Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 apr 2021 21:13 #1269887

ReneK schreef :
@Paulsailor

150mA vind ik erg weinig om cellen gebalanceerd te houden maar het is (mijn mening) veel te weinig om cellen te balanceren die nog niet gebalanceerd zijn

Kun je een goedkope lifepo4 volt meter krijgen waarmee je de cellen apart kunt meten tijdens het laden ? Dan kun je in ieder geval stoppen met laden als er 1 ineens op 3.65v zit en de rest nog niet ?

Daar zorgt de Electrodacus voor. Maar er zat inderdaad enige onbalans in. Ik heb de cellen daarop parallel gezet en daarna op 3,6V geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 04 apr 2021 22:16 #1269906

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Of je sluit het goed aan (in en out aan de verkeerde kant), opgelost!
Jappe schreef :
Alle cellen geladen , cellen gekoppeld, 123BMS erop geinstalleerd... Maar die knippert nu alleen op het begin-board, wat ik ondertussen geprobeerd heb:

- Alleen begin en 1 between-board
- Between gewisseld
- Communicatie-kabels in een andere volgorde
- Load erop gezet (wel maar 2A)
- Lader erop gezet (Victron Smart IP22 12/30)

Uiteraard ook online gekeken of het allemaal goed ziet met voorbeelden op Youtube en Google, en dat ziet er identiek uit.

Iemand een goede tip om dit te laten werken of gaat het de producent bellen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 04:24 #1269920



Test met verschillende accu soorten
Leuk om.te zien met data er bij .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 09:18 #1269993

leuk om te zien. Als je puur kijkt naar prestaties voor je euro, dan scoren gewone lood-accu's het beste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 11:17 #1270036

Volgens mij kun je, afhankelijk van je verbruik en je verwachtingen (bv levensduur) zo ongeveer iedere accu laten "winnen". Ik ben nu blij met mijn AGM's maar ik mis het piekvermogen ivm waterkoker en electrisch koken (gas er uit). Maw: AGM scoort nu alleen maar omdat ik er (Camping)gas bij heb. Al met al weer een duur geintje!!

Ik ben blij met mijn 4 280Ah LPF's en ga er lekker rustig mee aan de slag. Ieder het zijne denk ik maar. Ik kan me wel voorstellen dat im met LPF's en zonder gas ook blij wordt en voor mezelf bedenk dat ik de beste keuze heb gemaakt :-)
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 15:50 #1270156

Sailingcamelot schreef :
Volgens mij kun je, afhankelijk van je verbruik en je verwachtingen (bv levensduur) zo ongeveer iedere accu laten "winnen". Ik ben nu blij met mijn AGM's maar ik mis het piekvermogen ivm waterkoker en electrisch koken (gas er uit). Maw: AGM scoort nu alleen maar omdat ik er (Camping)gas bij heb. Al met al weer een duur geintje!!

Ik ben blij met mijn 4 280Ah LPF's en ga er lekker rustig mee aan de slag. Ieder het zijne denk ik maar. Ik kan me wel voorstellen dat im met LPF's en zonder gas ook blij wordt en voor mezelf bedenk dat ik de beste keuze heb gemaakt :-)

Ben zelf nog aan het kijken voor de accu pack van de boot.
De start en huis accu voor de verlichting mogen van mij agm blijven met een zonnepanelen .
Word toch niet gebruikt namelijk .

De accu pack onder de banken dadelijk wel .
Waar de omvormers komen .

Verzekering gebeld en zelf bouw dekt mijn verzekering niet .
Dan word de keuze zelf bouw al afgewezen
Aangezien ik geen zin heb in brand en dan geen geld uit word gekeerd .

Dus ik ga voor kant elkaar accu pack of voor Agm accu .
De losse accu pack zit niet aan de motor aangesloten dus geen last van de dynamo.
Alles word geladen door zonnepanelen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 16:57 #1270188

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Zelfbouw? Vind je losse 2V (lood) tractie cellen ook zelfbouw??
Je moet ook niet altijd alles vragen hé
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 17:02 #1270190

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
AndreAzuree schreef :
leuk om te zien. Als je puur kijkt naar prestaties voor je euro, dan scoren gewone lood-accu's het beste.

Nu een vergelijking met LFP's B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 17:20 #1270198

  • frisians
  • frisians's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Olla,

Hier ook de cellen welke ik in de samenkoop van Nardus binnen heb eerst nagenoeg volgeladen in parallel aangesloten, 20Ah en vele uren later ze in serie gezet de Daly BMS aangesloten en weer doorladen naar 100%.
De cellen waren keurig op gelijke spanning op moment van in serie zetten. Het doorladen naar 100% duurde eigenlijk verassend kort ca 4uurtjes. Van de week even een kist in elkaar zetten dan kan vrijdag alles aan boord gezet worden en verder netjes aangesloten worden, wij zijn benieuwd :)

@nardus alvast hartelijk dank voor de service en ook goede ideeën in het land voor mij der blinden :)

Groetjes vanaf de Morning Star
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 17:42 #1270206

PvO schreef :
Zelfbouw? Vind je losse 2V (lood) tractie cellen ook zelfbouw??
Je moet ook niet altijd alles vragen hé

Beter wel vragen inplaats dat het fout gaat .
En dan je dure boot van dik 50K niet uit gekeerd gaat worden.
Omdat ze een excuse hebben van zelf bouw accu systeem .
Ja je China bms heeft gefaald en daarom krijg je geen moer.

Nee laat ik dan verstandige zijn en een bestaande systeem kopen en in laten zetten.

Dus we gaan sparen voor de victron systeem.
En dan in laten bouwen.
Gelijk 6 jaar garantie er op en klaar.

Iedereen zijn keuze en veel succes met je project .

En lees graag jullie ervaringen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 17:53 #1270215

PvO schreef :
Zelfbouw? Vind je losse 2V (lood) tractie cellen ook zelfbouw??
Je moet ook niet altijd alles vragen hé

Nouja, suijkerbuijk heeft wel een puntje...

Stel dat je bootje afbrandt in de jachthaven, en de buur-boten meeneemt, is er een grote kans dat ze verzekering wel ff gaat onderzoeken naar de oorzaak van de brand...

In mijn polis heb ik hier niets over kunnen vinden, maar wellicht niet onverstandig daar eens naar te kijken...

Zolang het niet vaak gebeurt is er niets aan de hand, als dat wel zo is dan gaan verzekeringsmaatschappijen dat vast toevoegen aan hun polisvoorwaarden (net zoals bijvoorbeeld gas aan boord)
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 17:54 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 05 apr 2021 18:06 #1270225

Ik heb contact gehad met mijn verzekering over de electrificatie en zelfbouw. Was geen probleem.
Gelukkig. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 apr 2021 09:08 #1272665

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Van het weekend de accu gecomprimeerd
Twee beton plex platen aan de zijkant van de accu. Twee grote lijm klemmen er op en dynema band er omheen gewikkeld. Vast gezet een paar kleine schroefjes en lijm. Meeste zit vast op frictie. Heb de hele pack ingewikkeld is het mooi ingepakt en is een extra weerstand tegen doorboren oid. Tussen de cellen een dun plaatje HDPE (snijplankje) om schuren te voorkomen en isolatie toe te voeren. Het betonplex is een fractie hoger dan de studs. Op het beton plex rust een polycarbonaat plaat. Als hoofd aansluiting 2 20x5mm koper strips gebogen waar met M10 een kabel oog aan vast kan. Deze strips vallen in de uitsparing in de deksel en zijn zo helemaal opgesloten. De kabels komen via een doorvoer uit de deksel naar de verdeel railsen.



en met de deksel erop


De betonplex omwikkelde cellen zitten met neopreenband opgesloten in het bakje.

dit zijn 280amp cellen en weegt nu rond de 28 kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 apr 2021 09:22 #1272673

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
ziet er mooi uit! hoeveel KG denk je erop gezet te hebben met die band ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 apr 2021 10:35 #1272714

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Schat rond de 200 kg druk op het totale oppervlakte. Dat is volgens de literatuur de klem kracht van de gebruikte c kemmen De accus zitten rond de 15% soc. De cellen zwellen tijdens het laden een fractie dan zal de druk iets hoger worden. Is meer om het 1 pakket te maken en tape geen 20 jaar goed blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 12 apr 2021 10:52 #1272718

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik zat te denken aan dyneema icm spanners, aangezien dat ook niet gratis was heb ik een bandspanner gekocht voor rvs band. Die zou tot 1 ton spanning kunnen zetten.
Comprimeren kan het beste bij 50% soc volgens de technische doc van lishen. (Soortgelijke Cel leverancier) staat ook nog wat andere interessante dingen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 29 apr 2021 21:20 #1278903

  • sandervb
  • sandervb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Cellen worden parallel geladen. Ondertussen bezig met de accubak. Een stapelbaar houten kratje. Daarop een kistje met deksel. Ik zaag straks de maat van de cellen uit de bodem en dan kan er over de koperstrips een plexiglas plaat.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 29 apr 2021 23:04 #1278928

sjoerd1981 schreef :
PvO schreef :
Zelfbouw? Vind je losse 2V (lood) tractie cellen ook zelfbouw??
Je moet ook niet altijd alles vragen hé

Nouja, suijkerbuijk heeft wel een puntje...

Stel dat je bootje afbrandt in de jachthaven, en de buur-boten meeneemt, is er een grote kans dat ze verzekering wel ff gaat onderzoeken naar de oorzaak van de brand...

In mijn polis heb ik hier niets over kunnen vinden, maar wellicht niet onverstandig daar eens naar te kijken...

Zolang het niet vaak gebeurt is er niets aan de hand, als dat wel zo is dan gaan verzekeringsmaatschappijen dat vast toevoegen aan hun polisvoorwaarden (net zoals bijvoorbeeld gas aan boord)

Niet voor het een of ander , maar als hobby prutser heb ik toch wel ook al een aantalkeren vraag tekens gezet bij de zogenaamde proffesioneel aangelegde installaties. Zomaar ef iemand omdat ie van een bedrijf is wat laten aanleggen geeft echt nog geen garantie dat het ook echt degelijk wordt aan gelegd. Time is money. Het net wat dunnere draad kan ook wel. En iets minder binbandjes scheeld ook weer. En met die goedkopere bindbandjes zit het ook.
Persoonlijk vind ik, dat ook al heb je de knaken en een praam van 50k mag je echt nog wel gewoon op de hoogte zijn van je instalatie en hoe dit aan gelegd moet worden en wat het technies gezien moet kunnen. Ipv blind op een papiertje vertrouwen ivm garantie en een mogelijke verzekerings kwestie. Dat voel ik aan als het verleggen van verantwoording.

Maar dat is hoe ik er over denk met wat ik in praktijk heb gezien, ik zal zeker ook niet onder stoelen of banken steken dat er onder de dhz soms ook vreselijk pruts werk zit.


Grt. Mark

Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 29 apr 2021 23:05 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 30 apr 2021 02:24 #1278932

Freetime1970 schreef :
sjoerd1981 schreef :
PvO schreef :
Zelfbouw? Vind je losse 2V (lood) tractie cellen ook zelfbouw??
Je moet ook niet altijd alles vragen hé

Nouja, suijkerbuijk heeft wel een puntje...

Stel dat je bootje afbrandt in de jachthaven, en de buur-boten meeneemt, is er een grote kans dat ze verzekering wel ff gaat onderzoeken naar de oorzaak van de brand...

In mijn polis heb ik hier niets over kunnen vinden, maar wellicht niet onverstandig daar eens naar te kijken...

Zolang het niet vaak gebeurt is er niets aan de hand, als dat wel zo is dan gaan verzekeringsmaatschappijen dat vast toevoegen aan hun polisvoorwaarden (net zoals bijvoorbeeld gas aan boord)

Niet voor het een of ander , maar als hobby prutser heb ik toch wel ook al een aantalkeren vraag tekens gezet bij de zogenaamde proffesioneel aangelegde installaties. Zomaar ef iemand omdat ie van een bedrijf is wat laten aanleggen geeft echt nog geen garantie dat het ook echt degelijk wordt aan gelegd. Time is money. Het net wat dunnere draad kan ook wel. En iets minder binbandjes scheeld ook weer. En met die goedkopere bindbandjes zit het ook.
Persoonlijk vind ik, dat ook al heb je de knaken en een praam van 50k mag je echt nog wel gewoon op de hoogte zijn van je instalatie en hoe dit aan gelegd moet worden en wat het technies gezien moet kunnen. Ipv blind op een papiertje vertrouwen ivm garantie en een mogelijke verzekerings kwestie. Dat voel ik aan als het verleggen van verantwoording.

Maar dat is hoe ik er over denk met wat ik in praktijk heb gezien, ik zal zeker ook niet onder stoelen of banken steken dat er onder de dhz soms ook vreselijk pruts werk zit.


Grt. Mark

Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Wie zou jij als verzekeraar zijnde meer vertrouwen:
A: Een gecertificeerde (scheeps-)elektromonteur
B: Een gediplomeerde bakker
D: Een willekeurig lid van ZF

Kans is dat bij A een verzekering altijd uitkeert gezien jij als eigenaar er van uit kunt gaan dat je ingeschakelde partij een deuglijke installatie oplevert. Mogelijk dat bij vermoeden van gebrek van de monteur het wordt verhaald op het bedrijf van de monteur. (Verzekering van dat bedrijf zal dan mogelijk hiervoor opdraaien).

Vergeet ook niet dat je bij doe-het-zelf mogelijk ook schade aan anderen kunt veroorzaken. Het gaat niet alleen om je eigen boot. Nu weet ik niet hoe dit zit of de verzekering de schade aan derden wel dekt als je door eigen toedoen een ondeugelijke installatie had en daardoor schade aan derden is ontstaan. Dan staan die derden of diens verzekeringsmaatschappijen bij jouw op de stoep.

In de voorwaarden van mijn verzekering (EOC) zie ik er ook niets expliciets over staan, maar wel de volgende stukjes wanneer ze niet uitkeren:
[...]
- Schade die door de verzekeringnemer met opzet of bewust roekeloos is veroorzaakt.
[...]
- Reparatiekosten van beschadigingen die zijn ontstaan door normale slijtage en/of achterstallig of gebrekkig onderhoud en/ of onvoldoende zorg.
[...]

Dat te hebben gezegd, gaat deze doe-het-zelver binnenkort ook eens kijken om de 12v en 220v installatie te verbeteren op zijn nieuwe boot.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 apr 2021 02:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 juli 2021 13:09 #1309178

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Afgelopen week voor het eerst wat langer onderweg geweest met de boot, op 80% lading vertrokken en met behulp van 180Wp aan paneeltjes de lading aardig op pijl kunnen houden op 2 goed zonnige dagen. Daarna in Zierikzee aan de lader gehangen en naar 100% geladen en direct gecontroleerd dat de 123BMS het laad-relais uit zet. In de volgende 3 dagen zonder noemenswaardig bijladen weer terug gevaren naar de thuishaven, waarbij de lading nog net boven de 50% stond. Het geheel weer opgeladen naar 80% in een paar uur en naar huis gegaan. Verbruikers waren vooral de koelkast en stuurautomaat.

Overal heel erg tevreden met de performance van de accu en de informatie die een BMS je geeft over status en verbruik (en ook laden) van de set. De boot zou zo een dag of 5 zonder laden kunnen doorvaren is mijn inschatting. Mijn langste solo-tocht is tot nu toe 3 dagen geweest. Langer als er ook genoeg zon en panelen zijn om op te laden. Had er ook een 12V DC-DC convertor bij gekocht, maar die heb ik nog niet eens in gebruik genomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 juli 2021 13:14 #1309179

Mooi en wat een luxe, zolang zonder laden!

Wat heb je in de accu monitor ingesteld als laad-efficiency en Peukert-exponent? Hoe bepaal je (if je monitor) “100% vol” in de praktijk?
Laatst bewerkt: 28 juli 2021 13:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP lifepo4 : usd $85 pst voor 272Ah @ 3.2v 28 juli 2021 13:28 #1309185

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Nachtvlinder schreef :
Mooi en wat een luxe, zolang zonder laden!

Wat heb je in de accu monitor ingesteld als laad-efficiency en Peukert-exponent? Hoe bepaal je (if je monitor) “100% vol” in de praktijk?

Ik probeerde hetzelfde te doen met 2x 70Ah loodzuur-accus en was dan teleurgesteld dat die 2 a 3 jaar mee gingen... Nu gaat het wel!


123BMS bepaald de 100% lading zelf op basis van een instelbaar cel-voltage (DIP switches op 1 kaartje) en schakelt dan het relais in het laad-circuit uit. Andere settings heb ik nog niet aan gezeten, ik wil eerst zien wat de standaard instellingen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl