PvO schreef :
Noorderzon schreef :
ErikSnel schreef :
Tja, ik weet niet of jij de uitzondering bent, misschien even aan de beroeps op dit forum vragen. Wellicht dat de manier waarop je oproept uitmaakt? Ik weet wel dat het pas goed werkt sinds ik op AIS de naam kan noemen van de boot die ik oproep, daarvoor werkte het totaal niet. En het is nog veel beter geworden sinds ze mij ook zien op AIS.
Beroeps gaat niet bewust jachten overvaren. Wel is het zo dat sommige beroepsvaart zich stoort aan het nodeloos oproepen. Met nodeloos bedoeld men dan (ik ook): als jij en ik de regels in acht nemen gaat alles goed.
Noordeloos, zou ik dit draadje mogen (mis)bruiken om wat situaties van afgelopen pinkstertrip voor te leggen, gewoon ter leerling en vermaak en omdat ik van een beroeps weleens zou willen horen van deze wijze van communiceren op prijs gesteld wordt of juist niet.
Situatie 1:
Uit varend aan het einde van het route naar Harwich (dus weer richting nederland) ongeveer op het punt dat de vaargeul afbuigt naar sb (zuiden).
Wordt ik opgelopen door een hopperzuiger waarvan ik verwacht dat deze bb uit gaat (naar het noorden), daar wil ik ook heen. Ik roep hem dus op om zijn bestemming te achterhalen en mijn bedoeling , gelijk met hem de bocht nemen, te vertellen.
De hopper antwoord direct, vriendelijk en zegt geen problemen met mijn plannen te hebben.
Alternatief voor het oproepen zou zijn geweest om in de wind te draaien en zeg 10 tot 15 min te wachten totdat hij gepasseerd zou zijn.
Situatie 2:
Stukje verder, geen duidelijke vaargeul of route, mijn koers kruist die van een erg groot container schip waarvan de snelheid en koers regelmatig veranderd.
Ik roep hem op om te vragen of ik koers en snelheid kan behouden, hier wordt snel en vriendelijk bevestigend op gereageerd.
Alternatief zou zijn omdraaien/ wachten totdat het schip gepasseerd zou zijn.
Situatie 3:
Halverweg de noordzee later op die dag een cpa van ongeveer 0 met een visserschip.
Ik wil best uitwijken voor een visserschip, maar die dingen hebben de onhebbelijke neiging plotsklaps van koers te veranderen (zijn net plezier jachten
) dus wil even overleggen over zijn bedoelingen.
Reageert niet op mijn herhaaldelijke oproepen, pas na een DSC call wordt er geïrriteerd en slaperig gereageerd en veranderd het visserschip van koers.
Ben benieuwd
Groet,
Pieter
Het is niet eenvoudig om op deze situatie een gegronde mening te geven. Er zijn vaak wel van die factoren waar je in je hoofd op het 'moment supreme' rekening mee moet houden, of houdt, maar die moeilijk te verwoorden zijn, laat staan te beargumenteren. Maar ik zal het proberen:
Situatie 1:
Zo zou ik het waarschijnlijk ook gedaan hebben. Ik had als pleziervaarder misschien nog overwogen om al wat eerder (die geul is wel een paar mijl geloof ik) ruim voor hem over te gaan zodat hij aan jouw SB kant zou oplopen. Dan zou jij vrij zijn om te doen wat je wilde. Maar desalniettemin vind ik als beroeps je communicatie logisch.
Situatie 2:
Door hem te vragen of jij koers en vaart kan houden leg je jouw verantwoording bij hem. Als ik al had opgeroepen dan had ik gevraagd wat zijn bedoeling (als uitwijkplichtige schip) met jou zou zijn. Dat zo'n schip geen vaste koers en vaart houdt geeft mij geen fijn gevoel en ik had hem zonder communicatie zelf ontweken. Je alternatief (omdraaien en wachten) kan ik niet goed plaatsen. Het was op open zee (denk ik), dan kan je toch ook vroegtijdig een paar graden koers verleggen? Dat je hem opriep komt op mij dus niet onlogisch over, maar ik had waarschijnlijk een andere optie gekozen.
Situatie 3:
Tja vissers
die hebben het eigenlijk te druk met vissen met als gevolg dat het navigeren weleens het ondergeschoven kindje is. Met de gevolgen van dien. Ik vind hun handelen daarom zodanig onbetrouwbaar dat ik als beroeps inderdaad weleens oproep. Krijg ik geen respons dan vaar ik hem zelf wel vrij. Krijg ik wel respons dan blijft het uitkijken hoe e.e.a afloopt, helemaal als men vissende is. Als pleziervaarder had ik niet opgeroepen, temeer omdat ikzelf dan uitwijkplichtige ben.
DCS is een systeem wat nooit echt ingeburgerd in de beroepsvaart. In de theoretische bedoeling ervan niet, en in de praktijk niet. Want theoretisch was het de bedoeling dat het i.p.v. VHF 16 zou komen, maar dat is nooit gebeurd. Doordat het door beroepsvaart onderling ook weinig gebruikt wordt, kunnen sommige stuurlui er ook niet goed mee overweg. Dat gehamer op het gebruik van DSC ervaar ik vooral als een 'ZF-dingetje'