Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroefas dynamo tips

Schroefas dynamo tips 03 okt 2018 21:44 #984747

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14591
Jeroen-pion schreef :
Wat zou het bezwaar zijn als hij ook met de motor mee zou doen ?

Of 2 dynamo’s aan het werk , of die op de motor weg laten , die doet toch alleen mee als de motor ook gebruikt wordt, de andere maakt zich nuttiger

Omdat de omwentelingen van de schroefas dan sterk kan oplopen, gaat de dynamo ook veel meer opbrengen. Dat geeft veel grotere belasting op de V-snaar en de constructie van de schroefas dynamo. De kans dat je dan meer vermogen probeert op te wekken dan de V-snaar kan over brengen is dan aanwezig en geeft overmatige slijtage aan de snaar. Als die slipt wordt het heet en snel slechter.

In de praktijk was de schroef nooit het probleem, maar de grip van de (vertande) V-snaren wel.
De schroef kon je nooit stil krijgen door de dynamo, zoveel kracht/energie komt er uit.
Wel schroeven van 80-150 cm.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 04 okt 2018 06:58 #984773

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
37south schreef :
Jeroen-pion schreef :
Wat zou het bezwaar zijn als hij ook met de motor mee zou doen ?

Of 2 dynamo’s aan het werk , of die op de motor weg laten , die doet toch alleen mee als de motor ook gebruikt wordt, de andere maakt zich nuttiger

Misschien zou dat kunnen, maar dan zou je waarschijnlijk een windgenerator regulator nodig hebben met dumpspoel.
Je mag de belasting van een pm dynamo gewoon afschakelen. Moet dan wel met een schakelaar die de volle belasting stroom aan kan.
Een dump weerstand zoals bij een windmolen is niet nodig. (Bij een windmolen schakel je bij een volle accu over op een dump weerstand omdat anders het onbelaste toerental van de molen te hoog zou kunnen worden)
Belangrijk is wel om je overbreng verhouding zo te kiezen dat volgas het max. toerental van de dynamo niet overschreden word.
En meten is weten, ik zou dus iemand die aan een schroefasdyname wil bebinnen zeker aanraden om te beginnen met het toerental te meten van de meedraaiende schroef en bij volgas. Niet iedere dynamo heeft een rpm bereik dat groot genoeg is.
Be nice, or go away.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 04 okt 2018 07:41 #984785

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14591
Voor de duidelijkheid van de lezers, niet iedereen is elektronisch of elektrisch geschoold;

pm = permanent magneet.
Dumpweerstand = shunt weerstand (kortsluiten)




Bij een serie regelaar wordt het overschot aan energie tegen gehouden.
Dwz dat als de accu ( B ) vol is, dat de dynamo (G) minder hoeft te doen en dus de belasting op het drijfwerk afneemt. Ook de temperatiuur van de dynamo (G) neemt af.

Bij een shunt regelaar wordt het overschot aan energie kortgesloten.
Dat houdt in dat de dynamo (G) steeds zwaarder wordt belast en meer werk moet verrichten, of dat het te leveren vermogen gelijk blijft tot 100% als de accu vol is. De belasting op het drijfwerk is dus altijd maximaal zwaar en de warmte ontwikkeling in de dynamo (G) is altijd maximaal.

Bij windmolens pas je Shunt regelaar toe omdat, zoals Dirk uitlegd, de molen anders op hol slaat bij volle accu.
Bij schroefas dynamo pas je Serie regeling toe, omdat dan de mechanische bealsting en warmte ontwikkeling minimaal blijft.

Bij "gewone" auto dynamo's regel je de energie door het rotorveld in de dynamo te variëren, bij permanent magneet dynamos moet je echt de hoofdstroom regelen na de dynamo.

Omdat bij een shuntregelaar de boel kort gesloten wordt noemt men dat ook wel dumpen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Laatst bewerkt: 04 okt 2018 08:03 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 04 okt 2018 08:06 #984793

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14591
Omdat bij schroefas dynamos het toerental niet zo hoog is en dus de koelluchtstroom ook minder, maar de belasting wel fors is, zullen de temperaturen oplopen tot hoger dan normaal.
Vandaar dat een shuntregelaar hier ongewenst is.

In de praktijk gebruik je maat 50-60% van het maximum om dit probleem te beperken..
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 04 okt 2018 09:07 #984820

WADnWIND schreef :
post=984724 schreef :

Omdat de omwentelingen van de schroefas dan sterk kan oplopen, gaat de dynamo ook veel meer opbrengen. Dat geeft veel grotere belasting op de V-snaar en de constructie van de schroefas dynamo. De kans dat je dan meer vermogen probeert op te wekken dan de V-snaar kan over brengen is dan aanwezig en geeft overmatige slijtage aan de snaar. Als die slipt wordt het heet en snel slechter.

In de praktijk was de schroef nooit het probleem, maar de grip van de (vertande) V-snaren wel.
De schroef kon je nooit stil krijgen door de dynamo, zoveel kracht/energie komt er uit.
Wel schroeven van 80-150 cm.

Qua overbrenging had ik aan boord van mijn sleepboot een vergelijkbare situatie.
Ik wilde een 24 volts Iskra dynamo van 1,5 kW laten aandrijven door de langzaamlopende Deutz, waarbij ik bij het stationair toerental (80 rpm) al minstens 90% stroomleverantie zou hebben.
Dit zou een versnelling vereisen van ongeveer 1:14 wat erg veel is om in 1 stap te bereiken.

Overleg met een gespecialiseerd aandrijftechniekbedrijf leverde het volgende op:
- met V-snaren is het onmogelijk om een goede 1:14 te maken zonder tussenas;
- Tandriemen zijn ongeschikt voor deze toepassing;
- We proberen het met een multi V-snaar, dat is zo'n platte riem met veel V-tjes naast elkaar zoals veel wordt toegepast in electrische handmachines. Voordelen: goedkoop, goede grip, kan kleine buigdiameters aan, weinig warmteontwikkeling.

Ik legde de multi V-snaar gewoon plat op het tweede vliegwiel (diameter 600 mm), zonder speciale poelie ofzo. Op de dynamo een klein en dus goedkoop poelietje (inclusief draaiwerk drie tientjes) en voor de zekerheid een tweede reserveriem gekocht.
Het werkte uit-de-kunst! Na een dag en na een week moest de zaak overnieuw opgespannen worden, daarna had ik er geen omkijken meer naar. De reserveriem is niet nodig geweest.

In de situatie van de schroefasgenerator zou je zelfs kunnen overwegen om de grote poelie op de schroefas zelf te maken van een dikke schijf multiplex. Maak het oppervlak een tikkie bol.
Vergeet niet om de reserveriem ook alvast om de schroefas te leggen.

Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 04 okt 2018 09:50 #984837

Berghout-2 schreef :
WADnWIND schreef :
post=984724 schreef :

Omdat de omwentelingen van de schroefas dan sterk kan oplopen, gaat de dynamo ook veel meer opbrengen. Dat geeft veel grotere belasting op de V-snaar en de constructie van de schroefas dynamo. De kans dat je dan meer vermogen probeert op te wekken dan de V-snaar kan over brengen is dan aanwezig en geeft overmatige slijtage aan de snaar. Als die slipt wordt het heet en snel slechter.

In de praktijk was de schroef nooit het probleem, maar de grip van de (vertande) V-snaren wel.
De schroef kon je nooit stil krijgen door de dynamo, zoveel kracht/energie komt er uit.
Wel schroeven van 80-150 cm.

Qua overbrenging had ik aan boord van mijn sleepboot een vergelijkbare situatie.
Ik wilde een 24 volts Iskra dynamo van 1,5 kW laten aandrijven door de langzaamlopende Deutz, waarbij ik bij het stationair toerental (80 rpm) al minstens 90% stroomleverantie zou hebben.
Dit zou een versnelling vereisen van ongeveer 1:14 wat erg veel is om in 1 stap te bereiken.

Overleg met een gespecialiseerd aandrijftechniekbedrijf leverde het volgende op:
- met V-snaren is het onmogelijk om een goede 1:14 te maken zonder tussenas;
- Tandriemen zijn ongeschikt voor deze toepassing;
- We proberen het met een multi V-snaar, dat is zo'n platte riem met veel V-tjes naast elkaar zoals veel wordt toegepast in electrische handmachines. Voordelen: goedkoop, goede grip, kan kleine buigdiameters aan, weinig warmteontwikkeling.

Ik legde de multi V-snaar gewoon plat op het tweede vliegwiel (diameter 600 mm), zonder speciale poelie ofzo. Op de dynamo een klein en dus goedkoop poelietje (inclusief draaiwerk drie tientjes) en voor de zekerheid een tweede reserveriem gekocht.
Het werkte uit-de-kunst! Na een dag en na een week moest de zaak overnieuw opgespannen worden, daarna had ik er geen omkijken meer naar. De reserveriem is niet nodig geweest.

In de situatie van de schroefasgenerator zou je zelfs kunnen overwegen om de grote poelie op de schroefas zelf te maken van een dikke schijf multiplex. Maak het oppervlak een tikkie bol.
Vergeet niet om de reserveriem ook alvast om de schroefas te leggen.

Wim.

Aha! Is dat het multi van de multiriem....
Ik dacht altijd dat ie meerdere (multi) zaken aandreef....
Weer wat geleerd! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 04 okt 2018 19:41 #984981

Ik heb hier in het verleden ook naar gekeken. Twee aspecten weerhielden mij hiervan:
- in mijn boot is de ruimte om een dergelijke voorziening aan te brengen te beperkt.
- vrees voor vroegtijdige slijtage van de keerkoppeling (ik heb een vaste schroef en zet de keerkoppeling altijd in de achteruit zodat de schroef niet meedraait).

Uiteindelijk heb ik een watergenerator op de kop kunnen tikken (zie www.hamiltonferris.com/product..._Systems_Packages/63).

De generator hangt achter aan de reling, dan is er een lange lijn (zeker 12 meter of iets dergelijks) welke is verbonden met rvs stang waaraan een schroef met twee bladen zit.
De input gaat direct naar de accus's, ik moest dus zelf bewaken of de accu's vol waren. Dit concept levert behoorlijk wat op, bij 6 knoop 6 ampere als ik het me goed herinner, en dat voortdurend.

Nadelen:
- als je het eea wilt binnenhalen moet je eigenlijk volledig gaan stilliggen, ik had wel een afgeknipte fender die ik over de lijn naar de schroef liet gaan maar vaak leverde dit toch spaghetti op (de lijn volledig in de knoop).
- bij bepaalde snelheden of golven kwam de schroef uit het water, wat ook vaak spaghetti opleverde.
- de schroef is een keer door een haai aangevallen, zal hem overigens niet mee gevallen zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 05 okt 2018 07:41 #985029

Jelle-Zeiler schreef :
De input gaat direct naar de accus's, ik moest dus zelf bewaken of de accu's vol waren. Dit concept levert behoorlijk wat op, bij 6 knoop 6 ampere als ik het me goed herinner, en dat voortdurend.

Zit er geen regelaar op dat ding dan die voorkomt dat de accu's overladen worden en gaan koken?
Arme accu's. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl