Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aarding navigatie apperatuur

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 09:36 #464948

Poohboot schreef :
Belerion II schreef :
Helder Hennie. Bij ons gebruiken we altijd van die lompe zooi. Veel koper als HF-massa koppeling met de hull, neerdraaden van een cm doorsnede, idioot dikke en grote isolatoren. Maar ja, het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hufterproef functioneert. Schakelaars komen er bij ons niet aan te pas.

Ik ben wat panisch voor koper bij aluminium :(

Dan neem je toch gewoon aluminium?
Daar maken ze tenslotte ook hoogspanningsdraden van.
Prima stroomgeleider hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 09:43 #464956

Wij gebruiken koperen strip waaraan een metalen verdikking is gelast. Dit deel wordt aan de scheepshuid gelast. Het andere eind wordt aan de tuner gemonteerd. Geen koper op aluminium... :).

EDIT: ik vond nog een foto van zo'n strip zoals door ons wordt toegepast:



Deze ziet er niet uit, maar je ziet goed de verdikking.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 09:57 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 09:56 #464963

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29442
Yellow Boat schreef :
Dan neem je toch gewoon aluminium?
Daar maken ze tenslotte ook hoogspanningsdraden van.
Prima stroomgeleider hoor.
Ad

Dag Ad,

Als je dit leest:
nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect
begrijp je dat ALU geen optie is. De oxide huid isoleert zo goed dat er isolatoren van gemaakt worden.

De aardverbinding hoeft niet dik, aan doorsnede heb je helemaal niks met radio energie. Oppervlakte is wel van belang.
De eerder beschreven lompe aansluitingen zijn meer om het lang vol te houden in corrosie omgeving. Niet dat het helpt, er mag n.l. helemaal geen corrosie zijn.
Wij hebben daar speciale instructies en oplossingen voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 10:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 10:02 #464969

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29442
Belerion II schreef :
Helder Hennie. Bij ons gebruiken we altijd van die lompe zooi. Veel koper als HF-massa koppeling met de hull, neerdraaden van een cm doorsnede, idioot dikke en grote isolatoren. Maar ja, het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hufterproef functioneert. Schakelaars komen er bij ons niet aan te pas.

Helaas draagt lompe zooi op geen enkele wijze bij tot een betere werking.
Zie eerdere post aan yellow-sub.

Het ontbreken van die schakelaar levert ons veel werk op op zee :)
Op veel lokaties zijn daardoor aardfouten ontstaan. Ik zal niet uitweiden over hoe en wat ik daar van vind, past hier niet, maar de strekking zal duidelijk zijn. Je kent mijn ongenuanceerde meningen.

We produceren dus veel lekstroomscheiders voor dit soort toepassingen, om dus veel zaken recht te breien. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 10:05 #464973

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29442
Belerion II schreef :
Wij gebruiken koperen strip waaraan een metalen verdikking is gelast. Dit deel wordt aan de scheepshuid gelast. Het andere eind wordt aan de tuner gemonteerd. Geen koper op aluminium... :).

EDIT: ik vond nog een foto van zo'n strip zoals door ons wordt toegepast:

Deze ziet er niet uit, maar je ziet goed de verdikking.

Het koper gedeelte zou ik maar niet meer gebruiken gezien de al reeds gevormde oxide spots. of even creatief met brasso. :)

Het lijkt wel of het staal hardgesoldeerd is aan het koper ipv gelast?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 10:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 10:25 #464983

Die lekstroomscheiders ken ik wel. Maar Hennie had het over een schakelaar...

Ik denk dat het monteren van de tuner rechtstreeks op de scheepshuid het beste is. Dan heb je helemaal geen koperen strip meer nodig. Bij een stalen of aluminium hull natuurlijk...
Maar daar heeft Jugo veel meer verstand van. Ik heb hier geen ervaring mee op jachten. Ja, mega- en supermachten, maar da's weer een heel ander hoofdstuk...

Met "lomp" bedoel ik dik. Hoe dikker bijvoorbeeld je straler, hoe breder het frequentiespectrum waarin de tuner niet zo hard hoeft te werken. M.a.w. De tuner hoeft bij het verdraaien van de frequentie niet telkens opnieuw af te stemmen. Binnen een bepaalde bandbreedte. Als je een heel dun draadje neemt, zeg 1 mm diameter, dan blijft de tuner aan het afstemmen bij het verschuiven van de frequentie. Daarom is een achterstag heel geschikt qua dikte.

Correct me if I'm wrong...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 10:34 #464988

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Dan neem je toch gewoon aluminium?
Daar maken ze tenslotte ook hoogspanningsdraden van.
Prima stroomgeleider hoor.
Ad

Dag Ad,

Als je dit leest:
nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect
begrijp je dat ALU geen optie is. De oxide huid isoleert zo goed dat er isolatoren van gemaakt worden.

Ja , de oxidehuid moet uiteraard wel eerst worden verwijderd voor je een verbinding maakt maar dat geldt uiteraard ook voor de scheepshuid zelf.
Tenslotte zijn hoogspanningskabels ook van aluminium Ja , met een stalen kern maar dat is voor de sterkte. Kan trouwens in principe ook met aramide (Twaron natuurlijk :lol: ).
Maar als de oxidehuid direct voor het aansluiten wordt verwijderd zie Ik geen reden dat een aluminium aardkabel niet in principe zou moeten kunnen.
Overigens, mits je de verbinding maar droog houd is ook een koper/aluminium verbinding geen enkel probleem. Weliswaar heb je dan een galvanisch element maar corrosie treedt echt alleen op als er vocht (vooral zout water) bijkomt.
En ook daarbij geldt dat de aluminium scheepshuid te plaatse oxidevrij moet worden gemaakt.
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 10:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 10:36 #464990

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29442
Een aardplaat blijft strikt noodzakelijk op niet metalen schepen. Met name omdat je een "schone" aarde nodig hebt voor de ontvangst. De SSB aarde mag dus beslist niet gebruikt worden voor andere zaken als de SSB voor storingsvrije ontvangst. Elke andere aardingsvorm voor SSB is zeer onwenselijk, om dat alles statische storingen oplevert zoals de lagers in de motor, schroefas in de gland etc. Men moet niet vergeten dat een ontvanger een gevoeligheid heeft van 10e-7 ofwel 0,1 uVolt.

Ik heb al geschreven welke delen wel en niet geaard moeten worden. Eigenwijze afwijkingen hiervan geven aanzienlijk grotere problemen met zenden.

Aan de lengte van de aardings leiding zijn ook restricties gebonden voor de goede werking.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 10:42 #464996

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29442
Yellow Boat schreef :
Ja , de oxidehuid moet uiteraard wel eerst worden verwijderd voor je een verbinding maakt maar dat geldt uiteraard ook voor de scheepshuid zelf.
Tenslotte zijn hoogspanningskabels ook van aluminium Ja , met een stalen kern maar dat is voor de sterkte. Kan trouwens in principe ook met aramide (Twaron natuurlijk :lol: ).
Maar als de oxidehuid direct voor het aansluiten wordt verwijderd zie Ik geen reden dat een aluminium aardkabel niet in principe zou moeten kunnen.
Overigens, mits je de verbinding maar droog houd is ook een koper/aluminium verbinding geen enkel probleem. Weliswaar heb je dan een galvanisch element maar corrosie treedt echt alleen op als er vocht (vooral zout water) bijkomt.
En ook daarbij geldt dat de aluminium scheepshuid te plaatse oxidevrij moet worden gemaakt.
Ad

Ad, de strijd tegen ALU oxide win je niet, weghalen is vrijwel geen optie. Je ziet alleen even puur alu bij verspanen. ALU is goed voor grote stromen, maar ALU is ongeschikt voor HF aarding.
Eigenlijk willen we de koperstrip ook nog verziveren, omdat zilver oxide erg goed geleid en corrosie bestendig is.

Je opmerking van alu aan koper is terecht, dat doen wij ook, maar vooral deze verbinding conserveren en afsluiten van vocht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aarding navigatie apperatuur 08 dec 2013 11:06 #465014

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Ja , de oxidehuid moet uiteraard wel eerst worden verwijderd voor je een verbinding maakt maar dat geldt uiteraard ook voor de scheepshuid zelf.
Tenslotte zijn hoogspanningskabels ook van aluminium Ja , met een stalen kern maar dat is voor de sterkte. Kan trouwens in principe ook met aramide (Twaron natuurlijk :lol: ).
Maar als de oxidehuid direct voor het aansluiten wordt verwijderd zie Ik geen reden dat een aluminium aardkabel niet in principe zou moeten kunnen.
Overigens, mits je de verbinding maar droog houd is ook een koper/aluminium verbinding geen enkel probleem. Weliswaar heb je dan een galvanisch element maar corrosie treedt echt alleen op als er vocht (vooral zout water) bijkomt.
En ook daarbij geldt dat de aluminium scheepshuid te plaatse oxidevrij moet worden gemaakt.
Ad

Ad, de strijd tegen ALU oxide win je niet, weghalen is vrijwel geen optie. Je ziet alleen even puur alu bij verspanen. ALU is goed voor grote stromen, maar ALU is ongeschikt voor HF aarding.
Eigenlijk willen we de koperstrip ook nog verziveren, omdat zilver oxide erg goed geleid en corrosie bestendig is.

Je opmerking van alu aan koper is terecht, dat doen wij ook, maar vooral deze verbinding conserveren en afsluiten van vocht.

Juist , en als je dat bij de de verbinding alu-alu doet geldt gewoon precies hetzelfde. Hoe denk je anders dat ze dat bij hoogspanningskabels doen waar een beetje weerstand al meteen boem betekent.
Maar je hebt wel gelijk dat dat bij HF verbindingen kritischer is.Trouwens , als je die koperen verbinding verzilverd wordt het bij het contact met een aluminium scheepshuid alleen nog erger. Zilver is uiteraard nog edeler dan koper en geeft dus nog neer galvanische corrosie met vocht. Om over goud maar te zwijgen.
Alleen zilver-zilver verbindingen of beter goud-goud is wel veel beter.Vandaar die vergulde dek marifoonkabel en ander dek connectors (heb ik zelf ook aan dek en ze glimmen nog steeds).
Maar ergens zul je toch een overgang naar aluminium krijgen. Daar helpt geen moedertje lief tegen :S .

Maar goed , ik heb geen aluminium boot en hoef of kan e.e.a. dus (gelukkig :lol: ) niet testen.
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 11:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl