Dus eigenlijk zijn de alternatieven:
- Een 12v waterkoker. Heeft een vermogen van plm 120w. Maar dan duurt het wel een tijdje voor je een liter water aan de kook hebt (zou fijn zijn als die er zouden zijn in een iets hoger vermogen, maar dat betekent natuurlijk wel iets voor de bedrading....)
- Een camping waterkoker van plm 800-1000w. Deze hebben als nadeel dat ze dan (vaak) weer instabiel zijn en ongeisoleerd (dus heet aan de buitenkant), maar dat nadeel heeft de (gas)fluitketel ook.
- Een inductie kookplaatje met een ouderwetse fluitketel. (Had ik nog niet aan gedacht, maar lijkt me een mooie oplossing). Hoe regelt een inductieplaat eigenlijk zijn vermogen? Is dat een aan/uit regeling of is dat iets meer geavanceerd?
Maar dan heb ik nog steeds niet mijn ge-isoleerde waterkoker. Op de site van duurzaamjacht.nl zou ook iets moeten staan over een waterkoker, maar die pagina is niet (meer) bereikbaar
- Zou een dimmer een optie zijn?
- De spanning op 210v zetten? (zou het opgenomen vermogen met 20% verkleinen)
- De diode truuk? Maar kan een omvormer daar tegen?
MasterVolt specificeert voor de 12/2000 (ik denk dat Erik de 24/2500 heeft?) dat deze 30minuten lang 2000w kan leveren. Victron geeft niet zo'n soort limiet.
Het hoeft van mij echt niet binnen 2 minuten te koken. Ik heb geen haast... (toch?)
Voor de goede orde:
Het is mij volstrekt duidelijk dat de benodigde electrische energie ergens vandaan moet komen. Dit zal normaal gesproken uit de accus komen. Dat deze accus weer moeten worden opgeladen is mij ook duidelijk.
Afgelopen zomer ben ik bijna 3 weken (aaneengesloten) weg geweest, zonder gebruik te maken van de 'Duitse landvast'. Ik heb een zonnepaneel en een dynamo (geen acculader) om mijn accus op te laden (en dat lukt). En dan gebruik ik de dynamo alleen maar als dat nodig is. 9 van de 10 keer staat die gewoon uit.
Ik plaats liever een extra zonnepaneel om in mijn stroomvoorziening te voorzien dan dat ik elke dag verplicht naar een haven moet om mijn boot weer aan het stopcontact te leggen.