WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Ja , de oxidehuid moet uiteraard wel eerst worden verwijderd voor je een verbinding maakt maar dat geldt uiteraard ook voor de scheepshuid zelf.
Tenslotte zijn hoogspanningskabels ook van aluminium Ja , met een stalen kern maar dat is voor de sterkte. Kan trouwens in principe ook met aramide (Twaron natuurlijk
).
Maar als de oxidehuid direct voor het aansluiten wordt verwijderd zie Ik geen reden dat een aluminium aardkabel niet in principe zou moeten kunnen.
Overigens, mits je de verbinding maar droog houd is ook een koper/aluminium verbinding geen enkel probleem. Weliswaar heb je dan een
galvanisch element maar
corrosie treedt echt alleen op als er vocht (vooral zout water) bijkomt.
En ook daarbij geldt dat de aluminium scheepshuid te plaatse oxidevrij moet worden gemaakt.
Ad
Ad, de strijd tegen ALU oxide win je niet, weghalen is vrijwel geen optie. Je ziet alleen even puur alu bij verspanen. ALU is goed voor grote stromen, maar ALU is ongeschikt voor HF aarding.
Eigenlijk willen we de koperstrip ook nog verziveren, omdat zilver oxide erg goed geleid en corrosie bestendig is.
Je opmerking van alu aan koper is terecht, dat doen wij ook, maar vooral deze verbinding conserveren en afsluiten van vocht.
Juist , en als je dat bij de de verbinding alu-alu doet geldt gewoon precies hetzelfde. Hoe denk je anders dat ze dat bij hoogspanningskabels doen waar een beetje weerstand al meteen
boem betekent.
Maar je hebt wel gelijk dat dat bij HF verbindingen kritischer is.Trouwens , als je die koperen verbinding verzilverd wordt het bij het contact met een aluminium scheepshuid alleen
nog erger. Zilver is uiteraard nog edeler dan koper en geeft dus nog neer galvanische corrosie met vocht. Om over goud maar te zwijgen.
Alleen zilver-zilver verbindingen of beter goud-goud is wel veel beter.Vandaar die vergulde dek marifoonkabel en ander dek connectors (heb ik zelf ook aan dek en ze glimmen nog steeds).
Maar ergens zul je toch een overgang naar aluminium krijgen. Daar helpt geen moedertje lief tegen
.
Maar goed , ik heb geen aluminium boot en hoef of kan e.e.a. dus (gelukkig
) niet testen.
Ad