1000W bij 12 V ligt al snel bij de 100A. Dat moeten de accus kunnen trekken, dus goede accus. Maar bijkomend effect is dat het voltage dat de accu levert flink kan dalen tijdens het leveren van die 100A. Alle andere aangesloten apparatuur merkt dat dus ook, zoals in de nav-hoek.
Nu is het ook weer zo dat die 1000W maar kort aanstaat(hoop ik) en dat dus het aantal opgesoupeerde Ah dan wel weer meevalt.
Maar als je niet in staat bent om te laden, en de accu is bijna half leeg, dan wordt die 1000W toch wel een probleem. De spanning zal dan zeker flink inzakken, en de overige apparatuur staakt.
Opladen met dynamo van 20A is nauwelijks een optie. Een halve accu is ongeveer 175Ah, dus met alle verliezen 200Ah opladen, da's dus zo rechtdoor gerekend 10 uur moteren (in werkelijkheid wordt dat eerder 15 uur en krijg je de accu helemaal niet vol). En de TS begon in zijn eerste berichtjes de motor al na 20 minuten uit te zetten.
Hmmmm
Het belangrijkst aan boord is niet het afnemen van stroom (da's makkelijk, een krultang en je bent er zo doorheen) maar het maken van stroom. Met een schuin oog kijkens naar die boot op Aruba, wat een gigantische investering in apparatuur, accu's, meedraaiende schroeven, zonnepanelen, windmolens en wat dies meer zij, met alle regelapparatuur erbij en dan nog vergeten dat je ook nog moet kunnen downregelen) is de conclusie dat je een boot om de stroom-opwekkings-installatie heen moet bouwen, en dan pas, als er nog ruimte is, een stopcontact aanleggen voor die krultang.
Vergeef me de ironische toon, kon het niet laten. Zelf heb ik derhalve de keuze gemaakt om een mooie plek in de boot uit te kiezen voor de 6kW generator, vervolgens kan ik wel 10 krultangen tegelijk aanzetten. De enige limiet is nu de hoeveelheid diesel. En ja, als de generator er mee stopt, en dat doet ie een keer, dan pas de krultang in het havengebouw.