Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 03 @12:00AM
ZF zomermeeting noord
za aug 17 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Beaut AGM accu's?

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 08:28 #948130

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7140
daarom hoef ik geen AGM
2x zo duur, maar moet zich terug verdienen als ze minimaal 2x langer meegaan.
Gaat er iets verkeerd (is natuurlijk niet de bedoeling) is de schade ook x2
>risico afweging op de investering dus, ten voordele van gewone natte accu
maar iedereen mag zijn eigen keuze maken.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 08:42 #948134

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10642
Zou er een laadregelaar bestaan waarmee je de spanning vanaf de dynamo kan instellen per accu?

Ik heb een gel accu als start accu en twee AGM accugroepen als serviceaccu. Een en ander gescheiden via een argofet. Geen verliezen dus, maar waar reageert de laadregelaar van de dynamo dan op? Ik heb geen Sterling regelaar nodig, (zo een die met veel vermogen blijft doorgaan), maar als het proces per accu wat nauwkeuriger zou kunnen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 08:43 #948136

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16234
sy helios schreef :
daarom hoef ik geen AGM
2x zo duur, maar moet zich terug verdienen als ze minimaal 2x langer meegaan.
Gaat er iets verkeerd (is natuurlijk niet de bedoeling) is de schade ook x2
>risico afweging op de investering dus, ten voordele van gewone natte accu
maar iedereen mag zijn eigen keuze maken.

Laat ik het voor de verandering eens met je eens zijn!

Mijn huidige accusetje (2x 100 Ah ordinaire lood antimoon niet-onderhoudsvrije accu's) lijken nu, na ruim 8 jaar, wat capaciteit te verliezen. Ze hebben minder dan € 100,- per stuk gekost. De oorspronkelijke leverancier heeft ze nog steeds, zag ik. Nauwelijks duurder geworden, ook nog.

Kijkende naar al het gedoe met AGM-accu's, zoals dat hier nogal vormen begint aan te nemen, weet ik wel wat mijn keus wordt bij de volgende ronde, geloof ik.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 08:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 08:52 #948140

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2876
lodewijk stegman schreef :
sy helios schreef :
daarom hoef ik geen AGM
2x zo duur, maar moet zich terug verdienen als ze minimaal 2x langer meegaan.
Gaat er iets verkeerd (is natuurlijk niet de bedoeling) is de schade ook x2
>risico afweging op de investering dus, ten voordele van gewone natte accu
maar iedereen mag zijn eigen keuze maken.

Laat ik het voor de verandering eens met je eens zijn!

Mijn huidige accusetje (2x 100 Ah ordinaire lood antimoon niet-onderhoudsvrije accu's) lijken nu, na ruim 8 jaar, wat capaciteit te verliezen. Ze hebben minder dan € 100,- per stuk gekost. De oorspronkelijke leverancier heeft ze nog steeds, zag ik. Nauwelijks duurder geworden, ook nog.

Kijkende naar al het gedoe met AGM-accu's, zoals dat hier nogal vormen begint aan te nemen, weet ik wel wat mijn keus wordt bij de volgende ronde, geloof ik.

Daar staat tegenover dat ik mijn enkele Optima YellowTop zowel als start- als verbruiksaccu kan en mag gebruiken en dus niet in de weer hoef met accubanken, laadstroomverdelers en tenminste 2 accu's voor verschillende toepassingen. Dus zelfs als die ene accu er wat eerder mee ophoudt, valt het met de kosten alsnog wel mee.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 08:53 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 08:53 #948141

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16234
koko schreef :
Ik heb een gel accu als start accu

Ja, en dan nog de keuze's die worden gemaakt als het om een startaccu gaat.
Het kan zijn dat die gel-accu er al in stond toen je boot kocht, maar wat heeft de persoon die ooit de keus maakt voor een gel-startaccu toch gedacht? Gel-accu's zijn hopeloos kwetsbare dingen. Ik ben mezelf er trouwens ook nooit van bewust geweest dat er specifieke gel startaccu's bestonden.. zijn die er?

Wat is er nu mis met de startaccu zoals die in bijna alle auto's staat? Een lood-calcium accuutje (onderhoudsvrij) van pakweg 40 - 50 Ah? In de kleine autootjes (met nog altijd meer vermogen dan de meeste van onze dieseltjes) staat soms iets van 35 Ah. Het is goedkoop kan wat hebben en het gaat ook moeiteloos 8 jaar mee.

Ik zeg dat nog maar een keer, want nog steeds zijn er zeilers die denken dat een startaccu ook tenminste 90 Ah moet hebben. Op het moment dat je huishoudaccu en je startaccu niet meer dezelfde zijn, is het het beste wat je kunt doen een kleine auto-accu als startaccu installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 09:02 #948147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16234
Eclips schreef :
Daar staat tegenover dat ik mijn enkele Optima YellowTop zowel als start- als verbruiksaccu kan en mag gebruiken en dus niet in de weer hoef met accubanken, laadstroomverdelers en tenminste 2 accu's voor verschillende toepassingen. Dus zelfs als die ene accu er wat eerder mee ophoudt, valt het met de kosten alsnog wel mee.

Het heeft ook iets te maken met de maat boot, het gewicht van één en ander en wat je als huishoud accucapaciteit nodig meent te hebben.

Als je het jezelf enigszins kan permitteren zou ik altijd een aparte startaccu willen hebben. Als startaccu kun je dan ook een èchte startaccu plaatsen. Een accu die geoptimaliseerd is voor dat doel. Dat is in dat geval ook altijd een kleine en relatief lichte accu. Past al gauw in een loos hoekje.

Eerlijk gezegd werk ik ook helemaal niet meer met laadstroomverdelers.
Mijn startaccu wordt geladen door de alternator op de motor. Die hoeft, omdat het verbruik van een start na 10 minuten draaiende motor al weer is aangevuld, nooit aan de walstroom-acculader. Omdat ik een toerzeiler ben kom ik sowieso nooit motoruren te kort, om het eufemistisch uit te drukken.. Die 2x100 Ah huishoudaccu's worden exclusief geladen door de zonnepanelen.

In geval van nood kan ik de huishoudaccu's wel met de motor laden door de aloude 3-standen schakelaar in de stand 'both' te zetten (als de motor niet hoeft te draaien via stand 2 ook met walstroom en de normale acculader), maar in de praktijk is dat nog nooit nodig geweest. Die schakelaar staat dus altijd op stand 1, waarbij alleen de startaccu wordt geladen.

Aanvulling: die 2x100 Ah ordinarios kan ik trouwens ook gewoon als startaccu gebruiken. Daarin is die Optima Yellow Top niet uniek.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 09:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 10:21 #948186

Koko schreef:
i] maar waar reageert de laadregelaar van de dynamo dan op?[/i]

De generator meet, vrijwel altijd, de spanning van de accu die via het draadje dat via het contact naar (het lampje) van de regelaar gaat.
Een stroompjen, net genoeg voor de bekrachtingsstroom, gaat zo door de maximaal open staande regelaar.
Draait de generator eenmaal genoeg toeren, dan ontstaat evenwicht tussen accu spanning en generator spanning en komt de stroom voor de regelaar vanaf de generator, het lampje dooft omdat aan beide zijden gelijke spanning staat.

Omdat de regelaar direct op de accu meet, kan zonder verder gedoe een scheidingsdiode in het laadstroom circuit gezet worden.

Soms (bij mij) is het stroompje door het lampje net niet genoeg om de generator in gang te brengen bij het stationair toerental. Dan gaat het alarm.
Niets verontrustends, even een beetje toeren erbij en weer terug naar stationair en de generator werkt.

De laadstroom wordt zover opgevoerd tot de accu spanning via het contact op de maximaal ingestelde waarde van de generator komt. Dit is doorgaans 14,2V. Nooit te hoog, genoeg om de accu op een peil te brengen dat de lading voldoende is voor zeer lange levens duur.

Die hoger ingestelde spanningen van van die opgevoerde generatoren kunnen voor wat risico zorgen van overladen.

Wat is het gebruiksverschil tussen 98% lading en 102% lading? En hoe wordt die 100% vastgesteld??? Door de verkoper van opgevoerde generatoren?

Die 14,2 V is altijd genoeg en veilig, daarmee bereik je de langste levensduur van de accu.

De instelspanning van de generator is vrijwel nooit instelbaar op de regelaar zelf, maar wanneer je een diodetje op de ingang van de regelaar kunt zetten wordt de accuspanning hoger.


Een boot lijkt altijd te weing ruimte te hebben.
Wat Lodewijk stelt, een zo klein mogelijke startaccu is een kleine prijs, volume en gewicht.
Dat is dan weer beschikbaar voor de huishoud accu.
En een huishoudaccu met een flinke overmaat aan capaciteit kan heel plezierig zijn, vooral op sombere dagen.
Daar is overcapaciteit geen misser.
Iets mis met de kleine startaccu, geen probleem, omdat de huishoud accu veel groter is kan daar ook moeiteloos de startstroom door geleverd worden.
Een, totaal gescheiden, startaccu blijft wel een noodzaak wanneer de huishoudaccu leeg is en je wit stroom gaan draaien.

Maak nooit méér accu banken dan absoluut nodig is. Zorg dat ze allen een eigen draad van gelijke lengte naar + en - bevestiging hebben.
Ze blijven dan alle gelijk geladen, ieder levert een gelijk deel van de stroom. Is er één cel in één van die accu´s stuk, dan ontkoppel je die heel makkelijk.
Accu´s uit dezelfde batch is helemaal niet verkeerd, maar nodig is het ook niet.
Ze behoren zoveel als mogelijk gelijk te zijn, maar overdrijf het niet.
Een 20Ah en 200Ah in dezelfde batch is een beetje raar, maar 110Ah en 120Ah kan zonder gevaar in dezelfde, goed aangesloten, bank.
Iedere accu neemt/levert de bij de capaciteit horende stroom aan het net.
Ze staan allemaal op dezelfde spanning en nemen/geven op die spanning.

Ik heb 3 identieke accu´s goed parallel en daar meet ik soms de stroom per accu, die verschilt iets.
Bij 45A uit de generator laden de accu´s niet alle drie 15A, dat varieert zo´n 3A.
Iedere accu bepaalt zelf z´n afname/afgifte om de gezamelijke spanning op peil te houden
Geen van de drie accu´s heeft een voorkeur.

Ik meet dat soms om, lang voor het kritisch wordt, te ontdekken welke accu het eerst de pijp aan maarten gaat geven.
Wanneer er één duidelijk van het gemiddelde afwijkt wordt er wat vaker naar gekeken.
De aan slijtage onderhevige cel wordt dan lange tijd vóór hij echt OP is ontdekt.

Wanneer dat bij twee jaar is wordt één accu vervangen, bij 10 jaar levensduur worden ze alle vervangen.


Accu´s om beurten gebruiken is vaak een reden dat ze een korte levensduur geven.
Je hebt een zekere behoefte aan stroom, door één accu geleverd is die stroom hoger dan door meerdere, dat is slijtage voor de accu, dat doe je dan drie keer achter elkaar, waarbij je moet opletten dat je niet te diep ontlaadt, geldt dat voor alle accu´s.
Zet je er drie parallel, dan is de stroom per accu maar 1/3 en de slijtage evenredig minder en je hebt geen omkijken ernaar.
Het geen omkijken hoeven te hebben is ook een goede reden voor overcapaciteit en lange levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 11:58 #948232

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10642
@Stegman: de gel accu is een overblijvertje uit de vorige boot. Doet het al
7 jaar uitstekend en heeft nagenoeg geen zelfontlafing bij opslag in de winter. Idd, alleen om te starten en dus altijd vol. 60Ah groot is aanbevolen voor mijn motor en dat is hij dan ook.

@Saefthinge: dank weer voor je uitgebreide ervaring en verslag. 14,1 maakt mijn motor dynamo er van. En idd, een grote servicebank. Heel prettig. Kom vrijwel nooit onder 90%. Alleen bij de 24uurs gaan ze tot 50%, maar kan dan altijd weer aan walstroom. Ben heel benieuwd hoelang mijn setje mee gaat. Gaan nu het 2e seizoen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 13:07 #948257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16234
koko schreef :
@Stegman: de gel accu is een overblijvertje uit de vorige boot. Doet het al
7 jaar uitstekend en heeft nagenoeg geen zelfontlafing bij opslag in de winter. Idd, alleen om te starten en dus altijd vol. 60Ah groot is aanbevolen voor mijn motor en dat is hij dan ook.

Wist je van tevoren hoever je alternator de spanning laat oplopen bij het laden van je startaccu? Een gelaccu mag max. 14,2 V krijgen. Mijn alternator jaagt de spanning moeiteloos naar 14,5 - 14,6 V. Dat kan een lood-calciumaccu aan, maar een gelaccu niet.

Nou ja; uit het gegeven dat het al 7 jaar goed gaat mogen we,denk ik, concluderen dat dit wel goed zit. Heb je de max. Laadspanning ook bewust als zodanig ingesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 17:52 #948360

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10642
Nee, niks ingesteld.

Ik heb 'm over gezet en ben gaan varen. Had destijds nog niet veel kaas gegeten van deze materie. De laadspanning uit de dynamo komt niet boven de 14,2 uit als ik het laatst goed heb bekeken. Meer geluk dan wijsheid, maar inmiddels gaat het inderdaad al lange tijd goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 19:10 #948376

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8088
mooi draadje dit...
gel accu's welke in het geheel niet worden geadviseerd als start accu werken al jaren naar tevredenheid in die functie en agm accu's welke uitermate geschikt zouden moeten zijn om meer vermogen uit een gelijke bank te halen (met opgegeven waanzige levensverwachtingen ook bij diepe ontlading) stoppen er na 2 a 3 jaar mee. ;)
Ik ga in dit geval voledig met lodewijk mee. Heb na het debacle met agm (500,00 lichter) weer 'gewone accus geplaats. was onder 200,00 klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 19:22 #948379

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Gewone accu's (tractie en semi tractie) zijn onder normale (bijna alle) omstandigheden nog steeds de goedkoopste en dus beste keus. De rest is wensdromen en hopen dat ze uitkomen.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 20:11 #948390

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Ook ik heb Beaut accu´s, in 2015 aangeschaft.
2 x 260 Ah AGM service
2 x 75 Ah AGM Boegschroef
1 x 80 Ah AGM start

Een Victron multiplus 12-1600-70
En een argofet (100A) met drie uitgangen.
Voor het opladen via de motor een Sterling lader.

Als de accu's geladen worden via de multiplus is de maximale laadstroom 25A, dus 12,5 A per accu.
Dat is dus 1/20 van de capaciteit.
De Multiplus gaat tot 14,8 volt tijdens de absorptie fase.
Ik kan de laadstroom hoger instellen maar dat heb ik nooit gedaan omdat de accu's na een paar uur weer volledig opgeladen zijn. (overnacht veel in een jachthaven)

In de winter 2016/2017 stond de boot op de kant. Toen ik het voorjaar 2017 aan boord kwam bleken de service accu's nog maar 6 volt te bevatten... (Er heeft gedurende die winter vast iets aangestaan maar ben er nog niet achter wat)

Ik dacht dat is het einde van de accu's.
Toch de accu's weer opgeladen via de Multiplus op de "lage" laadstroom.
De bulk fase duurde 2 volle dagen...
Maar sindsdien functioneren de accu's goed. Wellicht ben ik wat capaciteit kwijtgeraakt maar daar merk ik in de praktijk niets van, waarschijnlijk mede vanwege de grote capaciteit (520 Ah)

Dit voorjaar was de accu spanning 13,1 volt 1/10 volt lager dan het najaar van 2017, gedurende de winter geen wal spanning en de hoofdschakelaars staan uit.

De maximale uitgangs spanning van de Sterling is 14,4 volt dit is eigenlijk te laag maar ben er nog niet achter hoe ik dat kan verhogen.

Volgens de specs van Beaut;

Spanning druppellading: 13.6 to 13.8 VDC/eenheid gemiddeld met 25oC
Aanbevolen maximale laadstroomgrenswaarde: 78A
Niveauvereffening en periodieke service: 14.6 to 14.8 VDC/eenheid gemiddeld met 25oC

Zover mijn ervaring met de Beaut accu's, overwegend positief dus.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 20:45 #948401

Eclips schreef :
Hans V schreef :
Misschien dat langdurig motoren (wij hebben geen speciale laadcontroller tussen onze VP dynamo en accu’s) de accu’s laat gassen? Maar waarom lijkt onze Bosch AGM startaccu hier dan geen last van te hebben? En waarom duikt dit probleem dan niet bij veel meer AGM schepen op?

Langdurig motoren, of motoren als de akku al volledig opgeladen is, is bij mij wel de vermoedelijke aanleiding voor het vroegtijdig versleten raken van de akku. Hans, hoe weet je dat je startakku er geen last van heeft? Die wordt immers veel minder ontladen en hoeft alleen maar kort veel startstroom te leveren.

Ik heb in de truck 2x agm 200ah parallel staan varta

Dynamo draait min 9 uur per dag 6 dagen per week

Nu hebben zehet zwaar stand airco aan koelkast radio en nog de boordcomputer en auto zooi

Trek ze nu in 11 uur aardig leeg , toch houden ze het bij deze auto al ruim 3 jaar vol

En ze moeten morgen vroeg na de nacht ook nog starten

Dus vreemd dat anderen zoveel problemen hebben lees ik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 20:50 #948403

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7140
Niveauvereffening en periodieke service: 14.6 to 14.8 VDC/eenheid gemiddeld met 25oC

@HansV
als bovenstaande spec klopt en jij maar net tot 14V komt, zou dat niet de oorzaak kunnen zijn?
dwz nooit echt vol laden..
@Jeroen; weet jij je truck laadspanning?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 20:51 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 21:10 #948408

sy helios schreef :
Niveauvereffening en periodieke service: 14.6 to 14.8 VDC/eenheid gemiddeld met 25oC

@HansV
als bovenstaande spec klopt en jij maar net tot 14V komt, zou dat niet de oorzaak kunnen zijn?
dwz nooit echt vol laden..
@Jeroen; weet jij je truck laadspanning?

Jazeker bij net even gedraaid 1275 toeren dat is wat hij loopt bij 90km/h




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 21:12 #948409



Motor uit :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 23:48 #948423

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
sy helios schreef :
Niveauvereffening en periodieke service: 14.6 to 14.8 VDC/eenheid gemiddeld met 25oC

@HansV
als bovenstaande spec klopt en jij maar net tot 14V komt, zou dat niet de oorzaak kunnen zijn?
dwz nooit echt vol laden..

De accu's worden aan de walstroom door onze Mastervolt MassCombi helemaal volgeladen en anders door onze zonnepanelen (via Victron MPPT).

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat onze dynamo (langdurig motoren) de oorzaak van de vroegtijdige sterfte van onze Beaut AGM's is. Maar theoretisch gezien kan het niet van onze Mastervolt lader of Victron MPPT komen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 04:13 #948424

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8088
Waarom hebben we accu's?
Ik om een paar dagen achter het anker vol te kunnen houden. Daarna zeilen beetje motoren bij ankeren voor extra vermogen anker lier en dan nog een nachtje. Het credo lijkt nu: Je moet ze vol houden. Daar waar het goed gaat worden ze bijna niet ontladen vanwege de grote over capaciteit. In mijn optiek had men dan net zo goed gewone natte accus kunnen selecteren. Die functioneren dan even goed. De AGM zijn specifiek voor zware belasting en diepe ontlading gebouwd. Althans zo worden ze aangeboden. Dat blijkt bij een aantal gevallen niet zo te hebben uitgepakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 05:27 #948429

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2577
Hans V schreef :
De accu's worden aan de walstroom door onze Mastervolt MassCombi helemaal volgeladen en anders door onze zonnepanelen (via Victron MPPT).

Hans is dat wel zo?

Hiervoor moet je wel laden met temperatuur compensatie.
Victron AGM heeft een aanbevolen laadspanning bij van 25gr van 14,4 - 14,7V.
De temperatuur compensatie zou -0,024V per gr Celsius moeten zijn.

Dit houd bij een omgevingstemperatuur van 15 graden in dat ze moeten worden geladen met 14,44 - 14,94V
en bij 5 graden met 14,88 - 15,18V.

Tel door bij op het spanningsverlies tussen laden/MPPT (de meeste laders meten niet direct op de accu) en de laadspanning is veelal minder dan aanbevolen.

Vooralsnog houd ik het erop dat mijn accu's vroegtijdig zijn overleden als gevolg van langdurig niet vol laden.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 05:42 #948431

En 8,5 uur later




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 06:21 #948438

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7140
lig je nu nog steeds in je kooi?
;)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 06:34 #948444

Eind vd. Week hè verplicht 11 uur slapen van de wetgever, nou ja de auto

Nu plankgas naar Belgen land , machines lossen , naar huis
Mag ik zondag weer terug

Elke dag vakantie en kamperen :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 06:56 #948447

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8088
Goede instelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 01 juni 2018 08:13 #948474

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2876
Jeroen-pion schreef :
Eclips schreef :
Hans V schreef :
Misschien dat langdurig motoren (wij hebben geen speciale laadcontroller tussen onze VP dynamo en accu’s) de accu’s laat gassen? Maar waarom lijkt onze Bosch AGM startaccu hier dan geen last van te hebben? En waarom duikt dit probleem dan niet bij veel meer AGM schepen op?

Langdurig motoren, of motoren als de akku al volledig opgeladen is, is bij mij wel de vermoedelijke aanleiding voor het vroegtijdig versleten raken van de akku. Hans, hoe weet je dat je startakku er geen last van heeft? Die wordt immers veel minder ontladen en hoeft alleen maar kort veel startstroom te leveren.

Ik heb in de truck 2x agm 200ah parallel staan varta

Dynamo draait min 9 uur per dag 6 dagen per week

Nu hebben zehet zwaar stand airco aan koelkast radio en nog de boordcomputer en auto zooi

Trek ze nu in 11 uur aardig leeg , toch houden ze het bij deze auto al ruim 3 jaar vol

En ze moeten morgen vroeg na de nacht ook nog starten

Dus vreemd dat anderen zoveel problemen hebben lees ik

Die vergelijking gaat niet helemaal op, Jeroen. Je kunt jouw truck moeilijk vergelijken met mijn 18 jaar oude BBM met laadspoel. Die gaf, zoals ik al schreef, een te hoge spanning, ook als de accu vol was.Dat was vermoedelijk de oorzaak van het snel verouderen van mijn Optima YT. Die het overigens nog steeds doet en netjes op spanning blijft, maar het niet meer zolang volhoudt. Als ik daar toch eens water in kon krijgen...
Daarom heb ik een andere gelijkrichter gemonteerd, die niet boven 14,2 volt uitkomt. Dus de motor zal de accu nooit meer onbedoeld laten gassen. Ook zal hij de accu nooit helemaal opladen, maar daarvoor heb ik de zonnepanelen. En, als het moet, een Ctek MXS10 walstroomlader.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl