Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Ik heb gewoon een start accu en een service accu. En een portofoon met DSC.
Helemaal mee eens: simple houden! Beter is om te
voorkomen je service accu leeg te trekken : accumonotor en wat discipline

Dat doe je met je dieseltank ook neem ik aan.
En dan nog: stel je zou
niet opletten en je trekt je accu leeg: hoe groot is dan de kans dat je tegelijkertijd "in nood" komt?
Ik vind het wat academisch deze "oplossing". Bij mij is wel (wellicht zelfs werf-af) een schakelaar ingebouwd waarmee je startaccu met serviceaccu kunt verbinden.
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Het is niet voor niets dat nood stroom voorziening vereiste bij sommige overheden. Als TS een boormachine heeft waarvan hij de accu een dubbelfunktie wil geven als nood stroombron, dan is dat helemaal geen gekke gedachte. Waarom dan met allerlei argumenten komen dat hij dat maar niet moet doen, of dat het allemaal veel beter kan? Een VHF met antenne in de mast is i.v.m. bereik voor mayday sterk te verkiezen boven een handheld, maar een handheld is natuurlijk erg goed om in grab-bag te houden als je onverhoopt schip moet verlaten. Ik heb zo'n floating iCom IC23 dingetje, lekker compact. Natuurlijk systemen simple houden, dat streeft iedereen na, maar een situatie waar de start en huishoud acccus beide buiten bedrijf raken is zeker niet denkbeeldig. Niet omdat ze het ineens niet meer doen, maar als het schip water maakt kan er makkelijk door zeewater sluiting ontstaan en kan het nodig zijn de hoofdschakelaars uit te zetten. Technische problemen ontstaan vaak door een ketting reaktie. Shit happens! Misschien nog belangrijker dan de marifoon is nood stroom voor (led) navigatie verlichting en binnenverlichting in kajuit en motorruimte om gemakkelijker problemen op te sporen en verhelpen. Heel fijn als je dat met een enkele schakelaar kunt aktiveren.
Start en verbruiks accus parallel schakelen is ongeveer het slechtste dat je kunt doen met je electriciteit aan boord. Wel overschakelen als noodmaatregel, dus boordnet op start accu zetten of huishoudaccus gebruiken voor starten van motor. Bij mijn weten levert Beneteau geen parallel schakelaar af werf, wel drie hoodschakelaars: 1 voor + huishoud accus, 1 voor + start accu en 1 voor gezamenlijke min, zodat je accus 100% elektrisch kunt isoleren.