Saeftinghe schreef :
Ik maak 365 cycli per jaar van ergens tussen 30 en 40% en m´n Exide accu´s zijn nu al 8 kaar oud,
Voor de duidelijkheid (ik denk dat je het goed bedoeld):
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.
Ik heb een keer zelfs accu verkopers mee horen knoeien

Dan vind ik het vreemd dat in het grafiekje dat je zelf post gesproken wordt over 100% DOD (Depth Of Discharge) cycles, maar ook over 50% DOD en 30% DOD cycli.
M.a.w. de ene cyclus is de andere nie...