Saeftinghe schreef :
PVO Helemaal mee eens
Alfa, Voltmetertje op de polen en dan even een grote verbruiker inschakelen geeft een héél duidelijke indicatie van de staat van de accu
Dat is eigenlijk een nog wat betere test, maar dan wel beiden eerst helemaal opladen.
Wat betreft het verschil in 'opgeladen onbelast rustvoltage' dat beide accu's zouden mogen hebben om ze nog verantwoord parallel te kunnen zetten: 0,1 V verschil is misschien nog te tolereren; 0,2 V wordt al twijfelachtig en 0,3V is naar mijn idee te veel. We praten hier over volledig geladen accu's en dan wijst 0,3V verschil op een duidelijk capaciteitsverschil.
Ik heb zelf twee 100 Ah accu's parallel staan, die tegelijkertijd zijn gekocht en parallel zijn gezet. Daarvan werd het verschil in spanning na enkele jaren niet in tienden, maar in honderdsten uitgedrukt. De laatste keer dat ik meting heb gedaan zat er niet meer dan 0,02V verschil tussen.
Het lijkt me wel wijs om die meting te doen. De accu's zijn weliswaar nog maar een jaar oud, maar uit het voorgaande maak ik op dat de accu waaraan alle navigatie-apparatuur hangt toch een aantal keren vrij ver is ontladen. Nooit onder de 50% volgens TS, maar tot 52% resterende capaciteit is ook tamelijk diep. Als het dan vervolgens nog een flink aantal uren duurt voor de accu weer geladen wordt, krijgt hij toch een douw(tje).
Ik ben ook wel erg benieuwd wat die twee accu's, los van elkaar na jaar van verschillend gebruik laten zien, qua conditie. Praktijkgegevens zijn meer waar dan pure theorie of volksgeloof..