Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu laden vanuit verschillende bronnen

Accu laden vanuit verschillende bronnen 18 aug 2019 16:46 #1074225

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
Je alternator maakt wel 3 fase wisselstroom die gelijkgericht wordt. Heeft al veel minder rimpel dan een 1 fase. En dan heb je nog een hele grote elco zoals It Paradyske al schrijft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 18 aug 2019 16:51 #1074229

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Duidelijk. :)

Bedankt voor de uitleg.
M'n electra kennis is wat roestig na 39 jaar. :pinch: :whistle:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 16:53 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 18 aug 2019 20:42 #1074357

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Als je gelijkrichter uit fikt kan dat wel eens komen door een los kontact ergens. De spanning loopt dat snel hoog op die vervolgens zijn weg naar de accu niet kan vinden. In een split second blaas je de boel dan op. Daarom ook nooit je accu schakelaar omzetten met draaiende motor. Tenzij je een make before break schakelaar hebt.

Maar is de vraag van TS al beantwoord?
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 20:42 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 18 aug 2019 23:21 #1074390

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 23:26 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 18 aug 2019 23:29 #1074391

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
It Paradyske schreef :
Er zit voor het afvlakken een hele grote condensator achter.
Je accu.

Wel grappig dat ik elco's zie als mini accu-tjes maar andersom er niet bij stil gestaan heb.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 00:18 #1074393

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Geen probleem om alternator en solar charger parallel te hebben, maar als je een interne eenvoudige alternator regulator hebt, is die 14.4V te hoog and zullen je lead acid accus constant gassen. Als je een 3-traps alternator regulator hebt is 14.4 V de absorbtie spanning, maar de tijdsduur daarvan wordt meestal bepaald door de tijd die het nam om tot die 14.4 te komen, dus de bulk fase. Bij volle accu dus maar kort.
Ook walstroom lader kan parallel staan en zal werken zoals Yazz hierboven beschrijft, maar als de motor draait ben je waarschijnlijk onderweg en is er geen walstroom.
In het verleden toen ik nog een ligplaats in marina met walstroom had, had ik zelfs een relais dat een alarm inschakelde en walstroom afsloot zodra de motor werd gestart. Dit om niet te vergeten de 220V navelstreng te verwijderen alvorens weg te varen. Nu ligt de boot op swing mooring voor de deur en god zij dank geen walstroom meer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 00:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 06:43 #1074406

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.
Mijn alternator heeft geen last van verschillende bronnen.

Je alternator moet zijn stroom kwijt kunnen, anders brand hij door. Bij een los contact tussen je alternator en je accu ergens lukt dat niet en brand hij door. Gaat heel snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 09:19 #1074491

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
koko schreef :
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.
Mijn alternator heeft geen last van verschillende bronnen.

Je alternator moet zijn stroom kwijt kunnen, anders brand hij door. Bij een los contact tussen je alternator en je accu ergens lukt dat niet en brand hij door. Gaat heel snel.
Dus bij een volle accu brand jou dynamo door?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 10:05 #1074538

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.

Mijn vraag is inderdaad nog niet helemaal beantwoord, wel grotendeels. Ik begrijp nu dat ik geen dynamo maar alternator moet zeggen, en dat die dingen dus wel degelijk een spanningsregelaar hebben. Waar ik vooral bang voor was (ben) is dat, als mijn "intelligente" walstroom lader of zonne-lader mijn accu's netjes heeft volgeladen en is overgeschakeld op druppelstand, wat er dan gebeurt als ik een paar uur op de motor ga varen. Krijgen de accu's dan ineens weer urenlang 14,4 V voor hun kiezen, met mogelijk uitgassen als gevolg (hoewel dat bij een AGM accu volgens mij niet kan, maar goed zal het niet zijn)? Of regelt de spanningsregelaar van de alternator dit netjes terug? De alternator zal toch ergens zijn vermogen kwijt moeten kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 10:17 #1074543

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Wisselstroom dynamo mag het ook genoemd worden.
Bij een eenvoudige (interne) regelaar wordt de spanning op de ingestelde (meestal vaste) waarde gehouden, ook als ze vol zijn. Meestal is dat 14V, niet 14.4V. Dat is teveel en daar wil je je accus niet voor lange tijd aan blootstellen. Alleen externe slimme regelaars regelen terug van 14.4 naar 13.9 of daar in de buurt na verloop van tijd. Ik begrijp dat je die niet hebt. Het “regelen” gebeurt door varieren van de stroom door de veldspoel. Als die stroom gereduceerd wordt, levert de alternator minder vermogen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 10:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 10:29 #1074548

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
mvzut schreef :
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.

Mijn vraag is inderdaad nog niet helemaal beantwoord, wel grotendeels. Ik begrijp nu dat ik geen dynamo maar alternator moet zeggen, en dat die dingen dus wel degelijk een spanningsregelaar hebben. Waar ik vooral bang voor was (ben) is dat, als mijn "intelligente" walstroom lader of zonne-lader mijn accu's netjes heeft volgeladen en is overgeschakeld op druppelstand, wat er dan gebeurt als ik een paar uur op de motor ga varen. Krijgen de accu's dan ineens weer urenlang 14,4 V voor hun kiezen, met mogelijk uitgassen als gevolg (hoewel dat bij een AGM accu volgens mij niet kan, maar goed zal het niet zijn)? Of regelt de spanningsregelaar van de alternator dit netjes terug? De alternator zal toch ergens zijn vermogen kwijt moeten kunnen?
In dit geval is meten is weten.

Mijn standaard YANMAR 60A dynamo heb ik nog nooit meer als 14V zien leveren.
Ook niet als ik 10uur of meer op de motor vaart.
Ook niet bij volle accu's.
De laatste 5% van mijn service accu's (2x90Ah AGM) moet ik dus ook op een andere manier laden.
Meestal met zonnepanelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 10:41 #1074553

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Mijn standaard Yanmar (Valeo) dynamo heb ik zien oplopen tot 14,6 volt bij volle (AGM) accu's.
Maar staat meestal iets onder de 14v. Ik overweeg een schakelaar in het systeem op te nemen om het laden van de dynamo naar de lichtaccu te kunnen stoppen of laden via diode met een spanningsval als de boel vol is met nog een lang stuk motoren te gaan (NOK of oversteekje zonder wind of zo).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:10 #1074569

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Philip schreef :
Mijn standaard Yanmar (Valeo) dynamo heb ik zien oplopen tot 14,6 volt bij volle (AGM) accu's.
Maar staat meestal iets onder de 14v. Ik overweeg een schakelaar in het systeem op te nemen om het laden van de dynamo naar de lichtaccu te kunnen stoppen of laden via diode met een spanningsval als de boel vol is met nog een lang stuk motoren te gaan (NOK of oversteekje zonder wind of zo).
Mij service accu's zijn dmv een cyrix relais gekoppelt met de startaccu en dus dynamo.
In de min van dat relais heb ik een schakelaar opgenomen.
Deze staat meestal uit, alleen op lange motortochten met weinig zon gaat hij aan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:10 #1074570

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
37south schreef :
Wisselstroom dynamo mag het ook genoemd worden.
Bij een eenvoudige (interne) regelaar wordt de spanning op de ingestelde (meestal vaste) waarde gehouden, ook als ze vol zijn. Meestal is dat 14V, niet 14.4V. Dat is teveel en daar wil je je accus niet voor lange tijd aan blootstellen. Alleen externe slimme regelaars regelen terug van 14.4 naar 13.9 of daar in de buurt na verloop van tijd. Ik begrijp dat je die niet hebt. Het “regelen” gebeurt door varieren van de stroom door de veldspoel. Als die stroom gereduceerd wordt, levert de alternator minder vermogen.

Voor zover ik weet heb ik niet zo'n slimme regelaar, in een standaard Volvo Penta md2030 zal dit niet zitten waarschijnlijk. Hebben we het dan bijvoorbeeld over die regelaar waar een paar posts terug een linkje van werd geplaatst? Zijn er daar meer van? Gek dat je daar niet meer van hoort. Aan de andere kant, als je accepteert dat de accu via de motor nooit helemaal vol geladen kan worden, dan is het eigenlijk een prima oplossing om te laden met een "veilige" 14 V, en heb je zo'n slimme regelaar helemaal niet nodig. Dat is dus, als ik jou goed begrijp, hoe het in het grootste deel van de boten gebeurt.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 11:15 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:17 #1074573

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Philip schreef :
Mijn standaard Yanmar (Valeo) dynamo heb ik zien oplopen tot 14,6 volt bij volle (AGM) accu's.
Maar staat meestal iets onder de 14v. Ik overweeg een schakelaar in het systeem op te nemen om het laden van de dynamo naar de lichtaccu te kunnen stoppen of laden via diode met een spanningsval als de boel vol is met nog een lang stuk motoren te gaan (NOK of oversteekje zonder wind of zo).
Een diode met een (opzettelijke) spanningsval heb ik ook wel eens overwogen. Idee is om mijn huidige (Cyrix) scheidingsrelais er na een tijdje motoren tussenuit te schakelen en de laadspanning in plaats daarvan door een (dikke) diode heen te sturen zodat de spanning weer wordt teruggebracht naar rond de 13,8 Volt, waardoor de AGM's een stuk minder zullen gassen.

Ik zie nog wel wat praktische uitdagingen (o.a. warmtedissipatie), maar het idee zou moeten werken.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 11:18 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:27 #1074577

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
H2O schreef :
Philip schreef :
Mijn standaard Yanmar (Valeo) dynamo heb ik zien oplopen tot 14,6 volt bij volle (AGM) accu's.
Maar staat meestal iets onder de 14v. Ik overweeg een schakelaar in het systeem op te nemen om het laden van de dynamo naar de lichtaccu te kunnen stoppen of laden via diode met een spanningsval als de boel vol is met nog een lang stuk motoren te gaan (NOK of oversteekje zonder wind of zo).
Een diode met een (opzettelijke) spanningsval heb ik ook wel eens overwogen. Idee is om mijn huidige (Cyrix) scheidingsrelais er na een tijdje motoren tussenuit te schakelen en de laadspanning in plaats daarvan door een (dikke) diode heen te sturen zodat de spanning weer wordt teruggebracht naar rond de 13,8 Volt, waardoor de AGM's een stuk minder zullen gassen.

Ik zie nog wel wat praktische uitdagingen (o.a. warmtedissipatie), maar het idee zou moeten werken.

Je zou misschien ook na een tijdje een relais om kunnen zetten die de laadstroom van de alternator naar een kleine, oude, niet onderhoudsvrije accu stuurt (bijvoorbeeld een oude auto-accu). Zo'n accu mag van harte uitgassen (kan je gewoon bijvullen), en kan je eventueel zelfs nog als noodaccu gebruiken. Of je gebruikt hem standaard voor bepaalde niet- kritische gebruikers. Dit alles puur om je dure hoofdaccu's te sparen. Is maar een wild idee.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 11:29 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:30 #1074581

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Dit is mijn idee:

(ja, mosfget heeft eigenlijk een ander symbool)

Mijn lichtaccu's zijn gevoelige AGM accu's die max 14,4v maar liever 13,9v willen hebben,

Mijn start accu is een hufterproof Optima Red Top die je aardig kunt mishandelen. In (vracht)auto's krijgen accu's toch ook uuurenlang de volle mep terwijl ze al vol zijn?

De schakelaar moet wel de volledige laadstroom voor licht accu kunnen behappen!
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 11:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:38 #1074584

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
H2O schreef :
Ik zie nog wel wat praktische uitdagingen (o.a. warmtedissipatie), maar het idee zou moeten werken.
Als je een standaard diodebrug-blok met ouderwetse gewone diode's pakt en daar slechts één uitgang van gebruikt ben je er al. Die ziten al in een koelblok en gemakkelijk te monteren. Die dingen zijn 'uit' en staan dus bij de vleet op marktplaats etc. Mijne was een tientje geloof ik.
Pak er geen met schottky diodes want dan is de spanningsval weer te laag.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 11:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 11:42 #1074587

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Philip schreef :
Dit is mijn idee:


Lichtaccu's zijn gevoelige AGM accu's die max 14,4v maar liever 13,9v willen hebben,

Start accu is een huferproof Optima Red Top die je aardig kunt mishandelen. In (vracht)auto's krijgen accu's toch ook uuurenlang de volle mep terwijl ze al vol zijn?
Yep, ongeveer wat ik ook in gedachten had, maar dan met een Cyrix relais in plaats van een FET diodebrug, en met een losse diode+koellichaam in plaats van een off-the-shelf "standaard" diodebrug met spanningsval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 12:36 #1074612

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
PvO schreef :
Dus bij een volle accu brand jou dynamo door?

Jij weet wel beter......

Bij een volle accu zorgt de regelaar er voor dat er nagenoeg geen stroom meer wordt opgewekt door de alternator. Er blijft altijd een miniem stroompje lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 21:38 #1074846

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
mvzut schreef :
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.

Mijn vraag is inderdaad nog niet helemaal beantwoord, wel grotendeels. Ik begrijp nu dat ik geen dynamo maar alternator moet zeggen, en dat die dingen dus wel degelijk een spanningsregelaar hebben. Waar ik vooral bang voor was (ben) is dat, als mijn "intelligente" walstroom lader of zonne-lader mijn accu's netjes heeft volgeladen en is overgeschakeld op druppelstand, wat er dan gebeurt als ik een paar uur op de motor ga varen. Krijgen de accu's dan ineens weer urenlang 14,4 V voor hun kiezen, met mogelijk uitgassen als gevolg (hoewel dat bij een AGM accu volgens mij niet kan, maar goed zal het niet zijn)? Of regelt de spanningsregelaar van de alternator dit netjes terug? De alternator zal toch ergens zijn vermogen kwijt moeten kunnen?

De alternator heeft een regeling ingebouwd, die meet de uitgangsspanning, (die normaal gezien gelijk is met de spanning over de accu. ) Naarmate die spanning hoger is, regelt de alternator terug, zodat hij steeds minder spanning (en dus ook stroom, want hangt aan de accu) opwekt.
Net zoals in je auto, waarmee je ook honderden kilometers mee kunt rijden terwijl je autoaccu na 50 km ook weer zo goed als vol is.
Dus bij juist werkende alternator kan je ongestoord op motor varen zelfs als je met volle accu's vertrekt.
( Ik heb een tijdje met een slecht aangestuurde alternator gezeten, waardoor ik me in deze materie heb verdiept. accuspanning liep op tot 15,6 V :( )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 21:48 #1074851

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Tony2920 schreef :
mvzut schreef :
Sloe Gin schreef :
Hier kan ik me even helemaal niets bij voorstellen koko. Zelfs niet als ik het woordje spanning vervang door stroom.
Zou je dit nader uit kunnen leggen?


Vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Men kwam niet verder dan het vermoeden dat het geen kwaad kan. Daarom ga ik er op door want misschien kan het dus wel kwaad voor de spanningsregelaar van je alternator.

Mijn vraag is inderdaad nog niet helemaal beantwoord, wel grotendeels. Ik begrijp nu dat ik geen dynamo maar alternator moet zeggen, en dat die dingen dus wel degelijk een spanningsregelaar hebben. Waar ik vooral bang voor was (ben) is dat, als mijn "intelligente" walstroom lader of zonne-lader mijn accu's netjes heeft volgeladen en is overgeschakeld op druppelstand, wat er dan gebeurt als ik een paar uur op de motor ga varen. Krijgen de accu's dan ineens weer urenlang 14,4 V voor hun kiezen, met mogelijk uitgassen als gevolg (hoewel dat bij een AGM accu volgens mij niet kan, maar goed zal het niet zijn)? Of regelt de spanningsregelaar van de alternator dit netjes terug? De alternator zal toch ergens zijn vermogen kwijt moeten kunnen?

De alternator heeft een regeling ingebouwd, die meet de uitgangsspanning, (die normaal gezien gelijk is met de spanning over de accu. ) Naarmate die spanning hoger is, regelt de alternator terug, zodat hij steeds minder spanning (en dus ook stroom, want hangt aan de accu) opwekt.
Net zoals in je auto, waarmee je ook honderden kilometers mee kunt rijden terwijl je autoaccu na 50 km ook weer zo goed als vol is.
Dus bij juist werkende alternator kan je ongestoord op motor varen zelfs als je met volle accu's vertrekt.
( Ik heb een tijdje met een slecht aangestuurde alternator gezeten, waardoor ik me in deze materie heb verdiept. accuspanning liep op tot 15,6 V :( )

Verhelderend , bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu laden vanuit verschillende bronnen 19 aug 2019 22:12 #1074856

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
mvzut schreef :
37south schreef :
Wisselstroom dynamo mag het ook genoemd worden.
Bij een eenvoudige (interne) regelaar wordt de spanning op de ingestelde (meestal vaste) waarde gehouden, ook als ze vol zijn. Meestal is dat 14V, niet 14.4V. Dat is teveel en daar wil je je accus niet voor lange tijd aan blootstellen. Alleen externe slimme regelaars regelen terug van 14.4 naar 13.9 of daar in de buurt na verloop van tijd. Ik begrijp dat je die niet hebt. Het “regelen” gebeurt door varieren van de stroom door de veldspoel. Als die stroom gereduceerd wordt, levert de alternator minder vermogen.

Voor zover ik weet heb ik niet zo'n slimme regelaar, in een standaard Volvo Penta md2030 zal dit niet zitten waarschijnlijk. Hebben we het dan bijvoorbeeld over die regelaar waar een paar posts terug een linkje van werd geplaatst? Zijn er daar meer van? Gek dat je daar niet meer van hoort. Aan de andere kant, als je accepteert dat de accu via de motor nooit helemaal vol geladen kan worden, dan is het eigenlijk een prima oplossing om te laden met een "veilige" 14 V, en heb je zo'n slimme regelaar helemaal niet nodig. Dat is dus, als ik jou goed begrijp, hoe het in het grootste deel van de boten gebeurt.

Inderdaad heb je geen slimme alternator regulator nodig omdat je net een walstroom lader hebt besteld, die in de haven dat laatste beetje bijlaadt om de accus helemaal vol te krijgen.
Slimme alternator regelaars worden meestal gebruikt op boten die geen walstroomlader hebben en/of lange meerdaagse tochten maken waarbij je voor het laden van accus helemaal op de alternator bent aangewezen. Jij hoeft dus helemaal geen speciale voorzieningen te treffen en kan je nieuwe lader met een gerust hart parallel aan de alternator aansluiten.
Maar belangrijk is wel, dat je controleert of bij laden mbv de alternator de spanning niet oploopt boven 14V. Je had het eerder over 14.4V. Dat moet dus niet bij een interne alternator regelaar, want die heeft maar een enkele vaste instelling//begrenzing en blijft bij volle accus de spanning op dat niveau houden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 22:22 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl