Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VHF uit de Amerika, problematisch?

VHF uit de Amerika, problematisch? 15 nov 2017 13:28 #891261

Die zijn in Nederland ook te koop alleen heten daar GX2000E omdat ze zijn aangepast voor de EU markt ( vandaar de E) met het daarbij horende kanalenpakket en ATIS.Zie o.a. vrolijk.nl/standard-horizon-gx-2000e-gx2000e.html
Dat hebben die dingen uit de USA niet en die mag je hier dus officieel niet gebruiken. De vraag is ook of die wel een CE keur en R@TTE keur hebben want zonder dat mag je ze hier ook niet gebruiken.
Hoewel , als je alleen op zee vaart met de zeevaart stand zal er uiteraard geen haan naar kraaien.En vergeet niet dat er bij invoer nog 21% BTW bijkomt en , afhankelijk van de prijs inclusief verzendkosten ook invoerheffing.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 15 nov 2017 18:19 #891330

Bedankt voor de link. Ga ik daar maar eens op af, voorkomt wellicht gezeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 15 nov 2017 19:10 #891336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
De GX2000 is al enige tijd een uitloop artikel en wordt al ruim een jaar niet meer gemaakt.
Het huidige model is de GX2200.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 15 nov 2017 19:38 #891346

Zijn daar commerciële redenen voor, of technische? Ik bedoel mankeerde er iets aan? Het enige verschil lijkt mij te zijn dat de GX2000 geen ingebouwde AIS ontvanger. Maar als je op de GX2000 de nmea data aansluit vanuit een losse AIS ontvanger, dan is verder de functionaliteit hetzelfde als die van de GX2200.

Ik vind het handig dat je vanuit de VHF eigenlijk een AIS schermpje met alarmen etc. bonus krijgt bij de GX2000 en dat voor ongeveer dezelfde prijs als een standaard VHF. Die GX2200 is daarentegen lang niet de goedkoopste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 15 nov 2017 19:51 #891353

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Noorderzon schreef :
Zijn daar commerciële redenen voor, of technische? Ik bedoel mankeerde er iets aan? Het enige verschil lijkt mij te zijn dat de GX2000 geen ingebouwde AIS ontvanger. Maar als je op de GX2000 de nmea data aansluit vanuit een losse AIS ontvanger, dan is verder de functionaliteit hetzelfde als die van de GX2200.

Ik vind het handig dat je vanuit de VHF eigenlijk een AIS schermpje met alarmen etc. bonus krijgt bij de GX2000 en dat voor ongeveer dezelfde prijs als een standaard VHF. Die GX2200 is daarentegen lang niet de goedkoopste.

De GX2000 en 2100 hebben 38K4 nodig voor AIS en 4800Baud voor de GPS tbv. de DSC.

De GX2200 heeft keuze 4800 of 38400 Baud voor de GPS input. Hierdoor kan je direct de positie uit je AIS transponder signaal halen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 14:59 #891680

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Werkt bij mij uitstekend met een Em-trak B100.

Dacht eigenlijk met alleen de 38k4 verbinding, maar twijfel nu even. De Em-trek heeft 2 uitgangen (38k4 en 4800) dus wellicht heb ik die toch beide aangesloten.
Ik zal het volgende week nog even nakijken.

In ieder geval werkt het dus, geen aparte GPS nodig!
Laatst bewerkt: 16 nov 2017 15:00 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 15:56 #891691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
H3arth schreef :
Werkt bij mij uitstekend met een Em-trak B100.

Dacht eigenlijk met alleen de 38k4 verbinding, maar twijfel nu even. De Em-trek heeft 2 uitgangen (38k4 en 4800) dus wellicht heb ik die toch beide aangesloten.
Ik zal het volgende week nog even nakijken.

In ieder geval werkt het dus, geen aparte GPS nodig!

Als je de AIS ooit eens aanbied ter herprogrammering moet je dat er wel bij zeggen, anders krijg je niet of erg lastig verbinding met het toestel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 17:07 #891704

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Hoe bedoel je dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 17:41 #891715

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
H3arth schreef :
Hoe bedoel je dat?

Stel je verkoopt je boot en wil de gegevens uit de transponder hebben voor de nieuwe eigenaar, of je koopt een andere boot en neemt je transponder mee en wil de naam wijzigen.
Dan moet diegene die dat gaat proberen wel bedacht zijn dat mogelijk de seriële poort die voor het programmeren gebruikt wordt wel eens op 4800Baud zou kunnen staan.
Als je daar niet op bedacht bent, zoek je lens....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 17:53 #891720

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
alles staat gewoon standaard hoor, de B100 heeft een 38k4 en een 4800 i/o NMEA0183 port....
(naast USB en NMEA2000).

De 0183 porten hebben een fixed baudrate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 18:00 #891724

Op mijn bootje heb ik exact deze combinatie, Em-Trak B100 met GX2000E. Alleen de 38k4 verbinding is aangesloten en dit functioneert prima, ook DSC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 18:30 #891734

Maar komt bij jullie het GPS signaal dan ook binnen via die 38400kb verbinding? Want het punt van WadnWind is dat dit niet zou gaan via dezelfde verbinding. Daar zou een aparte 4800kb verbinding voor nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 18:35 #891736

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Gerwin is zeker en ik weet het bijna zeker (twijfelde even door WadnWind) ;)

Maar zelfs al zou je de 4800 verbinding nodig hebben, is die aanwezig op de B100, dus dit werkt gegarandeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 18:38 #891738

Maar ik heb geen B100. Hoewel het ook wel op te lossen is met andere AIS transponders desnoods m.b.v. een mux.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 18:45 #891741

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Wat heb je wel, oftwel waar wil je je GPS en AIS data uithalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 19:00 #891746

Ik heb een TrueHeading CTRX. Bij dat ding kan je niet de GPS data apart met 4800 kbs 'uitzenden'. Maar ik weet überhaupt nog niet of ik die TrueHeading houd en er eventueel een SOTDMA AIS voor in de plaats neem. Verder heb ik nog een losse NMEA GPS liggen en een Roosmux. Via deze beide opties is het volgens mij ook op te lossen, alleen heb je dan extra energieverbruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 19:19 #891755

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Zou moeten werken, er komt RMC (GPS data) uit je CTRX.

De GX2000E heeft 2 inputs (38k4 en 4800), dus desnoods kun je je gps ook nog op de 4800 aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 19:27 #891757

Er komt inderdaad wel RMC GPS data uit, maar dat komt altijd samen met de VDM en VDO AIS data met 38400 bps. Het gaat via de GPS de CTRX volgens mij dan ook alleen werken wanneer de GX2000E de GPS data 'opmerkt' vanuit de gecombineerde datastroom in 38400 bps.
Laatst bewerkt: 16 nov 2017 19:29 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 20:00 #891769

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Ja, maar dat is geen probleem....zie een paar berichten terug.

Ik zal het nog even controleren als ik weer aan boord ben (maar dat wordt pas volgende week vrees ik, misschien dit weekend), maar ben redelijk zeker dat ik ook alleen de 38k4 ingang aangesloten heb en heb zeker zowel AIS als GPS op de GX2000E.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 16 nov 2017 20:22 #891778

Ik hoop dat het is zoals je zegt. Ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 17 nov 2017 00:18 #891838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Noorderzon schreef :
Maar komt bij jullie het GPS signaal dan ook binnen via die 38400kb verbinding? Want het punt van WadnWind is dat dit niet zou gaan via dezelfde verbinding. Daar zou een aparte 4800kb verbinding voor nodig zijn.

Inderdaad, dat geldt voor de 2000 en de 2100.
Pas vanaf de GX2200 kan je de baudrate kiezen, omdat we destijds daar erg over geklaagd hadden in Japan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 nov 2017 00:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 17 nov 2017 00:29 #891839

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
GX2000/2100 manual Versie2 2010




ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 17 nov 2017 06:42 #891850

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Bij de nieuwere versie (datum in handleiding 2016) kun je kiezen om GPS en AIS allebei op één 38400 input binnen te krijgen. Werkt bij mij ook op die manier.

Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 17 nov 2017 08:56 #891876

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Dát is goede informatie! Ik zal een nieuwe manual ophalen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF uit de Amerika, problematisch? 07 dec 2017 18:05 #897719

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Iemand nog een tip om aan deze gx2000 te komen in Nederland? Lijkt me de beste VHF momenteel om extern ais te kunnen verbinden voor een redelijke prijs. De 1700 kan dat nl weer niet. Het heeft alleen interne gps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl