keeszeiler schreef :
Belerion II schreef :
Inbouwen in luchtdichte behuizing tezamen met een zakje silica gel..?
Als je dat zakje silca vervangt door een stikstof vulling onder lichte overdruk gaat het wel werken. Maar met het spul dat wij op onze bootjes hebben dat hem dat niet worden.
Zelfs niet als je een Bavaria hebt met apparatuur van NASA!
Probleem si ook dat dat silicagel vrij snel uitgewerkt zal zijn , tenzij de omkasting perfekt luchtdicht is en dat lukt zelfs de allerbesten vaak niet.
Daarom is het veel meter een omkasting bewust van ventilatieopeningen te voorzien zodat condensatie niet kan optreden . Uiteraard moet één van de wanden van die omkasting geen ongeisoleerde scheepshuid zijn.
Overigens beschijft Nasa e.e.a ook precies zo en schrijft voor dat de nasa instrumenten altijd aan de achterkant een verbinding naar binnen in het schip moeten hebben ( montage door het schot dus en niet erop).
Een heel aardig vorobeeld van dat laten ventileren maakte ik mee met de honderden instrumentatie en electrokasten in de Twaronfabriek direct na de bouw in 1986.
Dat waren uiteraard allemaal speciale luchtdichte kasten maar al na enkele maanden trad er bij de een na de ander storing op door kortsluiting.
Eerst testen gedaan met een stikstofprugering maar uiteindelijk alle , vooral de grotere, kasten voorzien van ventilatiegaten aan de onderkant . Daarna was het probleem voorbij.
Meest waarschijnlijke oorzaak ( na een uitgebreide Kepner Tregoe analyse uiteraard, waar ik del van uitmaakte
) waren de kabeldoorvoeren die weliswaar bijna volledig luchtdicht waren maar inderdaad maar bijna waardoor door de drukverschillen die bij afkoelen 'snachts altijd lucht werd ingezogen waaruit later vocht kon condenseren.
Een beetje net als bij een brandstoftank.
Precies datzelfde kan optreden bij net niet helemaal dichte omkastingen van bootinstrumenten ( en dat zijn heelaas de meest).
Het vervelende is dat de IP dichtheidstesten volgens mij niet dat effect van lucht aanzuigen door dag/nacht effecten meenemen ( s.v.p. corrigeren als dat anders is).
Ad