Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boormachine accu als back up tbv marifoon

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 06:53 #919830

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
sy helios schreef :
@WenW
hoe schakel ik twee accu's?

Met 2 accu massa schakelaars en één sleutel aan een touwtje. je moet de accu's nooit koppelen, hooguit omschakelen.
Deze truck is zelfs onder klasse geaccepteerd








:whistle: :woohoo:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 07:13 #919832

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Ik heb gewoon een start accu en een service accu. En een portofoon met DSC.

Helemaal mee eens: simple houden! Beter is om te voorkomen je service accu leeg te trekken : accumonotor en wat discipline ;) Dat doe je met je dieseltank ook neem ik aan.

En dan nog: stel je zou niet opletten en je trekt je accu leeg: hoe groot is dan de kans dat je tegelijkertijd "in nood" komt?

Ik vind het wat academisch deze "oplossing". Bij mij is wel (wellicht zelfs werf-af) een schakelaar ingebouwd waarmee je startaccu met serviceaccu kunt verbinden.

Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Het is niet voor niets dat nood stroom voorziening vereiste bij sommige overheden. Als TS een boormachine heeft waarvan hij de accu een dubbelfunktie wil geven als nood stroombron, dan is dat helemaal geen gekke gedachte. Waarom dan met allerlei argumenten komen dat hij dat maar niet moet doen, of dat het allemaal veel beter kan? Een VHF met antenne in de mast is i.v.m. bereik voor mayday sterk te verkiezen boven een handheld, maar een handheld is natuurlijk erg goed om in grab-bag te houden als je onverhoopt schip moet verlaten. Ik heb zo'n floating iCom IC23 dingetje, lekker compact. Natuurlijk systemen simple houden, dat streeft iedereen na, maar een situatie waar de start en huishoud acccus beide buiten bedrijf raken is zeker niet denkbeeldig. Niet omdat ze het ineens niet meer doen, maar als het schip water maakt kan er makkelijk door zeewater sluiting ontstaan en kan het nodig zijn de hoofdschakelaars uit te zetten. Technische problemen ontstaan vaak door een ketting reaktie. Shit happens! Misschien nog belangrijker dan de marifoon is nood stroom voor (led) navigatie verlichting en binnenverlichting in kajuit en motorruimte om gemakkelijker problemen op te sporen en verhelpen. Heel fijn als je dat met een enkele schakelaar kunt aktiveren.

Start en verbruiks accus parallel schakelen is ongeveer het slechtste dat je kunt doen met je electriciteit aan boord. Wel overschakelen als noodmaatregel, dus boordnet op start accu zetten of huishoudaccus gebruiken voor starten van motor. Bij mijn weten levert Beneteau geen parallel schakelaar af werf, wel drie hoodschakelaars: 1 voor + huishoud accus, 1 voor + start accu en 1 voor gezamenlijke min, zodat je accus 100% elektrisch kunt isoleren.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 07:17 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 07:25 #919833

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :
sy helios schreef :
@WenW
hoe schakel ik twee accu's?

Met 2 accu massa schakelaars en één sleutel aan een touwtje. je moet de accu's nooit koppelen, hooguit omschakelen.
Deze truck is zelfs onder klasse geaccepteerd



:whistle: :woohoo:

Nee, geen touwtje. 3 schakelaars, 2 sleutels, 1 sleutel gooi je weg, zodat om accus over te schakelen, je altijd de sleutel nodig hebt van ofwel start ofwel huishoudaccus.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 07:26 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 08:02 #919838

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Als ik dit zo lees kan je dus niet zomaar die boortol accu's in je netwerk hangen als backup. Je schakelt ze dan namelijk parallel aan de dode accu's.

Je zal ze dus met een schakelaar aan je marifoon kunnen koppelen wanneer je tegelijkertijd de marifoon van het netwerk afkoppelt.

6Ah lijkt me voldoende om nog een uurtje of wat mee uit te luisteren en af en toe op 25Watt te zenden. Met 19Volt accu's zou je dan zelfs de spanning kunnen reguleren met een buck/boost convertortje van €5,= bij de Chinees.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 08:13 #919840

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
@TS:
Bedoel je zoiets?

Via boordnet meegeladen noodaccu met een Si keerdiode (die tevens de benodigde spanningsval geeft voor de LFP accuutjes)
2 leds voor monitoring: groen voor de aanwezigheid van het boordnet, geel voor stroom naar de noodaccu en/of de gebruikers.
In de LFP cellen zit 'de laatste zucht'. Bij een open zeilboot zou dit de hele boordinstallatie kunnen zijn. Zet er ook een USB laadaansluiting bij voor je mobieltje...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 08:39 #919853

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Ik gebruik een e-bike accu als backup ongeveer 35ah bij 12v, vergelijkbaar met een 65ah lood accu weegt een kilo of 8 schat ik.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boormachine accu als back up tbv marifoon 23 feb 2018 09:20 #919874

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
37south schreef :
WADnWIND schreef :
sy helios schreef :
@WenW
hoe schakel ik twee accu's?

Met 2 accu massa schakelaars en één sleutel aan een touwtje. je moet de accu's nooit koppelen, hooguit omschakelen.
Deze truck is zelfs onder klasse geaccepteerd



:whistle: :woohoo:

Nee, geen touwtje. 3 schakelaars, 2 sleutels, 1 sleutel gooi je weg, zodat om accus over te schakelen, je altijd de sleutel nodig hebt van ofwel start ofwel huishoudaccus.



ja,zoiets. Wij hadden alleen maar 2 massa schakelaars naar de startmotor. De GMDSS apparatuur heeft zijn geheel eigen autonome bron(nen).
Inderdaad leverden we maar één sleutel. C en de koppeling naar de lichtaccu's maakten we niet (niet primair).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl