Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 13:12 #689828

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Yellow Boat schreef :
Met googelen kom je ook al een heel eind hoor :whistle: :
Klopt YB, dat is een algemene waarheid in dit internet tijdperk.
Maar wàt brengt het aan relevante info?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 13:15 #689829

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Ik was van plan om vanavond de ST2000+ op te halen en open te maken en hier de plaatjes te laten zien. Wat ik me nu wel al afvraag is hoe ik zou kunnen meten wat er aan stuk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 13:32 #689836

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je moet wel de juiste volgorde aan houden. Dus eerst kijken wat de storing is. Dat geeft vaak al een eerste aanwijzing.

En als er een storing is dan open maken en bepalen of het mechanisch of electronisch is.

Als je zover bent kunnen we dan eens kijken wat en hoe te meten.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 14:50 #689852

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sunday schreef :
Daar staat dus dat de PCB VAN DE 1000 en de 2000 hetzelfde zijn, maar dat de overbreningsverhouding verschillend is.
Dat is boeiend: ik moet aannemen dat het motortje hetzelfde is: de cheapo Mabuchi (€4).
Dat motortje wordt gevoed met een "gepulste" spanning van 12V, waarmee het toerental geregeld wordt. (Ik weet NIETS van elektronica, maar ik meen te begrijpen dat je dat "gepulst" zo zou kunnen uitleggen? Hoe dan ook, de PCB geeft iets van stroom aan de motor waarmee richting en toerental gestuurd wordt)
In de mechanische keten motor=>overbrenging( tandwieltjes en riempje)=>schroef drive wordt dus door bovenstaande keuze instelling verschil gecreëerd tussen de 1000 en de 2000.
Waarom zou dat zijn? Wat zou het verschil zijn?
Zou het zo zijn dat de 2000 een "recirculating ball drive" (mooier en aanmerkelijk duurder EN straks bij demonteren van de 2000 eenvoudig te zien) en de 1000 een "gewone" schroef drive heeft? Dan begrijp ik het misschien wel: de 1000 wil je langzamer laten werken omdat de schroef drive zwaarder loopt en je die dan misschien minder belast?
Was zou het effect zijn van de twee instellingen van de PCB zijn?

Dat de PCB's hetzelfde zijn, wil nog niet zeggen dat ze onderling uitwisselbaar zijn. Zou kunnen van wel, maar is niet zeker. In de microprocessor kan andere of nieuwere firmware zitten.

Dat gepulst aansturen heet PWM in het jargon en op deze print gebeurt dat d.m.v. een halve H brug.

Google maar eens "H bridge motor PWM"

Ben buitenshuis nu, maar indien daar behoefte aan is wil ik er best straks nog wat meer over vertellen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 14:50 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 14:53 #689853

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Jappe schreef :
Ik was van plan om vanavond de ST2000+ op te halen en open te maken en hier de plaatjes te laten zien. Wat ik me nu wel al afvraag is hoe ik zou kunnen meten wat er aan stuk is.

Kijk even in de service manual. Daar staat een zelftest procedure in. Die geeft al heel wat relevante info.
Sunday schreef :

Hier de service manual met veel plaatjes en schema's
www.olajedatos.com/documentos/...service%20manual.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 20:36 #689929

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
De ST2000+ ... Verrassend hetzelfde van binnen, maar allemaal wat meer geintegreerd. Van 2 naar 1 printplaat, Mabuchi motor, riem overbrenging en een display.


De fotos:



En open:



Onderkant van de printplaat:



De motor (Mabuchi RS-555SH):



Riem overbrenging:



ICs:



In dit geval:

- NEC D7225G
- Atmel AT89C51ED2

Tot slot de sensor:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 20:38 #689930

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
En: een recirculating ball drive? Of een gewone schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 20:48 #689932

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Goed punt, ik denk het eerlijk gezegd niet. Ziet er compleet hetzelfde uit als de autohelm 1000

De Autohelm 1000:



De Raymarine ST2000+

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 20:58 #689937

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wel mooi om de evolutie in de PCB te zien. Andere processor (8051), alles in SMD uitgevoerd.
De NEC is de driver voor het LCD display.

De halve H brug zit nu links in het midden, de voeding rechts onderin. En het stroomverbruik is dusdanig teruggebracht dat een koellichaam voor de voeding niet meer nodig is.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 21:54 #689945

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat is eigenlijk een recirculating ball drive?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:00 #689949

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
koko schreef :
Wat is eigenlijk een recirculating ball drive?

Ik ga het wat oneerbiedig zeggen: een schroefdraad met een moer erop die heel weinig speling heeft. Door de schroefdraad rond te draaien, gaat de moer naar voor en naar achter. Of als je de moer vasthoud, dan gaat de schroefdraad naar voor en naar achter,

Met name in precisie CNC machines het absolute walhalla :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:11 #689954

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
De essentie van recirculating ball is dat er kogels in die moer van johnberg zitten:

Die zit zeker in de st4000 en spx5 en de GP
Lees!: en.wikipedia.org/wiki/Ball_screw

Daar tegenover staat de "gewone" leadscrew (sorry, ken de NL termen niet): dàt is een niet geheel gewone moer op een schroefdraad. Daar zitten geen "balls" in. Ik dènk, maar weet niet zeker dat dàt in de 1000 en evt ook de 2000 zit:

Lees!: en.wikipedia.org/wiki/Leadscrew
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 23:19 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:21 #689957

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Ik vind de groef, want rond, veel meer lijken op een recirculating ball drive op beide modellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:22 #689958

Ik heb wel eens kogeltjes moeten terugdrukken (min of meer op goed geluk) Ik kan mij niet meer herrinneren of dat nou op de 1000 of 4000 was (heb ze allebei gehad)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:30 #689961

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Jappe schreef :
Ik vind de groef, want rond, veel meer lijken op een recirculating ball drive op beide modellen.

Zou zomaar kunnen. Wel mooi als dat erin zou zitten. Ik zou geen idee hebben hoeveel speling je mag hebben als je vooruit/achteruit beweegt.

Ik zou me ook gelijk afvragen of dat niet in software op te lossen is, maar dat is een of ander defect in mijn hoofd :P

De Nederlandse naam is trouwens kogelspindel.

@nobellast: die kogeltjes terugduwen is niet het leukste klusje, voorzichtig gezegd.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 22:31 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:51 #689965

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Een nadeel van de recirculating ball screw is dat je hem met de hand kan terugduwen. Dat komt dan natuurlijk ook door z'n voordeel: de kogels lopen soepel.. Bij al mijn spx5 en GP drives kan dat met enige kracht.

Een voordeel van de leadscrew is dat die "selflocking" is: je kunt 'm niet terugduwen. Dat is dan indirect ook weer een nadeel: ze zijn voor snelle stuurbeweging minder soepel, minder rendabel.
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 22:55 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 22:52 #689966

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Jappe schreef :
Ik vind de groef, want rond, veel meer lijken op een recirculating ball drive op beide modellen.
Ik vind de groef op jouw foto's van de 2000 ook erg veel op een ball groef lijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 23:07 #689978

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Hier is een owners manual op kniest site: www.georgekniest.nl/pdf/manuals/st1000st2000.pdf
Daarin staat dat de drive van de 1000 een "gewone" is en van de 2000 een recirculating ball:


Je ziet ook de gevolgen van de twee drive types:
Bij eenzelfde mabuchi cheapo motortje:
(eerste waarde voor 1000, tweede voor de 2000h):
8 versus 4,5 sec hardcover
3000kg versus 4500kg bootgewicht
57 versus 77 kg stuwkracht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 23:11 #689981

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Sunday schreef :
Jappe schreef :
Ik vind de groef, want rond, veel meer lijken op een recirculating ball drive op beide modellen.
Ik vind de groef op jouw foto's van de 2000 ook erg veel op een ball groef lijken.

de 1000 heeft er heel veel meer vet op zitten, maar is hetzelfde verder. Je ziet op de foto ook een sluitring zitten die eraf kan, dus vermoed dat je zo ook bij de balletjes kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 23:32 #689987

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Jappe schreef :
de 1000 heeft er heel veel meer vet op zitten, maar is hetzelfde verder. Je ziet op de foto ook een sluitring zitten die eraf kan, dus vermoed dat je zo ook bij de balletjes kan komen.

Dat is interessant! Je 1000 is vrij oud geloof ik? Dat zou kunnen betekenen dat vroeger RM dus de duurdere kogeldrive in de 1000 stopte en tegenwoordig (volgens opgave in actuele specs en usermanual) er een gewone screwdrive in stoppen.
Dat soort manoeuvres heeft RM door de jaren heel heel vaak gedaan: ook in de 4000,spx5 en GP serie is onder water heel veel veranderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 23:41 #689990

Heel lang geleden heb ik wel eens een Automaat met kogelomloop spindel open gehad.
Ik meen een van de eerste Raytheon types.
Liep veel lichter dan het type met zelfremmende wormoverbrenging.

Die met kogelomloop had minder stroom nodig tijdens het aandrijven, maar omdat hij voortdurend door de helmstok werd verplaatst was het resultaat een altijd corrigerend motortje met een vervelend geluid en uiteindelijk een veel hoger stroom verbruik en slijtage.

Mogelijk dat ze om die reden niet meer geproduceerd worden.

De Simrad staat gewoon vast en heeft veel minder corrigerende activiteit en daardoor veel minder stroomverbruik/slijtage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 23:50 #689997

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
de twee goedkopere simrads hebben een gewone schroef, de dure (type32) heeft kogels.
Alle duurdere van RM hebben kogels
De voor en nadelen van beide wegen toch ten voordele van de kogels: sneller en sterker, èn gedurende stuuractie minder stroomverbruik. Nadeel is inderdaad dat de soepelheid van de kogels "indrukken" door helmstok mogelijk maakt en dan dus weer motor-correctie vraagt.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 00:20 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 16 dec 2015 23:57 #690002

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Sunday schreef :
Jappe schreef :
de 1000 heeft er heel veel meer vet op zitten, maar is hetzelfde verder. Je ziet op de foto ook een sluitring zitten die eraf kan, dus vermoed dat je zo ook bij de balletjes kan komen.

Dat is interessant! Je 1000 is vrij oud geloof ik? Dat zou kunnen betekenen dat vroeger RM dus de duurdere kogeldrive in de 1000 stopte en tegenwoordig (volgens opgave in actuele specs en usermanual) er een gewone screwdrive in stoppen.
Dat soort manoeuvres heeft RM door de jaren heel heel vaak gedaan: ook in de 4000,spx5 en GP serie is onder water heel veel veranderd.


Ik denk dat Autohelm er een kogeldrive in deed en dat Raymarine later toen het de ST1000 werd er een schroef van hebben gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 17 dec 2015 15:02 #690126

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
De ST-2000 heeft inderdaad een hercirculerende kogelaandrijving, zoals WdW al een keer omschreef.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 & Raymarine ST2000+ open maken 17 dec 2015 15:20 #690136

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Sunday
De TP32 van Simrad heeft een kogelaandrijving voor de stang, maar deze kun je volgens mij niet indrukken.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl