Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sleep generator project

Sleep generator project 08 nov 2018 17:58 #994889

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Er zijn grofweg 3 systemen in deze techniek:
gebruik maken van de bestaande schroef en deze dan gebruiken om een ingebouwde generator aan te drijven.
een 'buitenboord' generator, een 'omgekeerde EBBM'
en een sleepgenerator met een flexibele as (het heeft er alles van dat jij dit gebruikt).

Een sleepgenerator kan een snelheid aan van ca 7 knopen, daarboven gaan bijna alle vormen van alle fabrikanten 'waterskiën'.
Het opgewekte vermogen is zelden meer dan 10% van het vermogen dat de boot in het systeem stopt. De aanduiding van 6A bij 6 knopen zegt niet veel tenzij je die 6A in een 48V accubank stopt dan is dat rond de 300W. De 'sleepboot' stopt er dan ca 3kW in. Gaat het om 6A bij 12V dan is dat 72W en de slepende boot moet er dan 700W instoppen.
Het lijkt allemaal veel gedoe voor weinig laadvermogen en met een groot verlies en weinig rendement, maar het systeem werkt ook als de zon niet schijnt en als je ankert aan de rand van een geul met stroming werkt het systeem ook als je niet vaart.

Vlak boven de waterlijn monteren gaat het waterskiën tegen, maar voorkomt het niet en de snelheid waarbij dit begint is nauwelijks hoger dan bij een hoog geplaatste as.
Heb je een boot waarbij de gehaalde snelheid doorlopend boven de 7 knopen is, dan is een sleepgenerator niet zinvol tenzij je een constructie maakt waarbij de schroef van de generator onder water wordt geforceerd (of je een omgekeerde EBBM gebruikt).

Een waterdichte generator is het mooist maar ook bij een waterdichte generator zullen temperatuurverschillen door de vermogensafname ontstaan en as-afdichtingen zullen daardoor behoorlijk op de proef worden gesteld.

Het toerental van de generator is wel af te leiden uit de frequentie van de generatorspanning voor de gelijkrichter. Het opgewekte vermogen is de stroom maal de spanning en is gelijk aan koppel maal toerental (waarvan het koppel het lastigst is om te meten) maal de efficiëntie factor.

De lijn tussen schroef en generator moet torsie-stijf zijn. Hoe dikker de lijn des te beter deze bestand is tegen torsie. Een hele soepele lijn gaat kinken en wordt dan korter waardoor de schroef eerder boven water komt. Pak je de lijn in in een RVS mantel voor hoge druk hydrauliek slangen, dan wordt deze beslist een stuk stijver. Aan de andere kant gaat er dan ook vermogen verloren in de flexibele as.
Buurman Sunday en ik hebben hier over nagedacht en misschien is een sleep triangel van buizen de beste oplossing hiervoor, zei het dat dit dan wel weer een hele constructie wordt.

Een andere optie is een paravaan die de schroef onder water duwt. Ook dat geeft vermogensverlies.

Het systeem lijkt alleen maar nadelen te hebben, dat is niet echt zo, het is alleen geschikt voor een beperkt vermogen bij een beperkte range in snelheid. Het voordeel is dat het ook werkt als zonnepanelen het niet meer doen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 18:27 #994904

Waarom niet gewoon een schroefasdynamo?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 18:30 #994906

zie eerste twee zinnen van Erik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 18:46 #994913

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
De achilleshiel van dit soort projecten is steeds weerhet toerental.

De generator is gebaat bij veel toeren. Een auto alternator levert zijn gespecificeerde vermogen bij 6000rpm. Een hoog towrental maakt de generator efficient, mawr de mechanica minder. Met alleen je schroef zal.dit niet t e halen zijn. Watdan wel? Tja, dan moet je shroefdiagrammen hebben

Je kunt experimenteren met elke willekeurige gelijkstroom motor. Kijken wqt er gebeurt. Wie weet.

Vermmogen is koppel (Nm) x toerental (rad/s).

Wat ook kan, is dst je een soort rem maakt waarbij je koppel en toerental kunt meten, en je eigen schroef diagram maakt.

Over rendementen van 10% van het geheel: het zou mij meevallen als je dat al haalt. De andere kant is: zoveel maakt t niet uit. Ook 700w verlies kost voor je boot maar een paar tiende knoop. Zeker in de buurt van je rompsnelheid heb je vermogen zat: of je t nou in je sleepschroef stopt, of in t maken van golven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 19:03 #994926

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Erikdejong schreef :
Waarom niet gewoon een schroefasdynamo?

Het kan schijnbaar wel icm een Maxprop, maar niet echt lekker. Daarnaast heb ik bij de schroefas heel weinig ruimte, zodat daar iets opbouwen niet ideaal is.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 19:10 #994928

De paar sleep generatoren die met een lijn werken die ik aan het werk heb gezien maken een hoop vibraties die door je hele boot heen rammelen.
Mischien kun je met die schroef die je hebt iets fabriceren langs de lijnen van de Watt&Sea generator. Zeg maar een staartstuk van een buitenboord motor waar de schroef van de watergenerator aan zit, als je hem niet nodig hebt klap je hem omhoog.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 19:13 #994929

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Peper schreef :
<knip>Een sleepgenerator kan een snelheid aan van ca 7 knopen, daarboven gaan bijna alle vormen van alle fabrikanten 'waterskiën'.
Ook met de nieuwe boot ben ik gelukkig als ik volcontinu 7 knopen loop, dus het systeem lijkt wat dan betreft binnen de spec’s te liggen
Het opgewekte vermogen is zelden meer dan 10% van het vermogen dat de boot in het systeem stopt. De aanduiding van 6A bij 6 knopen zegt niet veel tenzij je die 6A in een 48V accubank stopt dan is dat rond de 300W. De 'sleepboot' stopt er dan ca 3kW in. Gaat het om 6A bij 12V dan is dat 72W en de slepende boot moet er dan 700W instoppen.
Het lijkt allemaal veel gedoe voor weinig laadvermogen en met een groot verlies en weinig rendement, maar het systeem werkt ook als de zon niet schijnt en als je ankert aan de rand van een geul met stroming werkt het systeem ook als je niet vaart.
Als ik volcontinu tijdens het varen 6A haal, dan blijven de accu’s met ons verwachtte gebruik vol, zeker als de zonnepanelen nog een beetje bij plussen. Dus dit is een ideaal systeem qua opgewekt vermogen.
Het toerental van de generator is wel af te leiden uit de frequentie van de generatorspanning voor de gelijkrichter. Het opgewekte vermogen is de stroom maal de spanning en is gelijk aan koppel maal toerental (waarvan het koppel het lastigst is om te meten) maal de efficiëntie factor.
Maar ik heb geen generator, enkel de schroef, dus ik geloof niet dat dit mij helpt? Of is er iemand die dit systeem compleet heeft zodat we dit zouden kunnen meten?
De lijn tussen schroef en generator moet torsie-stijf zijn. Hoe dikker de lijn des te beter deze bestand is tegen torsie. Een hele soepele lijn gaat kinken en wordt dan korter waardoor de schroef eerder boven water komt. Pak je de lijn in in een RVS mantel voor hoge druk hydrauliek slangen, dan wordt deze beslist een stuk stijver. Aan de andere kant gaat er dan ook vermogen verloren in de flexibele as.
Buurman Sunday en ik hebben hier over nagedacht en misschien is een sleep triangel van buizen de beste oplossing hiervoor, zei het dat dit dan wel weer een hele constructie wordt.
Ok, torsielijn dus. Goed om te weten.


Peper, heb jij niet met een generator getest met jouw zelfgebouwde schroef? Hoe is dat afgelopen?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 19:14 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 19:20 #994935

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Erikdejong schreef :
De paar sleep generatoren die met een lijn werken die ik aan het werk heb gezien maken een hoop vibraties die door je hele boot heen rammelen.
Mischien kun je met die schroef die je hebt iets fabriceren langs de lijnen van de Watt&Sea generator. Zeg maar een staartstuk van een buitenboord motor waar de schroef van de watergenerator aan zit, als je hem niet nodig hebt klap je hem omhoog.

Ok, de verhalen die ik gelezen heb over het oorspronkelijke systeem zijn een stuk positiever.
Zo’n opklapbaar systeem zou kunnen maar geeft nog meer verliezen en maakt het meteen een complex project. Het charmante van dit systeem vind ik juist dat het weinig dingen aan de buitenkant heeft en gemakkelijk (alleen voor lange tochten) ingezet kan worden.

De uitdaging blijft, als ik alle reacties lees, om de juiste generator te vinden...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 20:23 #994975

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Bijgaand twee handleidingen.

Op mijn trips op de Atlantic heb ik deze aan de hekstoel gehangen. Prima werkend apparaat, geen trillingen. Gewoon met een polyester lijn met mantel 14mm schoot. De kronkels worden er bij het slepen uitgetrokken. Alleen bij het inhalen, wat behoorlijk veel kracht kost gaat de lijn torderen. (logisch want hij kan zijn draaiing niet meer kwijt aan de generator as. Niet echt last gehad van een jumping prop. (je hebt ze in twee gewichten voor snelvarend en de minder hard zeilende boten).
Als wind generator heb ik hem nooit gebruikt, wel was daarvoor alles aanwezig.

Paul

Bijlage:

Bestandsnaam: Aquair100manual.pdf
Bestandsgrootte:520 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: Aquair100.pdf
Bestandsgrootte:1,320 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 20:28 #994980

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Kijk, first hand ervaringen, dank! Heb je toevallig enige informatie over de snelheid waarmee de schroef draait bij verschillende snelheden?

Of heb je de generator nog beschikbaar en zouden we een testje kunnen doen om die prestaties te achterhalen?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 20:29 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 20:46 #994985

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Bij mijn weten staat in de handleiding een grafiek over snelheden en vermogen.

Voor mij geen grote tochten meer en heb het apparaat verkocht twee of drie jaar geleden.
Wat ik mij nog herinner is dat met lage snelheden (3knoop) de lijn tordeert (Opwindt)om dan vervolgens zich ontspant en de as van de gen razendsnel rond werd gedraaid.
Bij hogere snelheden draaide het geheel vrij constant. Wat volgens mij ook een rol speelde was de weerstand van de accu's. Als deze zeg maar half vol waren draaide het geheel naar mijn gevoel zwaarder.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 08 nov 2018 20:54 #994990

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Klopt,er staat idd een grafiek in. Wat in de grafiek helaas niet staat is welke draaisnelheid relateert aan een snelheid in knopen. Dus ik mis nog 1 schakel om een vergelijkbare generator te vinden. Jammer dat die van jou weg is, iemand anders die zo’n Aquair generator heeft?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 09 nov 2018 09:43 #995077

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
ErikSnel schreef :

Peper, heb jij niet met een generator getest met jouw zelfgebouwde schroef? Hoe is dat afgelopen?

Twee testen: met een Minn Kota en dat levert bijna geen vermogen op. Met een windmolen generator van 24V achter m'n boot was geen succes omdat m'n boot niet hard genoeg vaart en de schroef niet genoeg toeren maakt, ondanks dat de generator een laag toerental type is.
Er is een ander facet dat speelt, bij het proberen heb ik aandacht nodig voor m'n koers en dan kan ik niet opletten op wat 'de metertjes doen'.

Go west gaf al aan bij het samenstellen van een schroef dat 'het heel moeilijk is iets te maken dat niet draait als het door het water wordt gesleept'.

Ik gebruikte zo'n 20m sleepas van polyester lijn van 12mm en dat kinkt als een dolle. Daarna een gearmeerde tuinslang eromheen en dan gaat het een stuk beter. Toen een RVS mantel weer daaroverheen en dan kinkt de as als je de generator kort sluit. 20 meter is ook wel lang en misschien is 10m betere lengte en kinkt deze niet.

Een ander probleem is dat ik niet weet wat de axiale krachten op de lagers van de windmolen generator zijn, met een sleep generator trek je de as 'eruit', met een windmolen generator wordt de as 'erin' geduwd. Wat doen de lagers dan? Kunnen die dat wel aan? Ik weet het niet.

Ik heb de schroef nooit zien waterskiën en dus kennelijk nooit de 7 knopen gehaald. Iets wat op mijn €Xr ook heel moeilijk is, dat is bijna boven de 'hull speed'.
Ik heb deze generator gebruikt, maar dan voor 250RPM
www.aliexpress.com/item/100W-7...91-ab4a-8e0cde42cd62

Toen wilde ik nog per se een hoge spanning halen. Nu ik wat meer op de hoogte ben met DC/DC converters is dat geen item meer. Nu zou ik gaan voor: www.aliexpress.com/item/Three-...7e-87d7-9d29f13fdee2.
Die geeft maar 30W optimaal, maar de prijs is laag en leent zich beter voor een experiment. Max vermogen 30W dus remt de boot maar af voor 300W. De relativering van Joop geeft hoop voor de lage vermogens.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 09 nov 2018 09:43 #995078

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ja ik heb zo'n ding! Zit alleen eind weg...heb even gekeken maar de vorige eigenaar heeft em dik in de verf gezet dus er valt niks te lezen. Wat zou je willen weten?Ik kan kijken of ik er een boormachine op kan zetten oid, moet wel zeggen dat ie erg oud is weet dus niet hoe betrouwbaar de uitkomst zal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 09 nov 2018 20:08 #995266

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Peper schreef :
Ik heb deze generator gebruikt, maar dan voor 250RPM
www.aliexpress.com/item/100W-7...91-ab4a-8e0cde42cd62

Heb jij die generator nog liggen,Han? En zo ja, zou ik die voor een testje kunnen lenen? Of is dat met de hoge laadvoltage niet goed te doen op een 12v systeem?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 04:03 #995339

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 05:09 #995341

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
In Duitsland en Frankrijk hebben ze uitgebreid getest met de verschillende merken / soorten. De sleep versie’s kwamen er structureel als slechtste uit (minste rendement). De Watt&sea in beide testen als beste. Die kun je overigens ook in meerdere versie’s krijgen afhankelijk van de snelheid van je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 07:44 #995352

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
ZeeZin schreef :
In Duitsland en Frankrijk hebben ze uitgebreid getest met de verschillende merken / soorten. De sleep versie’s kwamen er structureel als slechtste uit (minste rendement). De Watt&sea in beide testen als beste. Die kun je overigens ook in meerdere versie’s krijgen afhankelijk van de snelheid van je boot.

Dit helpt mij niet veel verder met de vragen die ik heb. De Watt&sea zit in een prijsklasse waar ik op dit moment totaal geen behoefte aan heb. Daarnaast is onze energiebehoefte veel lager dan die generator levert...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 12:21 #995429

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
ErikSnel schreef :

Heb jij die generator nog liggen,Han? En zo ja, zou ik die voor een testje kunnen lenen? Of is dat met de hoge laadvoltage niet goed te doen op een 12v systeem?

Ja, die windmolen generator heb ik nog liggen, inclusief de flexibele as en schroef. Aan die as en schroef heb je niets want die zijn speciaal aan elkaar bevestigd. De generator heeft wel een opname systeem voor een lijn en dat moet je iets aanpassen voor jouw doel. De beugel voor de ophanging aan het hek heb ik niet meer, maar jij zult niet hetzelfde hek hebben en dus moet je daar nog wat op verzinnen. Mocht je daar RVS voor nodig hebben, dan moeten we even nader afspreken.

Bij het nominale toerental van 250 rpm levert het ding 24V maar ik zou daar in een testfase even niet op letten. Zet een H4 koplamp met de gloeidraden in serie en je hebt een hele leuke belastingsweerstand die als je geluk hebt doorbrand, want dan levert de generator een behoorlijk vermogen. Later kun je met een buck-boost converter naar de maximum laadspanning instellen en dan maakt het niet uit hoeveel VA de generator levert, de converter maakt er een vaste spanning van en al naar gelang van het aangeleverde vermogen een stroomsterkte die variërend is. Je gaat dan CV laden van je accu.

Groeten, Peper.

De schroef op de foto ziet eruit als een tweeblads met een behoorlijke spoed
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 12:41 #995433

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Ampair sleepgenerator kon/kan met twee verschillende schroeven geleverd worden. Voor snelheden onder de 7 kn en boven de 7kn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 12:50 #995435

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
@Peper: leuk, ik neem offline wel even contact op over hoe verder!

@3Noreen: ik heb geen idee of dit de high- of low speed versie is. Heb jij enig idee hoe dat te herkennen? Dat is het nadeel van dit soort spullen als oud ijzer overnemen, de spec’s van het geheel waren in de keten geheel verdwenen :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 12:52 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 10 nov 2018 19:20 #995516

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 11 nov 2018 12:33 #995724

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7077
Nantucket33 schreef :
Ja die had ik ook gezien. Jammer genoeg ook in die diagrammen geen referentie naar de draaisnelheid van de schroef...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 11 nov 2018 13:45 #995757

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
ErikSnel schreef :
@Peper: leuk, ik neem offline wel even contact op over hoe verder!

@3Noreen: ik heb geen idee of dit de high- of low speed versie is. Heb jij enig idee hoe dat te herkennen? Dat is het nadeel van dit soort spullen als oud ijzer overnemen, de spec’s van het geheel waren in de keten geheel verdwenen :-)

Volgens de handleiding is de schroef die bedoeld is voor hogere snelheden te herkennen aan "groeven"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep generator project 11 nov 2018 20:41 #995927

Maar je hebt de schroef dus kun je spoed etc. meten, met de snelheden in het diagram, valt er dan toch wel een aannemelijk toerental te berekenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl