Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 07:37 #1066219

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
.........en stroom X weerstand is nu eenmaal gelijk aan Watt...........
Nou, nou.
Voor iemand die zo af en toe anderen terecht denkt te moeten wijzen op het niet juist gebruik van formules, en speciaal de daarbij gebruikte eenheden, is dit toch wel een ietwat onzorgvuldige formulering. :(

Dat was ook geen formule maar alleen een opmerking dat de warmte wordt bepaald door stroom en weerstand.
Natuurlijk had ik eigenlijk stroom in het kwadraat moeten schrijven.
Maar uiteraard is volt ook een funktie van stroom en weerstand dus moet je dat er ook in betrekken.
Maar om dat alles nou opnieuw op te gaan schrijven terwijl het al overal staat:
www.esdsite.nl/elektronica/formules/wetvanohm.html
Het ging er alleen amar om om aan te geven dat er bij een hogere laadsroom veel eer warmte wordt opgewekt in een accu dan bij lagere laadstroom.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 07:52 #1066225

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
.........en stroom X weerstand is nu eenmaal gelijk aan Watt...........
Nou, nou.
Voor iemand die zo af en toe anderen terecht denkt te moeten wijzen op het niet juist gebruik van formules, en speciaal de daarbij gebruikte eenheden, is dit toch wel een ietwat onzorgvuldige formulering. :(

Het gaat hier niet alleen met de eenheden maar zelfs met de grootheden mis!

Het moet natuurlijk zijn:

“Wattage = Voltage * Amperage” en
“Amperage * Ohmage = Voltage” dus:
“Wattage = Ohmage * Amperage * Amperage”
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 07:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:00 #1066230

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Nachtvlinder schreef :
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
.........en stroom X weerstand is nu eenmaal gelijk aan Watt...........
Nou, nou.
Voor iemand die zo af en toe anderen terecht denkt te moeten wijzen op het niet juist gebruik van formules, en speciaal de daarbij gebruikte eenheden, is dit toch wel een ietwat onzorgvuldige formulering. :(

Het gaat hier niet alleen met de eenheden maar zelfs met de grootheden mis!

Het moet natuurlijk zijn:

“Wattage = Voltage * Amperage” en
“Amperage * Ohmage = Voltage” dus:
“Wattage = Ohmage * Amperage * Amperage”

vergeet Voltage * Voltage / Ohmage niet

pff wat een benamingen...

P = U² / R stuk makkelijker :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:10 #1066234

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2082
P = U² / R stuk makkelijker :)

Yves!! Nu snap ik het ook weer :P

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:19 #1066239

Sloe Gin schreef :
Dat klinkt aannemelijk Ad.

De motor stond net uit na 3 uur moteren.
Duitse landvast bij aankomst aangesloten.
De accu's staan in dezelfde ruimte als de motor.
Hoge laadstroom, warme motor, hoge buitentemperatuur.
Optelsom is compleet.

Als een zeilboot na 3 uur motoren in de zon direct het aan stroom-infuus moet is het dan een nog wel een zeilboot of meer een drijvende accubak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:34 #1066247

Sprokkie schreef :
Nachtvlinder schreef :
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
.........en stroom X weerstand is nu eenmaal gelijk aan Watt...........
Nou, nou.
Voor iemand die zo af en toe anderen terecht denkt te moeten wijzen op het niet juist gebruik van formules, en speciaal de daarbij gebruikte eenheden, is dit toch wel een ietwat onzorgvuldige formulering. :(

Het gaat hier niet alleen met de eenheden maar zelfs met de grootheden mis!

Het moet natuurlijk zijn:

“Wattage = Voltage * Amperage” en
“Amperage * Ohmage = Voltage” dus:
“Wattage = Ohmage * Amperage * Amperage”

vergeet Voltage * Voltage / Ohmage niet

pff wat een benamingen...

P = U² / R stuk makkelijker :)

Ja , maar om die U te weten zul je die dus dan eerst moeten berekenen met de stroom en de weerstand. En die laatste weet je dus niet en kun je ook niet berekenen bij een ladende accu omdat je niet de verhouding tussen laadenergie en weerstand kent.
En dan kun je net zo makkelijk P=I²xR nemen . Dan weet je immers het verband tussen warmteontwikkeling en stroomsterkte en daar ging het immers om. Die R is altijd vrijwel hetzelfde en hoef je niet te weten en heveel die warmteontwikkeling precies is kun je ook niet zo simpel berekenen.
Het gaat om dat verband en niet om de absolute waarde.
Ad
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 08:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:41 #1066249

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
keeszeiler schreef :
Sloe Gin schreef :
Dat klinkt aannemelijk Ad.

De motor stond net uit na 3 uur moteren.
Duitse landvast bij aankomst aangesloten.
De accu's staan in dezelfde ruimte als de motor.
Hoge laadstroom, warme motor, hoge buitentemperatuur.
Optelsom is compleet.

Als een zeilboot na 3 uur motoren in de zon direct het aan stroom-infuus moet is het dan een nog wel een zeilboot of meer een drijvende accubak?

@Kees, je snapt het niet
het gaat om de koelkast
vul verder zelf maar in...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:42 #1066250

Bij hogere temperatuur wordt R, de equivalente interne weerstand van de accu, toch lager?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 08:59 #1066259

keeszeiler schreef :
Sloe Gin schreef :
Dat klinkt aannemelijk Ad.

De motor stond net uit na 3 uur moteren.
Duitse landvast bij aankomst aangesloten.
De accu's staan in dezelfde ruimte als de motor.
Hoge laadstroom, warme motor, hoge buitentemperatuur.
Optelsom is compleet.

Als een zeilboot na 3 uur motoren in de zon direct het aan stroom-infuus moet is het dan een nog wel een zeilboot of meer een drijvende accubak?
of de alternator is ook niet goed meer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 09:07 #1066261

Nachtvlinder schreef :
Bij hogere temperatuur wordt R, de equivalente interne weerstand van de accu, toch lager?

Ja , maar ik denk niet dat die afhankelijkheid en dus de invloed op de warmteontwikkeling gelijk aan of groter is dan de invloed van de stroomsterkte die immers met het kwadraat gaat.
Ad
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 10:07 #1066283

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Even wat anders:
We spreken van een explosie, maar is het wel een explosie geweest? Beoordeel je dit aan de hand van het geluid, dan duidt de knal op een explosie. Kijk je naar de foto's, dan mis ik de naar buiten gekrulde randen die passen bij een explosie door een drukverhoging (of naar binnen gekrulde randen bij een implosie). Er is aan het 'stofferig overschot' niets te zien wat op een explosie door drukverhoging wijst. Bovendien zou bij een onderhoudsvrije accu geen drukopbouw kunnen plaatsvinden omdat er een ventilatie opening naar buiten is. (Ja, dat gaatje kan natuurlijk verstopt zijn, maar in dat geval gaat de accu eerst bol staan voordat de accubak uit elkaar spat en dat zie je dan aan de naar buiten gekrulde randen.)
Gezien de rechte scherven van de accubak lijkt het er op dat het inwendige van de accu is uitgezet en die uitzetting is teveel geworden voor de accubak. Dat is bij een hoge temperatuur een goede mogelijkheid.
Preventie van het probleem is dan:
de ruimte van de accu koeler houden door goed te ventileren
niet snelladen, een loodzwavelzuur accu wordt daar (te) warm van en verliest dan ook nog het elektrolyt door verdamping en elektrolyse.

Is dit belangrijk? Nee, Bert moet wel in temperaturen van 35+ in de motorruimte rond kruipen. Wedden dat zoiets niet aangenaam is?

Sterkte Bert
van Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 10:11 #1066285

Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Bij hogere temperatuur wordt R, de equivalente interne weerstand van de accu, toch lager?

Ja , maar ik denk niet dat die afhankelijkheid en dus de invloed op de warmteontwikkeling gelijk aan of groter is dan de invloed van de stroomsterkte die immers met het kwadraat gaat.
Ad

Eens

En idd geen chemische reactie geweest die de “explosie” heeft veroorzaakt, maar drukopbouw door overmatig gassen die niet op tijd uit de overdrukventielen kon ontsnappen. Iets minder dramatisch effect, maar net zo min fijn
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 10:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 13:14 #1066348

Peper schreef :
Even wat anders:
We spreken van een explosie, maar is het wel een explosie geweest? Beoordeel je dit aan de hand van het geluid, dan duidt de knal op een explosie. Kijk je naar de foto's, dan mis ik de naar buiten gekrulde randen die passen bij een explosie door een drukverhoging (of naar binnen gekrulde randen bij een implosie). Er is aan het 'stofferig overschot' niets te zien wat op een explosie door drukverhoging wijst. Bovendien zou bij een onderhoudsvrije accu geen drukopbouw kunnen plaatsvinden omdat er een ventilatie opening naar buiten is. (Ja, dat gaatje kan natuurlijk verstopt zijn, maar in dat geval gaat de accu eerst bol staan voordat de accubak uit elkaar spat en dat zie je dan aan de naar buiten gekrulde randen.)
Gezien de rechte scherven van de accubak lijkt het er op dat het inwendige van de accu is uitgezet en die uitzetting is teveel geworden voor de accubak. Dat is bij een hoge temperatuur een goede mogelijkheid.
Preventie van het probleem is dan:
de ruimte van de accu koeler houden door goed te ventileren
niet snelladen, een loodzwavelzuur accu wordt daar (te) warm van en verliest dan ook nog het elektrolyt door verdamping en elektrolyse.

Is dit belangrijk? Nee, Bert moet wel in temperaturen van 35+ in de motorruimte rond kruipen. Wedden dat zoiets niet aangenaam is?

Sterkte Bert
van Peper.

Naar buiten gekrulde randen?

Een goede vriend van mij checkte ooit de waterhoogten van z'n twee 230 Ah-bakken tijdens het laden, met een sjekkie in z'n bek. Na de klap vertoonden die bakken echt geen gekrulde randen.
Toen twee dagen later de nieuwe accu's net gebracht waren klaar stonden in de werkplaats, sleep hij nog even een stukje staal waarbij de vonkenregen recht naar die nieuwe accu's ging.
Ook díé accu's vertoonden na de klap geen gekrulde randen.

Die vriend vestigde wel een record: 4 accu's in drie dagen gesloopt.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 14:43 #1066371

Als iemand door eigen toedoen dingen opblaast is het dan een terrorist? :)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 15:30 #1066374

Als dit allemaal het gevolg is van het overmatig willen koelen van drank dan blijkt maar weer dat drank meer kapot maakt dan je lief is... extra accu’s plaatsen dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 17:31 #1066411

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4220
Ik zou de discussie niet zo opblazen...

A

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 21:39 #1066460

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Is dit belangrijk? Nee, Bert moet wel in temperaturen van 35+ in de motorruimte rond kruipen. Wedden dat zoiets niet aangenaam is?

I.d.d. stik de moord in die ontzettend warme zure bende.

Succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 21:43 #1066462

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
en dan is ook nog geen koud bier :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 21:56 #1066465

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
en dan is ook nog geen koud bier :woohoo:

Wel als je geduld hebt en het onder met name Kolibri 560 zeilers bekende truukje met het bierblikje in de natte sok die in het water hangt kent. Je moet een paar uur geduld hebben maar je krijgt het blikje door het verdampende water in de natte sok denk ik toch wel 15 graden koeler dan de omgevingstemperatuur.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 25 juli 2019 22:02 #1066466

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
freek1970 schreef :
en dan is ook nog geen koud bier :woohoo:

Wel als je geduld hebt en het onder met name Kolibri 560 zeilers bekende truukje met het bierblikje in de natte sok die in het water hangt kent. Je moet een paar uur geduld hebben maar je krijgt het blikje door het verdampende water in de natte sok denk ik toch wel 15 graden koeler dan de omgevingstemperatuur.

Freek
Da's nog steeds bijna 25 graden, dat noem ik geen koud bier, maar lauwe thee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 26 juli 2019 07:00 #1066481

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Er zal toch wel iemand in de buurt zijn die een koel blikje echt bier voor hem overheeft !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 26 juli 2019 07:10 #1066483

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7214
Tony2920 schreef :
Er zal toch wel iemand in de buurt zijn die een koel blikje echt bier voor hem overheeft !

geloof me bert redt zich wel :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 26 juli 2019 08:02 #1066498

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
freek1970 schreef :
en dan is ook nog geen koud bier :woohoo:

Wel als je geduld hebt en het onder met name Kolibri 560 zeilers bekende truukje met het bierblikje in de natte sok die in het water hangt kent. Je moet een paar uur geduld hebben maar je krijgt het blikje door het verdampende water in de natte sok denk ik toch wel 15 graden koeler dan de omgevingstemperatuur.

Freek
Leg eens uit... ik snap het niet. Een natte sok die in het water hangt...

Zijn niet alle sokken die in het water hangen nat? :unsure:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 26 juli 2019 08:11 #1066502

Nee, die natte sok moet niet in het water, maar in de wind in de schaduw. Dan verdampt er water uit de sok en onttrekt daarmee warmte aan het biertje.
Zo kan je koelen to de dauwpunttemperatuur, dat is de temperatuur waarbij dauw ontstaat als je de lucht afkoelt. (100% relatieve luchtvochtigheid krijg je dan)

Die was vanmorgen ongeveer 16 à 17 graden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 26 juli 2019 08:12 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nou breekt m'n [strike]klomp[/strike] accu. 26 juli 2019 08:26 #1066504

freek1970 schreef :
en dan is ook nog geen koud bier :woohoo:

Wel als je geduld hebt en het onder met name Kolibri 560 zeilers bekende truukje met het bierblikje in de natte sok die in het water hangt kent. Je moet een paar uur geduld hebben maar je krijgt het blikje door het verdampende water in de natte sok denk ik toch wel 15 graden koeler dan de omgevingstemperatuur.

Freek

Die 15 graden waag ik te betwijfelen hoor , hooguit als de lucht erg droog is.
Kun je heel makkelijk zelf globaal bepalen met een Mollier diagram.Zie plaatje met twee voorbeelden.
Bij het momentane relatieve vochtgehalte van 50% en een temperatuur haal je hooguit een graad of 10 en wordt je bier dus 25 graden.( rode lijn volgen) Niet echt lekker.
Bij 25 graden wordt het wel iets beter maar koel je ook minder ver.( groene lijn volgen)
Bij hogere rv gehaltes van de lucht wordt het veel slechter.
Dat zou alleen kunnen bij droog weer en bijv 20 graden . Dan kun je pas 10 graden bereiken wat zo'n beetje de bovengrens is voor een lekker biertje.
In de praktijd zal trouwens he effect nog wat minder zijn .
Die 15 graden bij 35 graden temperatuur bereik je dus pas bij een relatief vochtgehalte van 40% of minder.
Dat je zo bij heet weer echt frisse drankjes kunt maken is heelaas echt een broodje aap. :(

ps.
Ik vind net een nog wat betere methode en dat si het dauwpunt berekenen wat je dus ook kunt benaderen met de natte sok methode : www.meteobeverwijk.nl/info/luchtvochtigheid.aspx
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2019 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl