Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Condensvorming achter schakelpaneel

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 19:49 #701673

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Ik weet niet of het mogelijk is maar mogelijk kun je ook veel vocht en corrosieproblemen voorkomen door alle apparatuur zoveel mogelijk aan te laten staan. Zo laat ik de hele winter alle apparatuur gewoon aanstaan, iets wat in de beroepsvaart heel normaal is. Hierdoor blijft de electronica een beetje warm en zal condensatie tegen gegaan worden. Zie ook elders op dit forum de discussie die ik recent gestart heb over betrouwbaar en levensduur van electronica.

www.zeilersforum.nl/index.php/...lectronica-aan-boord

Hier staan een aantal interessante reacties over dit onderwerp.
mvg
Cees
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 19:52 door CeesT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 19:49 #701674

Draeck schreef :
Die koude wand - en koude brug - heeft dus alles te maken met de condens. Je begint nu echt vervelend te worden.

Als je gelijk zou hebben dan heeft het dus geen enkele zin om mijn stalen boot te voorzien van goede isolatie om de koudebrug te voorkomen. Dwz een gesloten celstructuur tegen het staal.

Sorry als ik vervelend overkom, niet mijn bedoeling.
Isoleren heeft wel zin hoor, alleen niet voor de luchtvochtigheid in de boot.
Kom je naar de wintermeeting, drinken we daar wat. :-)

En toch heb ik gelijk :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 19:50 #701677

  • Wels
  • Wels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Hahaha :-)

Waar en wanneer is die wintermeeting? Als ik tijd heb en in de buurt wil ik best langs komen. Door het bouwen van mijn boot houd ik helaas niet alles meer bij mbt bijeenkomsten enzo.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 19:54 door Wels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 19:54 #701682

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Als TS :

Maak elkaar niet af....genoeg ellende in de wereld.
Ik ga op zoek naar een geschikte brandwerende folie.

Dank voor alle adviezen tot zover.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 20:02 #701688

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
It Paradyske schreef :
................. het gaat om de luchtvochtigheid, al isoleer je die wand nog zo goed, de luchtvochtigheid achter het paneel EN de temperatuur van de elektronica is bepalend of er condens is of niet.

Precies! Maar als mensen je bewust niet willen begrijpen kun je lullen tot je een ons weegt............
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 20:10 #701690

  • Wels
  • Wels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
zeekraal schreef :
It Paradyske schreef :
................. het gaat om de luchtvochtigheid, al isoleer je die wand nog zo goed, de luchtvochtigheid achter het paneel EN de temperatuur van de elektronica is bepalend of er condens is of niet.

Precies! Maar als mensen je bewust niet willen begrijpen kun je lullen tot je een ons weegt............

Mensen willen hier echt niet 'bewust niet begrijpen'. Maar je moet je verhaal wel begrijpelijk maken mbt de vraag die gesteld wordt. Niet zomaar wat roepen als het te ingewikkeld is voor de doorsnee reageerder hier. Maak het dan duidelijk in Jip en Janneke taal dan heeft iedereen er wat aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 20:14 #701693

Vinni schreef :
Als TS :

Maak elkaar niet af....genoeg ellende in de wereld.
Ik ga op zoek naar een geschikte brandwerende folie.

Dank voor alle adviezen tot zover.

Vinni

Nou, het advies was DAMPwerend.... :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 20:22 #701695

Draeck schreef :
zeekraal schreef :
It Paradyske schreef :
................. het gaat om de luchtvochtigheid, al isoleer je die wand nog zo goed, de luchtvochtigheid achter het paneel EN de temperatuur van de elektronica is bepalend of er condens is of niet.

Precies! Maar als mensen je bewust niet willen begrijpen kun je lullen tot je een ons weegt............

Mensen willen hier echt niet 'bewust niet begrijpen'. Maar je moet je verhaal wel begrijpelijk maken mbt de vraag die gesteld wordt. Niet zomaar wat roepen als het te ingewikkeld is voor de doorsnee reageerder hier. Maak het dan duidelijk in Jip en Janneke taal dan heeft iedereen er wat aan.

:-( Probeerde nou net moeilijke woorden als dauwpuntstemperatuur te vermijden.....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 20:24 #701699

Ik mis nog even de juiste Jip en Janneke woorden maar kan wel meegaan in de de lijn van It Paradyske.

De luchtvochtigheid van een boot die niet in gebruik is kan je eigenlijk niet beïnvloeden. Of je moet een serieuze luchtdroger 24/7 laten draaien.

Het vocht in je boot zal als eerste gaan condenseren op de koudste plaatsen. Deze condens kan weer corrosie of schimmel oid als gevolg hebben. Zolang je elektronica niet de koudste plaats is blijft deze buiten schot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 21:18 #701710

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Ik lees hier ook de mooie tip om alle apparatuur te laten aanstaan, en dat dit in de beroepsvaart ook gebruikelijk is.
Dit klopt, maaaaaaar de beroepsvaart vaart ten minste 5 dagen op 7.
En als ze in de winter een periode stoppen met varen, (langer dan 1 week ) gaat ook alles uit.
Als lente, zomer en herfstzeiler in de winter alles laten aanstaan is voor mij geen optie, te veel verkwisting van energie.
Het probleem van TS, condensatie in de buurt van zijn elektrische aansluitingen kan door de opgenoemde isolatiemaatregelen verminderd worden. (in de buurt van de aansluitingen).
Het water zal dan gaan condenseren op die delen van de romp die niet van isolatie zijn voorzien, verder weg van het schakelpaneel.
Hierdoor wordt het risico op water op de printplaat en schakelaars minder.
condensatie op de schakelaars en printplaat kan hierdoor niet vermeden worden, maar is hopelijk een minder groot probleem. (In principe is het inwendige van de boot in de winter warmer als het water, en de romp. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 21:38 #701719

Tja, dat de scheepsvloot van de overheid, marine, kustwacht e.d. alleen tussen 9 en 5 uur varen... :woohoo: .
De handelsvaart vaart gewoon door hoor, die stoppen echt niet op vrijdag 17:00 sharp ;) . Behalve misschien tijdens een droogdok periode of tijden dood schip. En sommige gelovige binnenvaarders en vissermannen :sick: .

Bij vochtprobleem je klokjes aan laten staan is de best remedie. Die paar Watt aan verbruik weegt niet op tegen de energie die het kost om het te repareren ;) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 21:41 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 21:41 #701720

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Belerion II schreef :
Tja, dat de scheepsvloot van de overheid, marine, kustwacht e.d. alleen tussen 9 en 5 uur varen... :woohoo: .
De handelsvaart vaart gewoon door hoor, die stoppen echt niet op vrijdag 17:00 sharp ;) . Behalve misschien tijdens een droogdok periode of tijden dood schip. En sommige gelovige binnenvaarders en vissermannen :sick: .

Iets verteld mij dat jij niet weet hoe het er echt aan toe gaat bij de Marine.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 21:41 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 21:42 #701721

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vaak 5 dagen , twee dagen weekend en dan weer aan de gang.
Dan gaat hij of aan de walstroom of het aggregaat gaat aan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 21:45 #701722

Tony2920 schreef :
Belerion II schreef :
Tja, dat de scheepsvloot van de overheid, marine, kustwacht e.d. alleen tussen 9 en 5 uur varen... :woohoo: .
De handelsvaart vaart gewoon door hoor, die stoppen echt niet op vrijdag 17:00 sharp ;) . Behalve misschien tijdens een droogdok periode of tijden dood schip. En sommige gelovige binnenvaarders en vissermannen :sick: .

Iets verteld mij dat jij niet weet hoe het er echt aan toe gaat bij de Marine.


dan ben je niet de enige, wordt tijd dat al die tupperware bakken weer de plas opgaan :silly: mensen gaan raar praten :evil:

wel weer vermakkelijk topic dit :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 21:45 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 31 jan 2016 23:03 #701736

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
probleem is dat je in de buurt van de stalen wand langzaam naar het dauwpunt gaat, totdat je op de het staal zit. Om de dalende temperatuurlijn nu zo dicht mogelijk bij het staal te laten liggen is isolatie wenselijk. Als de dalende temperatuur lijn al in zet ter hoogte van de elektronica is er potentieel een hogere relatieve vochtigheid in de elektronica. Als je deze temperatuur overgang kan beperken in enkele cm isolatie, dan heeft de elektronica een hogere temperatuur en zit dus verder van het dauwpunt af, en dus een iets lagere relatieve vochtigheid.

Ik kom dit al 30 jaar tegen in allerhande schepen, plezier of beroeps.

Isoleren en ventileren, een luchtdroger is niet altijd een alternatief, zeker niet tijdens het varen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 01 feb 2016 07:26 #701759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Het gaat er niet om of Hans gelijk heeft, maar wel om het feit dat het dauwpunt niet uitsluitend optreedt bij de stalen huid, maar de lucht er voor ook daar erg dicht tegen aan kan komen te zitten. Hierdoor ontstaat er ook wel eens een druppeltje of paar watermoleculen op de elektronica en 1 keer neergeslagen zal het zeer moeilijk weer verdampen. De isolatie moet er voor zorgen dat het dauwpunt zo ver mogelijk naar buiten licht.

Apparatuur aan laten staan is de beste remedie, maar is op een plezierjacht geen optie ivm stroomverbruik uit de accu's

De reddingboten van de KNRM hebben er ook ontzettend veel last van. De kleine polyester rib's druipen soms van het vocht of er staat een laagje water onderin. De enige overlevingskans voor apparatuur is aan laten staan, deze schepen staan dus altijd onder walvoeding.

De grotere aluminium schepen hebben óf verwarming óf luchtdroger aansluitingen met een grote luchtdroger op de wal. Achter de instrument panelen zit alsnog extra verwarmings element. Voor de tijd van de luchtdroger stond het water soms wel 1 cm in het dak van het stuurhuis (waar ook veel apparatuur zit).

Vroeger dacht ik die vochtstrijd in apparatuur te kunnen winnen door allerlei slimme trukjes, zoals pakkingen, vaseline, silicagel, printplaten sealen etc.
Helaas win je die strijd zelden en moet je apparatuur in een dergelijk milieu gewoon afschrijven, punt uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 07:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 01 feb 2016 12:37 #701865

WADnWIND schreef :
Helaas win je die strijd zelden en moet je apparatuur in een dergelijk milieu gewoon afschrijven, punt uit.

Komt in de beste families voor. Bij het ongeluk met de Turkish Airlines B737 op Schiphol was vocht in elektronica ook een factor die een rol heeft gespeeld.

nsc.nasa.gov/sfcs/systemfailur...udyfile/download/542
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 01 feb 2016 15:36 #701924

Inbouwen in luchtdichte behuizing tezamen met een zakje silica gel..?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 01 feb 2016 15:41 #701926

Belerion II schreef :
Inbouwen in luchtdichte behuizing tezamen met een zakje silica gel..?

Als je dat zakje silca vervangt door een stikstof vulling onder lichte overdruk gaat het wel werken. Maar met het spul dat wij op onze bootjes hebben dat hem dat niet worden.

Zelfs niet als je een Bavaria hebt met apparatuur van NASA! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 01 feb 2016 18:30 #701986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Belerion II schreef :
Inbouwen in luchtdichte behuizing tezamen met een zakje silica gel..?

Het enige dat goed werkt is en inwendige long in het toestel die in verbinding staat met buiten. daarmee vang je het uitzetten en krimen van de lucht op bij temp. verschillen.

De navico Axis 150 en 250 hadden dat, steengoed!!!

Tegenwoordig werkt een Goretex membraan erg goed als druk vereffening.

Als je het alleen wilt doen op de botte stijfheid van de beuizing met drukverschil, kom je uit op lompe ATEX of Ex apparatuur. Die zijn L.E.O. (Lomp En Onhandig :laugh: )

Silicagel is symptoom bestrijding, n.l. als het verzadigd is gaat het als nog rap mis. Het kan wel de levensduur aanmerkelijk verlengen als de behuizing bijna dicht is. Maar open printen van een schakel paneel zijn vrij kansloos qua corrosie.

verhaaltje corrosie:
vandaag (jawel) had mijn collega een luchtvaart portofoon, die wel ontving, maar tijdens zenden ging elke keer de synthesizer uit de lock, dus geen zendsignaal. Wat bleek:
Er zat wat corrosie op de pootjes van de delers. Hier vlak naast liep het PTT spoortje, elke keer als de PTT laag werd, werd ook een pootje van de deler meegetrokken omlaag vanwege de geleidende corrosie, en viel alles uit de lock :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 18:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 02 feb 2016 09:38 #702144

keeszeiler schreef :
Belerion II schreef :
Inbouwen in luchtdichte behuizing tezamen met een zakje silica gel..?

Als je dat zakje silca vervangt door een stikstof vulling onder lichte overdruk gaat het wel werken. Maar met het spul dat wij op onze bootjes hebben dat hem dat niet worden.

Zelfs niet als je een Bavaria hebt met apparatuur van NASA! :)

Probleem si ook dat dat silicagel vrij snel uitgewerkt zal zijn , tenzij de omkasting perfekt luchtdicht is en dat lukt zelfs de allerbesten vaak niet.
Daarom is het veel meter een omkasting bewust van ventilatieopeningen te voorzien zodat condensatie niet kan optreden . Uiteraard moet één van de wanden van die omkasting geen ongeisoleerde scheepshuid zijn.
Overigens beschijft Nasa e.e.a ook precies zo en schrijft voor dat de nasa instrumenten altijd aan de achterkant een verbinding naar binnen in het schip moeten hebben ( montage door het schot dus en niet erop).

Een heel aardig vorobeeld van dat laten ventileren maakte ik mee met de honderden instrumentatie en electrokasten in de Twaronfabriek direct na de bouw in 1986.
Dat waren uiteraard allemaal speciale luchtdichte kasten maar al na enkele maanden trad er bij de een na de ander storing op door kortsluiting.
Eerst testen gedaan met een stikstofprugering maar uiteindelijk alle , vooral de grotere, kasten voorzien van ventilatiegaten aan de onderkant . Daarna was het probleem voorbij.
Meest waarschijnlijke oorzaak ( na een uitgebreide Kepner Tregoe analyse uiteraard, waar ik del van uitmaakte ;) ) waren de kabeldoorvoeren die weliswaar bijna volledig luchtdicht waren maar inderdaad maar bijna waardoor door de drukverschillen die bij afkoelen 'snachts altijd lucht werd ingezogen waaruit later vocht kon condenseren.
Een beetje net als bij een brandstoftank.
Precies datzelfde kan optreden bij net niet helemaal dichte omkastingen van bootinstrumenten ( en dat zijn heelaas de meest).
Het vervelende is dat de IP dichtheidstesten volgens mij niet dat effect van lucht aanzuigen door dag/nacht effecten meenemen ( s.v.p. corrigeren als dat anders is).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 02 feb 2016 14:58 #702212

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Die noppenfolie, damp- en brandwerend is al binnen hoor.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condensvorming achter schakelpaneel 02 feb 2016 15:18 #702215

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Laat ik ook nog eens 2 centen in het zakje doen ;)

IMHO is de vraag of er condensvorming optreed helemaal niet zo interessant.
De vraag moet zijn of er een KANS is dat er condensvorming optreedt. En als het antwoord daarop ja is dan hangt het van de elektronica af hoe erg of dat dat is.

Een LCD b.v. is volstekt kansloos, dan kun je spuiten of isoleren dat je een ons weegt maar zonder speciale maatregelen ga je dat nooit redden.
Een "normale" print zal best wel een keer nat mogen worden. Als het daarna netjes opdroogt is er niks aan de hand. Een connector is alweer problematischer, daar zullen de contacten op den duur oxideren. En zo kun je het rijtje componenten een voor een aflopen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl