Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastervolt of Victron???

Re: Mastervolt of Victron??? 20 okt 2009 06:10 #94632

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Lijkt me wel dat je er goed aan doet om de precieze situatie bij jou aan boord uit te tekenen, inclusief de oude onan genset, en dat met een mastervolt leverancier te bespreken. Misschien met een andere dan je nu voor garantie bent geweest.
Ik zou in jouw geval toch zeker willen stellen dat de manier van aansluiten niet tot dit defect kan hebben geleid, en misschien is het zelfs verstandig de scheidingstrafo te koop aan te bieden en eentje (ander merk) te kopen die niet opnieuw direct stuk gaat. Ze zijn een beetje erg duur voor een levensduur van 2x 6 maanden lijkt me...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 20 okt 2009 07:52 #94649

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
@apae:
inderdaad, ik ga de zaak ook preventief (laten) doormeten, maar ik ben er eigenlijk al 99,9% van overtuigd dat het goed is aangesloten, en ik heb gewerkt vanuit een schema dat door de leverancier is goedgekeurd. Dat circuit is eigenlijk heel simpel (uitgang trafo loopt 1-1 naar ingang combi), en omdat er al een keuzeschakelaar in het schip zat voor keuze wal-genset heb ik die laten zitten en de genset ook door de scheidingstrafo laten lopen.

Ik ga het aanzien en als er weer een storing optreedt dan gaat het hele spul eruit en zet ik er Victron in, daar willen ze het wel inruilen.

Het mooie aan deze set is dat het stil is, geen trafo dus geen gebrom. Ik vind het jammer want op zich maken ze mooie spullen, maar als zovaak is de service eigenlijk bepalend voor de kwaliteit van de leverancier.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 20 okt 2009 09:20 #94658

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Op zich een treurige zaak: je betaalt een klein vermogen omdat je kwalitatief goede spullen verwacht maar dan blijkt dat, net als de service, toch behoorlijk tegen te vallen. Soms is duurkoop veelteduurkoop... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 20 okt 2009 13:37 #94707

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Die mosfets kunnen alleen stuk als er spanning op gekomen is, dit komt vaker voor door verkeerd schakelen of aansluiten en kunnen ze makkelijk zien. In de garantie bepalingen staat ook dat als dat gebeurt is het geen garantie is, dan is coulance toch heel redelijk en een waarschuwing voor de volgende keer ook lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 21 okt 2009 16:55 #94910

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
@jouzers:
Ja, op zich heb je gelijk, als er sprake zou zijn van verkeerd aansluiten. Er IS geen spanning op de uitgang geweest, anders dan geinduceerde spanning uit ofwel de victron (trafo!) lader ofwel vanuit de multiplus combi van MV zelf. En daar zou het toch tegen moeten kunnen.

Vandaag door mijn lokale leverancier is de zaak nogmaals bekeken en doorgemeten en er is geen sprake van verkeerd aansluiten. Blijft over een retourspanning uit de twee laders tijdens uitschakelen, of inductie uit bliksem of zo, al met al zeeeeer onwaarschijnlijk. Ik hou het er op dat er gewoon een fout in het ding zelf zat.

En ik vind het op zich netjes opgelost, ook onder de voorwaarde dat eenzelfde storing niet onder de garantie meer valt, maar blijft dat een reparatie termijn voor een zo recente aanschaf veeeel te lang is. En ondertussen blijkt dat dit eerder regel dan uitzondering is.

Als je weken aan de wal moet blijven omdat de leverancier een garantieclaim gewoon op de grote hoop gooit dan is er echt iets mis met de service gedachte. Ik verwacht gewoon snel omruilen, en dan uitzoeken wat er aan de hand is.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 21 okt 2009 17:54 #94918

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Nog even een aanvulling: de stopcontacten worden allemaal gevoed uit de combi, dus niet met een schakelaar die tussen walstroom en omvormer schakelt. Ik heb begrepen van mijn leverancier dat dat in de meeste gevallen de oorzaak is van zo'n storing. Je kan dan theoretisch kortstondig de walstroom op de uitgang van de combi krijgen. Echter, dan zou de combi stuk zijn. Een scheidingstrafo zit tussen de combi en de walstroom in en in dat circuit gebeurt niets.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mastervolt of Victron??? 22 okt 2009 10:37 #94995

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Behoud het goede en verbeter de zwakke schakels:
de oude accus als ook de oude generator kunnen beter. Neem 1 grote accubank voor alle verbruikers inclusief boegschroef en zo en laadt deze met een (bijvoorbeeld Fisher Panda) 24VDC generator. Dan ben je de omweg via de 220VAC scheider en laders kwijt. Neem dan AGM accu´s dan kan je snel laden met hoge stroomsterkten. Die kunnen ook de grote stromen aan bij ontladen door zware gebruikers. Laat de hoofdmotor geheel apart, de accu voor de motor hoeft helemaal niet anders geladen te worden dan via de dynamo van de motor zelf. En als je dat toch dan speciaal wil, neem dan een goedkoop 220V ladertje die je voedt vanuit je 220V boordsysteem. Zo heb ik het ook, maar dat ladertje gebruik ik dus nooit, maar voor de zekerheid laat ik het maaar zitten.
Zo ben je ook alle mofsets of andere koppelingen tussen accubanken kwijt, die geven eigenlijk alleen maar ellende en voegen niks toe.
Voor de aansluiting van de boegschroef en zo neem je wat dikkere kabels vanuit je grote accubank, direct op de schroef of lier. Compact, robuust, snel en goed laden, en de walstroom aansluiting dient dan voor extra doorladen en 100% volladen van de accubank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl