Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 13:51 #822048

It Paradyske schreef :
Minder

Als mijn accu na 24 uur varen half leeg is (12,3V) en de lader gaat erop (met 14,3V) dan zie ik een stroom van ca 20A lopen (niet al te lang, zakt al snel terug. (de lader kan max 25A).

De wet van Ohm zegt dan dat de interne weerstand pakweg 0,1 Ohm is
De totale weerstand (2 accu's, kabel is ca 0,01 Ohm) is dan 0,21 Ohm.
Bij 2 V spanningsverschil (helemaal lege en helemaal volle accu, 10,6 en 12,6V) wordt de stroom dan ca 9,5A.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 14:48 #822058

Precies, zelfs bij grote verschillen maar relatief gezien kleine stromen. Ik zag drie tot vier ampère op de meter.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 15:02 #822063

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
geen fan van zo'n "slim" relais en ga dat ook niet toepassen.
Maar wel de volgende vraag;
hoe pakt eea uit in het geval dat een van de twee accu's plat is?
dat mag natuurlijk niet, maar stel..
lijkt mij gevalletje volle accu <> lege = kortsluit..

of is zo'n relais slimmer dan dat ik denk?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 15:15 #822067

Dan zet je de accuschakelaar van de defecte accu uit.....
Het relais koppelt alleen als er geladen wordt, dus igv een accu kapot merk je dat wel aan het moeizame laden ( motor meer belast, lader altijd maar aan).
Zonder actieve lader ontkoppelt het relais direct.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 15:21 #822068

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
BK;
wat de praktijk zou kunnen zijn;
laatste keer van boord vergeten iets uit te zetten
accu dus leeg (service/licht in dit geval)
kom je weer aan boord en denkt, lekker koud bier, dus lader aan om de koelkast te laten draaien.
wat dan?
wordt dan de start ook gelijk met die lege service kort gesloten?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 15:26 #822070

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
Baasklusje, dank!

1. Vereveningsstroom idd niet omdat er altijd laadstroom is als er verbonden is.
2. De kleine accu te veel laden kan, dat is mijn startaccu een onderhoudsvrije, dichte....
De twee grote accu's hebben altijd laden nodig, koelkast, apparatuur enz. Open accu's waar ik eens per jaar wat water bij doe. De serviceaccu's uit 2009, start paar jaar ouder.
3. Afstelling lader weet ik niet, mijn motor is origineel maar wat er aan zit niet meer, zo ook de dynamo die is 10-15 jaar geleden vernieuwd door de zwaarste die een V-snaar kan trekken maar verder weet ik het niet, kennelijk is er goed werk verricht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 15:31 #822072

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
sy helios schreef :
BK;
wat de praktijk zou kunnen zijn;
laatste keer van boord vergeten iets uit te zetten
accu dus leeg (service/licht in dit geval)
kom je weer aan boord en denkt, lekker koud bier, dus lader aan om de koelkast te laten draaien.
wat dan?
wordt dan de start ook gelijk met die lege service kort gesloten?
Als je service accu helemaal leeg is =0V dan zou het relais dat ik heb in iedergeval niet schakelen. Mijn relais schakelt niet als er aan 1 van beide zijde geen spanning op staat.
Ik kan me zomaar voorstellen dat het relais ook niet schakelt bij bv een <9V.
Mocht het relais wel schakelen dan zou de zekering van de service accu toch moeten ingrijpen voordat er vervelende dingen gebeuren?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 15:45 #822075

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
wel slim van dat relais dus ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 18:36 #822128

  • Wibo
  • Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Baasklusje schreef :
zeilhaas schreef :
ik heb diverse keren b.v. een gel parallel met een natte loodaccu zien opladen :laugh:

Zolang de absorptiespanning niet teveel boven de 14V uitkomt is dat nauwelijks een probleem.
Voor de floatspanning al helemaal niet; hooguit zal de gelaccu niet helemaal vol worden.



uit het boek van Victron.



Eureka het antwoord op mijn vraag, start(auto) en service(semitractie) wrden met dezelfde spanning geladen, dus is er geen enkel probleem. Bedankt voor deze opheldering :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 31 mrt 2017 06:03 #822206

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
sy helios schreef :
geen fan van zo'n "slim" relais en ga dat ook niet toepassen.
Maar wel de volgende vraag;
hoe pakt eea uit in het geval dat een van de twee accu's plat is?
dat mag natuurlijk niet, maar stel..
lijkt mij gevalletje volle accu <> lege = kortsluit..

of is zo'n relais slimmer dan dat ik denk?

Hallo,

Dit kleine risico is inderdaad aanwezig.
Daarom is het van belang om de accu's af te zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl