Hallo, ik ben hier nieuw.
Het onderwerp interesseert mij, vooral omdat ik net een nieuwe auto pilot heb geinstalleerd en wel benieuwd ben naar de prestaties in vergelijking met andere. Ik heb al wat data gelogd, maar voornamelijk om de methode te bepalen waarmee de gegevens worden verzameld. Ik heb aan boord een hybride netwerk van Seatalk1, NMEA 0183 en N2K. Alles wordt naar NMEA 0183 vertaald omdat dit voor data logging het makkelijkst werkt. Alle instrumenten gegevens zijn in een gekombineerde (gemultiplexte)gegevensstroom aanwezig (38400 baud en wifi).
Aangezien de diverse bronnen data produceren met verschillende frequenties en niet in een vaste volgorde, is het probleem hoe de data in een formaat te krijgen dat makkelijk verwerkbaar is en ingevoerd kan worden in bijv Excel voor grafische weergave.
Ik heb daarvoor mijn datalogger als volgt geprogrammeerd: Tijdens het downloaden naar een computer worden de relevante gegevens uit de diverse NMEA zinnen in volgorde van ontvangst geextraheerd en tijdelijk opgeslagen. Wanneer hetzelfde gegeven opnieuw binnenkomt wordt de oude gewoon overschreven, zodat altijd de meest recente beschikbaar is. De NMEA zin met compass heading ($xxHDG,.....) heeft de hoogste zendfrequentie en is het meest relevant. Wanneer deze wordt ontvangen, wordt een record aangemaakt met de heading en de andere meest recente, tijdelijk opgeslagen gegevens welke in een bestand wordt weggeschreven. Aldus wordt een CSV (Comma Separated Values) file gecreeerd die makkelijk rechtstreeks in Excel kan worden ingevoerd.
De rauwe data verzameld in de datalogger ziet er uit als hieronder. Zoals aan de time-stamps is te zien, is dit de ontvangst over een periode van slechts 3 sec.
03:42:32.22 $IIRSA,003,A,,*32
03:42:32.22 !AIVDM,1,1,,A,B7`BCRP0>S8FJDJfgNJq>A>UCP06,0*22
03:42:32.27 $GPGGA,023729.000,3650.9832,S,17506.5504,E,2,16,0.67,2.0,M,26.4,M,0000,0000*7A
03:42:32.38 $IIHDG,257.5,,,,*4C
03:42:32.44 $IIVPW,0.0,N,0.0,M*52
03:42:32.44 $IIMWV,335,R,14.84,N,A*2F
03:42:32.49 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:32.49 $PTTKW,025,P,027,B,00.0*6E
03:42:32.60 $GNGSA,A,3,17,19,28,06,24,193,12,05,02,,,,1.25,0.67,1.05*24
03:42:32.66 $IIHDG,257.7,,,,*4E
03:42:32.66 $IIVHW,,,,,0.0,N,,*29
03:42:32.71 !AIVDM,1,1,,A,17`BCoOP4QdPV?1briB3>wvt28Ah,0*58
03:42:32.77 $GNGSA,A,3,86,76,87,70,71,88,72,,,,,,1.25,0.67,1.05*1B
03:42:32.82 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:32.82 $IIHDG,257.8,,,,*41
03:42:32.88 $GPGSV,3,1,11,06,80,160,43,19,57,133,45,02,54,300,46,17,40,110,45*7E
03:42:32.99 $GPGSV,3,2,11,50,36,315,42,12,35,223,45,24,27,277,38,28,10,040,42*7D
03:42:33.10 $IIHDG,257.7,,,,*4E
03:42:33.15 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:33.15 $GPGSV,3,3,11,05,08,355,38,193,05,332,38,03,04,146,36*7A
03:42:33.32 $GLGSV,3,1,11,77,48,244,30,87,46,236,33,86,43,148,42,76,41,332,39*6E
03:42:33.37 $IIHDG,257.7,,,,*4E
03:42:33.37 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:33.43 $IIVWR,024,L,14.80,N,7.61,M,27.41,K*72
03:42:33.54 $GLGSV,3,2,11,71,27,091,41,70,15,142,32,72,13,040,38,88,10,272,30*62
03:42:33.65 $IIHDG,257.7,,,,*4E
03:42:33.65 $IIVPW,0.0,N,0.0,M*52
03:42:33.70 $GLGSV,3,3,11,78,07,203,,75,01,005,,85,01,113,34*52
03:42:33.76 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:33.81 $IIMWV,336,R,14.80,N,A*28
03:42:33.87 $IIHDG,257.7,,,,*4E
03:42:33.87 $GNRMC,023729.000,A,3650.9832,S,17506.5504,E,4.90,277.30,110117,,,D*6F
03:42:34.03 $PTTKW,024,P,027,B,00.0*6F
03:42:34.03 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:34.09 $GPVTG,277.30,T,,M,4.90,N,9.08,K,D*35
03:42:34.14 $GPGGA,023730.000,3650.9830,S,17506.5487,E,2,16,0.67,2.1,M,26.4,M,0000,0000*7B
03:42:34.25 $IIHDG,257.8,,,,*41
03:42:34.30 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:34.36 $GNGSA,A,3,17,19,28,06,24,193,12,05,02,,,,1.25,0.67,1.05*24
03:42:34.41 $IIHDG,258.0,,,,*46
03:42:34.41 $IIDBT,25.4,f,7.8,M,,F*03
03:42:34.52 $IIVWR,025,L,15.28,N,7.86,M,28.30,K*70
03:42:34.58 $GNGSA,A,3,86,76,87,70,71,88,72,,,,,,1.25,0.67,1.05*1B
03:42:34.69 $IIHDG,258.0,,,,*46
03:42:34.69 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:34.74 $IIVPW,0.0,N,0.0,M*52
03:42:34.74 $GNRMC,023730.000,A,3650.9830,S,17506.5487,E,4.90,277.89,110117,,,D*6D
03:42:34.91 $IIHDG,257.8,,,,*41
03:42:34.91 $IIMWV,335,R,15.28,N,A*28
03:42:34.96 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:34.96 $GPVTG,277.89,T,,M,4.90,N,9.08,K,D*37
03:42:35.07 $PTTKW,025,P,028,B,00.0*61
03:42:35.07 $GPGGA,023731.000,3650.9828,S,17506.5470,E,2,16,0.67,2.0,M,26.4,M,0000,0000*7A
03:42:35.24 $IIHDG,257.6,,,,*4F
03:42:35.24 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:35.35 $GNGSA,A,3,17,19,28,06,24,193,12,05,02,,,,1.25,0.67,1.05*24
03:42:35.40 $IIHDG,257.5,,,,*4C
03:42:35.40 $GNGSA,A,3,86,76,87,70,71,88,72,,,,,,1.25,0.67,1.05*1B
03:42:35.51 $IIVWR,025,L,15.4,N,7.74,M,27.85,K*42
03:42:35.57 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:35.57 $GNRMC,023731.000,A,3650.9828,S,17506.5470,E,4.94,279.33,110117,,,D*66
03:42:35.73 $IIHDG,257.7,,,,*4E
03:42:35.73 $IIVPW,0.0,N,0.0,M*52
03:42:35.79 $GPVTG,279.33,T,,M,4.94,N,9.16,K,D*33
03:42:35.84 $IIRSA,002,A,,*33
03:42:35.84 $IIHDG,257.9,,,,*40
03:42:35.84 $IIMWV,333,R,15.04,N,A*20
03:42:35.95 $GPGGA,023732.000,3650.9825,S,17506.5453,E,2,16,0.67,2.0,M,26.4,M,0000,0000*75
De resulterende CSV file ziet er als volgt uit:
03:42:32.38 , 257.5, 003, 4.88, 279.10, 025,L, 14.84, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:32.66 , 257.7, 002, 4.88, 279.10, 025,L, 14.84, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:32.82 , 257.8, 002, 4.88, 279.10, 025,L, 14.84, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:33.10 , 257.7, 002, 4.88, 279.10, 025,L, 14.84, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:33.37 , 257.7, 002, 4.88, 279.10, 025,L, 14.84, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:33.65 , 257.7, 002, 4.88, 279.10, 024,L, 14.80, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:33.87 , 257.7, 002, 4.88, 279.10, 024,L, 14.80, 3650.9833,S, 17506.5520,E
03:42:34.25 , 257.8, 002, 4.90, 277.30, 024,L, 14.80, 3650.9832,S, 17506.5504,E
03:42:34.41 , 258.0, 002, 4.90, 277.30, 024,L, 14.80, 3650.9832,S, 17506.5504,E
03:42:34.69 , 258.0, 002, 4.90, 277.30, 025,L, 15.28, 3650.9832,S, 17506.5504,E
03:42:34.91 , 257.8, 002, 4.90, 277.89, 025,L, 15.28, 3650.9830,S, 17506.5487,E
veld 1: time-stamp, overgenomen van HDG zin
veld 2: (magnetische) kompas heading
veld 3: roer-hoek
veld 4: SOG
veld 5: COG (true)
veld 6&7: relative windrichting (in dit geval links van de boeg)
veld 7: windsnelheid in knopen
veld 8,9,10,11: positie
Opmerkingen:
- Gemeten met auto pilot in kompas modus (auto) met te sturen koers op 277 graden (true).
- Motor-sailing hoog aan de wind met alleen grootzeil. Dit verklaart constant kleine roerhoek om oploeven tegen te gaan.
- Het grote verschil in magnetische heading en COG (true) komt door de plaatselijke magnetische variatie van 20 graden.
- Toekomstige metingen bij meer ineteressante koersen met achterop lopende zee.
- Bij toekomstige metingen in "track mode" zal ik ook XTE opnemen.
Suggesties/kommentaar/vragen van harte welkom.
Walt