Is het niet gewoon handig om zo weinig mogelijk verschillende diameter draad te hebben?
B.v. een rol snoer van 2,5 mm doorsnede is voor vrijwel alles goed, voor het meeste zelfs overbemeten.Handig is ook het dubbele snoer, zwart en rood aan elkaar.
Je weet dan meteen welke plus en min bij elkaar horen.
Wil je maar één draad dan haal je ze zo los van elkaar.
De startaccu zie ik niet zo noodzakelijk gezekerd.
De service accu overbrug je de hoofdschakelaar met een zekering en zet de hoofdschakelaar uit.
Een Stotz zekering funcioneert dan prima als gezekerde hoofdschakelaar, en is heel simpel te resetten, mocht je een beetje haast hebben. En de aansluiting is van zeer goede kwalitiet.
Veelal is 25A een prima waarde, wil je meer, dan neem je een grotere of zet je twee zekeringen parallel.
Of je geeft verschillende groepen elk een eigen zekering.
Vanzelfsprekend de verlichting zo verdeeld dat je bij storing toch nog licht hebt om de storing te verhelpen.
Heb je meerdere accu´s parallel zorg dan dat ze elk een eigen laad- en afname draad hebben. (Voor de scherpslijpers, exact van gelijke lengte).
Bij mij aan boord komt de generator op de diode brug, en zon, wind en walstroom op de aansluiting die naar de drie service accu´s gaat. Hiervandaan drie groene draden, voor elke accu één.
Vanaf de accu´s ook voor elke accu een draad die naar de hoofdschakelaar gaat en van daar naar drie Stotzen, 16A voor de kachel, 25A voor de omvormer en 25A voor algemeen gebruik. De laatste komt op de andere connector van de (afgeschakelde) hoofd schakelaar.
De kachel heeft nakoeling nodig dus die wil ik niet samen met andere verbruikers op één draad hebben.
Alle draden zijn zo geleid dat ze makkelijk met de ampere tang zijn te omvatten, per draad en per groep naar keuze.
Drie groen is totale stroom náár de accu´s, drie rode is totale stroom uit de accu´s.
Drie rood + drie groen in de tang is de nettostroom wat in of uit de accubank gaat
Ook is per accu deze meting mogelijk.
Kachel, omvormer en algemeen verbruik is zo ook simpel te meten. Naar het bedienpaneel gaat een draad geschikt voor » 25A. Vanaf daar wat af fabriek is aangelegd voor gloeilampen, welke inmiddels door LED vervangen zijn.
Daar is 2,5 mm2 flink overbemeten.
De ankerlier komt van de startaccu en heeft een zekering van 40A.
Deze tript wel eens wanneer het anker goed vast zit, het zou een 60A mogen zijn, maar zo ben ik zeker dat de wic«nchmotor nooit te warm wordt.