mvzut schreef :
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?
Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.
Mijn vraag is inderdaad nog niet helemaal beantwoord, wel grotendeels. Ik begrijp nu dat ik geen dynamo maar alternator moet zeggen, en dat die dingen dus wel degelijk een spanningsregelaar hebben. Waar ik vooral bang voor was (ben) is dat, als mijn "intelligente" walstroom lader of zonne-lader mijn accu's netjes heeft volgeladen en is overgeschakeld op druppelstand, wat er dan gebeurt als ik een paar uur op de motor ga varen. Krijgen de accu's dan ineens weer urenlang 14,4 V voor hun kiezen, met mogelijk uitgassen als gevolg (hoewel dat bij een AGM accu volgens mij niet kan, maar goed zal het niet zijn)? Of regelt de spanningsregelaar van de alternator dit netjes terug? De alternator zal toch ergens zijn vermogen kwijt moeten kunnen?
De alternator heeft een regeling ingebouwd, die meet de uitgangsspanning, (die normaal gezien gelijk is met de spanning over de accu. ) Naarmate die spanning hoger is, regelt de alternator terug, zodat hij steeds minder spanning (en dus ook stroom, want hangt aan de accu) opwekt.
Net zoals in je auto, waarmee je ook honderden kilometers mee kunt rijden terwijl je autoaccu na 50 km ook weer zo goed als vol is.
Dus bij juist werkende alternator kan je ongestoord op motor varen zelfs als je met volle accu's vertrekt.
( Ik heb een tijdje met een slecht aangestuurde alternator gezeten, waardoor ik me in deze materie heb verdiept. accuspanning liep op tot 15,6 V
)