Sulfateren en stratificeren: ook AGM accu's lijden er onder. Helaas. In den beginne (bij de introductie van AGM's) werd gedacht dat AGM's dit probleem getackleld zouden hebben, vandaar dat er op internet nog veel "halve waarheden" over de AGM's rondwaren.
Zelf ben ik met de neus op de feiten gedrukt, heb 10 jaar de AGM's in mijn scheepje staan.
In de eerste 5 jaar zeilde ik voornamelijk in NL, DK, UK. Met andere woorden, heel vaak aan walstroom. Geen capaciteitsverlies gemerkt.
Toen 1 seizoen op de Med. Dus 98% voor anker, bijna niet aan de walstroom: na 3 maanden capaciteits verlies. Ik in mijn onschuld nog gedacht dat de accu's gewoon op waren en heb ze vervangen door zelfde type en soort. Maar ben me wel gaan verdiepen in de materie. Bleek dat dit in zeilersland een veel voorkomend probleem is. Door mijn contacten met de fabriek ben ik erachter gekomen dat conditioning charge (equalising) nodig is.
Mijn nieuwe accuset had na een paar maanden ook capaciteitsverlies.
Het probleem is dat op mijn scheepje de batterijen niet 101 - 110% geladen wordt (meer in dan uit bedoel ik) maar slechts tot 90% (geen zonnepanelen winddraaiers, alleen dieselgenerator).
Door elke keer als we dan toch walstroom hebben gelijk een conditioning charge uit te voeren, houden we de accu's op peil. Alhoewel voorkomen beter is dan genezen volgens opgaaf van de fabriek.
We hebben geinvesteerd in een hydrogenerator (ja, die W&S), in de aanname dat we dan al zeilend de accu's tot 100% kunnen volladen. Dat gaat nog niet helemaal naar wens, de franse fabriek W&S begrijpt zelf hun product nog niet helemaal met als gevolg designfouten (zowel mechanisch als electisch). Maar los daarvan is mijn voorzichtige conclusie dat laadapparaten met gering wattage (windgeneratoren en zonnepanelen incluis) moeite hebben met de taak tot 110% doorladen. Want het dagelijks verbruik loopt immers ook gewoon door, op ons scheepje gemiddeld zo'n 10A continue bij 24V (is ongeveer 240Ah per dag). Het moge duidelijk zijn, voor elk schip zijn de getallen anders, derhalve ook de consequenties.
Maar los van dat alles, ook de fabrikant van mijn accu's heeft zijn onderhoudsvoorschriften aangepast: die van mijn eerste set sprak geheel niet over conditioning charge, die van mijn tweede set vermelde dat wel, inclusief de eis om ELKE laadcyclus tot 101-110% te laden.
Maar nu het goede nieuws:
Onze Lifeline AGM batterijen mag je wel een conditioning charge geven, het zou zomaar kunnen zijn dat de Victrons dat niet mogen, lees zelf de bijsluiter goed. Voor de regels omtrent conditioning charge zie de website van Lifeline:
lifelinebatteries.com/2015/10/...alize-agm-batteries/
Dit epistel als antwoord op de vraag van TS of zijn accu's nog te redden zijn. Ja, als je de goede accu's hebt, anders is het jammer.