FKZ schreef :
Zelf wel goede ervaringen met het blauwe spul, maar ook met andere merken. In mijn optiek zijn het de instellingen die moeten kloppen. Ik zou SOC voor lithium laten berekenen adv het gebruikte aantal ampères. Omdat je dan niet afhankelijk bent van de belasting die het voltage naar beneden trekt. Wat zeker bij elektrisch varen het geval is. De alarmen op voltages omdat die je accu moeten beschermen. Gaat je alarm vaak eerder dan dat je accu aangeeft leeg te zijn. Dan zijn of de instellingen niet juist of het 100% vol punt is niet recent gejusteerd.
Voor de SOC moet een 100% vol punt gekozen worden. Op dit punt moet de exacte capaciteit bekend zijn of je neemt hier al 5% marge door 100 Ah te kiezen voor een 105Ah capaciteit. Dit justeren van hoe vol de accu zit gaat bij mij op basis van voltage van het cellen pakket. Het bms regelt het balanceren. Als dit voltage bereikt is gaat de lader uit en zijn de accus 100% vol en heb ik 180 Ah aan beschikbaar vermogen. Enkel het verbruik na de shunt word geregistreerd dus ook de 16 watt die het systeem (shunt, secundaire BMS , contactor, Linux computertje en lader omvormer) in rust verbruik heeft. Het primaire BMS zit voor de shunt dus dat verbruik word niet geregistreerd. Ik zet als ik niet vaar het systeem uit en heb dan dus enkel verbruik van het primaire BMS. Hier in zit het verloop van beschikbare ampères, door het spul aan de lader te leggen en "vol" te laden weer word gejusteerd op basis van voltage. De ruimte waar de accus staan warmen door de emotor en de zon snel op. Zeker onder een donker dekzeil. Er word eigenlijk altijd actief koele lucht rond gepompt om alles rond de 20 graden te houden. De invloed van de temperatuur word hierdoor voor een groot deel gecompenseerd. Het werkt goed als de instellingen van 100% vol en de aanwezige Ah goed ingevuld zijn. En dit met enige regelmaat word gejusteerd.
Exact! Voor elctrisch varen (grote stromen) gaat het uitstekend!
100A meten met 0,1% precisie (een uitdaging!) betekent 100Ma afwijking/ruis etc...
Voor het idee; een 0,1% precisie shunt kost bij digikey al snel 5 tientjes. @ 75mV/A heb je het dus over 0,0075V precisie wat je probeert te meten. Een meetcircuit om dit betrouwbaar en temepratuurgecompenseerd te meten vergt precisie opamps en voeding. En waarschijnlijk een afgeschermde kwaliteitskabel!
Als je overdag gemiddeld 1A gebruikt zit je er dus een dikke vette 10% naast. Laadt je vervolgens met 500mA uit een klein zonnecelletje zit je er aan het eind van de cyclus 30% naast. (maar laden met een zonepaneel moet je een LiFePo4 eigenlijk niet zomaar aandoen zonder maatregelen)