Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Thermostaat voor Webasto ?

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 14:04 #1002829

ST-5 schreef :
Lucht constant van buiten halen kost welliswaar meer energie maar je vochtgehalte in je boot blijft wel erg laag.

Als ik met een elektrische kachel verwarm en ben met 5 personen aan boord, dan druipt het condens van de lichtranden.

Als ik verwarm met de chinees en dus eigenlijk constant zo'n 100 kuub verse, verwarmde lucht de boot injaag, blijven de lichtranden droog.

Dus lucht van buiten halen heeft als nadeel dat je meer capaciteit nodig hebt, maar als voordeel dat he ventilatie altijd ruim voldoende is.

Groeten Jeroen

Zelfs met vijf man aan boord heb je maar een beetje gelijk aangezien vijf man ook maar ca. 5*0,5 liter water per dag uitademen en dat is dus amper 100 gram per uur.
Echter , in 100m3 lucht die de kachel van buiten haalt en , als het daar bijv. maar 5 graden is met 85% rv vocht niet meer dan dan 4 gram water per m3 bevat kan bij opwarmen naar 20 graden maar liefst 6,4 gram per m3 dus 640 gram water opnemen om nog ruim onder het dauwpunt te blijven. Dat kunnen vijf man dus echt niet uitademen.
In jouw geval zou een verversingsgraad van maar ca. 15 , hooguit 20% ruim voldoende zijn om condens te vermijden.
Uiteraard reken ik niet het vocht erbij wat een gas kookoestel zal veroorzaken hoewel dat ook maar vrij weinig zal zijn.
Ik zou jou dus aanraden om een driewegklep of een enkele aanzuigklep van buiten te installeren die je naar behoefte kunt instellen voor de benodigde hoeveelheid buitenlucht. Dat zal je echt tot maximaal enkele tientallen %% in dieselverbruik schelen .

Aangezien wij zelfs normaliter maar me twee man aan boord zijn heb ik aan de 5 m3 verbrandingslucht als verversing ( die moet dus vanzelf van buiten worden aangevuld als ik die ook van buiten haal) al ruim voldoende.

ps.
Voordat er weer iemand begint over verschil tussen theorie en praktijk; heeft in zoverre met theorie te maken dat er formules voor dit soort berekeningen worden gebruik maar de uitkomsten kloppen echt wel hoor. :whistle:

Ad
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 14:13 #1002832

Ik lees hier dan wel weer mensen die de rode draad willen onderbreken .

De gele is de juiste , dat is niet de voeding, maar de kachel aan schakeldraad . Die moet je dus hebben en mag je dus zo vaak schakelen als je wilt, de kachel volgt zelf opstarten of afkoelen .

Even een schema nakijken , het kan een ander kleurtje hebben gekregen , volg de upadate’s niet op de voet ;-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 14:53 #1002844

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2739
Yellow Boat schreef :
ST-5 schreef :
Lucht constant van buiten halen kost welliswaar meer energie maar je vochtgehalte in je boot blijft wel erg laag.

Als ik met een elektrische kachel verwarm en ben met 5 personen aan boord, dan druipt het condens van de lichtranden.

Als ik verwarm met de chinees en dus eigenlijk constant zo'n 100 kuub verse, verwarmde lucht de boot injaag, blijven de lichtranden droog.

Dus lucht van buiten halen heeft als nadeel dat je meer capaciteit nodig hebt, maar als voordeel dat he ventilatie altijd ruim voldoende is.

Groeten Jeroen

Zelfs met vijf man aan boord heb je maar een beetje gelijk aangezien vijf man ook maar ca. 5*0,5 liter water per dag uitademen en dat is dus amper 100 gram per uur.
Echter , in 100m3 lucht die de kachel van buiten haalt en , als het daar bijv. maar 5 graden is met 85% rv vocht niet meer dan dan 4 gram water per m3 bevat kan bij opwarmen naar 20 graden maar liefst 6,4 gram per m3 dus 640 gram water opnemen om nog ruim onder het dauwpunt te blijven. Dat kunnen vijf man dus echt niet uitademen.
In jouw geval zou een verversingsgraad van maar ca. 15 , hooguit 20% ruim voldoende zijn om condens te vermijden.
Uiteraard reken ik niet het vocht erbij wat een gas kookoestel zal veroorzaken hoewel dat ook maar vrij weinig zal zijn.
Ik zou jou dus aanraden om een driewegklep of een enkele aanzuigklep van buiten te installeren die je naar behoefte kunt instellen voor de benodigde hoeveelheid buitenlucht. Dat zal je echt tot maximaal enkele tientallen %% in dieselverbruik schelen .

Aangezien wij zelfs normaliter maar me twee man aan boord zijn heb ik aan de 5 m3 verbrandingslucht als verversing ( die moet dus vanzelf van buiten worden aangevuld als ik die ook van buiten haal) al ruim voldoende.

ps.
Voordat er weer iemand begint over verschil tussen theorie en praktijk; heeft in zoverre met theorie te maken dat er formules voor dit soort berekeningen worden gebruik maar de uitkomsten kloppen echt wel hoor. :whistle:

Ad
Ik zal niet beginnen dat het in theorie wel zal kloppen, maar dat de praktijk anders uitpakt.
Maar ik heb wel een paar vraagjes over je berekening:
- Heb je rekening gehouden dat de kachel waarschijnlijk niet continue/op vol vermogen draait met de hoeveelheid aangezogen lucht?
- klopt die halve liter per persoon wel?, ik kom ook ook waardes tot 1,5 ltr tegen.
- De hoeveelheid vocht van gas zal dan misschien niet zoveel zijn, maar wat te denken van de aardappels en groenten die een half uur staan te koken?
- En heb je rekening gehouden met vochtige zeilkleding die binnen wordt bewaard.
- en dan hebben we nog angstzweet....;)

Ik denk dus dat je berekening op zijn minst onvolledig is.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 14:57 #1002845

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
Jeroen-pion schreef :
Ik lees hier dan wel weer mensen die de rode draad willen onderbreken .

De gele is de juiste , dat is niet de voeding, maar de kachel aan schakeldraad

Ook bij de 3000 zie ik geen gele...
In de 2e met timer zit wel een rood/geel.

Bijlage:

Bestandsnaam: schema's3000-3500.pdf
Bestandsgrootte:97 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 15:14 #1002847

PvO schreef :
Yellow Boat schreef :
ST-5 schreef :
Lucht constant van buiten halen kost welliswaar meer energie maar je vochtgehalte in je boot blijft wel erg laag.

Als ik met een elektrische kachel verwarm en ben met 5 personen aan boord, dan druipt het condens van de lichtranden.

Als ik verwarm met de chinees en dus eigenlijk constant zo'n 100 kuub verse, verwarmde lucht de boot injaag, blijven de lichtranden droog.

Dus lucht van buiten halen heeft als nadeel dat je meer capaciteit nodig hebt, maar als voordeel dat he ventilatie altijd ruim voldoende is.

Groeten Jeroen

Zelfs met vijf man aan boord heb je maar een beetje gelijk aangezien vijf man ook maar ca. 5*0,5 liter water per dag uitademen en dat is dus amper 100 gram per uur.
Echter , in 100m3 lucht die de kachel van buiten haalt en , als het daar bijv. maar 5 graden is met 85% rv vocht niet meer dan dan 4 gram water per m3 bevat kan bij opwarmen naar 20 graden maar liefst 6,4 gram per m3 dus 640 gram water opnemen om nog ruim onder het dauwpunt te blijven. Dat kunnen vijf man dus echt niet uitademen.
In jouw geval zou een verversingsgraad van maar ca. 15 , hooguit 20% ruim voldoende zijn om condens te vermijden.
Uiteraard reken ik niet het vocht erbij wat een gas kookoestel zal veroorzaken hoewel dat ook maar vrij weinig zal zijn.
Ik zou jou dus aanraden om een driewegklep of een enkele aanzuigklep van buiten te installeren die je naar behoefte kunt instellen voor de benodigde hoeveelheid buitenlucht. Dat zal je echt tot maximaal enkele tientallen %% in dieselverbruik schelen .

Aangezien wij zelfs normaliter maar me twee man aan boord zijn heb ik aan de 5 m3 verbrandingslucht als verversing ( die moet dus vanzelf van buiten worden aangevuld als ik die ook van buiten haal) al ruim voldoende.

ps.
Voordat er weer iemand begint over verschil tussen theorie en praktijk; heeft in zoverre met theorie te maken dat er formules voor dit soort berekeningen worden gebruik maar de uitkomsten kloppen echt wel hoor. :whistle:

Ad
Ik zal niet beginnen dat het in theorie wel zal kloppen, maar dat de praktijk anders uitpakt.
Maar ik heb wel een paar vraagjes over je berekening:
- Heb je rekening gehouden dat de kachel waarschijnlijk niet continue/op vol vermogen draait met de hoeveelheid aangezogen lucht?
- klopt die halve liter per persoon wel?, ik kom ook ook waardes tot 1,5 ltr tegen.
- De hoeveelheid vocht van gas zal dan misschien niet zoveel zijn, maar wat te denken van de aardappels en groenten die een half uur staan te koken?
- En heb je rekening gehouden met vochtige zeilkleding die binnen wordt bewaard.
- en dan hebben we nog angstzweet....;)

Ik denk dus dat je berekening op zijn minst onvolledig is.

Die 0,5 liter in de uitademingslucht klop wel hoor. Die 1,5 liter is de urine die je produccert ( hoewel dat met vijf man aan boord wel eens heel wat meer kan zijn :laugh: ) .Aan zweet eveneens ongeveer o,5 liter als je te warm wordt of druk bezig bent maar dat zal in rust en ervan uitgaand dat je de kachel niet te hoog zet niet meer zijn .
En dan zijn er nog een paar bronnen en verliezen ( zie beneden).

Wat betreft de stand van de kachel heb je gelijk maar ik denk dat een flinke boot zonder zeer goede isolatie al gauw 2 KW continue nodig zal hebben ondanks dat een mens ook 50 watt oer persoon aan warmte produceert.En een grotere kachel levert ook weer meer warme lucht . Maar ook als de kachel op halve kracht draait kom je nog steeds op ruim een factor ruim 2 teveel verversing uit. vandaar ook dat ik een instelbare aanzuigklep voor de verversing voorstel die je gewoon wat verder openzet als de ramen gaan beslaan of als de vochtmeter ( als je die hebt aan boord , bij mij zat die er al in) dat aangeeft.
Ad
INFO VOEDINGSCENTRUM:
Je krijgt vocht binnen via:

drinken: bij voorkeur 1,5 tot 2 liter
eten: ongeveer 900 milliliter
oxidatiewater: er komt ongeveer 350 milliliter vocht vrij in het lichaam als eiwit, vetten en koolhydraten uit eten worden omgezet in energie. Dit vocht wordt oxidatiewater genoemd).
Verlies aan vocht
Je verliest vocht via:
urine: ongeveer 1.400 milliliter
ontlasting: ongeveer 100 milliliter
uitademing: ongeveer 500 milliliter
zweten: ongeveer 500 milliliter
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 15:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 16:12 #1002854

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2739
Ik heb een grote 27 voeter met een 2kw webasto.
Is de boot eenmaal op temperatuur(dus ook het interieur is opgewarmd) dan kan de kachel het meestal in zijn laagste stand makkelijk bij houden.
Mijn kachel zuigt zijn lucht aan uit de bakskist díe onluchting heeft naar buiten.
Ongetwijfeld komt een deel van de lucht ook uit het interieur via diverse lucht lekken.
In de praktijk werkt dit goed.

Is de buiten temperatuur lager dan een graad of tien heb ik wel vaak condens op de puttingen die aan de binnenzijde van de romp zijn geplaatst.
Zodra we het fornuis aansteken slaan de ramen ook eigenlijk meteen aan.
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 16:13 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 16:16 #1002855

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2739
Yellow Boat schreef :
JeePee schreef :
HCA schrijft dat hij een draai schakelaar heeft dat is er zo 1



BK, De ruimte voeler is optioneel, de standaard NTC zit in de instroom van de kachel en meet daar de temperatuur.

Een kamerthermostaat is dus eigenlijk alleen zinvol als je de te verwarmen lucht geheel of gedeeltelijk van buiten haalt , anders meet de standaard NTC immers ook de aangezogen lucht uit de kajuit nietwaar.
En het is energetisch en qua efficiency sowieso veel beter om het ding op circulatie te bedrijven en eventueel met een ventilator ( of wat ik ga doen via de verbrandingslucht) verse lucht naar binnen halen. Maar ik denk ook dat bestaande ventilatieopeningen ook de nodige verversing zullen leveren als je die niet allemaal afsluit.
Ad
Voor mij is de belangrijkste reden voor de kamerthermostaat dat deze de kachel ook echt uitschakeld.
Bij mijn airtop blijft altijd de fan zacht draaien.
Ook als de kachel verder is uitgeschakeld.
Dit is vooral snachts erg irritant.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 17:18 #1002866

PvO schreef :

Is de buiten temperatuur lager dan een graad of tien heb ik wel vaak condens op de puttingen die aan de binnenzijde van de romp zijn geplaatst.
Zodra we het fornuis aansteken slaan de ramen ook eigenlijk meteen aan.

Dat laatste was in een donker verleden ook thuis heel gewoon hoor. Pas in de loop van de jaren 50 kwam dubbel glas in woningen op en pas veeeel later werd het algemeen goed , vooral bij bestaande bouw die nog enkel glas had ( is nog steeds geen uitzondering bij oude huizen ) Met enkel glas gebeurt dat al heel snel , vooral bij glazen bootruiten ( kunststof geleid de warmte een factor 3 minder) en dubbel glas op boten is ook niet echt de norm.
Over HR dubbel glas of driedubbel zal ik maar helemaal niet hebben.

Voor zaken als puttingen die lekker de kou naar binnen geleiden ( of eigenlijk de warmte naar buiten :whistle: ) is condens dus ook heel normaal.

Dus , waar blijft betaalbaar dubbel perspex en polycarbonaat en wanneer gaan we puttingen en ander beslag isoleren. dat laatste is helemaal niet zo moeilijk , gewoon bijv. een paar lagen neopreen of leidingisolatie erop plakken aan de binnenkant .
Ad
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 17:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 20:22 #1002900

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5042
PvO schreef :
Yellow Boat schreef :
JeePee schreef :
HCA schrijft dat hij een draai schakelaar heeft dat is er zo 1



BK, De ruimte voeler is optioneel, de standaard NTC zit in de instroom van de kachel en meet daar de temperatuur.

Een kamerthermostaat is dus eigenlijk alleen zinvol als je de te verwarmen lucht geheel of gedeeltelijk van buiten haalt , anders meet de standaard NTC immers ook de aangezogen lucht uit de kajuit nietwaar.
En het is energetisch en qua efficiency sowieso veel beter om het ding op circulatie te bedrijven en eventueel met een ventilator ( of wat ik ga doen via de verbrandingslucht) verse lucht naar binnen halen. Maar ik denk ook dat bestaande ventilatieopeningen ook de nodige verversing zullen leveren als je die niet allemaal afsluit.
Ad
Voor mij is de belangrijkste reden voor de kamerthermostaat dat deze de kachel ook echt uitschakeld.
Bij mijn airtop blijft altijd de fan zacht draaien.
Ook als de kachel verder is uitgeschakeld.
Dit is vooral snachts erg irritant.

dat snap ik niet...hoe zet je die kachel dan uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 05 dec 2018 20:29 #1002901

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2739
Als ik de draaiknop helemaal links om draai gaat de kachel wel helemasl uit.
Maar als de ingestelde temperatuur bereikt wordt gaat de kachel terug regelen.
Brand de kachel op de laagste stand en de temperatuur stijgt nog, zal de brander uitschakelen.
Bij de airtop2000 blijft dan nog wel de fan zacht draaien.
Bij zwaardere uitvoeringen schakelt de fan wel uit.

Ik heb me laten vertellen dat dit is om er voor te zorgen dat de kachel de ruimte temperatuur blijft meten, de sensor zit standaard immers in de kachel.
Ondanks dat ik een externe sensor heb geïnstalleerd blijft de fan toch draaien.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 06 dec 2018 05:30 #1002935

Hallo allemaal,

Veel mensen onderbreken de rode draad van de draaiknop met een thermostaat,
dan schakelt de Webasto uit en moet deze telkens weer opnieuw opstarten.

Als je de blauwe en witte draad los van de draaiknop neemt en daar een analoge thermostaat op aansluit met een weerstand van 50ohm,
dan gaat de Webasto op de laagste stand draaien en de verwarming niet uit.
De draaiknop is dan alleen nog om de Webasto aan en uit te zetten.

De thermostaat moet wel een wissel contact hebben, zodra de ingestelde temperatuur bereikt is
de weerstand te kunnen schakelen op blauw en wit van de Webasto.
De werking/schakeling is dan tegenovergesteld dan dat van de CV in huis.
Laatst bewerkt: 06 dec 2018 05:33 door DanwelDanny.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 06 dec 2018 06:49 #1002938

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5042
DanwelDanny schreef :
Hallo allemaal,

Veel mensen onderbreken de rode draad van de draaiknop met een thermostaat,
dan schakelt de Webasto uit en moet deze telkens weer opnieuw opstarten.

Als je de blauwe en witte draad los van de draaiknop neemt en daar een analoge thermostaat op aansluit met een weerstand van 50ohm,
dan gaat de Webasto op de laagste stand draaien en de verwarming niet uit.
De draaiknop is dan alleen nog om de Webasto aan en uit te zetten.

De thermostaat moet wel een wissel contact hebben, zodra de ingestelde temperatuur bereikt is
de weerstand te kunnen schakelen op blauw en wit van de Webasto.
De werking/schakeling is dan tegenovergesteld dan dat van de CV in huis.

De oude vrachtwagenmodellen bleven idd doorventileren. Geen probleem als de kachel de ruimtelucht circuleert maar wel lastig als deze koude lucht aanzuigt die dan onverwarmd wordt ingeblazen.
Webasto met een losse thermostaat op de laagste stand laten draaien is niet bevorderlijk voor de levensduur van het brandervlies, de kachel zal snel vervuild raken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 06 dec 2018 11:51 #1003062

1x per week even tijdje max , weer schoon , niet erger maken dan het is :-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat voor Webasto ? 06 dec 2018 13:24 #1003074

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5042
mijn ervaringen zijn anders maar dat kan aan de dieselproblemen aan boord hebben gelegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl