Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheidingstrafo

Scheidingstrafo 26 apr 2015 14:40 #619735

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Op dat 63 VA (=63 Watt)trafootje van Conrad, kan je mogelijk net je adapter van je laptop op laten draaien, de scheidingstrafo van Victron is bv 3600 VA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 14:50 #619737

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ok.
conrad heeft ook nog zwaardere:

www.conrad.nl/nl/regel-veiligh...va-block-716188.html

2600 watt.

ik zit te denken om een trafo aan boord te nemen.
Echter zal ik hier alleen de acculader op aan sluiten eventueel.
Als ik een walstroomaansluiting neem en de stekker rechtsstreeks hierin plug gebruik ik de randaarde niet.
Aangezien mijn victron lader na mijn weten geen aarde stekker erop heeft uit mijn hoofd.

Wordt zon trafo alleen gebruikt om de aarde niet te verbinden?

Als ik een 230 volt net neem aan boord en ik verbind de aarde niet met mijn romp enkel met de stopcontacten aan boord zelf heb je dan nog een trafo nodig?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 16:28 #619770

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Je vragen verwarren me wat, maar mijn overwegingen:

De trafo van Conrad lijkt geen statisch scherm tussen primair en secundair te hebben, en heeft ook geen gescheiden wikkelkamers.
Het logisch gebruik in de praktijk zou zijn de walstroom (altijd) via de trafo te laten lopen.
In feite zou je een veiligheidstrafo moeten hebben (gescheiden wikkelkamers voor primair en secundair) om het echt goed te doen: de randaarde van de wal wordt dan NIET doorverbonden naar de boot. Dit geeft het voordeel wat je feitelijk zou verwachten en wilt van zo'n trafo: galvanische scheiding van de walstroom.
Als het geen veiligheidstrafo is dan is het niet laten doorlopen van de randaarde in feite niet veilig. Verbind je deze wel door dan vervalt het voordeel van de scheidingstrafo wat betreft galvanische scheiding.
Bij een trafo die wel voor het doel gemaakt is onderbreek je dus de aarde, en wat er in mijn boot standaard vanaf werf is gedaan is het verbinden van een van de polen van de secundair aan de randaarde van de boot, die ook in contact wordt gebracht met het water, wat je nieuwe "virtuele" aarde wordt.
Dit doorverbinden naar het water is dus hoe het hoort.
(Zelf vindt ik dit geen optimale oplossing, en zou liever de nieuw gecreeerde massa (aarde) via een 1 Megaohm weerstand met het water verbinden, maar raad dit een ander niet aan ahum)
Indien een trafo met een statisch scherm dan verbindt je deze door aan de wal aarde. Ik weet niet of dit volgens de regels betekent dat je walaarde mag onderbreken naar de boot.
Wat verder nog van belang is, zeker bij het ontbreken van een statish scherm is de capaciteit tussen primair en secundaire wikkelingen: die wil je zo laag mogelijk houden. Het kan best zijn (is zelfs waarshijnlijk) dat hier geen speciale aandacht aan is besteed bij de Conrad trafo.
Dus de vraag is: ga je all the way voor een technisch goede en veilige oplossing die optimale bescherming biedt, of neem je met minder genoegen en ga je voor een oplossing die of onveilig is of feitelijk weinig tot niet effectief.
Ik hoop dat ik je niet nog meer in verwarring heb gebracht.
Laatst bewerkt: 26 apr 2015 16:32 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 16:34 #619772

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Kort gezegd: de trafo van Conrad is niet geschikt volgens mij, en er is zeker geen officieel goedgekeurde effectieve oplossing mee mogelijk. (de trafo is op de site ook slecht gedocumenteerd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 16:40 #619773

En dan is er nog het verschill tussen hoog frequente techniek en ouderwets gewikkeld. Vroeger was een scheidingstrafo gewikkeld met koper en woog al snel zo'n 30 tot 40 kg voor een 3000 Watt.
Met hoog frequente techniek hebben ze het gewicht terug gebracht tot slechts anderhalve kg voor een 3500W trafo.
Die techniek is echter aanzienlijk duurder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 16:43 #619774

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Erikdejong schreef :
En dan is er nog het verschill tussen hoog frequente techniek en ouderwets gewikkeld. Vroeger was een scheidingstrafo gewikkeld met koper en woog al snel zo'n 30 tot 40 kg voor een 3000 Watt.
Met hoog frequente techniek hebben ze het gewicht terug gebracht tot slechts anderhalve kg voor een 3500W trafo.
Die techniek is echter aanzienlijk duurder.

Wist ik nog niet.
Persoonlijk houd ik van keep it stupid simple in dit geval: een ouderwetse trafo kan heel wat hebben en dempt eerder HF energie dan dat ie het toevoegd. Maar toegegeven, het is wel een heel gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 16:51 #619776

Die hoogfrequente techniek is inderdaad erg gevoelig. Een fraktie verkeerde frequentie kan theoretisch de techniek vernietigen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 17:32 #619792

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Wat bedoel je met "een fraktie verkeerde frequentie"?
En heb je misschien een linkje naar zo'n 1,5kg hf-trafo?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 26 apr 2015 17:33 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 17:52 #619801

Als de wisselstroom die binnenkomt een sinus heeft die niet zuiver genoeg is, dan kan de trafo kapot gaan. Dat kan dus een niet zuivere frequentie zijn, maar ook sinus die teveel afwijkt.

Ik heb een Mastervolt 3.5 GI, een 3.5 kW scheidingstrafo die volgens mij onder de 2kg weegt. Ik schrijf dit vanaf mijn telefoon en heb even wat moeite om specs te zoeken laat staan als link te geven. Meer info staat ongetwijfeld op de Mastervolt site. Ook Victron heeft dit soort techniek ongetwijfeld in zijn assortiment zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheidingstrafo 26 apr 2015 18:24 #619807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Mmm, dit behoeft enige uitleg/correctie.
Een ijzerkerntrafo is praktisch onverwoestbaar, echter...
Rendement 80-90%, lomp zwaar en onder frequentie <50hz is dodelijk. Geen hf storing.

En hf-trafo heeft rendement van 90-97%, licht gewicht, maar gevoeliger voor vocht en overspanningen. Altijd goede sinus uit en meer hf storing.

Een ijzer trafo kan niet tegen onder frequentie, 60 hz is geen probleem en rendement stijgt. Is zeer goed bestand tegen emk stoorpulsen. Onderspanning in = onderspanning uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 26 apr 2015 18:53 #619810

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6795
Als het alleen voor een acculader is, zeker als de acculader een kunstof behuizing heeft, ook zonder scheidings trafo. Een acculader is al een scheidings trafo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheidingstrafo 26 apr 2015 19:11 #619816

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Als die goed droog opgesteld staat zonder condens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 01:28 #619892

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Airgead schreef :
de trafo is op de site ook slecht gedocumenteerd
De trafo uit de Conradlink is primair 400V !!
De zwaarste 230-230 trafo uit die serie is deze 1000VA bij cosphi=1 (link van de fabrikant).

De hf trafo van Erik is denk ik deze Mastervolt en weegt maar 6kg :) .
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 01:32 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 09:44 #619957

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Airgead schreef :
Kort gezegd: de trafo van Conrad is niet geschikt volgens mij, en er is zeker geen officieel goedgekeurde effectieve oplossing mee mogelijk. (de trafo is op de site ook slecht gedocumenteerd)

Ik kan je vertellen dat in het verleden de ijzerkern trafo's van Mastevolt en Victron gewone handels trafo's waren รก la Conrad, zonder fysieke wikkelingen scheiding, dus hoge koppelings cappaciteit. Gewoon ordinaire trafo's uit de handel, niks lage lek etc.
Toen ik ze daar lang geleden op aansprak, wisten ze van toeten noch blazen bij deze beide firma's, De trafos verschilden weinig van hun omvormertrafo's destijds.

Wij bestelden toen zelf maar losse medische trafo's, met fysiek scheiding tussen de wikkelingen (C-kern).

Voor de 1e nood werkt die trafo van Conrad prima, extra netfiler ervoor.

Uiteraard kan het altijd beter.

@algemeen

Niet:
www.aetransformatoren.nl/conte...ages/clnt/28_org.jpg

Wel / veel beter:
s3-eu-west-1.amazonaws.com/nat...rtId_4280?1427386119
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 16:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 09:55 #619960

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
@ WADnWIND: ongelofelijk! (niet letterlijk dan he? :laugh: )

Toevallig had ik al een keer naar AE transformatoren gekeken om trafo's te laten wikkelen: goed om nog eens een extra bevestiging te krijgen dat het een goed bedrijf is! :cheer:

!)@&(! had ik net een heel verhaal geschreven: "Uw sessie is verlopen"

Anyway, www.victronenergy.nl/upload/do...ationtransformer.pdf
Kort gezegd: de goede oplossing is volgens mij de screen van de trafo aan de randaarde van de walstroom, en het begin van de secundaire wikkeling aan de aarde van de boot. (contact met het water). De manier van Victron lijkt erop gericht om de storing die de boot opwekt niet naar de walstroom door te geven in plaats van andersom.
Als de buurman de stekker er andersom in heeft zitten dan zorg je op de manier van Victron er bijvoorbeeld voor dat er netjes 230VAC op de stray capaciteiten staat waardoor er lekker de maximale stroom tussen jouw boot en die van de buurman kan gaan lopen. ARGH!!!!

Om met van Gaal te spreken: zijn jullie (niet het forum natuurlijk, maar de fabrikanten, de regelgevers) nou zo dom of ben ik zo slim?
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 10:41 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 09:56 #619961

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Victron heeft drie scheidingstrafo's, 2000VA/10 kg, 3600VA/23 kg, en 7000VA/28 kg.
In ieder geval de 2000 en 3600 zijn ringkern transformatoren, vandaar het stevige gewicht, maar "bomvrije" techniek.
De Mastervolt Mass 3600VA gebruikt inderdaad hoogfrequent techniek, en is daardoor een stuk lichter, maar ook gevoeliger: al drie keer gehoord van een kapotte, van Victron nog nooit.

Wat overigens nog niet genoemd en toch wel belangrijk is: transformatoren van 2000VA en hoger kun je niet zomaar op de walaansluiting aansluiten: ze hebben een aanloopstroom die meestal de walzekering eruit wipt.
Zowel Mastervolt als Victron scheidingstrafo's zijn standaard voorzien van een softstarter die dit voorkomt.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 10:06 #619968

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Aad77 schreef :
Victron heeft drie scheidingstrafo's, 2000VA/10 kg, 3600VA/23 kg, en 7000VA/28 kg.
In ieder geval de 2000 en 3600 zijn ringkern transformatoren, vandaar het stevige gewicht, maar "bomvrije" techniek.
De Mastervolt Mass 3600VA gebruikt inderdaad hoogfrequent techniek, en is daardoor een stuk lichter, maar ook gevoeliger: al drie keer gehoord van een kapotte, van Victron nog nooit.

Wat overigens nog niet genoemd en toch wel belangrijk is: transformatoren van 2000VA en hoger kun je niet zomaar op de walaansluiting aansluiten: ze hebben een aanloopstroom die meestal de walzekering eruit wipt.
Zowel Mastervolt als Victron scheidingstrafo's zijn standaard voorzien van een softstarter die dit voorkomt.

Aad

Ga hier maar eens kijken, Inrush limmiters:
nl.farnell.com/webapp/wcs/stor...gId=31&storeId=10168

Perfect, gebruikten we jaren lang, geen elektronika, gewoon werken. Let op: worden wel warm en we plaatsten ze op keramische buisjes (uit de oude buizen tijd :laugh: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 10:45 #619976

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
By the way: ik ben dus voor een gescheiden wikkelkamers voor primair en secundair. Voor klasse II aparaten is dat (volgens mij) een must. Nadeel is een lagere koppelfactor, een wat zachtere spanning, vooreel is een lagere koppelfactor (minder differential mode HF doorlaat) en een zachtere spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 11:27 #619980

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Airgead schreef :
By the way: ik ben dus voor een gescheiden wikkelkamers voor primair en secundair. Voor klasse II aparaten is dat (volgens mij) een must. Nadeel is een lagere koppelfactor, een wat zachtere spanning, vooreel is een lagere koppelfactor (minder differential mode HF doorlaat) en een zachtere spanning.

Snap ik niet.

Naast AE in Schagen zijn er nog een paar trafo-wikkelaars in Nederland.

Amplimo levert eventueel ook met medische specs. www.amplimo.nl/producten/medische-scheidingstrafos/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 11:57 #619988

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Schieten de reacties niet een beetje ver door ?

Wat is het doel AB van het scheidingstrafo !

Een veiligheidstrafo is een beetje overdreven als we geen elektronische werkplaats aan boord hebben, het doel is toch galvanisch scheiden, heb je een veiligheidstrafo dan is dat prima maar geen noodzaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 12:04 #619991

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Het enige waarvoor ik 220v zal gebruiken is een acculader voor noodgevallen.

De boot wordt straks voorzien van 3 accu's. Start accu, service accu en boegschroef accu.
Deze zullen geladen worden door de dynamo via een argofet en 2x 100 watt zonnepalen. In geval val nood door een 25 Ampere acculader van Victron.

Nu aanboord van mijn scheepje heb ik alleen een startaccu die ook als service accu dient en nog maar 1x in de 2 jaar aan de walstroom gehangen.

Dit zal straks ook bij mijn bakdekker zo geschieden, continu gebruik van 220v heb ik niet.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 13:13 #620000

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
jessejohn schreef :
Het enige waarvoor ik 220v zal gebruiken is een acculader voor noodgevallen.

De boot wordt straks voorzien van 3 accu's. Start accu, service accu en boegschroef accu.
Deze zullen geladen worden door de dynamo via een argofet en 2x 100 watt zonnepalen. In geval val nood door een 25 Ampere acculader van Victron.

Nu aanboord van mijn scheepje heb ik alleen een startaccu die ook als service accu dient en nog maar 1x in de 2 jaar aan de walstroom gehangen.

Dit zal straks ook bij mijn bakdekker zo geschieden, continu gebruik van 220v heb ik niet.

'JJ', In dat geval heb je niet echt een scheidingstrafo nodig! Bespaart geld en gewicht. Acculader met een verlengsnoer aan de walstroom en klaar!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 16:33 #620078

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
WADnWIND schreef :
De linker versie is dus prima, de rechter versie wil je eigenlij niet.
Dat is dezelfde trafo maar uit een andere hoek gefotografeerd ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 16:44 #620082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Gijper schreef :
WADnWIND schreef :
De linker versie is dus prima, de rechter versie wil je eigenlij niet.
Dat is dezelfde trafo maar uit een andere hoek gefotografeerd ;)

Nu ik beter kijk heb je helemaal gelijk :blush:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo 27 apr 2015 18:09 #620113

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
ovni schreef :
Airgead schreef :
By the way: ik ben dus voor een gescheiden wikkelkamers voor primair en secundair. Voor klasse II aparaten is dat (volgens mij) een must. Nadeel is een lagere koppelfactor, een wat zachtere spanning, vooreel is een lagere koppelfactor (minder differential mode HF doorlaat) en een zachtere spanning.

Snap ik niet.
/

Sorry, hier schiet ik misschien wat te ver door in subtiliteiten.
Voor een centrale distributie vanaf een scheindingstrafo kan het in bepaalde gevallen misschien handig zijn als de spanning niet te zacht is. Een zachtere spanning "geeft wat mee" bij piekstromen. Dat heeft bepaalde voordelen, zoals een wat vriendelijker gedracht bij gelijkrichting bijvoorbeeld. Het heeft een wat dempende werking.
Hier nog een leuk plaatje van een mooie isolatie transformator
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 18:13 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl