Mart schreef :
Als leek snap ik nog niet waarom het zoveel beter werkt in combinatie met Lithium accu's.
Een lood accu moet je laden met 14,2-14,8 Volt. Als je stroom later afneemt dan is de spanning 12,3 - 12,5 volt. Dus voor elke Ah die je laad stop je er 14,5 Watt in. Maar je haalt er maar 12,4 Watt uit. Je mist dus daar al 2,1 Watt. (7%)
Maar het wordt nog veel erger. Voor elke Ah die je er in stopt komt er maar 0,7 Ah weer uit. De rest gaat op in warmte, het ontleden van water en het vormen van chemische verbindingen waar je helemaal niet op zit te wachten. Dat is namelijk slijtage van de accu.
Mart schreef :
Forumleden die beargumenteren voor een richtbaar paneel: u heeft mij nu al overtuigd!
Zolang je altijd stroom te kort komt en dus je accu niet vol is heeft het natuurlijk zin. Als je streeft naar een gemiddeld evenwicht tussen opbrengst en verbruik dan wordt het een ander verhaal. Dan is het aantal zonnepanelen wat je nodig hebt zodanig dat ook op een hele matige dag je toch nog een behoorlijke opbrengst hebt. Tenzij je elke keer als de zon 5 minuten schijnt naar buiten wilt rennen om je panelen te richten en ook aan boord blijft om dat te doen. Op goede zonnige dagen zijn je accu's of je de panelen richt of niet altijd gedurende de dag wel een keer vol.