Ollie.co schreef :
bij deze tekeningen
www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm spreekt men steeds over het scheepsijzer waarmee je in aanraking kan komen. Vermoedelijk hebben ze het hier voornamelijk over stalen schepen.
In mijn geval (polyester schip) is er niet veel scheepsijzer. De motor, maar de kans dat ik deze vast heb terwijl ik een broodrooster met metalen behuizing vast heb is eerder klein
Ik vraag me dus af of ik voor mijn kleine 230V installatie aan boord, bestaande uit 2 of 3 stopcontacten waar een dubbel geïsoleerde acculader aan hangt en verder eens een telefoonlader of een laptop en zo (toestellen die vaak zelf niet van randaarde-stekker zijn voorzien) niet het best af ben met situatie A.
Geen last van galvanische corrosie aan motor, schroefas en schroef maar wel aangewezen op de kwaliteit van de elektrische installatie van de jachthaven.
Probleem is dat de CE voorschriften voorschrijven dat voor nieuwe boten alle metalen onderdelen met enkaar en met de scheepsmassa ( meestal dus de motor dus minpool van de accu) moeten zijn verbonden.
En dan heeft dat hier bedoelde voorschrift wel degelijk ook zin bij stalen boten.
Goed , beetje onzinnige regel op niet metalen jachten , ook naar mijn mening maar dat is de achgtergrond van die "aardregel".
Ad