Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
Ben wel benieuwd naar jouw setup waarmee het misging?
Men zegt wel dat een ezel zich niet tweemaal aan de zelfde steen stoot.
1e keer. Een Valeo (80A) met een sterling regelaar. Gaat in rook op.
2e keer. Ok kan gebeuren. Standaard alternator kun je niet alles van verwachten. Aangeschaft een balmar 150A specaal voor bootjes. Met regelaar van zelfde merk en een sensor op de alternator. Na ongeveer een jaar gaat het opnieuw mis. Diodes stuk. Op de motor die ik toen had zat een multi V snaar. Die gaf geen problemen. Monteer ook een flinke ventilator.
3e keer. Nu Balmar aangepast met externe 3 fase gelijkrichter op groot koelblok buiten de motorruimte. Sensor van regelaar nog op de alternator. De zaak terug geregeld naar ±70 A
Gaat een tijd goed. Er komt een nieuwe motor van 27pk i.p.v. 18. De 18 was toch wat onder bemeten.
De nieuwe motor heeft een 9,7mm snaar. Het motorruim word een bende van zwart stof en binnen een jaar breekt de snaar. Met gevolgen van dien. Geen koelwater pomp. Nieuwe snaar en de zaak terug geregeld naar 55A. Moet toch kunnen. Helaas echter warme dag veel motor met windstil weer. Diodes weer stuk.
4e keer. Nu een bimetaal schakelaar op koelblok. Schakel temperatuur 85
o. Bij die temperatuur wordt de bekrachtiging van de alternator onderbroken. Bleek geen goed plan. Na een aantal maanden goed functioneren komt de bimetaal schakelaar in aktie. Regelaar kan hier blijkbaar niet tegen gaat stuk.
Ondergetekende heeft er genoeg van. Monteert de standaard bij de motor geleverde alternator 40A en limiteert stroom op 20A. Dat is nu twee jaar geleden.
Zo, dat zijn serieuze problemen met nota bene een Balmar alternator en regelaar. Heb je wel eens bijgehouden hoe warm het in je motorruimte wordt bij langdurig motoren? Vreemd dat de zaak ondanks de temperatuursensor op de alternator toch nog stuk gaat. Eén keer zou je nog aan domme pech kunnen toeschrijven, maar dit...
De eerder door mij aangehaalde expert zij dat onze alternator (en wellicht de meeste standaard alternators) maar slechts op een derde van het piekvermogen continu belast kan worden. Als je de temperatuur goed bijhoudt zou die 50A op onze 115A alternator mogelijk ook kunnen (hangt erg van de warmtehuishouding in de motorruimte af). Jouw laatste ervaring sluit redelijk aan bij zijn ervaringen en advies.
Van die Balmar setup had ik meer verwacht. Mastervolt maakt ook alternatoren die optimaal samenwerken met hun
Alpha Pro laadregelaars. Als ik het goed begrepen heb regelen die merkwaardigerwijs niet op temperatuur van de alternator. De alternator zelf heeft wel een temperatuurbeveiliging, maar dat had die Balmar ongetwijfeld ook en toch gingen de diodes kapot.
Vreemde zaak.
Misschien toch wat anders aan de hand.
Waren de alternators wel "hot rated" (90 gr)?
De draairichting van een alternator doet er niet toe, maar als de fan is gemonteerd in de verkeerde richting geeft die onvoldoende koeling. Kan het dat niet ok was?
Overbrenging? (te grote pulley op motor of te kleine op alternator?)
Mijn ervaring:
Huidig bootje met 28HP motor:
standard (niet hot-rated) alternator, Ample Power "Next Step" regulator.
220Ahr accubank.
Ik zie na diepe ontlading regelmatig 50-60A tijdens bulk laden. 30A bij begin van absorbtie. Geen pijn, wel goede afzuiging in motorruimte. Simpele, ouderwetse V-snaar. Wat stof vorming van snaar, niet excessief.
Vorige boot, nogal power-hungry door o.a. naast koelkast ook een aparte grote vriezer:
50HP motor, 280Ahr accubank, 2 alternators, 1 standard voor start accus (die ook voor anchor winch werden gebruikt) ,110A Bosch (niet hot rated). Ook Next Step 3-traps regelaar.
Ik zag regelmatig 70-80 A laadstroom in bulk fase na diepe ontlading. Dubbele ouderwetse V-snaren. Nooit problemen.
Boot daarvoor (Amerikaans): Delco alternator (cap. vergeten), aparte grote Balmar op power charger (12V dieselgenerator) laadstroom vaak 70-80 initieel.
Ik kan me herinneren soms initieel de RPM wat te reduceren om de laadstroom te verminderen en zo de Delco wat te sparen. Overigens nooit stuk gegaan. Goeie alternators, die Delcos.
Ik geloof sterk in 2 alternators bij motoren boven 30HP en wanneer je niet walstroom ter beschikking hebt en op jezelf bent aangewezen. Ze verdelen de load en zijn elkaars backup.
Cruzpro (NZ) maakt een regelaar die hoge veld-stroom kan leveren en ook vriendelijk is met instelling voor niet hot-rated alternators. Misschien het bekijken waard.
De 50A buck/boost unit van TS lijkt mij onvoldoende capaciteit om snel te kunnen laden. Is jammer want de alternator is groot genoeg. Ik zou voorbijgaand aan plannen voor vervanging van de accus eerder geneigd zijn deze te gebruiken voor start accu(s)en volle capaciteit van alternator (met meer traps regelaar) voor service batteries, maar niet alle parameters zijn bekend, zoals accu capaciteit, dus is dit gevoelsmatig.
Als vuistregel moet de laadstroom niet meer zijn dan 25% van de accu capaciteit.