Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring met Watt & Sea

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 13:13 #1326582

Ze leggen ook duidelijk uit waarom ze die benzine-generator hebben gekocht: Zonder walstroom en dan een volledig elektrische boot is er natuurlijk een kans dat de accu’s een keer echt leeg raken, en dan heb je niet veel opties meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 13:32 #1326591

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1571
Alternatief (?) voor W&S: sailnsea.1a-shops.eu/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 13:42 #1326592

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4981
Bij SailingUma kwam de merknaam M...V.. wel opvallend vaak langs. Dat beschouw ik dus maar als een reklame filmpje voor een sponsor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 15:10 #1326626

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 895
rooiedirk schreef :
Bij SailingUma kwam de merknaam M...V.. wel opvallend vaak langs. Dat beschouw ik dus maar als een reklame filmpje voor een sponsor.

Denk dat je O....V... bedoelt ;-) Volgens mij maken ze er ook geen geheim van dat ze samen werken met OV en bijna al deze YT kanalen zijn varen de uithang borden. Een paar uitzonderingen daar gelaten.

Als ocean zeilen en grote oversteken mijn doel was zou ik zeker zoiets overwegen. TS zal een goede overweging gemaakt hebben dat dit voor hem de juiste oplossing is. Ik had voor die centjes meer accu en laad capaciteit in zon gekocht. Maar mogelijk heeft de TS dat al gedaan en loopt hij tegen een maximum aan en is dit een mooie toevoeging.

In mijn optiek heeft een klein zonnepaneel/hydrogenerator of andere langdurige lage wattage laad bron enkel zin als je ook li(fepo)/on/ti) accu hebt. Anders ben je nog steeds 20 tot 25% van het rendement aan warmte op aan het stoken in het laden van lood accus. Of een deel van het eigen verlies aan het bijladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 20:45 #1326718

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
TS heeft geen plek voor zonnecellen op zijn boot. Er is nog wel ruimte voor meer accu’s maar met 4x110 ampere service accu’s komen we nog wel uit.
René

P.s. Ik ga wel een flexibel 24V zonnepaneel aanschaffen voor ankermomenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 20 sept 2021 21:05 #1326721

Kock1964 schreef :
TS heeft geen plek voor zonnecellen op zijn boot.

Huh?

- aan de radarpaal
- aan de zeerailing
- op de buiskap
- boven de vallen naar de kuip

Of zie ik het verkeerd? Ik kan me vergissen natuurlijk. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 21 sept 2021 05:37 #1326729

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
Sydeliefde schreef :
Kock1964 schreef :
TS heeft geen plek voor zonnecellen op zijn boot.

Huh?

- aan de radarpaal
- aan de zeerailing
- op de buiskap
- boven de vallen naar de kuip

Of zie ik het verkeerd? Ik kan me vergissen natuurlijk. ;)

Op…ik moet die gasflessen nog ophalen bij je!

Ja dat kan allemaal, maar ik vind het niet praktisch, mooi etc. Is een persoonlijk dingetje. Misschien ga ik er ooit anders over denken. Maar nu nog niet.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 24 sept 2021 09:12 #1327719

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
Vanmorgen uit IJmuiden richting Texel met 93% batterij. Laden plusminus 5 /9 ampere. Toen het licht werd en de navigatie verlichting en nog wat andere zaken uit gezet, snelheid bleef 7-9 knopen had ik binnen 3 uur 4 volle batterijen. Bijna bij Kornwerd en alles blijft op 100% . Ik ben er erg content mee.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 24 sept 2021 10:39 #1327745

Kock1964 schreef :
Vanmorgen uit IJmuiden richting Texel met 93% batterij. Laden plusminus 5 /9 ampere. Toen het licht werd en de navigatie verlichting en nog wat andere zaken uit gezet, snelheid bleef 7-9 knopen had ik binnen 3 uur 4 volle batterijen. Bijna bij Kornwerd en alles blijft op 100% . Ik ben er erg content mee.
René

Heb je een 12v bank? Dan heb je het over een laadvermogen van 60-108 watt. Dus met 3 uur varen heb je 180-324 Wh geladen. Dat zou betekenen dat als je 7% hebt bijgeladen je een accupack een capaciteit van zo’n 2,5-4,6kWh zou moeten hebben (Lithium). Bij 24v alles het dubbele.

Bij een continue verbruik van 10A @12v voor overige apparatuur zou de W&S dan zo’n 15-19A en dus 180-228 watt vermogen leveren. Geen idee welk model je hebt, maar de output curve van de Cruising 300 komt volgens mij hier zeer dicht bij in de buurt. Dat zou betekenen dat Watt & Sea waar maakt wat ze adverteren, dus zeer respectabel!
Maxi 33s - Hide-Away
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 24 sept 2021 20:00 #1327868

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
Orange Sunset schreef :
Kock1964 schreef :
Vanmorgen uit IJmuiden richting Texel met 93% batterij. Laden plusminus 5 /9 ampere. Toen het licht werd en de navigatie verlichting en nog wat andere zaken uit gezet, snelheid bleef 7-9 knopen had ik binnen 3 uur 4 volle batterijen. Bijna bij Kornwerd en alles blijft op 100% . Ik ben er erg content mee.
René

Heb je een 12v bank? Dan heb je het over een laadvermogen van 60-108 watt. Dus met 3 uur varen heb je 180-324 Wh geladen. Dat zou betekenen dat als je 7% hebt bijgeladen je een accupack een capaciteit van zo’n 2,5-4,6kWh zou moeten hebben (Lithium). Bij 24v alles het dubbele.

Bij een continue verbruik van 10A @12v voor overige apparatuur zou de W&S dan zo’n 15-19A en dus 180-228 watt vermogen leveren. Geen idee welk model je hebt, maar de output curve van de Cruising 300 komt volgens mij hier zeer dicht bij in de buurt. Dat zou betekenen dat Watt & Sea waar maakt wat ze adverteren, dus zeer respectabel!

Ik ben niet zo technisch onderlegd als jij, maar we hebben de 600 en we zijn zeer content! Ik heb overigens 4 x 110 AGM en 2 x 55 AGM (boegschroef). De startaccu word geladen via de motor.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 24 sept 2021 21:14 #1327884

Kock1964 schreef :

Ik ben niet zo technisch onderlegd als jij, maar we hebben de 600 en we zijn zeer content! Ik heb overigens 4 x 110 AGM en 2 x 55 AGM (boegschroef). De startaccu word geladen via de motor.
René

Ok, de opbrengst ligt nogal aan de propeller die erop zit en de accu’s die gebruikt zijn. De 600 zou zo’n 344 watt met de standaard propeller (240mm) met 8knopen STW moeten halen. Dat vermogen haal jij dan momenteel niet, maar ik vermoed ook dat je niet 3 uur lang gemiddeld 8 knopen hebt kunnen volhouden. Verder laden AGM accu’s langzamer door de interne weerstand dan lithium accu’s. Dus daar zal nog behoorlijk wat vermogen verloren gaan.

Je 4x110Ah AGM accubank @12v bevatten zo’n 5,28kWh aan capaciteit, echter slechts beperkt bruikbaar (50-70% afhankelijk van exact accu type).

Als je meer wilt opwekken bij lagere snelheden (50% extra @6knopen, 21% extra @8knopen), zou je kunnen kiezen voor de grotere propeller van 280mm ten koste van iets snelheid, maar ik vermoed dat jouw boot van een dusdanig formaat is dat de impact van de propeller nihil is.
Maxi 33s - Hide-Away
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 25 sept 2021 04:04 #1327904

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
Orange Sunset schreef :
Kock1964 schreef :

Ik ben niet zo technisch onderlegd als jij, maar we hebben de 600 en we zijn zeer content! Ik heb overigens 4 x 110 AGM en 2 x 55 AGM (boegschroef). De startaccu word geladen via de motor.
René

Ok, de opbrengst ligt nogal aan de propeller die erop zit en de accu’s die gebruikt zijn. De 600 zou zo’n 344 watt met de standaard propeller (240mm) met 8knopen STW moeten halen. Dat vermogen haal jij dan momenteel niet, maar ik vermoed ook dat je niet 3 uur lang gemiddeld 8 knopen hebt kunnen volhouden. Verder laden AGM accu’s langzamer door de interne weerstand dan lithium accu’s. Dus daar zal nog behoorlijk wat vermogen verloren gaan.

Je 4x110Ah AGM accubank @12v bevatten zo’n 5,28kWh aan capaciteit, echter slechts beperkt bruikbaar (50-70% afhankelijk van exact accu type).

Als je meer wilt opwekken bij lagere snelheden (50% extra @6knopen, 21% extra @8knopen), zou je kunnen kiezen voor de grotere propeller van 280mm ten koste van iets snelheid, maar ik vermoed dat jouw boot van een dusdanig formaat is dat de impact van de propeller nihil is.

Ok, dank voor je inzichten!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 25 sept 2021 12:16 #1328022

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
Eindelijk, BT contact.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 26 sept 2021 14:12 #1328271

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13434
Mooi resultaat!

Was dit bij een nagenoeg volle accu, of bij een accu die wat leeg was? Maw: kon de accu alle capaciteit opnemen of niet meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 26 sept 2021 14:24 #1328274

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
koko schreef :
Mooi resultaat!

Was dit bij een nagenoeg volle accu, of bij een accu die wat leeg was? Maw: kon de accu alle capaciteit opnemen of niet meer?

Ja goeie vraag! Accu's waren rond de 97.5%. (Misschien 98%)
René
Laatst bewerkt: 26 sept 2021 14:25 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 27 sept 2021 10:32 #1328502

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13434
Tegen die tijd nemen accu’s nog maar een heel klein beetje vermogen op. Ik zou de accu’s eens tot 60% laten zakken en dan weer kijken naar de opbrengst. Dan krijg m.i. een beter beeld van wat de W&S daadwerkelijk kan. Nu zal hij nog minimaal laden en het verbruik opvangen. Ook goed natuurlijk, maar mijn indruk is dat je ook wil onderzoeken hoe de W&S presteert. Laad hij de accu’s serieus bij onder die omstandigheden of compenseert hij vooral het verbruik van het moment?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 27 sept 2021 15:27 #1328571

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
koko schreef :
Tegen die tijd nemen accu’s nog maar een heel klein beetje vermogen op. Ik zou de accu’s eens tot 60% laten zakken en dan weer kijken naar de opbrengst. Dan krijg m.i. een beter beeld van wat de W&S daadwerkelijk kan. Nu zal hij nog minimaal laden en het verbruik opvangen. Ook goed natuurlijk, maar mijn indruk is dat je ook wil onderzoeken hoe de W&S presteert. Laad hij de accu’s serieus bij onder die omstandigheden of compenseert hij vooral het verbruik van het moment?

Ja, tot zover laten zakken zal zeker nog een keer gebeuren. Ik heb de boot nu niet aan de walstroom liggen en als ik komend weekend ga zeilen probeer ik weer een en ander uit.
Afgelopen zaterdag, 12 knopen wind, snelheid ongeveer 4-5 knopen, dan compenseert hij het verbruik en laadt soms ietsje (1-2 Amp) bij, maar soms ook 1/1 Amp in de min omdat ik dan weer even te langzaam ga. Zodra het harder waait en vooral boven de 6,5 of zeker voorbij de 7 knopen vaar, dan compenseert hij het verbruik en laadt die ook 4 tot 9 Amp bij.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met Watt & Sea 09 okt 2021 12:58 #1331639

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2194
5.6 knopen snelheid, wind 13 knopen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl