Nachtvlinder schreef :
[...]Ik ben benieuwd wie van de zelfbouwers zich dit realiseert, hoe dit aangepakt is en welk type zekeringen wáár in het systeem zijn gekozen. Een aftrap van mij: als hoofdzekering ben ik van 150A ANL naar Class T gegaan… De rest moet opnieuw bekeken worden. Ik heb o.a. een aantal Maxi zekeringen in mijn schema staan die ik opnieuw moet overwegen.
Een relevant punt en goed dat je dit onder de aandacht brengt. Veel van de discussie over LFP kijkt naar de gevaren van overladen etc. maar negeert compleet de implicaties dat deze accu's voor lange tijd een belachelijk hoge stroom kunnen leveren. Een fantastische performantievoordeel, maar ook een nadeel naar veiligheid toe.
In ons LFP systeem hebben we een Class-T hoofdzekering. Kost: 150- in plaats van 25- (zekeringhouder + zekering + reserve zekering). Systeem vertakt vervolgens direct in inverter, load bus en charge bus met elk een gepaste ANL zekering. Accu 840 Ah, kabels 120 mm2, een stevige kortsluitstroom in het geval dat lijkt mij dus te verwachten.
Rodd Collins (van marinehowto.com) schrijft dat hij heel wat testen gedaan heeft en er niet in geslaagd is om een ANL zekering te laten falen, maar raadt desondanks Class-T of vergelijkbaar aan. Ik heb de indruk dat ANL zekeringen met een stevige marge worden ontworpen en dat daardoor het probleem zich in de praktijk niet zo stelt. Vanuit ontwerpoogpunt is het echter fout om te vertrouwen op een veiligheidsmarge. In het geval dat weet ik ook niet goed hoe ik aan de verzekering zou uitleggen dat ik het advies van de ABYC in de wind geslagen heb. Daarom 125- euro meer betaald; was op de kost van de totale installatie nu ook niet echt de moeite. Het viel mij op dat in hun voorbeeldschema's Mastervolt steeds opteert voor Class-T zekeringen maar Victron quasi nooit. Ik ben benieuwd naar de redenering van Victron hierachter.
Misschien iets om eveneens rekening mee te houden is de snelheid van de zekering. 'Snelle' zekering ploffen sneller dan 'trage' zekeringen bij dezelfde rating en overstroom. Class-T zekeringen zijn sneller dan ANL (?) en daardoor is het mogelijk dat in geval van kortsluiting de Class-T eerst ploft ook al heeft de ANL een lagere rating.