Tjemig, de crisis is net over
en ik ben ineens weer veel aan het werk en dan start iemand een zo interessant topic!
En dan heb ik nu pas tijd om het eens te lezen. Terecht geeft Roozeboos aan dat ik me wel zal melden, al is dat dan wat later.
@TS: Grut ook eens in het topic 'elektrisch varen' door Roozeboos gestart:
www.zeilersforum.nl/index.php/...347-elektrisch-varen
Motorvermogen:
Ik kom uit op ongeveer 1kW per ton waterverplaatsing (bij interne verbrandingsmotoren veelal 3pk per ton waterverplaatsing). Het verschil tussen de twee komt door de hogere efficiëntie van de elektrisch aangedreven schroef.
Je zult niet de rompsnelheid bereiken, maar wel voldoende aandrijving hebben om in de haven goed te manoeuvreren.
Nu kun je gaan rekenen...
je geeft aan dat je de motor 9 minuten per dag zult gaan gebruiken... Een LM27 zal 2000kg wegen... weet ik niet hoor, maar ik neem het als een rekenvoorbeeld. Dan kom je met 2kW een heel eind.
Nu is een LM27 een motorsailer en ik verwacht dat de eigenschappen van een dergelijke boot niet hetzelfde zijn als van een snelle zeiler omdat dit natuurkundig nu eenmaal niet gepaard kan gaan.
Ik vaar zelf met een €Xr 7,35m loa 2,35 breed, 1700kg en maar 5 meter waterlijn en twee kimkielen om door het water te zeulen, een hull speed van 12km/hr en met 4kW haal ik die 12km/hr ook bij windstil weer op vlak water zonder stroming. Ik vind dus dat ik eigenlijk teveel motorvermogen heb, ik zou aan 2kW genoeg hebben gehad. Als je op dit moment 10-15pk aan boord hebt staan, kun je die vervangen door 4kW aan elektrisch motorvermogen. Je hebt geen keerkoppeling nodig en het verlies van de keerkoppeling krijg je nu als extra vermogen erbij.
Ik gebruik mijn motor ook voor het grootste deel voor haven in en uit (en af en toe om te smokkelen om niet overstag te hoeven gaan en een landtong net te omzeilen).
Ik heb 5kWh aan energie opslag (52V 100Ah in de vorm van 16 LiYFePO
4 cellen in serie). Dit geeft mij ruim een uur aan voortstuwing bij vol vermogen. Dit mag ik in de haven niet eens gebruiken, want dan wordt de havenmeester heel boos! In de haven blijf ik onder de 1000W (ca 1,3pk) behalve die keer dat er een zwaar onweer met windstoten op komst was, toen scheurde ik wel met 3500W en een boeggolf naar binnen (maar ik was niet de enige!). Bij gewoon 'op de motor' varen (vermogensopname tussen de 1000 en 1500W), kan ik dat een hele dag doen.
Ik laad de accu op met 2 x 40W zonnepanelen en dat is voor de haven in en uit varen meer dan voldoende. Gebruikte ik 2 jaar geleden nog zo'n 10 liter 2-takt per seizoen, nu gebruik ik helemaal geen fossiele brandstoffen meer.
Even uitgaan van 4kW aandrijvend vermogen voor een LM27: alleen de haven in en uit: 2kWh aan energie opslag is absoluut voldoende. Deel dit door de motorspanning en je komt aan een leuke capaciteit voor je accu's. Boarderbas en Mephisto komen hier ook op uit. Zij doen dit via de berekening en ik doe het via de berekening en nu ook na 2 seizoenen ervaring.
Je hebt een inboard (denk ik)... dan zul je de schroefas elektrisch willen aandrijven met een motor waarvan je de draairichting kunt omkeren (scheelt een keerkoppeling). Ik ben geen fan van 'borstels' maar veel meer van 'permanente magneet borstelloos'. Koolborstels vragen onderhoud en zijn corrosie gevoelig. Het kan zijn dat je daar heel goed in bent en ook heel makkelijk bij de motor kunt om de koolborstels te wisselen en in dat geval zijn borstelmotoren een goede keuze voor jou. Moet 'op de kop' op de buik liggend in de motorruimte hangen om koolborstels te wisselen, dan denk ik dat je snel spijt gaat krijgen.
Als je een bbm hebt kun je deze makkelijker vervangen door een Ebbm en raad ik je aan om eens in Heeg bij EBBM te gaan kijken (is in de buurt toch?).
Je wilt kunnen laden via de schroef... Bedenk wat je gaat doen met alle energie als je al een uurtje de haven uit bent en je accu's zitten nokkie, nokkie vol... Dan moet je energie gaan 'vermoorden' in een dumpload en daardoor vaar je ook nog langzamer. Of je moet een schroef met verstelbare spoed nemen die je in 'vaanstand' kunt zetten, dan draait deze niet meer en remt de boot ook bijna niet af. Ik vind dat veel 'gedoe'. Een sleepgenerator kun je als deze niet nodig is uit het water halen en opbergen. Dan remt het ding ook niet af als je hem niet nodig hebt. Je kunt dan een 'klapschroef' gebruiken en dan hoef je nergens meer aan te denken, alles gaat 'auto'. Ik kan hierover meer zeggen als ik weet wat voor een aandrijving je gebruikt.
Heb je altijd walstroom ter beschikking? Dan kun je altijd met 'volle accu's' weg. Zonnepanelen zijn dan minder interessant. Vaar je wel eens weg naar zo'n 'riet omzoomd eilandje'? Dan zijn zonnepanelen wel zinvol als je daar een paar dagen blijft.
Sunday vaart een 'rondje Noordzee' met een 22ft zeiler en heeft aan een 100W zonnepaneel voldoende! Hij heeft een wat spartaanse inrichting in zijn boot en geen koelvries combinatie en een airco aan boord, daar moet je dan wel rekening mee houden!
Kun je van het Heeger meer naar Stavoren altijd zeilen? Dan zit je goed. Als dat niet is gegarandeerd zou je een noodoplossing aan boord moeten hebben. Ik moet soms tegen de sterke IJsselstroom in en dan zou ik al snel een uur op vol vermogen moeten varen, zeker als er geen wind is om te zeilen. Daarvoor heb ik dan het volgende 'dingetje':
Een 208cc benzine motortje met een 'permanent brushless 48V 2kW generator' (uiteraard
)
Het ding is ingericht om bij een lage accuspanning uit zich zelf te starten en als de spanning op de accu boven de 56V komt, weer af te slaan. Je moet het ding niet in de kajuit zetten, want dan ga je dood aan een koolmonoxide vergiftiging.
Zijn mijn 100Ah accu's leeg, dan laadt dit ding in 2,5 uur (op 2,5 liter benzine in een tank) draaien ze weer helemaal vol. Gebruik ik de elektromotor op 2000W, dan kan de generator volledig in de stroom van de aandrijving voorzien. Gebruik ik op vol vermogen 4000W dan kan ik dat met volle accu's en de generator erbij 2 uur volhouden. Heb ik dan ook nog voortstuwing door 'wind in de zeilen', dan slaat de generator af als de accu's zijn volgeladen.
Ik heb nog geen liter benzine verbruikt omdat ik het ding niet nodig heb 'op de plas', maar vaar ik ooit de IJssel op dan gaat het ding mee in de kuip.
Heb je meer gerichtere vragen... stel ze gerust.
Groeten, Peper.