Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1 zonne paneel maar twee Regelaars.

1 zonne paneel maar twee Regelaars. 04 mei 2019 18:15 #1043100

Lang geleden was de maximale lood accu spanning 13,2V, dat werd 13,5V en nog wat latere 13,8V.
Dat zal met de ontwikkeling van de lood accu te maken hebben gehad denk ik.
Die staat nog steeds niet helemaal stil.

Maar van 60% naat 80% is heel wat makkelijker dan van 94% naar 96".
De laatste beetjes zijn altijd het moeilijkst.

Elke accu heeft een laadcurve, daar zal best wat verschil in zitten tussen de diverse fabrikaten.
In de eindkromme aan de geladen zijde zit ergens een punt dat 100% genoemd gaat worden, Maar waar precies zet je dat punt als fabrikant?
Daar zit per fabrikaat een ietsje verschil in denk ik.

En hoe lang laat je een accu gassen op die 100% spanning?
Hoeveel Amperes gaan er nog bij die 100% spanning?
Wat is de spanning die afgelezen wordt na het stoppen van de stroom?

In mijn optiek is de 100% spanning, de spanning zonder dat er nog stroom loopt.
Dat is doorgaans 0.2V tot 0,5V minder dan net voor het stoppen van de laadstroom.
Wat neem je dan als spanning?

Ik lees hier vaak de stelling dat de accu een halfuur rust, geen in of uitgaande stroom, moet hebben om de ladings toestand af te kunnen lezen.
Ik schat dat op rond de 13V.
Bij mij is er vrijwel altijd een in- of uitgaande stroom, dus moeilijk dat punt te bepalen.

Ik kijk naar de hoeveelheid water die ik moet bijvullen.
Nieuwe accu, beginnen met 14,4V absorptie, afhankelijk van de heftigheid van het gassen de absorptie spanning in stapjes van 0,5V omhoog of omlaag.
Het vloeistofpeil wat vaker kontroleren tot het eens in de drie maanden ongeveer een beetje bijgevuld moet worden.
Op de accu ligt een briefje met bijvuldatum en eventuele opmerkingen (zoals accu 3 cel 5 heeft wat meer water nodig).
Zo ontdek je op tijd de zwakste cel, zo tegen dat ze 10 jaar oud zijn, en wanneer het waterverbruik sterk toeneemt, dan weet je dat er binnenkort een hele set acu´s vervangen moet worden.

Dat kan telkens één accu zijn, dat komt er meestal op neer dat in een klein jaar toch alle accu´s vervangen moeten worden en dat ze steeds verder ongelijk gaan lopen.
Ik vervang ze dan alle tegelijk zodra het merkbaar minder wordt.

En zolang er stroom de accu ingaat is de laadspanning hoger dan de werkelijke accuspanning in rust, er loopt immers een stroom.
Is die stroom hoog dan zal 14,6V uit de regelaar betekenen dat de accu rustspanning maar 14,4V is wanneer er geen stroom meer loopt.

Mijn mening: kortstondig 14,7V bij wat forse laadstroom moet niet te lang duren, maar bij snel laden meet je dat wel.
Laad je met wat minder spanningsverschil, 14,4V kan dat langere tijd volgehouden worden en is het gassen wat minder heftig.
En mogelijk heeft het ene accu fabrikaat wat meer weerstand, om redenen die ik niet ken, dan een ander fabrikaat.
Daarom denk ik dat goede observatie in de praktijk nooit verkeerd is. En daarop reageren natuurlijk.

De instalatie waar mijn oude accu´s (400Ah)naar toe gegaan zijn begon met 2 50Wp panelen.
Daar kwamen 4 50Wp panelen bij van een inmiddels nieuwe generatie. Met 2 75/15 regelaars.
Toen kwam er een set Accu´s van 1000Ah en 6 80Wp panelen er bij, van weer een nieuwere generatie, met weer 2 75/15 regelaars.
Daar komt duidelijk naar voren dat de nieuwere panelen duidelijk dominant zijn aan de oudere. Strak tegen de 75V, waar de oudere 68V halen, daar moet dan met wat verschil in absorptiespanning wat bij gestuurd worden
De regelaar settings worden nog steeds aangepast om de verschillende panelen in evenwicht te laten presteren.
En wat ik ook aan boord doe, om zoveel als mogelijk tijdens de zon uren te oogsten en de accu´s in de top 30% te laten werken.
En daar valt best wat van te leren, zoals niet al te kort bij de rand van het mogelijke of toegestane te bewegen, een beetje aan de veilige kant blijven is wijzer dan op het uiterste randje te balanceren.
En wat voor die opstelling beter is verschilt wel een beetje voor wat bij mij aan boord het beste is. Kijken naar de set waarmee je praktisch te maken hebt en handel naar wat je dáár waarneemt.
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 18:21 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl