Proost schreef :
Ad, wat is de reden dat je het zonnepaneel voor de splitter aansluit?. Bij mij zit het rechtstreeks op de accu vanaf de regelaar.
Nou echt nodig is dat niet hoewel.......
Op deze manier blijft ook de startaccu altijd op peil net als de verbruikersaccu. ook in de winter in de (buiten)stalling.
Zie hoeven er daarom ook niet uit en hoeven ook niet af en toe bijgeladen te worden.
Dat werkt bij mij al bijna 10 jaar prima , op mijn huidige boot nu vier jaar met nog steeds dezelfde accu's. Daarvoor had ik een MD5A met een op de alternator gemonteerde diodesplitter waar dat zo niet ging.
Het zonnepaneel zit nl via de splitter direct aangesloten op de accu's en niet via de accuschakelaars zoals je op mijn schema ziet. De accuschakelaars zitten alleen in de aanvoer naar de startmotor c.q. gebruikers.
Overigens raadt ook Vetus in hun installatieaanwijzing voor die splitter(
www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf ) ook aan om een acculader daar aan te sluiten. En een zonnepaneel met een goede regelaar is in feite ook een permanent aangesloten acculader ( waar 'snachts de stroom uitvalt
).
Ook mijn acculadr ( CTEK Multi XS 10 ) zit daar aangesloten maar die heb ik alleen nodig in de vakantie als ik , ondanks het zonnepaneel stroom extra nodig heb.
Ik heb maar een paneel van 70 Watt en daar doe ik dan i.h.a. 2-3 dagen mee zonder bijladen.
Grootste verbruiker is dan trouwens naast de koelbox vaak mijn laptop . Misschien toch eens een tabletje kopen.
Ad