Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu opladen: ongerust over maximale stroom

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 05 aug 2020 18:44 #1191978

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
It Paradyske schreef :
Ik vind het trouwens nog steeds verbazingwekkend dat je 80+ ampere in een 160Ah loodaccu kwijt kan zonder boven de 14.4V uit te komen...
Ja, het is veel ( overigens: Agm accu en 14,2 V), maar: je snapt wel, de gepresenteerde grafiek bij de start van dit topic is zeker niet de weerslag van een toevallige meting maar het resultaat van tientallen malen herhaalde metingen ( behalve die extreme) De ( verschillende) ampère meters geven bij herhaling deze grafiek als resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 05 aug 2020 19:04 #1191989

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Waarom bel je Mastervolt niet even ? Volgens mij zijn dat de experts in deze ?

Maar ik vind het niet vreemd dat er met 80A geladen wordt als een akku een SoC heeft van 55% , een akku neemt op wat hij kan en de laadstroom zakt , zoals te verwachtten, na 20 minuten in naarmate de SoC en het voltage stijgt, bij 14.4v zul je nog maar met een paar A laden

Ik zou voorlopig ook niet met dunnere kabels of bypass diodes gaan werken , dat is leuk om je alternator te beschermen maar 20 minuten op 65% van de max stroom leveren zal je alternator niet wakker van liggen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 01:41 #1192107

  • Walt B
  • Walt B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
De combinatie van 110A dynamo en 160Ahr accu is niet uitzonderlijk, maar je loopt een zeker risico dat je de accu beschadigt bij het laden als die te diep ontladen is.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang het duurde voor die 14.2V werd bereikt. 14.2 is de (vaste) fabrieksinstelling van de dynamo spanningsregelaar, neem ik aan. Als die 14.2V al snel wordt bereikt en het laden dan nog steeds met 80A doorgaat, vrees ik dat de accu niet meer zo best is.

Gedurende die eerste periode vindt er in feite geen regeling plaats en geeft de dynamo alles wat de accu accepteren kan.
Dat is niet anders bij een smart (3-stage) regelaar, zoals Sterling, dus dat zou niets oplossen. Alle regelaars voor lood-zuur accu's regelen spanning, niet stroom. De enige manier is laadstroom beperking. Laadstroom beperking zou je (theoretisch) kunnen bewerkstelligen als je de spanningsregelaar makkelijk zou kunnen instellen op een laag voltage voor de eerste 10 minuten of zo, maar dat is helaas niet mogelijk. Een andere soms toegepaste manier om bij diep ontlade accu de laadstroom te beperken is door de motor bij het begin van het laden stationair te laten draaien, zodat de dynamo minder vermogen levert. Maar verreweg het beste is om een manier te hebben waarbij je handmatig de laadstroom kunt bepalen. Eigenlijk zou elke boot dat moeten hebben. Je zult het niet altijd nodig hebben, maar wanneer de accu bank diep ontladen is geeft het uitkomst en als de spanningsregelaar faalt is dit een goede backup. Laadstroom regelen doe je door de veldstroom te regelen. Voor de meeste dynamo's tussen 1-6 Amperes. Een rheostat is daarvoor ideaal en robuust, maar een beetje verfijnder is een PWM schakelingetje. Die koop je kant en klaar voor 75ct.


Life is suffering
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 01:48 door Walt B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 01:55 #1192109

  • Walt B
  • Walt B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
It Paradyske schreef :
roozeboos schreef :
Zo mogelijk zou ik zeker ook even de stroom meten met een amperetang. Dan weet je of de waardes echt kloppen.
Anders ga je wellicht dingen doen die niet nodig zijn.

+1, En een flinke stroom naar de accu's zou ik wel erg fijn vinden, meestal laadt het niet zo gek hard vanaf de alternator. Maar ja, het kan te gek gaan.
(Na de optimalisatie bij mij aan boord leverde de 35A alternator wel 45 A aan de LiYFePO4 accu's, dat vond ik een beetje te, dus heb er twee flinke schottky diodes in serie in de plus-leiding gezet.)

Bij 45A best te doen en een simpele oplossing, maar bij dubbele laadstroom misschien niet de weg. En een vaste voorziening, die je niet kunt uitschakelen als het niet nodig is. Ik zou zelf nooit sleutelen aan de dynamo-accu verbinding. Dikke zo kort mogelijke kabel, goede contacten.
Life is suffering
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 01:59 door Walt B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 06:03 #1192125

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
ReneK schreef :

Ik zou voorlopig ook niet met dunnere kabels of bypass diodes gaan werken , dat is leuk om je alternator te beschermen maar 20 minuten op 65% van de max stroom leveren zal je alternator niet wakker van liggen

René: die alternator kan het perfect hebben: Ik controleer zijn temperatuur en die komt nooit boven de 78 graden: geen probleem. Het probleem is de accu: die kan, volgens de data sheet, maar 48 A " slikken". Ik heb tijdens veel hogere voedingswaarden, de accu temperatuur in de gaten gehouden: daar gebeurt weinig mee: pas na een volledige "vulling", die een uur of 3 duurt, is hij ongeveer 8 graden warmer geworden. Niet bijzonder toch?
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 12:18 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 12:04 #1192303

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
WaltB schreef :
Waar ik benieuwd naar ben is hoe lang het duurde voor die 14.2V werd bereikt. 14.2 is de (vaste) fabrieksinstelling van de dynamo spanningsregelaar, neem ik aan. Als die 14.2V al snel wordt bereikt en het laden dan nog steeds met 80A doorgaat, vrees ik dat de accu niet meer zo best is.

Bedankt voor uw antwoord. IK begrijp ws. niet alles wat u vertelde, maar kan wel antwoord geven op bovenstaande vraag: De laadspanning (gemeten op de klemmen van de accu ), de ontladingstoestand ( volgends de accu monitor), en de aan de accu ontrokken Ah, ook volgens de monitor maar gecontroleerd en kloppend bevonden doordat ik de gebruiker "ken", en de laadstroom, gemeten door een shunt, naast de min van de accu, en door een amp tang geven de volgende waarden:
Ladingstoestand: 55%, onttrokken Ah: -75Ah, ladingsstroom: 81 A, klemspanning: 12,9 V.
Na een uur dynamogebruik:
Ladingstoestand: 80%, onttrokken Ah: -40Ah, ladingsstroom: 40A, klemspanning: 13,1 V.
Na 2 uur dynamo gebruik:
Ladingstoestand: 94%, onttrokken Ah: -9Ah, ladingsstroom: 13 A, klemspanning: 13,9 V.
Na 3 uur de dynamo te hebben laten draaien:
Ladingstoestand: 100%, onttrokken Ah: -0 Ah, ladingsstroom: 1 a 2 A, klemspanning: 14,2 V.
Zie ook mijn grafiek aan het begin van deze posting
Hoop je hiermee een duidelijk antwoord gegeven te hebben.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 12:21 door Nagual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 16:10 #1192401

een dynamo is een redelijk "domme" lader.

vandaar dat ik liever mijn accubanken onderweg oplaad gebruik makende van de honda 2kW generator en de viertraps intelligente 230V lader. Ook is het beter qua motorrendement. Scheepsmotor alleen laten draaien voor de accu te laden is ronduit dwaas.

Een loodaccu kan je probleemloos herhaaldelijk ontladen tot 10%, een AGM ga je best niet onder de 50% als je de levensduur niet wil verneuken. Dus een 100A loodaccu is in de praktijk even zsterk als een 200A AGM.

LiPo of LiFePo is een ander verhaal.
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 16:41 #1192413

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
digitalrubbish schreef :
Een loodaccu kan je probleemloos herhaaldelijk ontladen tot 10%, een AGM ga je best niet onder de 50% als je de levensduur niet wil verneuken. Dus een 100A loodaccu is in de praktijk even zsterk als een 200A AGM.

Voor ik je verkeerd begrijp: bedoel je met een loodaccu ontladen tot 10%; ontladen tot nog 10% van de capaciteit over is? Als je dat regelmatig doet is het snel gebeurd met die accu.

Een AGM is overigen ook een loodaccu, alleen is het electrolyt gebonden in glasvezelmat. Qua diepte van ontladen is er niet veel verschil met klassieke loodaccu's.

Je laatste zin slaat nergens op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 17:37 #1192435

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
digitalrubbish schreef :
een dynamo is een redelijk "domme" lader.

vandaar dat ik liever mijn accubanken onderweg oplaad gebruik makende van de honda 2kW generator en de viertraps intelligente 230V lader. Ook is het beter qua motorrendement. Scheepsmotor alleen laten draaien voor de accu te laden is ronduit dwaas.

Een loodaccu kan je probleemloos herhaaldelijk ontladen tot 10%, een AGM ga je best niet onder de 50% als je de levensduur niet wil verneuken. Dus een 100A loodaccu is in de praktijk even zsterk als een 200A AGM.

LiPo of LiFePo is een ander verhaal.

Lood en agm kun je max tot plm 50% van hun capaciteit intladen , en dan zijn ze na 300-500 ‘op’ en mag je een nieuwe set gaan halen , bij ontladen tot max 80% SoC gaan de cycles naar de 800-1000 en daarna mag je een nieuwe set halen , bij iedere keer ontladen to 10%Soc kan het zomaar na 100 cycles (of nig minder) al over zijn bij lood akku’s (nat , agm , gel etc)

LFP is inderdaad anders omdat je die *wel* tot 10% SoC kunt ontladen en zelfs dan nog 2000+ cycles haalt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 17:38 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 17:40 #1192438

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
De waarden genoemd in je laatste verslag kloppen niet.
Eerder op 4 augustus schreef je dat de laadspanning netjes 14V zou zijn.
Nu blijkt dat de laadspanning dat dus niet is.
Maat wat er helemaal niet klopt zijn je capaciteit percentages.
Je dacht 55% maar in werkelijkheid is de capaciteit naar schatting 20%.
Omdat de accu's verouderd zijn lijken de accu's snel weer vol, maar ik schat dat de bereikte capaciteit slechts 60% van de nieuwstaat is.

In andere draadjes heb ik al eens gewezen op de onnauwkeurigheid van de monitors, die dingen schatten maar wat. Amperes meten ze goed, voltage ook, maar capaciteit niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 17:57 #1192442

ReneK schreef :
Lood en agm kun je max tot plm 50% van hun capaciteit intladen , en dan zijn ze na 300-500 ‘op’ en mag je een nieuwe set gaan halen , bij ontladen tot max 80% SoC gaan de cycles naar de 800-1000 en daarna mag je een nieuwe set halen , bij iedere keer ontladen to 10%Soc kan het zomaar na 100 cycles (of nig minder) al over zijn bij lood akku’s (nat , agm , gel etc)

Ik heb niets toe te voegen over wat accu’s wel of niet aankunnen, maar een andere manier van kijken naar je cijfers:

Bij 50% ontlading haal je dus 150 tot 250 keer de volle accu-capaciteit over de gehele levensduur.
Bij 20% ontlading is dat 160 tot 200 keer de volle accu-capaciteit (iets hoger minimum, maar lager maximum, dus mogelijk beter om dieper te ontladen)
Bij 90% ontlading kom je maar aan 90 keer de volle accu-capaciteit (dus aanmerkelijk minder, maar niet zo’n schrikbarend contrast als 100 versus 800 cycles).
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 19:32 #1192476

Wadloper, ik doceer deze materie op universitair niveau. Mijn studenten ontwerpen smart chargers als examenopdracht. Maar jij weet het weer beter.

Een AGM is geen loodaccu, verre van. Laadspanningen zijn totaal verschillend, ontlaadgedrag ook. Voor details moet je in de merkgebonden datasheets gaan kijken.

Prijs/kwaliteit (euros per ampereuur) is AGM een zeer slechte investering, reden waarom ik het bij Varta LFH90 houd.
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 19:42 #1192485

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
digitalrubbish schreef :

Een AGM is geen loodaccu, verre van. Laadspanningen zijn totaal verschillend, ontlaadgedrag ook. Voor details moet je in de merkgebonden datasheets gaan kijken.
Goede tip, uit de datasheet van Victron:



Wat zie ik over het hoofd?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 20:01 #1192489

  • Nagual
  • Nagual's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ronaldi,
Hartelijk dank voor je reactie.
Eerst even over de laadspanning: Je schreef;" De waarden genoemd in je laatste verslag kloppen niet. Eerder op 4 augustus schreef je dat de laadspanning netjes 14V zou zijn.". Dat is dan een misverstand:als reactie op een suggestie van een reageerder dat ik misschien een hoge laadstroom had als gevolg van een hoge laadspanning heb ik geschreven dat mijn laadspanning maximaal 14,2 V is. Die spanning loopt op van 12,9 V tot maximaal 14,2V Dat bedoelde ik althans te zeggen.

Ik wil je graag begrijpen: je bedoeld (in mijn woorden), dat mijn accu in een veel slechtere staat verkeerd, dan de monitor aan geeft. Met andere woorden: dat er veel minder Ah in opgeslagen is, dan wordt gesuggereerd door de monitor. En dat daarom de hoge laadstroom, aan een praktisch lege accu, wordt geleverd. Klopt mijn samenvatting van jouw bijdrage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 20:08 #1192492

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12562
digitalrubbish schreef :
een dynamo is een redelijk "domme" lader.

vandaar dat ik liever mijn accubanken onderweg oplaad gebruik makende van de honda 2kW generator en de viertraps intelligente 230V lader. Ook is het beter qua motorrendement. Scheepsmotor alleen laten draaien voor de accu te laden is ronduit dwaas.

Een loodaccu kan je probleemloos herhaaldelijk ontladen tot 10%, een AGM ga je best niet onder de 50% als je de levensduur niet wil verneuken. Dus een 100A loodaccu is in de praktijk even zsterk als een 200A AGM.

LiPo of LiFePo is een ander verhaal.

ontladen tot 10% kan; u is leverancier van accu's zeker?
Total Rubbish...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 20:20 #1192499

digitalrubbish schreef :
ik doceer deze materie op universitair niveau. .

Is het niet al ongeveer 2 eeuwen geleden dat deze materie (loodaccu's) op universiteiten opgang maakte? Alessandro Volta overleed in 1827.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 20:55 #1192511

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hmmmmm, ben benieuwd hoe lang dit interessante topic ook nog on topic blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 22:38 #1192539

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
digitalrubbish schreef :
Wadloper, ik doceer deze materie op universitair niveau. Mijn studenten ontwerpen smart chargers als examenopdracht. Maar jij weet het weer beter.

Een AGM is geen loodaccu, verre van. Laadspanningen zijn totaal verschillend, ontlaadgedrag ook. Voor details moet je in de merkgebonden datasheets gaan kijken.

Prijs/kwaliteit (euros per ampereuur) is AGM een zeer slechte investering, reden waarom ik het bij Varta LFH90 houd.

Wat is een agm akku , dat is een loodakku waarbij er tussen de platen in glasvezel zit


De LFH90 kan ik niet vinden , aar als je een linkje hebt naar de specs wil ik wel eens zien hoeveel beter de LFH presteerd tov LFD
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 22:39 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 06 aug 2020 22:45 #1192541

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Belt u ons niet, wij bellen U. :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 00:09 #1192550

  • Walt B
  • Walt B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Nagual schreef :
Bedankt voor uw antwoord. IK begrijp ws. niet alles wat u vertelde, maar kan wel antwoord geven op bovenstaande vraag: De laadspanning (gemeten op de klemmen van de accu ), de ontladingstoestand ( volgends de accu monitor), en de aan de accu ontrokken Ah, ook volgens de monitor maar gecontroleerd en kloppend bevonden doordat ik de gebruiker "ken", en de laadstroom, gemeten door een shunt, naast de min van de accu, en door een amp tang geven de volgende waarden:

Ladingstoestand: 55%, onttrokken Ah: -75Ah, ladingsstroom: 81 A, klemspanning: 12,9 V.
Na een uur dynamogebruik:
Ladingstoestand: 80%, onttrokken Ah: -40Ah, ladingsstroom: 40A, klemspanning: 13,1 V.
Na 2 uur dynamo gebruik:
Ladingstoestand: 94%, onttrokken Ah: -9Ah, ladingsstroom: 13 A, klemspanning: 13,9 V.
Na 3 uur de dynamo te hebben laten draaien:
Ladingstoestand: 100%, onttrokken Ah: -0 Ah, ladingsstroom: 1 a 2 A, klemspanning: 14,2 V.
Zie ook mijn grafiek aan het begin van deze posting
Hoop je hiermee een duidelijk antwoord gegeven te hebben.

Ja, dat is duidelijk. Voor mij duiden deze getallen op een slechte accu. Uit een eerder bericht kreeg ik de indruk dat 14,2V erg snel werd bereikt (ook niet goed, zgn "oppervlakte" spanning) maar hieruit blijkt het tegenovergestelde. Het duurt juist veel te lang voordat die 14,2V wordt bereikt.
In heel simpele bewoordingingen: Er loopt voor lange tijd wel een hoge stroom, maar deze wordt maar voor een deel door de accu gebruikt voor het chemische proces dat de accu laadt. Alsof er 1 of meer cellen kortsluiting hebben.

Bij een 160Ahr accu die met 80A wordt geladen zou de interne weerstand (en dus ook spanning) veel steiler omhoog moeten gaan. Ik zou zeggen dat bij een sterk ontlade accu naar schatting binnen een uur 14,2V bereikt zou moeten zijn, niet pas na 3 uur.

De percentages voor laadtoestand moeten bij een gezonde accu al met een korrreltje zout worden genomen, maar bij een kapotte accu klopt er al helemaal niets van. De accu monitor gaat ervan uit dat de stroom die wordt gemeten effektief is voor het laden (met correctie van het "Peukert effect" als het een goede accumonitor is), maar als maar een deel van de stroom z'n werk doet, krijg je veel te hoge Ahr getallen en dus ook veel te hoge percentages voor laadtoestand.
Life is suffering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 07:31 #1192583

Ik bedoelde uiteraard de LFD90. Juiste datasheet. Top batterij voor weinig geld.

het grote verschil zit hem in de dikte van de platen. AGM accu's hebben dunne platen die erg snel kromtrekken bij zware belasting. DE glasfiber matten dienen vooral om in dergelijk geval kortsluiting te voorkomen.

Vandaar dat een klassieke accu veel beter bestendig is tegen mishandeling. Ik heb nooit gezegd dat diep ontladen heel erg gezond is maar klassieke accus kunnen er veel beter tegen als de ongeladen toestand niet te lang duurt want dan vormen zich de oxydes aan de buitenzijde van de platen die het heropladen bemoeilijken.

En dan komen die pipos op de proppen met het heractiveren van accu's met allerhande wonderdoosjes...

Ik heb al zeer veel capaciteitsmetingen gedaan op mijn accupacks en de klassieke LFD90 komt er veel beter uit dan de Victrons. De (idiote) installateur had twee vitrons aan een zijde gezet en de derde aan de andere zijde van de boot, waardoor deze een lagere laadspanning kreeg. Na twee jaar matig gebruik had deze accu nog maar 10% van zijn capaciteit. Dus laden tot de piekspanning is zeer bealngrijk voor een AGM, je krijgt deze echt nooit vol geladen met 14 Volt.
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 07:39 #1192586

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
digitalrubbish schreef :
Ik bedoelde uiteraard de LFD90. Juiste datasheet. Top batterij voor weinig geld.

het grote verschil zit hem in de dikte van de platen. AGM accu's hebben dunne platen die erg snel kromtrekken bij zware belasting. DE glasfiber matten dienen vooral om in dergelijk geval kortsluiting te voorkomen.
Gisteren zei je nog dat AGM accu's geen lood accu's zijn, verre van dat zelfs.
Nu zeg je dat het grote verschil zit in de dikte van de platen, welke platen, die van lood?

Wat je hierboven aanhaalt is meer een verschil tussen een start en een tractie accu, dan nou zo zeer het verschil tussen conventioneel lood of AGM.

Ik zou het waarderen als je wat meer duidelijkheid hier in wilt scheppen, ik ben nu wel enigzins in verwarring gebracht door je, in mijn ogen, niet duidelijke berichten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 08:14 #1192597

Reinoud Vader heeft het antwoord als het over accu's gaat. Deze zijn allemaal lood en zuur, met soms een klein beetje van iets anders:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 aug 2020 08:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 08:50 #1192618

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
digitalrubbish schreef :
Tijdens mijn recente trip naar de Faroer (constant op auto pilot) heb ik het anders opgelost. De 6 boordbatterijen werden geladen vanaf de 230V 100A intelligente lader die draaide op een Honda 2kW generator die elke 6 uur een uur draaide. Het is waanzin omdaar een 20 kW Yanmar met 25A dynamo voor te gebruiken. Mijn motor heeft dus amper gedraaid tijdens deze trip.

Sorry maar in het draadje over de trip schrijf je:

Als je met 20PK meer dan 40 uur nodig hebt om Lowestoft te bereiken is er echt wel wat aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu opladen: ongerust over maximale stroom 07 aug 2020 10:17 #1192643

  • Walt B
  • Walt B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Waterblok schreef :
digitalrubbish schreef :
Tijdens mijn recente trip naar de Faroer (constant op auto pilot) heb ik het anders opgelost. De 6 boordbatterijen werden geladen vanaf de 230V 100A intelligente lader die draaide op een Honda 2kW generator die elke 6 uur een uur draaide. Het is waanzin omdaar een 20 kW Yanmar met 25A dynamo voor te gebruiken. Mijn motor heeft dus amper gedraaid tijdens deze trip.

Sorry maar in het draadje over de trip schrijf je:

Als je met 20PK meer dan 40 uur nodig hebt om Lowestoft te bereiken is er echt wel wat aan de hand.

25A dynamo op 20kW Yanmar?
Life is suffering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl