WADnWIND schreef :
Tony2920 schreef :
Eigenlijk vind ik dit nu weer een nonsense antwoord.
Als de O.P. dit vraagt:
Zo ja, wat slijt er aan en wanneer moet je ze dan vervangen?
Dan doelt hij op een oorzaak die op den duur kan leiden tot vervanging, ongeacht of dit ni koper of isolatie betreft.
Als ik dan, voorlopig als 1e, een zinnig antwoord hierop geef naar aanleiding wat ik beroeps matig sinds begin 80er jaren gezien en ervaren heb, vind ik jou weder opmerking uiterst ongepast.
Dit soort degradatie van isolatie is een potentieel risico in metalen schepen, zeker als dit soort kabels ook nog eens door stalen pijpen lopen en aan stalen constructiedelen vast zitten.
Ik heb met mijn collega wel eens héél voorzichtig een paar stappen achteruit gedaan omdat we 2x 70mm2 (24v) tegen een spant zagen zitten waar alle isolatie al vanaf gevallen was, behalve tussen het spant en koper, omdat dit niet weg kon.
Je standpunt begrepen, maar. . .
Op mijn 2de opmerking betreffende de isolatie van 30 jaar oude rubberen accukabels die de hele tijd in de motorbildge hebben gelegen, en onderhevig waren aan olie, en diesel, en na die 30 jaar niet die slijtage vertonen waarvoor je ons waarschuwt.
Is er dan een groot verschil in de rubber isolatie ? Want sommige rubberen kabels lijken daar wel last van te hebben, anderen dan weer niet.
3de punt. Ik denk dat in principe het niet mogelijk is om te oordelen over het al dan niet moeten vervangen van accukabels zonder de kabels te hebben gezien. ( En de installatie ).
In principe horen accukabels levenslang ( levenstijd van de installatie ) mee te gaan.
Dus als er aanwijzingen zijn dat deze vervangen moeten worden is er iets misgegaan, verkeerde kabels geïnstalleerd of iets fout gelopen ( te hoge temperatuur ) verkeerde producten gebruikt bij schoonmaak ? , of verkeerd geïnstalleerd met schavieling tot gevolg.