

lodewijk stegman schreef :
Ja, dat laatste vind ik dus tobben. Zeker als je het in een haven moet doen.

Maar in de haven heb ik toch altijd wel walstroom.

@Saeftinghe
Aan stroomhuishouding moet ik inderdaad nog doen maar ik bekijk het zo 180Amp vindt ik niet laag. Als dat onvoldoende is moet ik ergens anders winst halen. Waardoor het snel hard gaat is s' avonds waarbij de navigatie verlichting á 3x 25watt brand. Dat is snelle winst als ik die vervang door LED dus dat komt zeker wel. In de kajuit zijn alle lampen vervangen voor led (al staan die meestal onder zeil niet aan). Nu kan ik er nog voor zorgen dat ik met een nacht trip de koelkasten uit zet (2 stuks) moet ik dan wel aan denken.

Maar nu geen we het hebben over beter met je stroom om gaan. En natuurlijk kan je altijd nog 500amp accu's erin zetten. Komen er vanzelf weer meer "problemen" wat voor lader hoort daar bij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:36 #294305

Sunday schreef :
Waarom worden lithium accu's niet ook als optie gezien?
Ik heb nu 1,5 jaar lithium aan boord en dat is echt heel erg goed! Enorme capaciteit en niet loodzwaar maar lithium-licht: gerekend naar bruikbare capaciteit zo'n 30% t.o.v. Loodaccu...

Kan iemand mij de setting op de lader(s) vertellen lood/agm/gel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:39 #294306

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
Nereus schreef :
- Start accu niet laden op walstroom
Hier zit de kneep, volgens mij. Als dat het geval is heb je nog steeds te weinig accucapaciteit, qua lichtaccu.
De startaccu moet je met rust laten als het gaat om huishoudelijk gebruik.
Als het echt een specifieke startaccu is (dunne platen en in staat korte tijd een hoge stroom te leveren) dan is ie ook niet geschikt als diepontlader. Ontladen tot minder dan 80% van de capaciteit leidt tot schade.
Maar sowieso is het beter de startaccu altijd in optimaal geladen toestand te houden. Tenzij je de motor met de hand kan aanslingeren, maar dat is bij veel moderne motoren niet meer mogelijk.
Alleen in uiterste noodzaak stroom uit de startaccu gebruiken voor het boordnet. Als je kaartplotter uitvalt door te weinig stroom en je in het donker net dat nauwe doorgangetje met al die rotsen door moet, bijvoorbeeld.

Maar misschien is dit ook weer een heel persoonlijke opvatting.

Voor de goed orde: ik vond niet dat je voorgaande pots een aanval was. Je maakt de discussie alleen een beetje verwarrend, naar mijn idee.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:47 #294307

lodewijk stegman schreef :
Nereus schreef :
- Start accu niet laden op walstroom
Hier zit de kneep, volgens mij. Als dat het geval is heb je nog steeds te weinig accucapaciteit, qua lichtaccu.
De startaccu moet je met rust laten als het gaat om huishoudelijk gebruik.
Als het echt een specifieke startaccu is (dunne platen en in staat korte tijd een hoge stroom te leveren) dan is ie ook niet geschikt als diepontlader. Ontladen tot minder dan 80% van de capaciteit leidt tot schade.
Maar sowieso is het beter de startaccu altijd in optimaal geladen toestand te houden. Tenzij je de motor met de hand kan aanslingeren, maar dat is bij veel moderne motoren niet meer mogelijk.
Alleen in uiterste noodzaak stroom uit de startaccu gebruiken voor het boordnet. Als je kaartplotter uitvalt door te weinig stroom en je in het donker net dat nauwe doorgangetje met al die rotsen door moet, bijvoorbeeld.

Maar misschien is dit ook weer een heel persoonlijke opvatting.

Voor de goed orde: ik vond niet dat je voorgaande pots een aanval was. Je maakt de discussie alleen een beetje verwarrend, naar mijn idee.

--
stegman

Ben ik helemaal met je eens. De start accu wordt alleen gebruikt voor het starten van de motor. Met een uitzondering op dit moment ook de ankerlier. Waarom de vorige eigenaar daarvoor besloten heeft is mij onbekend.

Neemt niet weg dat ik vindt dat deze op walstroom moet staan gedurende lange periodes van afwezigheid. Of dit nu op de huidige lader is of op een "goedkope" druppellader is om het even.

Maar zijn we de discussie nu niet aan het vertroebelen? Het ging om de keuze van de setting. Eigenlijk is er niet zo veel keuze er moet wat meer gekocht worden dan alleen die licht accu.

Het is volgens mij helder als je het goed wil doen dan ook de start accu vervangen voor AGM dan kan de huidige configuratie blijven en moeten alleen de stettings op de laders aangepast worden. Dan kan zelfs de ankerlier op de start blijven staan. Die AGM start accu kan dieper ontladen mocht de motor per ongeluk een niet aan staan.
Laatst bewerkt: 15 juni 2012 07:48 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:48 #294308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27777
Nereus schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ja, dat laatste vind ik dus tobben. Zeker als je het in een haven moet doen.
Maar in de haven heb ik toch altijd wel walstroom.
Dan wordt dus vechten om de contactdozen. Tel uit je winst..

In de havens waar ik graag kom is er nogal eens geen walstroom. Dat zal ook een verschil zijn.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:55 #294311

Je hebt gelijk, met pinksteren in "De Put" gelegen (maar dan noem je ook wat) was vechten om betaald walstroom dus dan komen de splitters uit de kisten ;) Lukte prima alleen niet met z'n alle koffie zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 07:57 #294312

moest in enkhuizen een 1 euro munt in de automaat gooien voor wat walstroom! :evil: :evil: :evil:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 08:01 #294314

roozeboos schreef :
moest in enkhuizen een 1 euro munt in de automaat gooien voor wat walstroom! :evil: :evil: :evil:

Als ik daarmee mijn koffie kan zetten vindt ik het prima :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 08:05 #294315

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
roozeboos schreef :
moest in enkhuizen een 1 euro munt in de automaat gooien voor wat walstroom! :evil: :evil: :evil:

Daar heb je tegenwoordig toch die plastic pasjes voor? Of is dat systeem alweer vervangen?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Loodzuur / AGM / Gel 15 juni 2012 08:20 #294318

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
koffie zetten kan ook met water, een gas/spiritus/dieselpit,een waterketeltje een koffiefilterhouder, koffiefilter, snelfiltermaling en een thermosfles....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl