Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden?

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 03 nov 2020 00:46 #1224083

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Bert65 schreef :
silerberend schreef :
WaltB schreef :
Bert65
LFP direct laden met dynamo. Geen dure regelaar nodig. Het enige dat nodig is om veilig met de dynamo LFP te laden is een stroombegrenzer en V-switch ( spannings relais) om bij bereiken van maximale LFP laadspaniing (bijv. 13.8V) het laden te stoppen. Dat bereik je met instelbare stroom begrenzer voor de veld spoel (rotator) van de dynamo (meestal 0-6A). Daarnaast misschien als extra veiligheid een thermostaat met sensor op de dynamo.

Heb je het filmpje in deze draad gezien van Victron? De reden dat je niet rechtstreeks van de dynamo kunt laden is dat je dynamo dan in rook opgaat. Tenzij je een speciale "slimme"dynamo hebt. Op de meeste boten zitten die niet

Volgens mij geeft WaltB precies aan wat er in het filmpje wordt aangeraden.......

Nee, dat is niet zo. Het filmpje is voor marketing Balmar alternators en Balmar regulators (beide verkocht door Victron) en Victron DC-DC converters.
"Current limiting" wordt inderdaad genoemd, maar daarvoor raadt men een Victron DC-DC converter aan, alsof dat de enige manier is om de stroom te begrenzen. Men weet heus wel dat je de alternator output kunt reduceren door de veldstroom van de alternator te beperken, maar deze eenvoudige low cost methode noemt men om voor de hand liggende redenen niet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 03 nov 2020 06:37 #1224091

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4155
@Walt: De informatie die ik uit het filmpje heb overgehouden is dat je de temperatuur van de dynamo moet meten en de stroom kan begrenzen. Dat heb ik ook uit jouw reactie opgemaakt. Verder lag de marketing er natuurlijk vrij dik bovenop.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 03 nov 2020 09:02 #1224112

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Bert65 schreef :
@Walt: De informatie die ik uit het filmpje heb overgehouden is dat je de temperatuur van de dynamo moet meten en de stroom kan begrenzen. Dat heb ik ook uit jouw reactie opgemaakt. Verder lag de marketing er natuurlijk vrij dik bovenop.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

OK, in die zin helemaal waar.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 25 nov 2020 12:11 #1231224

  • MatWill
  • MatWill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
WaltB schreef :
silerberend schreef :
WaltB schreef :
Bert65
LFP direct laden met dynamo. Geen dure regelaar nodig. Het enige dat nodig is om veilig met de dynamo LFP te laden is een stroombegrenzer en V-switch ( spannings relais) om bij bereiken van maximale LFP laadspaniing (bijv. 13.8V) het laden te stoppen. Dat bereik je met instelbare stroom begrenzer voor de veld spoel (rotator) van de dynamo (meestal 0-6A). Daarnaast misschien als extra veiligheid een thermostaat met sensor op de dynamo.

I would be careful listening to walt and ensure you get your own professional advice.

One thing he forgets to mention is Lifepo4 uses a BMS to regulate the cells. The BMS can cut charge to the battery. Tests have been done were an alternator was pushing charge to the lifepo4 when the bms cut off, this spiked voltages through the system of 80v+ in a 12v system, enough to fry most of your electronics.

Email from MHT Reader:

“RC,

The alternator for the Volvo MD2030 with 300 Amps lfp 14.6 max lasted a few hours. I believe BMS was switching on to off I to keep the lfp voltage to safe measure? Boat service replace alternator and it happens the second time? I now read your story on lfp and it explain to me why.”

Unfortunately the reader above learned the hard way. Ask yourself what happens when your alternator is in bulk charge, supplying all the current it can, and the internal BMS decides to “open circuit” or disconnect the battery from the boat? I’ll help out a bit here.

A) The alternator diodes, unless avalanche style, (rare in many existing marine alternators) but all Balmar alternators now use them, can be blown and the alternator can be rendered non-operable. Two years ago I did exactly this. Using the alternator test bench here at CMI the alternator was running at full bore charging an LFP battery. The “system” I set up had a .3A dummy load on, light bulb, to simulate a depth sounder. With the alternator running at full bore I disconnected the battery, just as an internal sealed BMS would do to protect the LFP cells. Poof went the alternator diodes and the light bulb! Worse yet the voltage transient I recorded on the “load bus” (think your navigation electronics) using a Fluke 289 was 87.2V. Ouch. Even if your alternator uses avalanche diodes, like Balmar’s do, the voltage at which they begin to protect the alternator is far too high for the vessels load bus equipment so you still need a way to protect against a load dump.

marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 12:12 door MatWill.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 25 nov 2020 14:06 #1231248

Dear MatWill,

I think you have lost a lot in translation!
Both Bert and Walt suggest to use the Field wire to regulate the Alternator!
So they do not suggest to let the BMS cut off the power from the alternator to the cells.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 14:10 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op LiFePo4, waar rekening mee houden? 25 nov 2020 14:07 #1231249

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4155
Rest asured, I rarely listen to any-one, I merely gather information. Thank you for yours
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl