Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu sterkte

Accu sterkte 30 aug 2020 09:07 #1201040

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Tony2920 schreef :
Dit MOET ik tegenspreken. Een lichte accu zal sneller terug vol zijn als een zware accu.
Want in een zware accu kan er meer energie opgeslagen worden.
Wel moet de accu gepast zijn voor de motor, aangezien de motor een licht type is voldoet ook een lichte accu prima.

Hij zit eerder vol, dat is absoluut waar, maar een lichte accu is ook eerder leeg!
Dat punt probeer ik te maken.
Ik heb lekker ruimte voor een dikke accu, met hoge startcapaciteit, dus ik benut dat gewoon.
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 09:10 door Sonador. Reden: typvoudt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:17 #1201047

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Sonador schreef :
Tony2920 schreef :
Dit MOET ik tegenspreken. Een lichte accu zal sneller terug vol zijn als een zware accu.
Want in een zware accu kan er meer energie opgeslagen worden.
Wel moet de accu gepast zijn voor de motor, aangezien de motor een licht type is voldoet ook een lichte accu prima.

Hij zit eerder vol, dat is absoluut waar, maar de lichte accu is ook eerder leeg!
Dat punt probeer ik te maken.
Ik heb lekker ruimte voor een dikke accu, met hoge startcapaciteit, dus ik benut dat gewoon.

Ik heb je eerdere opmerking, om mij moverende redenen laten gaan, maar nu er toch kritiek op komt en jij een tikkeltje té pedant reageert bevestig ik alsnog het gelijk van Tony2920.

Bij een dieseltje van 10 - 20 pk een startaccu (met dunne platen, dus; een auto-accu) kiezen van meer dan 40 - 50 Ah is onzin. Kost alleen maar meer ruimte en is heeft meer gewicht dan nodig is.

Als je zó vaak moet starten dat je overcapaciteit op je startaccu nodig hebt, mankeert er iets aan de motor en moet je dàt oplossen. Het argument dat een kleine startaccu eerder leeg is, is hier dus niet van toepassing.
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 09:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:20 #1201051

Inderdaad. :(


peter1 schreef :
Das wel volkomen onbelast en nergens op aangesloten gemeten, en minimaal een kwartier accu rust.



FriendlySailor schreef :
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%
12,50 V 90%
12,42 V 80% auto accu (lood) mag maar tot 20 % ontladen worden
12,32 V 70%
12,20 V 60%
12,06 V 50% Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen
11,90 V 40%
11,75 V 30 % AGM accu mag tot 30% ontladen worden
11,59 V 20% GEL accu mag tot 80% ontladen worden
11,31 V 10%
10,50 V plat
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:21 #1201053

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
FriendlySailor schreef :
Inderdaad. :(

Het scherpslijpers-seizoen.. Bestond dat al? En is het nu begonnen?
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 09:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:29 #1201059

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Wadloper schreef :
FriendlySailor schreef :
Inderdaad. :(

Het scherpslijperszeizoen.. Bestond dat al? En is het nu begonnen?

Ik begrijp dat dit misschien zo overkomt, maar dat was niet mijn bedoeling.
Ik wil TS zo juist mogelijk adviseren, om een juiste keuze mogelijk te maken.

Een kleine motor heeft (normaal gezien ) geen nood aan een zware startaccu.
Zeker niet als er nog een grote lichtaccu/serviceaccu aan boord is.
Als je dikwijls lang moet doorstarten is het verstandiger om de oorzaak hiervan op te lossen dan om een grotere accu te plaatsen. ( maar dat is persoonlijke voorkeur )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:30 #1201060

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wadloper schreef :

Ik heb je eerdere opmerking, om mij moverende redenen laten gaan, maar nu er toch kritiek op komt en jij een tikkeltje té pedant reageert bevestig ik alsnog het gelijk van Tony2920.

Bij een dieseltje van 10 - 20 pk een startaccu (met dunne platen, dus; een auto-accu) kiezen van meer dan 40 - 50 Ah is onzin. Kost alleen maar meer ruimte en is heeft meer gewicht dan nodig is.

Als je zó vaak moet starten dat je overcapaciteit op je startaccu nodig hebt, mankeert er iets aan de motor en moet je dàt oplossen. Het argument dat een kleine startaccu eerder leeg is, is hier dus niet van toepassing.

Je had ook gewoon normaal kunnen reageren op mijn mening, ipv er een persoonlijke toon aan te geven!

Mijn motortje start altijd perfect! Ik zou het prima af kunnen met een lichte accu, maar ik heb juist gekozen voor overcapaciteit, nogmaals, meeste zeilers varen de haven uit, en zetten de motor uit, en zeilen weg. Je accu laad dan niet voldoende bij, tenzij je hem aan een acculader hebt hangen tijdens afwezig zijn. Dat vind een accu niet leuk, daarom heb ik gekozen voor overcapaciteit.
En als iemand mijn mening vraagt, dan geef ik die gewoon, en verkondig ik dat niet in tegenstelling tot jou als de waarheid, maar als mening.

Pedant genoeg?

:kiss:
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 09:31 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:34 #1201061

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Tony2920 schreef :
Wadloper schreef :
FriendlySailor schreef :
Inderdaad. :(

Het scherpslijperszeizoen.. Bestond dat al? En is het nu begonnen?

Ik begrijp dat dit misschien zo overkomt, maar dat was niet mijn bedoeling.
Ik wil TS zo juist mogelijk adviseren, om een juiste keuze mogelijk te maken.

Het was geen reactie op jou, hoor. Je opmerkingen in deze draad tot nu toe waren volledig terecht en terzake.

Maar op ander fronten was er even een neiging om de puntjes op de i te zetten (waar ik overigens zelf ook wel een beetje aan meedeed). Daar sloeg mijn vraag op..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:38 #1201064

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Tony2920 schreef :

Ik begrijp dat dit misschien zo overkomt, maar dat was niet mijn bedoeling.
Ik wil TS zo juist mogelijk adviseren, om een juiste keuze mogelijk te maken.

Een kleine motor heeft (normaal gezien ) geen nood aan een zware startaccu.
Zeker niet als er nog een grote lichtaccu/serviceaccu aan boord is.
Als je dikwijls lang moet doorstarten is het verstandiger om de oorzaak hiervan op te lossen dan om een grotere accu te plaatsen. ( maar dat is persoonlijke voorkeur )

Dat is toch helemaal prima Tony, jij beargumenteerd jou mening op een prima manier wat mij betreft.
Ik heb daar geen problemen mee, en is juist goed voor een gezonde discussie!
Waar ik vaak wel problemen mee heb zijn mensen die dan proberen te steken, omdat ze hun mening willen opdringen i.p.v. beargumenteren, of het als de waarheid brengen.

Je hebt ook wat mij betreft theoretisch gelijk, maar ik ben graag voorbereid.
En ik heb mijn mening uit persoonlijke ervaring zo gevormd.
Theorie is niet altijd de praktijk vind ik.

Ik heb ook wel eens in een situatie gezeten, dat een zwaardere accu wel fijn was geweest.
En als je de ruimte hebt, en een paart tientjes extra, wat is dan het bezwaar om het niet te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 09:51 #1201069

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Sonador schreef :
Je had ook gewoon normaal kunnen reageren op mijn mening, ipv er een persoonlijke toon aan te geven!

Je weet denk ik wel wat ik bedoelde met "om mij moverende redenen". Je gaat niet altijd even goed om met kritiek en je kan al helemaal niet tegen een grapje, speciaal als dat van mij komt.
Mijn motortje start altijd perfect! Ik zou het prima af kunnen met een lichte accu, maar ik heb juist gekozen voor overcapaciteit, nogmaals, meeste zeilers varen de haven uit, en zetten de motor uit, en zeilen weg. Je accu laad dan niet voldoende bij, tenzij je hem aan een acculader hebt hangen tijdens afwezig zijn. Dat vind een accu niet leuk, daarom heb ik gekozen voor overcapaciteit.

Wat je beschrijft is een gevoel.
De werkelijkheid is, dat als je motor in één keer start, het stroomverbruik daarvan in een paar minuten weer is aangevuld. De gemiddelde alternator heeft een capaciteit die in tientallen ampères wordt uitgedrukt. Die vult dat verbruik razendsnel weer aan.
En als iemand mijn mening vraagt, dan geef ik die gewoon, en verkondig ik dat niet in tegenstelling tot jou als de waarheid, maar als mening.

Als je iets wil bijdragen aan een draadje, dan moet je de vragensteller zo goed mogelijk proberen te adviseren. Je opmerking zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar hij zet TS op het verkeerde been. Als dat door iemand anders gecorrigeerd wordt en je probeert dan toch je gelijk te halen ("mijn punt is"), dan voel ik me geroepen om er alsnog even tussen te komen.
Pedant genoeg?

Behoorlijk. Maar het was niet regelrecht plat schelden, zoals bij je laatste reactie op iets wat ik schreef, dus vooruit maar.
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 09:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 10:30 #1201085

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Meet de spanning op je starter en op de batterij tijdens het starten. Daar mag max 0,5 volt verschil op zitten en de Spanning op de starter mag niet onder de 11,5V zakken. Pas na de meting kun je iets over de batterij zeggen. De start stroom is meestal 150A dus een batterij die 450A is meestal al voldoende. De hoeveelheid Ah die een startbatterij kan leveren moet zo min mogelijk zijn zodat de batterij snel oplaadt tot minstens 80%. Veel staat hier ook in stukjes geschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 10:39 #1201091

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Zeerover bedoelt cca. ;) Je hebt geen startaccu nodig met een capaciteit van 450Ah, maar een accu met een cca van ongeveer dat getal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 10:52 #1201096

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
koko schreef :
Zeerover bedoelt cca. ;) Je hebt geen startaccu nodig met een capaciteit van 450Ah, maar een accu met een cca van ongeveer dat getal.
Klopt, we noemen dat de koudstartstroom, de stroom die de batterij een korte tijd kan leveren bij -18°c. Maar ik wil niet te veel uitweiden, het topic is al veel te lang. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 11:07 #1201099

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17611
Het is toch volkomen logisch en voor iedereen te begrijpen dat als je een startstroom van 150A nodig hebt dat je een accu moet gebruiken die minstens 450A bij -18 graden kan leveren. :woohoo: Hoe krijg je anders je startmotor barbequed.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 11:27 #1201103

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wadloper schreef :
Sonador schreef :
Je had ook gewoon normaal kunnen reageren op mijn mening, ipv er een persoonlijke toon aan te geven!

Je weet denk ik wel wat ik bedoelde met "om mij moverende redenen". Je gaat niet altijd even goed om met kritiek en je kan al helemaal niet tegen een grapje, speciaal als dat van mij komt.

Behoorlijk. Maar het was niet regelrecht plat schelden, zoals bij je laatste reactie op iets wat ik schreef, dus vooruit maar.

Als ik pedant ben, niet tegen een grapje kan, en ook nog eens slecht adviseer.

Wat ben, en doe jij dan allemaal?
Kijk eerst eens in de spiegel, en lees nog eens goed mijn bijdrages hier op het forum.
Lees daarna jou reactie op mij terug, je beschuldigd mij ervan pedant te zijn, en dat post je wat mij betreft een reactie wat het toppunt van pedant zijn inhoud.

Zoals jij je wenst te uitten en bij te dragen op dit forum, kan ik mij niet in vinden, nee, van jou kan ik niets hebben. Waarom dat zo is laat ik in het midden.

Over het accu verhaal, ik deel mijn mening, ik spreek uit ervaring, en laat gevoel er buiten.
Of je het ermee eens bent of niet, dat is een ander verhaal. Ik kijk altijd meer vanuit een praktisch oogpunt, dan vanuit de theorie.

Als je nu gewoon zoals Tony had gereageerd was er misschien wel een mooie discussie geweest.
Een gemiste kans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 11:46 #1201110

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
3Noreen schreef :
Het is toch volkomen logisch en voor iedereen te begrijpen dat als je een startstroom van 150A nodig hebt dat je een accu moet gebruiken die minstens 450A bij -18 graden kan leveren. :woohoo: Hoe krijg je anders je startmotor barbequed.
Heerlijk :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 11:54 #1201112

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Sonador schreef :

Als ik pedant ben, niet tegen een grapje kan, en ook nog eens slecht adviseer.

Wat ben, en doe jij dan allemaal?

Ik heb je een PB-tje gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 11:55 #1201113

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Volvo Penta 2 takt? Bestaan die dan? Oja, is een bbm. Om die te starten moet je wel een flinke accu hebben denk ik ;)
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 12:01 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 11:57 #1201114

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Proost schreef :
Volvo Penta 2 takt? Bestaan die dan?

Jawel, in buitenboormotor formaat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 12:02 #1201119

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
sluit gewoon je lichtaccu even aan ipv de startaccu, start ie dan nog traag starmotor vervangen .
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 12:02 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 12:04 #1201120

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
En dan met een bbm ook nog 2 accu's opladen lijkt me niet fijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 30 aug 2020 12:38 #1201128

De accucapaciteit in Ah heeft niks te maken met de startcapaciteit van een accu. Sommige accu´s van 50-60Ah produceren een zeer hoge startstroom en sommige een lage. Zoals eerder geschreven moet je dus naar de "koudstartstroom" kijken, uitgedrukt in CCA (Cold Cranking Amps). Die staat meestal wel op het etiket. Het maakt naar mijn idee nog wel uit als je erg lang moet voortvloeien bij echt koude omstandigheden.

Maar ik gaf mijn antwoord op de vraag al tig posts geleden: 50-60Ah van een reguliere startaccu is doorgaans zat voor een 2-cilinder dieseltje.
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 12:38 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 03 sept 2020 10:07 #1202552

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Tja..

Nu hebben diverse mensen hier geprobeerd de vragensteller die dit draadje begon van informatie te voorzien, ik heb en passant Sonador voor het hoofd gestoten, en vervolgens laat TS zich niet meer horen. Heeft vijf dagen geleden voor het laatst ingelogd.

Van die dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 03 sept 2020 10:08 #1202553

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Wadloper schreef :
Tja..

Heeft vijf dagen geleden voor het laatst ingelogd.

Van die dingen.
Kan het zelf ook bijna niet geloven, maar er zijn mensen die een leven buiten ZF hebben ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 03 sept 2020 10:21 #1202561

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
PvO schreef :
Wadloper schreef :
Tja..

Heeft vijf dagen geleden voor het laatst ingelogd.

Van die dingen.
Kan het zelf ook bijna niet geloven, maar er zijn mensen die een leven buiten ZF hebben ;)

Dat kan ik opvatten als een sneer in mijn richting. Ik log inderdaad elke dag wel even in. Voornamelijk om te kijken of ik nog iemand van dienst kan zijn.

Dat de vragensteller een leven naast ZF heeft is hem van harte gegund. En hoewel het een beetje moeizaam wordt om in relatie tot ZF van een morele verplichting te spreken, ben ik toch van mening dat het wel netjes zou zijn geweest van TS om even te laten weten of hij iets kan met de reacties op zijn vraag.

Maar ja; "netjes". Misschien is dat tegenwoordig alleen nog iets voor kleinburgerlijke nitwits?
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 10:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu sterkte 03 sept 2020 10:47 #1202568

Wadloper schreef :
Tja..

Nu hebben diverse mensen hier geprobeerd de vragensteller die dit draadje begon van informatie te voorzien, ik heb en passant Sonador voor het hoofd gestoten, en vervolgens laat TS zich niet meer horen. Heeft vijf dagen geleden voor het laatst ingelogd.

Van die dingen.

Hans, je bent weer in de moppermode...
Ga maar zeilen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl