Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePO4

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 20:27 #1122047

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Ik mis iets over verzendkosten, bij de meeste advertenties van Aliexpress staan de verzendkosten vermeld en die zijn vaak gratis, dan is het product wel wat duurder want die kosten betaal je toch, niet linksom dan rechtsom.
Ik zie ook wel hele goedkope aanbiedingen bij maar dan zit je ineens aan honderden euros an verzendkosten vast dus altijd goed lezen.

Wellicht is deze aanbieding wat realistischer
nl.aliexpress.com/item/4000450...8,searchweb201603_53
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 20:31 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 21:09 #1122063

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
@Airgead: fair enough, doet inderdaad bijzonder weinig t.o.v. de laadstroom. Maar, als je cellen bijna vol zijn, wanneer het er het meest toe doet, zet je schakeling ook geen zoden aan de dijk; geen deuken in pakjes boter. Toch?
Zijn we het eens dat een laadstroom van betekenis door een serie cellen op elk van die cellen een ander effect heeft? Dwz, een andere interne weerstand zorgt voor een andere klemspanning bij een zekere opgelegde stroom. Dus pas als de laadstroom richting nul gaat (en het leed al geleden is voor de overgevulde cel) begint jouw opamp schakeling op langere termijn de boel recht te trekken (en dan laten we voor het gemak de V_os, CMRR, PSRR, bias currents etc. even buitenbeschouwing)
Begrijp mijn commentaar aub constructief. Ik juich nieuwe ideeen en experimenten van harte toe.

@boarderbas: oke, gaan we hier beide proberen ons gelijk te halen, of zijn we het eigenlijk wel eens? Ik bedoel maar te zeggen dat ongelijke capaciteit automatische leidt tot een andere Ah (Q) vs V curve. Syntactisch gezever. Of wil je bewerern dat je prima een setje cellen met uiteenlopende capaciteit kan top balancen (want dat kan uiteraard prima) en daarna puur op accu klemspanning kan bewaken?
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de fase waarin balancers aan de bak moeten kort duurt, en dus de verliezen in warmte verwaarloosbaar zijn tov de totalen. Als je zover komt dat je balancers aan de bak moeten heb je een fijne zonnige dag, of walstroom, beide een luxe probleem. Vandaar ook dat ik ze niet nodig denk te hebben.

@Peper: lang antwoord voor een eenvoudige vraag :P Ik refereeer aan CCCV omdat dat een 'zinnigere' modus is dan hiccup voor een converter die overvraagt wordt. Als er van een 10A converter nog maar effectief 1A overblijft door al dat gehiccup, duurt het een eeuwigheid voor je weer 'gewoon'met 10A aan het laden bent. Je geeft aan (als ik het goed lees) dat de meanwell 40A versie geen moiete heeft met een heel erg lege 330Ah cel en spoedig de laadstroom onder de 40A zit. Ik kan dat niet helemaal rijmen met wat ik zelf meet: met gemak 30A laadstroom (daar houdt mijn laadbron op), zelfs als cellen een heel eind vol zijn.
Je geeft ook aan dat de 40A converter een cel in een nacht van 2,8 tot 3,3 geladen krijgt. Zijn dat 'rust'spanniningen, of er-wordt-ondertussen-stevig-geladen spanningen? Hoe dan ook, het is (of lijkt in elk geval) wat in tegenspraak met "Wil je echt je accu in een nacht volladen, dan moet je daarvoor een snellader nemen. -- Daarbij ontstaat zonder uitzondering Lithium galvanisering." Hoge celspanning is funest (op en duur in elk geval), eens. Hoge laadstroom (wat is hoog?) ook? Volgens mij niet als het in order grootte 0,1C zit. dus jouw 40A bij een 330Ah cel, of mijn 30A bij een 260Ah cel. Zolang je die 40 of 30A maar niet doorduwt met een celspanning veel hoger dan 3.4V

@alweerengijp: mooi om weer eens een KIS gebruikerservaring te zien.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 21:10 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 21:21 #1122065

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 21:21 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 21:40 #1122072

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
KIS is de KIS(S) versie van KISS. :kiss:
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 22:06 #1122076

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
roozeboos schreef :
OK je heb gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 22:12 #1122077

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16995
Dubbel ss is ssss.
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 22:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 22:13 #1122078

Al goed, ik reageerde omdat je het eerder al vroeg over de S.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 27 jan 2020 22:31 #1122080

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2727
@ Twist: we vervallen in een herhaling van zetten.

ik zal wellicht het verder onderbouwen in een later stadium als ik het in de praktijk heb toegepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 00:01 #1122083

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
rooiedirk schreef :
Weet iemand waarom deze zo laag geprijsd zijn?? Bijna de helft. https://www.alibaba.com/product-detail/3-2v-280ah-lifepo4-battery-cells_62337859445.html

Dat is de normale prijs voor die blauwe cellen , ik wilde er 12 hebben maar kon ze niet geleverd krijgen in bonaire of colombia , de GBS cellen kon ik wel krijgen via Miami en ik vond kunststof wat veiliger op zout water dan de alu behuizingen (die heads up kreeg ik via het forum hier)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 09:28 #1122132

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Bert65 schreef :
@eclips: Waar komen jouw cellen en BMS vandaan? En is het wijs de bovenkant van de zelfbouw accu af te dekken? Ik kan mijn zoon een aantal PETG of PLA dekseltje laten printen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Cellen: nl.aliexpress.com/item/3304892...3.0.0.509e5eddKwZLPi
BMS: nl.aliexpress.com/item/3302453...3.0.0.2aae3793FH7yjO
Op moment van bestellen moest ik een keuze maken tussen CALB cellen of deze aluminium cellen. Vanwege de beperkte ruimte in de boot heb ik voor de alu cellen gekozen. Om ze zo goed mogelijk tegen de elementen te beschermen gaan ze in een accubox. Zo heb ik een 100 Ah LFP accu met de afmetingen van pakweg een 45 Ah loodaccu.

Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 10:07 #1122141

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Twist schreef :
dus jouw 40A bij een 330Ah cel, of mijn 30A bij een 260Ah cel. Zolang je die 40 of 30A maar niet doorduwt met een celspanning veel hoger dan 3.4V

Als je 3,4V als maximale laadspanning gebruikt, zul je alleen tussen 2,8V en 3,2V de maximale laadstroom gebruiken. De SMPS werkt dan automatisch als een CC lader op de maximale stroom van de SMPS. Die kun je dan beter op 0,1c kiezen (dan worden je cellen ook niet warm, boven de 0,4c worden de cellen wel warm). Je kunt wel tot 1c laden, maar dat mag dan niet langer duren dan ca 5 seconden anders wordt de cel zo warm dat het vluchtige elektrolyt verdampt en er drukopbouw plaatsvindt. Je cel gaat dan bol staan.
Boven de 3,2V wordt de laadstroom snel afgebouwd tot 0mA bij een spanning van 3,4V (als je de SMPS op 3,4V af regelt). De SMPS werkt dus eigenlijk als een CCCV lader... (zonder dat dit in de spec's staat!) waarbij er sprake is van CC laden in het traject tussen 2,8V en ca 3,0V en boven de 3,0V is het een CV lader. Elke lader past zich volgens de wet van Ohm aan op de klemspanning van elke individuele cel en is daarmee een BMS voor elke cel geworden. Mooi toch?

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 10:45 #1122152

Peper schreef :
Die kun je dan beter op 0,1c kiezen (dan worden je cellen ook niet warm, boven de 0,4c worden de cellen wel warm). Je kunt wel tot 1c laden, maar dat mag dan niet langer duren dan ca 5 seconden anders wordt de cel zo warm dat het vluchtige elektrolyt verdampt en er drukopbouw plaatsvindt. Je cel gaat dan bol staan.

He he eindelijk iemand met een nuance op dit gebied!

Zeilprutser schreef :
De temperatuur boven de 25 graden lijkt in deze test de grootste boosdoener mbt veroudering.
Wat ik zo snel niet uit het rapport kan halen is of er tot 1C laden of ontladen de temperatuur van de accu al hoger wordt dan de 25 graden omgevingstemperatuur die ze in de testomgeving hanteren.
Dat zou een logische verklaring kunnen zijn voor het verouderen.

Is er iemand die ervaringen mbt de temperatuur en tot 1C laden wil delen?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 10:45 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 11:08 #1122163

Twist schreef :

@boarderbas: oke, gaan we hier beide proberen ons gelijk te halen, of zijn we het eigenlijk wel eens? Ik bedoel maar te zeggen dat ongelijke capaciteit automatische leidt tot een andere Ah (Q) vs V curve. Syntactisch gezever. Of wil je bewerern dat je prima een setje cellen met uiteenlopende capaciteit kan top balancen (want dat kan uiteraard prima) en daarna puur op accu klemspanning kan bewaken?
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de fase waarin balancers aan de bak moeten kort duurt, en dus de verliezen in warmte verwaarloosbaar zijn tov de totalen. Als je zover komt dat je balancers aan de bak moeten heb je een fijne zonnige dag, of walstroom, beide een luxe probleem. Vandaar ook dat ik ze niet nodig denk te hebben.

Met deze toevoeging wel. Cellen van een ander type leveren vanzelfsprekend onbalans. Tussen cellen van het zelfde type word onbalans niet (in hoofdzaak) veroorzaakt door de capaciteitsverschillen. Een vergissing die zeer vaak gemaakt word, dus daar hapte ik even.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 11:54 #1122172

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Ervaring met het laden van een 800Ah bank van 8 cellen met een 24V loodaccu lader van 30A

1e. 30A laadstroom is voor een 800Ah accu ca 0,0375c. Zou dus veilig moeten kunnen! Eigenlijk is die 30A niet meer dan jeuk voor een 800Ah cel.
Maar... bij het vol raken van een cel (celspanning van meer dan 3,45V) wordt er geen lading opgenomen en al het laadvermogen (30A x 3,45V = 103,5W per cel) wordt nu omgezet in warmte en de cel wordt een beetje bol door de verhoogde druk van het elektrolyt. Na behandeling in een grote bankschroef (plat knijpen en af laten koelen) wordt de cel gemonteerd en geeft deze eigenlijk een normale performance.

2e Dit blijkt de cel met de laagste capaciteit te zijn en bij belasting door de hydraulische motor van de heftruck daalt de celspanning snel naar de gelijke waarde van de andere zeven cellen. De complete bank wordt na dit voorval verder geladen met een 24V SMPS van 10A die op 26V is afgeregeld. Er komt nu geen celspanning van meer dan 3,4V voor (meestal 3,3V bij net geladen accu waarbij de kleinste cel op 3,4V staat). Bij de eerste meters rijden met de heftruck valt de celspanning over deze 'kleinste cel' terug naar de 3,3V en is dan identiek aan de spanning van de andere cellen, de bank balanceert zichzelf kennelijk.
De accukabels worden bij gebruik van de heftruck wel warm door de stroomdoorgang, maar de cellen niet. Die ronde accukabels zijn 25mm2 en moeten zeker 50A voeren voordat zij een beetje warm worden.

Dus nee, ik heb geen ervaring met warm worden van cellen bij een laadstroom van 1c. Ik heb wel ervaring met het warm worden van een cel bij overladen met een spanning hoger dan 3,45V. Op het punt dat de cel vol zit wordt alle verder toegevoerde laadstroom x laadspanning omgezet in warmte. Voor hen die willen snelladen... Doe het niet! Je moet dan een laadspanning instellen die hoger is dan 3,45V om een beetje hoge laadstroom te krijgen. De cel wordt warm en er treed Lithium galvanisatie op en de cel gaat stuk.
Voor hen die geld genoeg hebben om nieuwe cellen te kopen: stel een eind laadspanning in die hoger is dan 3,4V per cel. Dan kun je fijn snel je accu laden en om de zoveel tijd nieuwe cellen kopen.

Lessons learned: Loodaccu laders (ook de in verhouding tot de accu 'kleine' laders) hebben een te hoge eind laadspanning voor het laden van een LFP accu.
Ze laden de lege accu wel heel snel op met een lage spanning doordat de laadstroom een behoorlijke spanningsval veroorzaakt en zo niet boven 3,4V per cel uitkomen. Is de cel echter vol, dan gaat de celspanning snel boven de 3,45V uitkomen, wordt alle laadstroom omgezet in warmte en wordt de cel bol. Dit gebeurt al bij een laadstroom van 0,03c.
Lees voor 'loodaccu laders' de wisselstroom dynamo aan boord (dat is ook een loodaccu lader) en je weet wat er gebeurd als je een LFP boordaccu daarmee gaat laden... Gebruik een laadregelaar waarvan de eind laadspanning niet boven de 3,45V per cel kan uitkomen. Dat scheelt een bult geld!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 12:06 #1122178

Beste Peper, je lijkt wel te vergeten dat het voltage van een volle cell tijdens het laden afhankelijk is van de stroom!
Zeilprutser schreef :
Of een LFP cell bij een bepaald voltage vol is is afhankelijk van de stroom.

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 12:31 #1122187

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Ja, dat klopt, maar dat komt ook door de spanningsval bij laden over de inwendige weerstand van de cel zelf en er is ook de invloed van temperatuur. Een warme cel heeft een hogere spanning dan een koude, de reden dat je LFP cellen beter niet kunt laden onder 0oC. Je ziet in de grafiek ook dat de cellen bij 3c de hoogste spanning hebben omdat zij door het laden warm worden. Het is duidelijk de verhoging van de cel temperatuur die de verhoging in de cel spanning veroorzaakt en daarmee lijkt de cel spanning afhankelijk te zijn van de laadstroom. Dat is schijnbaar zo, in werkelijkheid is het de I2Rt (ofwel de temperatuur die door de I2Rt wordt veroorzaakt) die de spanning verhoogt en niet zozeer de stroom.
Verder worden de cellen kennelijk met 3,65V geladen (zie eindpunt in de grafiek). Dat is zo 2015, dat kan echt niet meer! ;)
Van de cellen in de grafiek kun je nu al vaststellen (ongeacht de laadstroom) dat ze boven de 90% SOC gaan galvaniseren en dat de cel dus gaat verslijten.
Mooi aan deze grafiek is dat het laden met 0,5c de 'volste cel' oplevert. Bij het laden met 3c wordt de 3,65V al voor de 90% SOC bereikt. Dan is de accu per saldo voller bij 0,5c laden. Bij 0,1c wordt dat nog weer beter en dan zonder opwarming die een spanningsverhoging geeft... Het is de spanningsverhoging die het Lithium galvaniseren bij een volle accu tijdens overladen veroorzaakt.
Groeten, Peper.

Lelijk hè zo zonder superscript. Even bewerken!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 12:36 door Peper. Reden: superscript erin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 12:52 #1122190

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16995
@ Eclips:
Waar halen jullie die mooie accuboxjes?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 13:54 #1122201

holtere schreef :
@ Eclips:
Waar halen jullie die mooie accuboxjes?

Halen ?

Wiegje voor 8x 300Ah :whistle:

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 13:57 #1122202

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Bijna zo mooi als Doutzen Kroes. ;)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 14:00 #1122204

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
holtere schreef :
@ Eclips:
Waar halen jullie die mooie accuboxjes?



Mooi hè? ;)
Hier: nl.aliexpress.com/item/4000186...3.0.0.2dee4b97JU5u3F
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 14:11 #1122208

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1203
vinden die cellen het leuk om op de zijkant te liggen?

Wat zijn de uit eindelijke kosten van je ALi accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 14:25 #1122210

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
FKZ schreef :
vinden die cellen het leuk om op de zijkant te liggen?
Ik heb ervaring met 4 200Ah CALB cellen die zo liggen en daar na 2 jaar geen nadelige gevolgen van hebben. Desondanks zou ik ze liever met de polen aan de bovenkant monteren. Dat kan nu ook als je het kastje 90o kantelt. Het is een kwestie of je daarvoor de ruimte hebt of wilt vrijmaken.
Op de 'vlakke kant leggen' wordt afgeraden... 'Op de kop leggen' ook.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 15:20 #1122225

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Rechtop ging bij mij niet, want daarvoor is de accubehuizing net niet hoog genoeg. Daarom heb ik het uitgezocht. Ze mogen op hun kant staan. De enige reden is dat de overdrukventielen moeten kunnen werken. Dat kan niet als de cellen plat liggen of op hun kop staan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 15:46 #1122235

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4553
@Eclips; dank je wel, ziet er idd zo uit als in de video. Ik vraag mij af of ik het ook bij het afdekken van de bovenkant kan laten, volgens mij moeten ze altijd nog een beetje ventileren. Is het geen probleem dat de cellen zo dicht op elkaar zitten? In een ander filmpje van hem laat hij een type zien dat door de opbouw automatisch ruimte tussen de cellen laat, dat werd door hem wel als een voordeel gezien. Is met een paar afstandhouders wel op te lossen, denk ik.

En waar laad jij ze mee op en gebruik jij naast het BMS nog een accu protector om te diepe ontlading tegen te gaan?

Bedankt voor de links ook, zo moet het voor ong. 500 euro mogelijk zijn een 100AH Lifepo4 accu te bouwen
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 16:01 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 20:41 #1122325

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Mijn systeempje is écht zo simpel mogelijk. Het is de enige accu in mijn bootje. Het zwaarste dat 'ie te doen krijgt is het starten van mijn 9.9 pk buitenboordmotortje. Die trekt op dat moment een kleine 30 ampere. Het BMS kan volgens opgave 60 A continue aan, dus dat zou ruim voldoende moeten zijn. Verder heb ik geen grote verbruikers aan boord (koelkast, marifoon, navi-tablet en Ali-kachel). Wat ik erg belangrijk vind is dat ik de accu permanent kan monitoren. Daarom heb ik voor een smart BMS met bluetooth gekozen. Het bijbehorende Android-appje geeft alle info die ik nodig heb. Aan de zeerailing hangen twee parallel geschakelde 40 Wp zonnepaneeltjes aan een Victron 75/15 MPPT lader. Op zonnige dagen haal ik daar meer dan 250 Watt-uur uit en dat was meestal ruim voldoende om mijn 75 Ah Optima AGM opgetopt te houden. Alleen laat in het seizoen moest ik vaker aan de walstroom. Vanwege de lagere weerstand van de LiFePO4 accu reken ik op nog wat meer laadefficientie van die paneeltjes dan voorheen bij de Optima. De laadstroom schommelt gedurende de dag zo rond de 3.5 ampère en dat heeft geen enkele invloed op de temperatuur van de accu. Dat had het ook niet toen de accu de afgelopen dagen aan de labvoeding hing met laadstromen tussen eerst 5 en nu 2 A. Ventilatie tussen de cellen heb ik dus niet echt nodig, maar er is wel een beetje ruimte. Eerst heb ik ze met dik dubbelzijdig tape aan elkaar geplakt en daarna omwikkeld met een soort transparante ducktape. Vervolgens heb ik er nog een paar stevige tie-wraps omheen getrokken.
De lichtspoel van de bbm kan ook nog maximaal 6 A opwekken, maar bij normaal motoren is het ongeveer 4 A, een beetje vergelijkbaar dus met de zonnepaneeltjes. Ik ga er voor zorgen dat ik de laadstroom uit de motor kan onderbreken door middel van een stevige verlicthte schakelaar. Zo kan ik naar keuze op de motor de accu bijladen of de lichtspoel afkoppelen als de accu vol genoeg is. Geen probleem zolang de schakelaar maar niet bediend wordt als de motor loopt. Ik streef naar een acculading tussen de 60 en 80% en de praktijk zal uitwijzen of ik dat nog moet aanpassen.

Will Prowse laadt zijn accu's met flinke stroom op om te zien wat de systemen aankunnen. Dan is ventilatie wel nodig. Zijn uitgangspunt is altijd een paar honderd Watt aan zonnepanelen. Daar is bij mij geen sprake van, dus ik heb bewust andere keuzes gemaakt. Mijn cellen zijn van aluminium, dus voor mij moet het van binnen droog en zoutvrij zijn. Corrosie is bij mij een grotere bedreiging dan warmte.
Het smart BMS bewaakt tegen overlading, diepontlading en laden bij te lage temperaturen. Voor diepontlading ben ik niet bang, want ik verwacht dat mijn accu eerder te vol dan te leeg zal zijn. Bovendien heb ik een accumonitor in de kajuit waar ik regelmatig op kijk. Maar omdat de accu in de stuurstand komt te staan, is vorstbewaking wel belangrijk. Die zit zoals gezegd op het BMS, maar ik wil een extra sensor plaatsen, zodat ook de Victron regelaar het weet als het te koud is om te laden.

Tjonge, wat een verhaal. Ik lijk Peper wel...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl