Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aardlekschakelaar polariteit?

Aardlekschakelaar polariteit? 16 sept 2019 21:53 #1084206

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
jabe schreef :
Bij mij gaat er soms een rood lampje branden met aanduiding ‘pol’. Ik heb altijd begrepen dat dat komt omdat dan inderdaad bij een walstroomaansluiting de bedrading anders aangesloten zit. Dat lampje zal er niets voor niets zitten
Mogelijk heb je een Engelse boot? Daar gelden andere normen voor de 230V installatie en wordt het (om mij onbekende redenen) belangrijk gevonden dat de fasedraad ook altijd echt de fasedraad is. Het is ook niet voor niets dat stekkers in de UK niet omgedraaid kunnen worden. Dat 'polarity' lampje heeft (aan boord) in ons land geen andere dan een informatieve betekenis. Meestal kan je er toch niets aan veranderen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 01:14 #1084221

jabe schreef :
Bij mij gaat er soms een rood lampje branden met aanduiding ‘pol’. Ik heb altijd begrepen dat dat komt omdat dan inderdaad bij een walstroomaansluiting de bedrading anders aangesloten zit. Dat lampje zal er niets voor niets zitten

Klopt, maar dit heeft niets met de werking van de aardlekschakelaar te maken!

www.mcgarryandmadsen.com/inspe...is_it_dangerous.html

Voor ons is dit niet relevant en als je gaat werken aan het electrisch systeem kun je dit sowiezo maar beter spanningsloos maken en niet zomaar de nul (blauw in ons systeem) aanraken.
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 01:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 07:20 #1084248

Ronaldl schreef :
Saeftinghe schreef :
Een weerstandje tussen fase en nul is precies hetzelfde als een verbruiker, dit maakt geen verschil in stroom in beide draden.

Nog nooit zo´n ding open gemaakt, weet dus niet wat het wel is, maar ik zou eerder denken aan een condensator.

Ja, maar de ene kant van het weerstandje zit vóór het detectie mechanisme en de andere kant van het weerstandje op de andere fase áchter het detectie mechanisme en trekt dus een stroompje door het detectie mechanisme.

Precies , dit schema maakt het wel duidelijk De testknop zit bij die rode pijl.
Ad
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 07:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 13:51 #1084376

  • Joos
  • Joos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Ik heb het plaatje uit het (overigens uitstekende) boek 'Elektriciteit aan boord' voor de volledigheid ook nog toegevoegd hier, het is hetzelfde als wat Yellow Boat al postte, maar dan met uitleg.





Dit was ook de reden dat ik vermoedde dat het geen kwaad kon, de polariteit om te draaien. Het was de elektricien die me op het verkeerde been zette. Waarschijnlijk is dit volgens de NEN normen ook een doodzonde voor installateurs, maar het ging me even niet om de norm, maar of het zou werken. Uit jullie reacties begrijp ik dat dit inderdaad werkt en ook gewoon bestaat in de praktijk, dank jullie wel daarvoor.

Nachtvlinder heeft nog een heel goede tip: maak het systeem spanningsloos als je eraan werkt. Dat is altijd de juiste praktijk natuurlijk, maar juist omdat de polariteit niet duidelijk is, zijn de draadkleuren nietszeggend.

Joop66 heeft dan nog een vraag, waarom 16A? Ik doe dat niet omdat ik dat nu persé nodig heb, maar omdat ik dat in de toekomst wellicht nodig ga hebben en dan niet mijn systeem wil upgraden. Maar het is voor nu absoluut overkill. 6A is de ondergrens voor mijn situatie (boiler + acculader ~ 4,5A). Het maximum amperage waar ik weet van heb op walstroom is 16A, daarom heb ik daar nu voor gekozen, maar zijn er argumenten om dat niet te doen?
Orion (Dufour 35 uit 1973)
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 13:52 door Joos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 13:59 #1084383

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Joos schreef :
Joop66 heeft dan nog een vraag, waarom 16A? Ik doe dat niet omdat ik dat nu persé nodig heb, maar omdat ik dat in de toekomst wellicht nodig ga hebben en dan niet mijn systeem wil upgraden. Maar het is voor nu absoluut overkill. 6A is de ondergrens voor mijn situatie (boiler + acculader ~ 4,5A). Het maximum amperage waar ik weet van heb op walstroom is 16A, daarom heb ik daar nu voor gekozen, maar zijn er argumenten om dat niet te doen?
Ja, selectiviteit.
Als zowel op de wal als aan boord de automaat waarde 16A is, is bij sluiting of overbelasting niet te zeggen welke zal trippen.
Als vuistregel moet elke volgende automaat 2 stappen lichter zijn.
Als op de wal 16A is toegepast zal je aan boord 6A of een trage 10A moeten gebruiken, wil je er zeker van zijn dat de automaat aan boord eerder tript dan die aan de wal.
Of je dit een sterk argument vind moet je zelf bepalen.
Kwaad kan het in ieder geval niet om twee automaten van dezelfde waarde in serie te zetten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 14:16 #1084389

  • Joos
  • Joos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Selectiviteit gaat hier toch niet op, ik heb die walstroomaansluiting toch niet in de hand? Het is onvermijdelijk dat je op een bepaald moment aan een walstroomaansluiting komt te liggen die lichter is dat wat je aan boord hebt.
Ik beschouw dit als mijn hoofdzekering van het 230V systeem aan boord. Of er aan de wal nou 6A of 45A wordt aangeboden, die hoofdzekering biedt mij altijd dezelfde bescherming.
En dan zou het inderdaad kunnen gebeuren dat mijn zekering aan boord 'in' blijft, terwijl op het steiger de zekering 'uit' gaat als ik aan boord een storing heb. Dat beschouw ik dan als extra veiligheid.
De situatie nu is dat er geen enkele zekering aanwezig is in het 230V systeem aan boord (zoals waarschijnlijk bij veel oudere schepen het geval is), dus dan ben ik zelfs afhankelijk van die zekering op het steiger. Daar wil ik graag vanaf.

Maar misschien is dit wel een goed argument om dan voor 10A te gaan ipv 16A? Dan heb ik in ieder geval nog kans op selectiviteit. Als ik nu voor 16A ga heb ik die kans helemaal niet. Hmmmm...
Orion (Dufour 35 uit 1973)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 14:44 #1084396

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Je vroeg om een argument, hoe zwaar je die laat meewegen is aan jou.
Ik heb gewoon een aardlekautomaat van 16A.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 18:59 #1084467

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Met een zekering bescherm je je leidingen. Dat geldt op de wal en dat geldt aan boord. Als je 230V installatie aan boord opgebouwd is met soepel 2,5mm2 draad volstaat een automaat van 16A ruim om het smelten van de aders te voorkomen. Bij 16A is zelfs 1,5mm2 draad nog toegestaan. Er is technisch geen reden om een kleinere automaat aan boord toe te passen. De regel dat opéénvolgende automaten in een gebouw in stapjes lager afgezekerd moeten worden is hier niet van toepassing.

De reden om aan boord een 1+N B16 30mA aardlekautomaat te gebruiken is meer uit praktische overwegingen: hij is gemakkelijk verkrijgbaar en goedkoop.

NB Dat havens hun walstroom lager afzekeren heeft ofwel te maken met de gelijktijdigheid van veel gebruikers (voorkomen van te hoge stroom door de bekabeling), ofwel om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van de walstroomaansluiting in geval dit inbegrepen is bij het havengeld.


Aardlek automaat op de il Cigno (ook 16A dus)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 19:05 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 19:24 #1084476

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ilCigno schreef :
Er is technisch geen reden om een kleinere automaat aan boord toe te passen. De regel dat opéénvolgende automaten in een gebouw in stapjes lager afgezekerd moeten worden is hier niet van toepassing.
Dat is, voorzichtig gezegd, natuurlijk niet helemaal waar.
De reden om een installatie selectief te maken is om,bij sluiting, zeker te weten welke automast zal trippen.
En zo te voorkomen dat er meer groepen uitvallen dan noodzakelijk.
Omdat we aan boord meestal maar 1 groep hebben speelt dit minder.
Maar het kan nog steeds nuttig zijn om het geheel selectief te maken.
Dit voorkomt dat er bij sluiting contact met de havenmeester moet worden gezocht om de automaat op de steiger weer in te schakelen.
Wil je het heel mooi maken zou je na de aardlekautomast van 16A(niet selectief) een onderverdeling kunnen maken met diverse 6A automaatjes(Wel selectief)
Dan heb je zogezegd 'best of both worlds'
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 17 sept 2019 19:48 #1084486

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Je praat nu wel over grotere boten met een uitgebreid 230V net. Op de meeste zeilboten zitten niet meer dan een handvol wandcontactdozen, een acculader en misschien een elektrische boiler. Om dat nu te gaan verdelen in groepen is wel een beetje overkill.

Maar misschien kan ik het anders zeggen. In de pakweg 20 jaar dat ik rondvaar met een boot met een 16A Aardlekautomaat is deze nog nooit getript (wel getest). In alle havens waar ik kom is het sporadisch wel eens gebeurd dat de automaat op de steiger tripte. Dit werd altijd veroorzaakt doordat er meerdere boten aangesloten lagen die gezamenlijk meer dan de afgezekerde waarde trokken. Hoe zinvol is het in deze situatie dat er 'selectiviteit' is op de automaten? Nogmaals, bij een fatsoenlijke 230V boordinstallatie is een 16A automaat prima. Maar er is niets tegen lager afzekeren als iemand zich daar beter bij voelt natuurlijk. Maar het wordt er niet veiliger door.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 02 okt 2019 20:31 #1089432

  • Joos
  • Joos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Allen nogmaals dank voor de tips en informatie. Hierbij nog wat foto's van het eindresultaat.




Orion (Dufour 35 uit 1973)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 02 okt 2019 20:55 #1089441

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Keurig! Als ik ga muggenziften dan had de zwarte ader eigenlijk bruin moeten zijn, maar kniesoor die daar op let in deze situatie. Mooie behuizing.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 13 nov 2019 23:20 #1100847

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
ilCigno schreef :
Joop66 schreef :
Efkes in de meterkast gekeken:
Er zitten 2 aardlekschakelaars in. 1x 500mA voor de wasmachine en de droger. En 1x 30mA voor de rest van het hele huis.
Je hebt waarschijnlijk een oude installatie. Aardlekschakelaars voor huisinstallaties moeten allemaal van het 30mA type zijn, iets anders is niet (meer) toegestaan. De reden is dat de grens van de stroom die een mens nog kan verdragen zonder grote kans op overlijden 30mA is. Alles daarboven is (te) gevaarlijk. Het maakt niet uit welk apparaat er achter zit of in wat voor ruimte. Als er ergens een lekstroompje ontstaat (via een mens of via de aarding) zit er ergens een fout en moet de aarlekschakelaar trippen. Er is dus ook voor aan boord geen enkele reden te bedenken waarom je geen 30mA aardlekautomaat zou willen toepassen, of je moet bewust het leven van jezelf en je opvarenden op het spel willen zetten.

Een aardlekautomaat 1+N B16 schakelt zowel de fase als de nul uit. Het maakt niet uit of deze zijn omgedraaid op de walstroomaansluiting.



Edit: Minim zegt hetzelfde maar typt sneller


Dit draadje gelezen omdat ik dezelfde vraag over polariteit had in overigens een woud van grijze blokjes met kleurrijke knoppen.

mbt tot 500, of 300mA aardlek en er staat een S op dan zou het een selectieve aardlek kunnen zijn in een systeem, heb ik net ergens gelezen.
Zoiets als, een 300mA klapt er later uit dan een 30mA, en als ze achter elkaar zitten valt niet het hele systeem uit.
Dus als je aan het knutselen bent in de schuur op 30mA, en er gaat iets mis, dan is je was toch klaar, en de koffie gezet als je klaar bent met klussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 14 nov 2019 07:30 #1100872

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
ilCigno schreef :
Keurig! Als ik ga muggenziften dan had de zwarte ader eigenlijk bruin moeten zijn, maar kniesoor die daar op let in deze situatie. Mooie behuizing.
Nee, binnen een meterkast is zwart de kleur van de fase(n). Pas na de zekering wordt deze bruin (bij 1 fase). In principe de goede kleur dus, al ben ik met je eens dat hier bruin duidelijker zou zijn. Maar dit volgt wel de norm.

Alleen zou je eigenlijk nu zwart niet meer mogen gebruiken voor de min in het DC netwerk en moet deze eigenlijk geel worden :P (succes!)
Laatst bewerkt: 14 nov 2019 07:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 29 nov 2019 12:52 #1104916

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
ilCigno schreef :
... dan had de zwarte ader eigenlijk bruin moeten zijn...
Philip schreef :
Nee, binnen een meterkast is zwart de kleur van de fase(n). Pas na de zekering wordt deze bruin (bij 1 fase). In principe de goede kleur dus, al ben ik met je eens dat hier bruin duidelijker zou zijn. Maar dit volgt wel de norm.

We hebben beiden gelijk blijkt. De kleuren van aders binnen laagspanningskasten (laagspanning is alles onder de 1000 V wisselspanning en 1500 V gelijkspanning) worden benoemd in de NEN-EN-IEC 61439. Deze norm verwijst echter weer naar de NEN-EN-IEC 60445:2017 (NEN normen zijn erg goed in onderlinge verwijzingen, dat leidt vaak tot hele speurtochten). In deze laatste norm zit een bijlage (Annex A) die de kleurtjes beschrijft.



Op het eerste gezicht lijkt L1 inderdaad zwart te moeten zijn. Maar als je goed kijkt staat er na de kleur "OR" (of). Dus je mag kiezen tussen zwart, bruin of grijs. in de voetnoot d staat ook nog:
"d This sequence of colour codes is alphabetical. It does not represent recommended phasing or a direction of rotation."

Ofwel, Je mag volgens de NEN norm in principe zowel zwart, bruin of grijs toepassen bij een éénfase situatie. En bij een driefase situatie mag je in principe kiezen welke van deze drie kleuren je waarvoor gebruikt. Ik zeg 'in principe', want in de praktijk wordt voor driefase eigenlijk altijd 3x zwart (uiteraard met kabelcodering) toegepast. Bij éénfase zoals hier het geval is wordt in de praktijk altijd gewoon bedraad met bruin, wat dus ook toegestaan is volgens de NEN norm. Maar zwart mag dus ook. En dus voldoet de bedrading van TS inderdaad ook aan de norm.

NB1 bovengenoemde norm geldt ook voor schepen.
NB2 de norm voor de AC installatie na (buiten) de groepenkast is de NEN 1010. Deze schrijft voor de fasedraad altijd bruin voor.

Philip schreef :
Alleen zou je eigenlijk nu zwart niet meer mogen gebruiken voor de min in het DC netwerk en moet deze eigenlijk geel worden
Niet helemaal. De NEN norm voor schepen (ik meen 60446) laat de keuze tussen geel of zwart voor de DC min ader. Echter, als er al zwarte aders worden toegepast in de AC installatie mag er alleen geel worden toegepast voor de DC min. Reden temeer om in onze bootjes dus alleen bruin toe te passen, want gele bedrading is een stuk lastiger te krijgen dan zwart. Voor professionele installaties zit je eigenlijk vast aan geel voor DC min omdat daar heel veel zwarte aders in de AC installatie worden toegepast. Dit is waar Philip denk ik doorgaans mee te maken heeft.

Ik pas aan boord van de il Cigno voor 12V voeding graag 1,5 of 2,5 mm2 zwart-rood speakersnoer toe omdat dit gemakkelijk en goedkoop te krijgen is en praktisch is om aan te leggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 12:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 29 nov 2019 22:18 #1105061

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
ilCigno schreef :
ilCigno schreef :
... dan had de zwarte ader eigenlijk bruin moeten zijn...
Philip schreef :
Nee, binnen een meterkast is zwart de kleur van de fase(n). Pas na de zekering wordt deze bruin (bij 1 fase). In principe de goede kleur dus, al ben ik met je eens dat hier bruin duidelijker zou zijn. Maar dit volgt wel de norm.

We hebben beiden gelijk blijkt. De kleuren van aders binnen laagspanningskasten (laagspanning is alles onder de 1000 V wisselspanning en 1500 V gelijkspanning) worden benoemd in de NEN-EN-IEC 61439. Deze norm verwijst echter weer naar de NEN-EN-IEC 60445:2017 (NEN normen zijn erg goed in onderlinge verwijzingen, dat leidt vaak tot hele speurtochten). In deze laatste norm zit een bijlage (Annex A) die de kleurtjes beschrijft.



Op het eerste gezicht lijkt L1 inderdaad zwart te moeten zijn. Maar als je goed kijkt staat er na de kleur "OR" (of). Dus je mag kiezen tussen zwart, bruin of grijs. in de voetnoot d staat ook nog:
"d This sequence of colour codes is alphabetical. It does not represent recommended phasing or a direction of rotation."

Ofwel, Je mag volgens de NEN norm in principe zowel zwart, bruin of grijs toepassen bij een éénfase situatie. En bij een driefase situatie mag je in principe kiezen welke van deze drie kleuren je waarvoor gebruikt. Ik zeg 'in principe', want in de praktijk wordt voor driefase eigenlijk altijd 3x zwart (uiteraard met kabelcodering) toegepast. Bij éénfase zoals hier het geval is wordt in de praktijk altijd gewoon bedraad met bruin, wat dus ook toegestaan is volgens de NEN norm. Maar zwart mag dus ook. En dus voldoet de bedrading van TS inderdaad ook aan de norm.

NB1 bovengenoemde norm geldt ook voor schepen.
NB2 de norm voor de AC installatie na (buiten) de groepenkast is de NEN 1010. Deze schrijft voor de fasedraad altijd bruin voor.

Philip schreef :
Alleen zou je eigenlijk nu zwart niet meer mogen gebruiken voor de min in het DC netwerk en moet deze eigenlijk geel worden
Niet helemaal. De NEN norm voor schepen (ik meen 60446) laat de keuze tussen geel of zwart voor de DC min ader. Echter, als er al zwarte aders worden toegepast in de AC installatie mag er alleen geel worden toegepast voor de DC min. Reden temeer om in onze bootjes dus alleen bruin toe te passen, want gele bedrading is een stuk lastiger te krijgen dan zwart. Voor professionele installaties zit je eigenlijk vast aan geel voor DC min omdat daar heel veel zwarte aders in de AC installatie worden toegepast. Dit is waar Philip denk ik doorgaans mee te maken heeft.

Ik pas aan boord van de il Cigno voor 12V voeding graag 1,5 of 2,5 mm2 zwart-rood speakersnoer toe omdat dit gemakkelijk en goedkoop te krijgen is en praktisch is om aan te leggen.

Dank je, dit is een uitgebreid maar helder advies, waar ik mij aan ga houden.
Deze tekst zou in de zeilerswiki mogen, want ongetwijfeld zullen we dit nog wel eens opnieuw bespreken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 08:28 #1105093

Ook dit onderwerp lees ik met interesse.

Tot nu komt bij ons de elektra direct aan boord zonder walaansluitkastje. Omdat dit een keer fout kan gaan heb ik ook zo'n walaansluitkastje gekocht.

Nu is elektra niet zo mijn ding dus ik vraag mij af of ik er een installatieautomaat bij moet zetten of dat dit voldoende is?
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 08:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 08:33 #1105096

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jollenbaas schreef :
Ook dit onderwerp lees ik met interesse.

Tot nu komt bij ons de elektra direct aan boord zonder walaansluitkastje. Omdat dit een keer fout kan gaan heb ik ook zo'n walaansluitkastje gekocht.

Nu is elektra niet zo mijn ding dus ik vraag mij af of ik er een installatieautomaat bij moet zetten of dat dit voldoende is?
Als je een leesbare foto plaatst is daar misschien wat over te zeggen
;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 08:39 #1105097

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7044
Op de website van Kok Watersport staat een artikel, met plaatjes , van de aansluiting van een walstroomaansluiting met zekering en aardlekschakelaar. Ik heb het op die manier gedaan. En met succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 08:46 #1105099

jerry schreef :
Op de website van Kok Watersport staat een artikel, met plaatjes , van de aansluiting van een walstroomaansluiting met zekering en aardlekschakelaar. Ik heb het op die manier gedaan. En met succes.

Goede info maar doe er dan meteen het linkje bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 08:59 #1105103

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7044
Als jij me vertelt hoe ik een linkje kan plaatsen, doe ik het voortaan wel. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 09:02 #1105106

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ilCigno schreef :
ilCigno schreef :
... dan had de zwarte ader eigenlijk bruin moeten zijn...
Philip schreef :
Nee, binnen een meterkast is zwart de kleur van de fase(n). Pas na de zekering wordt deze bruin (bij 1 fase). In principe de goede kleur dus, al ben ik met je eens dat hier bruin duidelijker zou zijn. Maar dit volgt wel de norm.

We hebben beiden gelijk blijkt. De kleuren van aders binnen laagspanningskasten (laagspanning is alles onder de 1000 V wisselspanning en 1500 V gelijkspanning) worden benoemd in de NEN-EN-IEC 61439. Deze norm verwijst echter weer naar de NEN-EN-IEC 60445:2017 (NEN normen zijn erg goed in onderlinge verwijzingen, dat leidt vaak tot hele speurtochten). In deze laatste norm zit een bijlage (Annex A) die de kleurtjes beschrijft.

Als we dan toch aan het muggenziften zijn en aan het strooien met NEN normen...
Bovenstaande is volgens mij maar een deel van het verhaal, om precies te zijn één vierde.

Volgens de hierboven genoemde NEN norm zijn er 4 manieren om je draaden te markeren.
Met kleurtjes is er een van.
4 Methods of identification
Where the identification of equipment terminals and of terminations of certain designated conductors is considered necessary, it shall be effected by the use of one or more of the following methods:
– the physical or relative location of the equipment terminals or of terminations of certain designated conductors;
– a colour code for equipment terminals and terminations of certain designated conductors in accordance with Clause 6; – graphical symbols in accordance with IEC 60417. If additional symbols are required, these shall be consistent with IEC 60617; – an alphanumeric notation in accordance with the system laid down in Clause 7.
To keep consistency with the documentation, conductor and equipment terminal designation, the alphanumeric notation is recommended.
Identification of conductors by colours shall be in accordance with the requirements provided in Clause 6. Identification of conductors by alphanumeric notation shall be in accordance with the requirements provided in Clause 7.
In grotere panelen heb je bijvoorbeeld meerder DC circuits.
Bij een storing is het dan wel zo handing om a.d.h.v. een draadnummer in de schema's het juiste draadje te kunnen vinden.
De draadkleuren worden dan vaak (om praktische redenen) achterwege gelaten.
In deze panelen is zijn dan alle draden (behalve de aarddraad) zwart.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 09:10 #1105111

jerry schreef :
Als jij me vertelt hoe ik een linkje kan plaatsen, doe ik het voortaan wel. :(

Bovenaan het icoontje van aardbol met schakel aanklikken, URL in linker vlak plakken en knippen, tekst in rechtervlak typen en op de knop "voeg in" drukken. é voila.

maar gewoon de URL in de tekst plakken kan ook natuurlijk, zoals deze:

www.kokwatersport.nl/blog/walstroom-aansluiten-boot




EDIT: wat handig zou zijn is als bij een volgende versie van de forum software in het linker vak de tekst "http://" is verwijderd. Nu moet je dat steeds zelf doen alvorens je kunt plakken. Deze wens is al eens eerder voorbij gekomen, dacht van BB. Aandachtspuntje voor de mods dus.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 09:21 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 09:13 #1105112

@PvO:
De foto.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar polariteit? 30 nov 2019 09:23 #1105119

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jollenbaas schreef :
@PvO:
De foto.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk
Dit is een combinatie van installatie automaat 16A en een aardlek van 30mA.
Je hoeft hier dus geen installatie automaat meer bij te zetten.
(tenzij je installatie niet geschikt is voor 16A, maar dat zal vermoedelijk niet het geval zijn)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 09:23 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl