Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu's parallel schakelen

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 08:49 #1082737

Vooruit dan: tijdens mijn langere perioden afwezigheid wordt de service accu bijgeladen/op pijl gebhouden door een zonnepaneel. Walstroomlader is bedoeld om accu's snel op te peppen voor korte overnachtingen in haven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 08:58 #1082745

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
en je start accu niet ?
Die zou ik ook in lange periodes van afwezigheid toch wel van lading willen voorzien

Bij ons is de stroom gratis, dus heb altijd de walstroom lader aan, die snapt het algoritme van de loodzwavelzuur accu, het andere laad circuit is voor de LifePo4 boegschroef/koelkast accu.
Die cellen krijgen 3,4V zolang er walstroom is.

Heb geen zonnepanelen, zijn waarschijnlijk ook niet nodig na de grote accu upgrade die in de planning staat, ben dus afhankelijk van de dynamo op de motor en walstroom.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 09:06 #1082748

Ik heb altijd mijn startaccu alleen geladen met de motor. Ook in de winter.
nooit problemen gehad. En de yanmar startte nooit echt vlot, dus er werd wel wat van gevraagd.
Dat kan dus prima.
Hou het simpel!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 09:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 09:10 #1082750

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
Sprokkie schreef :
en je start accu niet ?
Die zou ik ook in lange periodes van afwezigheid toch wel van lading willen voorzien

De meeste echte startaccu's (dus met dunne platen en specifiek voor die rol bedoeld) zijn tegenwoordig gesloten lood-calcium accu's. De zelfontlading van deze accu's is veel lager dan die van klassieke, bijvulbare loodaccu's. Ik denk dat zo'n accu, als ie volledig vol is, best een paar maanden zonder lading kan.
Heb geen zonnepanelen, zijn waarschijnlijk ook niet nodig na de grote accu upgrade die in de planning staat, ben dus afhankelijk van de dynamo op de motor en walstroom.

Of zonnepanelen niet nodig zijn wordt voornamelijk bepaald door het aantal motoruren dat je gemiddeld maakt en of je veel ankert of niet. En natuurlijk de verhouding tussen je accucapaciteit en je verbruik.
Maar ik kan het niet laten om elke keer als dit punt aan de orde komt de lof te zingen van mijn zonnepanelen. Zelfs nu ik 's een keer meer dan twintig uur achter elkaar heb doorgezeild, had ik de volgende morgen nog voldoende accucapaciteit (meer dan 75 procent) over. Met alle apparatuur en de koelbox aan. En dan begint het laden alweer. Dat is mede te danken aan het gegeven dat ik die twintig uur ben ingegaan met volledig opgetopte accu's. Terwijl ik de dagen daarvoor veel geankerd heb.

Maar goed. Ik raak off-topic.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 09:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 10:37 #1082775

Eens: mijn startaccu overleeft een hele winter zonder bijladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 23 nov 2019 16:05 #1103225

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Ik ga mijn huisbatterij van 105Ah vervangen door twee nieuwe van 105Ah die ik parallel wil schakelen. De kabels tussen beide batterijen worden zo'n 50 cm lang. Kan iemand me zeggen welke diameter accukabel dit moet zijn aub ? Ik heb daarnaast nog een aparte startbatterij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 23 nov 2019 18:25 #1103258

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
HCA schreef :
Ik ga mijn huisbatterij van 105Ah vervangen door twee nieuwe van 105Ah die ik parallel wil schakelen. De kabels tussen beide batterijen worden zo'n 50 cm lang. Kan iemand me zeggen welke diameter accukabel dit moet zijn aub ? Ik heb daarnaast nog een aparte startbatterij.
Wat mij betreft hoe dikker hoe beter, maar dunner als 25mm2 zou ik niet gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 23 nov 2019 19:24 #1103274

PvO schreef :
HCA schreef :
Ik ga mijn huisbatterij van 105Ah vervangen door twee nieuwe van 105Ah die ik parallel wil schakelen. De kabels tussen beide batterijen worden zo'n 50 cm lang. Kan iemand me zeggen welke diameter accukabel dit moet zijn aub ? Ik heb daarnaast nog een aparte startbatterij.
Wat mij betreft hoe dikker hoe beter, maar dunner als 25mm2 zou ik niet gaan.

Ik zou op die lengte voor 35mm2 gaan.
Goede accuklemmen en goed geperste kabelschoenen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 23 nov 2019 19:33 #1103277

FriendlySailor schreef :
PvO schreef :
HCA schreef :
Ik ga mijn huisbatterij van 105Ah vervangen door twee nieuwe van 105Ah die ik parallel wil schakelen. De kabels tussen beide batterijen worden zo'n 50 cm lang. Kan iemand me zeggen welke diameter accukabel dit moet zijn aub ? Ik heb daarnaast nog een aparte startbatterij.
Wat mij betreft hoe dikker hoe beter, maar dunner als 25mm2 zou ik niet gaan.

Ik zou op die lengte voor 35mm2 gaan.
Goede accuklemmen en goed geperste kabelschoenen.

Ik zou eerst eens nagaan hoeveel stroom er door moet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 23 nov 2019 20:17 #1103283

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
It Paradyske schreef :
FriendlySailor schreef :
PvO schreef :
HCA schreef :
Ik ga mijn huisbatterij van 105Ah vervangen door twee nieuwe van 105Ah die ik parallel wil schakelen. De kabels tussen beide batterijen worden zo'n 50 cm lang. Kan iemand me zeggen welke diameter accukabel dit moet zijn aub ? Ik heb daarnaast nog een aparte startbatterij.
Wat mij betreft hoe dikker hoe beter, maar dunner als 25mm2 zou ik niet gaan.

Ik zou op die lengte voor 35mm2 gaan.
Goede accuklemmen en goed geperste kabelschoenen.

Ik zou eerst eens nagaan hoeveel stroom er door moet.
Tja die info was niet gegeven, maar er van uitgaande dat het loodaccus zijn, zal dat voor een huishoudbatterij niet meer zijn dan 20A.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 23 nov 2019 22:06 #1103310

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Wat ik de mooiste oplossing vind is om voor de aansluiting van de 12V twee koperen strips te gebruiken met liefst M8 bouten.
beide accu's apart daarop aansluiten met liefst 25mm2 (dit is een beetje afhankelijk van de maximale stroom in de belasting en laadstroom en niet van de grootte van de accu's)
alles gaat dan verder naar die strips.
Piek stroom bepaalt de belasting en lader, zal over het algemeen niet boven de 20 a 30A uitkomen tenzij er een paar grootverbruikers aan hangen natuurlijk (boegschroef, ankerlier....)

Onbalans hoeft niet altijd een probleem te zijn zolang de lader maar wel beide accu's tot dezelfde spanning kan opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 24 nov 2019 07:23 #1103331

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Bedankt voor alle tips alvast. Het gaat om semitractie accu's en aangezien het inderdaad om huishoudbatterijen gaat (plotter, koelkast, verlichting, stuurautomaat, marifoon, ...) vermoed ik dat 25 mm² inderdaad genoeg zal zijn. Nog één vraagje: sluit ik alle verbruikers die niet via het schakelpaneel gaan en het zonnepaneel op één van de twee batterijen aan of verdeel ik ze over de twee batterijen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 24 nov 2019 07:49 #1103337

In principe gaan alle gebruikers via het bedienpaneel................
Het zonnepaneel op één accu.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 24 nov 2019 07:57 #1103338

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Webasto, 2 x 12v stopcontacten en bluetooth accu monitor zijn bij mij rechtstreeks op de batterij aangesloten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 24 nov 2019 08:12 #1103342

Ja......................dat moet je zelf weten.
Toch wel gezekerd hoop ik???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 24 nov 2019 08:18 #1103345

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Absoluut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 24 nov 2019 08:39 #1103348

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
HCA schreef :
Webasto, 2 x 12v stopcontacten en bluetooth accu monitor zijn bij mij rechtstreeks op de batterij aangesloten
De monitor rechtstreeks op 1 accu, de rest via een verdeler met zekeringen.
De verdeler sluit je vervolgens met de plus op de ene en met de min op de andere accu aan.
Zo'n verdeler kan een zekering paneeltje zijn of gewoon twee koperen strippen of bedraad.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 24 nov 2019 08:39 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl