Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Trueheading ais niet benaderbaar via usb?

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 19:00 #1046376

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Het wordt nog wel leuker met NMEA183. Want dat wordt in hoofdzaak beroepsmatig gebruikt. NMEA2000 is typisch voor de jachten wereld.

Nmea2000 kun je ook niet gebruiken op computer navigatie systemen, zonder omzetting naar nmea183.

SignalK kan overigens wel NMEA2000 gebruiken via canboat software en een adapter kaartje.

De nieuwe versie van NMEA183 Versie 4 dient zich aan met allerlei toevoegingen:

www.nmea.org/Assets/may%2009%20rtcm%200183_v400.pdf

NMEA183 gaat voorlopig nog niet weg.

Groet,

Bram
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 19:01 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 19:38 #1046390

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
brambo schreef :

NMEA183 gaat voorlopig nog niet weg.

Groet,

Bram

Daar waren we in 2009 ook al van ovetuigd, toen ze dee voordracht maakten.
Niet is zo simpel en bomvrij als NMEA183
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 19:54 #1046393

WADnWIND schreef :
Niet is zo simpel en bomvrij als NMEA183

Hihi vandaar dit soort draadjes, multiplexer issues etc. Loopt nog zo’n draadje nu geloof ik, ook iets met een multiplexer ;)


WADnWIND schreef :
NMEA2000 is een databus waar werkelijk alle data voorbij komt en beschikbaar is.
De ontvangende kant kan de data naar keuze er uit halen en moet dus zelf zorgen voor de scheiding of filtering.
Als je NMEA2000 oneigenlijk gaat gebruik door een "domme" omzetter van 2000 naar 183, moet je niet de databus de schuld geven!

Elk NMEA2000 toestel dient firmware te hebben om de keuze van de bron in te stellen, dat is gelijk de sterke kant van een databus; alle data komt voorbij met de databron.

Inderdaad, je N2K consumerende apparatuur kun je vertellen welke PGN’s er gebruikt moeten worden. Dit heet bronselectie. Bij B&G apparatuur handmatig of automatisch in te stellen, heb oudere RM apparatuur gezien waar dat alleen automatisch kon (bij Gregor aan boord, konden we de gecalibreerde winddata uit de RPi niet geselecteerd krijgen; na een RM firmware update wel trouwens)

Mocht je NMEA0183 ontvangende software last hebben van “verspringende posities”, dan heeft de Actisense identieke talkerID’s gegenereerd voor de PGN’s uit verschillende bronnen. Dat zou mij verbazen. Indien dit toch het geval blijkt, wellicht kun je de Actisense dan configureren. Wat zegt de Actisense handleiding daarover?
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 20:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 20:12 #1046402

Beschrijving van de NGW-1: mocht je problemen ondervinden...

The Actisense® NMEA 2000 to NMEA 0183 Gateway is the easiest way to link between a boats old and new data networks. The NGW-1 can convert NMEA 0183 data into NMEA 2000 data and vice-versa. Using the advanced configuration software it is simple to set up which data items you want translated between the two buses.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 20:21 #1046404

Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Niet is zo simpel en bomvrij als NMEA183

Hihi vandaar dit soort draadjes, multiplexer issues etc. Loopt nog zo’n draadje nu geloof ik, ook iets met een multiplexer ;)
je had beter niet kunnen reageren, als nmea2k evangelist. Dit draadje gaat nu juist over nmea2000 problemen.
Als er dit soort problemen optreden is het enige voordeel van nmea2000 de mooie Tstukjes.
Veel te duur dat wel. Maja, je moet wat. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 20:56 #1046409

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Nachtvlinder schreef :
Beschrijving van de NGW-1: mocht je problemen ondervinden...

The Actisense® NMEA 2000 to NMEA 0183 Gateway is the easiest way to link between a boats old and new data networks. The NGW-1 can convert NMEA 0183 data into NMEA 2000 data and vice-versa. Using the advanced configuration software it is simple to set up which data items you want translated between the two buses.

Actisense is niet de enige oplossing. Met een Canable boardje via Canboat en SignalK krijg je ook de oplossing van NMEA2K > NMEA183 of andersom NMEA183 > NMEA2K. Uiteraard op een RPI met OpenPlotter, want daar zit SignalK al standaard in.

Ik heb de werking getoond op de Wintermeeting, dankzij een koppeling naar de NMEA2K opstelling van Zeilprutser.

Boardje kost zo'n € 25,-.

Plus de beschikbaarheid van alle SignalK toepassingen, zoals meters etc.

Groet,

Bram
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 20:59 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 20:57 #1046411

In dit draadje is uberhaubt nog geen probleem!

Maar is de issue met je multiplexer in het andere draadje al opgelost eigenlijk? Of denk je niet dat het daaraan ligt? 3Noreen heeft dat ding (random verdwijnen van data) toch ongeveer overboord geflikkerd om die reden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 15 mei 2019 21:03 #1046412

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
De NMEA2K data komen als NMEA183 in de Kplex software multiplexer en vandaar via Localhost naar OpenCPN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 16 mei 2019 06:39 #1046459

WADnWIND schreef :
NMEA2000 heeft in deze geen nadelen, maar men begrijpt niet wat NMEA2000 is. Als je NMEA2000 oneigenlijk gaat gebruik door een "domme" omzetter van 2000 naar 183, moet je niet de databus de schuld geven!

Men zijn in dit geval gecertificeerde NMEA2000 members, als die niet conform producten kunnen en mogen leveren dan is het protocol dom!

Het zijn juist de slimme Opensource mensen die buiten het boekje de oplossingen aanbieden :P

In dit geval is de "domme" omzetter van een volledig gecertificeerde NMEA2000 member (Actisence) die volgens mij een groot aandeel heeft gehad in het tot stand brengen van het protocol (en die nu al hun zinnen op OneNet hebben gezet dat naar mijn mening ook alleen maar kan mislukken)

Voor TS, krijg je ook een VDO zin binnen? Je zou dan de GPS zinnen kunnen blokkeren in je navigatie programma en de VDO zin kunnen gebruiken voor je navigatie data.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 16 mei 2019 08:22 #1046482

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
roozeboos schreef :
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Niet is zo simpel en bomvrij als NMEA183

Hihi vandaar dit soort draadjes, multiplexer issues etc. Loopt nog zo’n draadje nu geloof ik, ook iets met een multiplexer ;)
je had beter niet kunnen reageren, als nmea2k evangelist. Dit draadje gaat nu juist over nmea2000 problemen.
Als er dit soort problemen optreden is het enige voordeel van nmea2000 de mooie Tstukjes.
Veel te duur dat wel. Maja, je moet wat. :)

Hoewel het niet wordt aanbevolen gebruik ik nog steeds coax kabel voor nmea183. (Zat destijds zo op mijn Loran C ontvanger). En met die BNC T stukjes maak je net zo eenvoudig koppelingen als met NMEA2K koppelstukjes. Nog geen nadelen kunnen ontdekken.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trueheading ais niet benaderbaar via usb? 16 mei 2019 08:25 #1046485

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16256
Eerst maar eens varen of het hinderlijk is. De voelsprietjes zijn alert en er zijn nog wat mogelijkheden om aan te passen. Wat Nachtvlinder al zei: er is nog geen probleem, het leek me alleen eleganter om niet tweemaal die gegevens te hebben op je netwerk als dat voorkomen kan worden. Dan maar even wat minder elegant.
We hebben een Raymarine E90 wide plotter en daar heb ik nog geen opties kunnen vinden om te kiezen uit een bepaald voorkeursapparaat zoals werd gesuggereerd. Maar goed, ook dat stoort nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl