Sprokkie schreef :
en je start accu niet ?
Die zou ik ook in lange periodes van afwezigheid toch wel van lading willen voorzien
De meeste echte startaccu's (dus met dunne platen en specifiek voor die rol bedoeld) zijn tegenwoordig gesloten lood-calcium accu's. De zelfontlading van deze accu's is veel lager dan die van klassieke, bijvulbare loodaccu's. Ik denk dat zo'n accu, als ie volledig vol is, best een paar maanden zonder lading kan.
Heb geen zonnepanelen, zijn waarschijnlijk ook niet nodig na de grote accu upgrade die in de planning staat, ben dus afhankelijk van de dynamo op de motor en walstroom.
Of zonnepanelen niet nodig zijn wordt voornamelijk bepaald door het aantal motoruren dat je gemiddeld maakt en of je veel ankert of niet. En natuurlijk de verhouding tussen je accucapaciteit en je verbruik.
Maar ik kan het niet laten om elke keer als dit punt aan de orde komt de lof te zingen van mijn zonnepanelen. Zelfs nu ik 's een keer meer dan twintig uur achter elkaar heb doorgezeild, had ik de volgende morgen nog voldoende accucapaciteit (meer dan 75 procent) over. Met alle apparatuur en de koelbox aan. En dan begint het laden alweer. Dat is mede te danken aan het gegeven dat ik die twintig uur ben ingegaan met volledig opgetopte accu's. Terwijl ik de dagen daarvoor veel geankerd heb.
Maar goed. Ik raak off-topic.