Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gescheiden verbruikersaccu's schakelen

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 13:42 #707148

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27805
Saeftinghe schreef :
PVO Helemaal mee eens

Alfa, Voltmetertje op de polen en dan even een grote verbruiker inschakelen geeft een héél duidelijke indicatie van de staat van de accu

Dat is eigenlijk een nog wat betere test, maar dan wel beiden eerst helemaal opladen.

Wat betreft het verschil in 'opgeladen onbelast rustvoltage' dat beide accu's zouden mogen hebben om ze nog verantwoord parallel te kunnen zetten: 0,1 V verschil is misschien nog te tolereren; 0,2 V wordt al twijfelachtig en 0,3V is naar mijn idee te veel. We praten hier over volledig geladen accu's en dan wijst 0,3V verschil op een duidelijk capaciteitsverschil.
Ik heb zelf twee 100 Ah accu's parallel staan, die tegelijkertijd zijn gekocht en parallel zijn gezet. Daarvan werd het verschil in spanning na enkele jaren niet in tienden, maar in honderdsten uitgedrukt. De laatste keer dat ik meting heb gedaan zat er niet meer dan 0,02V verschil tussen.

Het lijkt me wel wijs om die meting te doen. De accu's zijn weliswaar nog maar een jaar oud, maar uit het voorgaande maak ik op dat de accu waaraan alle navigatie-apparatuur hangt toch een aantal keren vrij ver is ontladen. Nooit onder de 50% volgens TS, maar tot 52% resterende capaciteit is ook tamelijk diep. Als het dan vervolgens nog een flink aantal uren duurt voor de accu weer geladen wordt, krijgt hij toch een douw(tje).

Ik ben ook wel erg benieuwd wat die twee accu's, los van elkaar na jaar van verschillend gebruik laten zien, qua conditie. Praktijkgegevens zijn meer waar dan pure theorie of volksgeloof..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 13:51 #707152

Waarom zou een accu die misbruikt is (en daardoor een lagere capaciteit dan oorspronkelijk heeft) een lagere open klemspanning hebben dan eenzelfde, nieuwe, accu wanneer beide volgeladen?
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 13:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 19:40 #707271

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Dat zul je gaan zien als je de accu gaat belasten. Er is ook een item geweest over inwendige weerstand, zo'n elektronische meter, meet ook met die weerstand.
Ik weet niet of zo'n simpele test met belasting een beter beeld geeft.
Maar ik zou het wel eens willen uitproberen hoor, ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 20:40 #707295

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zeilzin schreef :
Zou dit een mogelijke oplossing zijn, nu nog een mosfet uitvoering?


Als ik de datasheet er bij pak lijkt mij dat er tussen de accu's geen vereffeningstroom (diodes in tekeningetje) kan gaan lopen. De ene accu kan de andere dus niet leeg trekken. Ze zijn wel tegelijkertijd leeg btw.

Lijkt mij dus de oplossing

www.victronenergy.nl/battery-i...de-battery-combiners
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 20:45 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 21:37 #707316

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
koko schreef :
Zeilzin schreef :
Zou dit een mogelijke oplossing zijn, nu nog een mosfet uitvoering?


Als ik de datasheet er bij pak lijkt mij dat er tussen de accu's geen vereffeningstroom (diodes in tekeningetje) kan gaan lopen. De ene accu kan de andere dus niet leeg trekken. Ze zijn wel tegelijkertijd leeg btw.

Lijkt mij dus de oplossing

www.victronenergy.nl/battery-i...de-battery-combiners

Zou inderdaad kunnen helpen maar wel is de maximale stroom beperkt en zit je met een spanningsval. Bovendien moet je dan ook voor het laden speciale maatregelen nemen. Niet een kwestie van zet het erin en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 21:50 #707327

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Wat ik er uit haal is de spanningsval beperkt, al is hij er natuurlijk wel. Qua laden geloof ik niet dat je speciale maatregelen moet nemen, omdat de isolator tussen de accu en de verbruiker komt te zitten. De lader kan er voor komen te hangen.
Als ik het goed begrijp schakelt de isolator tussen de twee accu's, waarbij de accu met de hoogste lading belast wordt tot hij op of onder het nivo van de andere accu geraakt. Dan schakelt de isolator om.
De beide accu's 'zien' elkaar niet en hebben zodoende geen invloed op elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 23:44 #707364

Lijkt me logisch dat met deze diodebrug de accu´s gelijk "leeg" zijn.
Ze "zien" elkaar wel niet rechtstreeks, maar de grootste of de meest volle accu zal iets meer spanning op de middelste aansluiting zetten en dus meer leveren.
Er is wel degelijk vereffening wanneer er stroomafname is.
Wanneer niets wordt afgenomen, dan gebeurt er niets, er kan geen stroom van de ene naar de andere accu lopen. Maar bij stroomafname levert de beste accu wel degelijk de meeste stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 04:00 #707373

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Saeftinghe schreef :
Lijkt me logisch dat met deze diodebrug de accu´s gelijk "leeg" zijn.
Ze "zien" elkaar wel niet rechtstreeks, maar de grootste of de meest volle accu zal iets meer spanning op de middelste aansluiting zetten en dus meer leveren.
Er is wel degelijk vereffening wanneer er stroomafname is.
Wanneer niets wordt afgenomen, dan gebeurt er niets, er kan geen stroom van de ene naar de andere accu lopen. Maar bij stroomafname levert de beste accu wel degelijk de meeste stroom.

Dat denk ik ook, maar dat is imo niet het probleem. Bij koppelen zonder isolator is het probleem dat de slechtste accu de beste accu naar beneden trekt. Nog niet zo'n punt, tot er een slechte of kapotte cel tussen zit. Die trekt bij ongekoppelde accu's slechts 1 accu leeg, maar bij gekoppelde accu's beide. Met de isolator er tussen kan dat dus niet meer gebeuren.

De maximale stroom is inderdaad begrenst, maar met 40Ah ben je aan boord van een zeilschip bepaald niet gehandicapt. TS rekent met een verbruik van 5Ah, das 12,5% van de max stroom. Zou hij de 80Ah versie pakken nog maar 6,25%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 11:27 #707444

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Mijn hartelijke dank voor het meedenken. Voor mij is de diode combiner de elegantste oplossing. De koeling en omvormer kunnen maar een accu gebruiken. De navigatie-apparatuur kan dan altijd de beide accu's gebruiken. Voor zover ik het nu overzie, wordt het een permanente oplossing in plaats van omschakelbaar bij lange tochten.

In verband met vermogensverliezen zou een FET uitvoering het mooiste zijn.

@John Berg:
is het veel werk een schema hiervoor te ontwerpen? Het zelf bouwen lukt mij wel!

Misschien zijn er meer forumleden die hier intresse voor hebben.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 11:33 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 11:55 #707448

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
@Roozeboos, mijn excuses dat ik vergeten ben je te noemen. Bij deze

@John Berg en Roozeboos:
is het veel werk een schema hiervoor te ontwerpen? Het zelf bouwen lukt mij wel![/quote]
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 12:51 #707466

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
IMHO niet echt moelijk, ik denk dat dit is wat je wil:





Nogmaals, dit is volgens mij de vertaling van wat je wil. Of het de beste oplossing is, is nog maar zeer de vraag.

Edit: als de navigatie niet meer dan 10A trekt hoef je niet eens iets te bouwen. Dit soort diodes zit in één huisje. Alleen op een koellichaam schroeven.

www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MBR20200CT-D.PDF

Te heb voor € 0,90

www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10513
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 12:57 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 13:14 #707473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 13:35 #707483

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
Wel zorgen dat je voldoende MOSFET's aan boord hebt. Als dit überhaubt al werkt ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 13:43 #707486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
JohnBerg schreef :
WADnWIND schreef :
Wel zorgen dat je voldoende MOSFET's aan boord hebt. Als dit überhaubt al werkt ..

Waar ik niet zeker van ben is als er spanning blijft staan achter de fet, wat er dan gebeurd, maar dat weet jij vast wel.

Enkelvoudig werkt het prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 13:51 #707488

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
Waar ik niet zeker van ben is als er spanning blijft staan achter de fet, wat er dan gebeurd, maar dat weet jij vast wel.

Enkelvoudig werkt het prima.

De absolute maximum rating Vgs van deze FET is +/- 20V. In normaal bedrijf staat er bij een geladen accu al 14,4V als Vgs. De gate hangt rechtstreeks aan massa, zonder bescherming. Als de koelkast wat ongelukkig inkomt is ie kaduuk. Los nog van de werking ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 13:51 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 14:46 #707504

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
10 Ampere is misschien een beetje weinig. Een wat erg kleine marge zodat het risico van kapotgaan wat groot is. De truuk met de twee diodes was al wel duidelijk. Om zo min mogelijk vermogensverliezen te hebben, lijkt mij de uitvoering met Fets het meest wenselijk.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 20 feb 2016 15:02 #707509

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als je met FETS aan de gang gaat wordt het veel complexer. Je moet dan e.e.a. doen om te zorgen dat hij niet stuk gaat.

Als je wat meer investeert in de diodes kom je waarschijnlijk met 0,6V @ 20A wel weg. Je verlies is dan 12 Watt, op een verbruik van 13,2 x 20 = 264 Watt.
Rendement is dan 1 - (12/264) = 0,955 oftewel 95,5%. Zoveel valt daar met FET's niet meer te winnen. En hoelang is het verbruik 20A? Bij die "kleine" accu's niet echt lang ..

edit: de DSS20 kost ongeveer € 1,75 en doet 0,45V @ 20A .. reken maar uit ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 15:13 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 21 feb 2016 15:49 #707845

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik ga eerst de gewone dual Schottky diode proberen. Mocht dit niet voldoen dan kijken we wel verder.....
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 15:50 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 21 feb 2016 19:25 #707915

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ ongelijke accu's parallel schakelen ?

In het algemeen is de opinie dat accu's zoveel mogelijk gelijk moeten zijn bij parallel schakelen.
Ik ben wat zorgelozer met accu's. In 2000 verving ik de (op dat moment enige) gebruikersaccu van 100Ah. In 2005 kocht ik een tweede verbruikers accu van 100 Ah, die ik parallel met de eerste schakelde.
In 2012 verving ik de eerste accu , dus na 12 jaar, en kocht een 100 Ah AGM accu, die parallel kwam met de tweede accu uit 2005. Steeds dus ongelijke accu's van verschillende jaargang.

De AGM accu is nu 4 jaar oud , de tweede is 11 jaar oud. Na volgeladen te zijn en daarna meteen losgekoppeld, zijn de (rust) spanningen 1 maand later resp. 12.7 en 12.6 Volt. Niets aan de hand dus. Maar het kan wel zijn dat de oudste accu een deel van z'n capaciteit kwijt is.
Voor ons is echter de totale capaciteit nog steeds voldoende, maar dat kan voor anderen natuurlijk verschillen. Een levensduur van 11 a 12 jaar is natuurlijk prima. We hebben zonnepanelen aan boord, die ook gunstig zijn voor de levensduur van accu's zijn. Maar geen BMS. Ik hoef niet alles te weten.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl