Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Acculader defect

Acculader defect 16 juli 2019 21:48 #1064090

Het probleem met die klassieke laders is dat er geen spanningsregeling in zit. Enkel een trafo, en gelijkrichter.

Van Wiki:
>>>>>
Om de spanningen die in diverse landen gebruikt werden te harmoniseren is in Europa (in CENELEC-verband) besloten tussen 1988 en 2004 de spanning geleidelijk naar 230 volt te brengen. Dit was een compromis tussen het continentale 220 V en het Britse 240 V. Dit betekent dat de spanning verhoogd is van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/−10%).
<<<<<<

Als je de netspanning meet, zie je vaak 236 V op je meter.
Een antieke acculader gaat dan van bv. 13,8 V naar 236/220 x 13,8 = 14,8 Volt.
Of van 14,4 V naar 15,4 Volt.

De accu gaat bij dergelijke spanningen dan droogkoken, enzovoort enzovoort....
En de netspanning mag ook 230 V + 6% = 243 V zijn.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader defect 17 juli 2019 07:23 #1064128

Panoramix schreef :
Het probleem met die klassieke laders is dat er geen spanningsregeling in zit. Enkel een trafo, en gelijkrichter.

Van Wiki:
>>>>>
Om de spanningen die in diverse landen gebruikt werden te harmoniseren is in Europa (in CENELEC-verband) besloten tussen 1988 en 2004 de spanning geleidelijk naar 230 volt te brengen. Dit was een compromis tussen het continentale 220 V en het Britse 240 V. Dit betekent dat de spanning verhoogd is van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/−10%).
<<<<<<

Als je de netspanning meet, zie je vaak 236 V op je meter.
Een antieke acculader gaat dan van bv. 13,8 V naar 236/220 x 13,8 = 14,8 Volt.
Of van 14,4 V naar 15,4 Volt.

De accu gaat bij dergelijke spanningen dan droogkoken, enzovoort enzovoort....
En de netspanning mag ook 230 V + 6% = 243 V zijn.

Dit is een technisch argument dat hout snijdt en dus een reden kan zijn om een recentere lader te gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader defect 17 juli 2019 07:29 #1064131

Ha, dat is een kulargument, om je geld uit de zak te kloppen.
Sorry hoor, maar de netspanning heeft nogal een spreiding, ergens tussen de 210 en de 250V ongeveer. En een acculader is dus nooit op exact 230V gespecificeerd.
Dat soort laders is gewoon lekker conventioneel, dikke trafo, en niet geschikt voor permanent aansluiten. Je moet er gewoon even bijblijven voor het beste resultaat.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader defect 17 juli 2019 08:01 #1064142

Dat laatste staat ook altijd niet voor niets in de gebruiksaanwijzing van die (oude) dingen.
Maar ja , dat die vaak niet gelezen worden weten we hier maar al te goed nietwaar :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader defect 17 juli 2019 08:12 #1064143

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Yellow Boat schreef :
Dat laatste staat ook altijd niet voor niets in de gebruiksaanwijzing van die (oude) dingen.
Maar ja , dat die vaak niet gelezen worden weten we hier maar al te goed nietwaar :whistle:

Het duurt ook meestal behoorlijk lang voor er iets spectaculairs gebeurd, dus ernaar blijven kijken is redelijk saai. ( tot de laatste 60 seconden ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader defect 17 juli 2019 08:49 #1064150

Tony2920 schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat laatste staat ook altijd niet voor niets in de gebruiksaanwijzing van die (oude) dingen.
Maar ja , dat die vaak niet gelezen worden weten we hier maar al te goed nietwaar :whistle:

Het duurt ook meestal behoorlijk lang voor er iets spectaculairs gebeurd, dus ernaar blijven kijken is redelijk saai. ( tot de laatste 60 seconden ).

Dat wordt ook niet echt bedoeld.
Wat er bedoeld wordt is niet een walstroomkabel en acculader aangekoppeld laten als je langer van boord gaat dan even boodschappen halen o.i.d. .
Dus niet an een weekend zeilen de walstroom aan laten om het volgende weekend een volle accu te hebben. Tenminste niet met zo'n goedkoop ding van een paar tientjes , bijv. zoiets: www.bol.com/nl/p/einhell-cc-bc...oduct_specifications
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader defect 17 juli 2019 18:49 #1064292

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat laatste staat ook altijd niet voor niets in de gebruiksaanwijzing van die (oude) dingen.
Maar ja , dat die vaak niet gelezen worden weten we hier maar al te goed nietwaar :whistle:

Het duurt ook meestal behoorlijk lang voor er iets spectaculairs gebeurd, dus ernaar blijven kijken is redelijk saai. ( tot de laatste 60 seconden ).

Dat wordt ook niet echt bedoeld.
Wat er bedoeld wordt is niet een walstroomkabel en acculader aangekoppeld laten als je langer van boord gaat dan even boodschappen halen o.i.d. .
Dus niet an een weekend zeilen de walstroom aan laten om het volgende weekend een volle accu te hebben. Tenminste niet met zo'n goedkoop ding van een paar tientjes , bijv. zoiets: www.bol.com/nl/p/einhell-cc-bc...oduct_specifications
Ad

Dat weet ik ook wel, mijn post was een beetje sarcastisch bedoelt.
Sorry dat het niet duidelijker was.

Het aan de stroom laten hangen van acculaders of andere zaken, hebben ze in mijn jachthaven opgelost. Om stroom te krijgen moet je op de stroompaal op een knop duwen. Dan krijg je 24Hr stroom. Daarna gaat de stroom af,tot je weer op de knop duwt.
Dus een hele winter je boot warm houden door een elektrisch kacheltje aan te laten lukt niet.
Ik vind het best, want langere tijd onbewaakt apparaten laten aanstaan is vragen om problemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl