Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zekering interrupt ratings

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 09:58 #1347712

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8187
gmdv schreef :
Ook met een LiFePO4 projectje bezig. Dit draadje zet me wel even tot nadenken. Ik heb deze zekeringen er tussen zitten:
Ja ik heb nu ook deze NH00 mespatronen in gebruik. Komt wat gedateerd over maar zowel houders als patronen zijn goed betaalbaar, solide, op veel plekken te krijgen (maar juist niet bij watersportwinkels) en in verschillende uitvoeringen. En vervangen zonder dat je moeren oid er uit moet draaien, gewoon er uit wippen.
Ik was eigenlijk van plan om hier mee door te gaan voor de lifePo4 installatie.

Nadelen:
- de meeste houders zijn niet van (louter) RVS gemaakt. Tot nu toe nog een spoortje van corrosie te zien.
- vrij groot.

Wat wat ik me echter afvraag of ze ook goed geschikt zijn voor DC..

NH00 gaat van heel weinig tot 160A (lijkt me zat, ik was er van plan om de 50mm2 kabel naar startmotor af te zekeren met 160A maar vooralsnog houdt een trage 80A variant het al een paar jaar uit).
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 10:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 10:55 #1347720

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Nachtvlinder schreef :
[...]Ik ben benieuwd wie van de zelfbouwers zich dit realiseert, hoe dit aangepakt is en welk type zekeringen wáár in het systeem zijn gekozen. Een aftrap van mij: als hoofdzekering ben ik van 150A ANL naar Class T gegaan… De rest moet opnieuw bekeken worden. Ik heb o.a. een aantal Maxi zekeringen in mijn schema staan die ik opnieuw moet overwegen.

Een relevant punt en goed dat je dit onder de aandacht brengt. Veel van de discussie over LFP kijkt naar de gevaren van overladen etc. maar negeert compleet de implicaties dat deze accu's voor lange tijd een belachelijk hoge stroom kunnen leveren. Een fantastische performantievoordeel, maar ook een nadeel naar veiligheid toe.

In ons LFP systeem hebben we een Class-T hoofdzekering. Kost: 150- in plaats van 25- (zekeringhouder + zekering + reserve zekering). Systeem vertakt vervolgens direct in inverter, load bus en charge bus met elk een gepaste ANL zekering. Accu 840 Ah, kabels 120 mm2, een stevige kortsluitstroom in het geval dat lijkt mij dus te verwachten.

Rodd Collins (van marinehowto.com) schrijft dat hij heel wat testen gedaan heeft en er niet in geslaagd is om een ANL zekering te laten falen, maar raadt desondanks Class-T of vergelijkbaar aan. Ik heb de indruk dat ANL zekeringen met een stevige marge worden ontworpen en dat daardoor het probleem zich in de praktijk niet zo stelt. Vanuit ontwerpoogpunt is het echter fout om te vertrouwen op een veiligheidsmarge. In het geval dat weet ik ook niet goed hoe ik aan de verzekering zou uitleggen dat ik het advies van de ABYC in de wind geslagen heb. Daarom 125- euro meer betaald; was op de kost van de totale installatie nu ook niet echt de moeite. Het viel mij op dat in hun voorbeeldschema's Mastervolt steeds opteert voor Class-T zekeringen maar Victron quasi nooit. Ik ben benieuwd naar de redenering van Victron hierachter.

Misschien iets om eveneens rekening mee te houden is de snelheid van de zekering. 'Snelle' zekering ploffen sneller dan 'trage' zekeringen bij dezelfde rating en overstroom. Class-T zekeringen zijn sneller dan ANL (?) en daardoor is het mogelijk dat in geval van kortsluiting de Class-T eerst ploft ook al heeft de ANL een lagere rating.
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 10:59 door qdwx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 11:06 #1347721

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28201
Nachtvlinder schreef :
rednecks

Rednecks?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 11:33 #1347729

Nachtvlinder schreef :
Mooi overzicht. Waarom staat bij Class T een inverter genoemd; bepaalt het apparaat de kortsluitstroom?

[...]
Ik vermoedt dat de reden hiervoor is dat als je het relais inschakelt tussen LiFePo4 pack en inverter, dan zal de inverter (door interne condensatoren?) een hoge inrush current veroorzaken van bijv meer dan 5000A. Ligt aan het vermogen, merk, type etc van je inverter en of je er meerdere hebt (Multiplussen kunnen bijv in cascade gezet worden bijv of zelfs in 3 fasen krachtstroom opstelling). Ik vermoed dat bij op dat moment breken van de zekering zou er dan toch nog een vlamboog kunnen ontstaan.

Deze hoge inrush current zorgt verder voor onnodige slijtage aan zekeringen, contactors, FETs, electronica etc. Als je omvormer niet zo zwaar is zal het allemaal redelijk meevallen, maar anders zou je de inrush current kunnen beperken dmv een pre-charge modules zoals REC kan leveren.

Jouw trigger voor dit topic is ook de reden waarom ik wat aan het pushen was voor een wat uitgebreidere LiFePo4 workshop en dat daar ook meldde. Wordt in dat topic 'basale kennis' genoemd :P Maar er komt meer bij kijken dan wat busbars aan elkaar draaien en een BMS aansluiten en instellen ;)

Dit filmpje van Sailing Project Atticus had ik ook net wat eerder gezien dan toen we de Workshop gingen organiseren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 11:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 11:57 #1347735

Scenario is kortsluiting ergens tussen accu en eerste busbar. Bij mij is dat 5 m 25 mm2 (totale run) Ik heb als zwaarste gebruiker een 800W inverter. De kans dat deze vol vermogen aan staat tijdens dit scenario is klein (maar aanwezig). Nog meer worst-case is wanneer deze de accu inductief zou belasten. Ik heb zelf geen inductieve loads, of de inverter zélf inductief is weet ik niet. Mss wel capacitief zoals Orange Sunset hierboven stelt. Hier en daar heb ik wat gelezen over “current limiting capabilities” van Class T in relatie hiermee. Ik weet niet wat ik mij daar bij voor moet stellen.

Terug naar het scenario... Als er dán kortsluiting zou ontstaan, zou de ANL trippen en de inverter een vlamboog over de zekering opstarten doordat deze inverter (zelf of via haar load??) back-EMF zou genereren via haar DC terminals. Zoals een lasapparaat een vlamboog opstart...

Is dit een realistisch scenario dat eur 100 waard is om op te vangen? Ik denk dat dát de vraag is die beantwoord moet worden? Ik weet het niet...

Interessant is dat een belangrijk deel van de mitigaties in de ABYC op “practicality” gebaseerd zijn. Dat komt in het gelinkte filmpje ook nog even aan bod. “ALARP” zoals in de proces industrie. “Veiliger” kan altijd maar wordt steeds duurder en duurder tov de risico reductie en introduceert ook nadelen (complexiteit, kosten, onbedoeld veilig falen...). Om die reden staat ABYC ook toe om de startmotor bekabeling ongezekerd uit te voeren (en ik verwacht zelf dat daarom ook het zekeren van de retours achterwege gelaten is).
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 12:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 13:30 #1347772

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
In het geval dat weet ik ook niet goed hoe ik aan de verzekering zou uitleggen dat ik het advies van de ABYC in de wind geslagen heb.


Hoe je dat uitlegt?

“Geachte verzekering, de ABYC zijn Amerikaanse regels welke niet van toepassing zijn in de EU , wij gebruiken de ISO of NEN normen” ?

En ik heb geen idee wat die er over schrijven ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 14:42 #1347792

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
ReneK schreef :
In het geval dat weet ik ook niet goed hoe ik aan de verzekering zou uitleggen dat ik het advies van de ABYC in de wind geslagen heb.


Hoe je dat uitlegt?

“Geachte verzekering, de ABYC zijn Amerikaanse regels welke niet van toepassing zijn in de EU , wij gebruiken de ISO of NEN normen” ?

En ik heb geen idee wat die er over schrijven ;)

Ik kan mij uiteraard vergissen maar het zou mij ten zeerste verwonderen moesten ISO of NEN dit niet vereisen. Zelfs als ze dit niet expliciet vermelden, verwacht ik dat ik er niet mee weg kom met een component gespecificeerd voor maximum 2000 A te belasten met pakweg 8000 A.
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 14:44 door qdwx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 12:43 #1348006

qdwx schreef :
[...]
Ik kan mij uiteraard vergissen maar het zou mij ten zeerste verwonderen moesten ISO of NEN dit niet vereisen. Zelfs als ze dit niet expliciet vermelden, verwacht ik dat ik er niet mee weg kom met een component gespecificeerd voor maximum 2000 A te belasten met pakweg 8000 A.

Er zal beslist iets in de ISO of NEN over gemeld worden. Heeft iemand toegang tot die ISO/NEN normen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 13:50 #1348021

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29891
Philip schreef :
gmdv schreef :
Ook met een LiFePO4 projectje bezig. Dit draadje zet me wel even tot nadenken. Ik heb deze zekeringen er tussen zitten:
Ja ik heb nu ook deze NH00 mespatronen in gebruik. Komt wat gedateerd over maar zowel houders als patronen zijn goed betaalbaar, solide, op veel plekken te krijgen (maar juist niet bij watersportwinkels) en in verschillende uitvoeringen. En vervangen zonder dat je moeren oid er uit moet draaien, gewoon er uit wippen.
Ik was eigenlijk van plan om hier mee door te gaan voor de lifePo4 installatie.

Nadelen:
- de meeste houders zijn niet van (louter) RVS gemaakt. Tot nu toe nog een spoortje van corrosie te zien.
- vrij groot.

Wat wat ik me echter afvraag of ze ook goed geschikt zijn voor DC..

NH00 gaat van heel weinig tot 160A (lijkt me zat, ik was er van plan om de 50mm2 kabel naar startmotor af te zekeren met 160A maar vooralsnog houdt een trage 80A variant het al een paar jaar uit).

Wij doen al 35 jaar alle 24 en 12V systemen met DIN00 patronen en geisoleerde houders tot 70mm2. Ook op ons schip zitten DIN00 zekeringen als hoofdzekering. Niets mis mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 13:53 #1348023

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29891
gmdv schreef :
Ook met een LiFePO4 projectje bezig. Dit draadje zet me wel even tot nadenken. Ik heb deze zekeringen er tussen zitten:



Foto ooit gemaakt om een paar reserve te bestellen. Van links naar rechts voor: ankerlier op serviceaccu, servicegroep op serviceaccu, service accu laden op startaccu (via diodebrug). 500V 120 kA staat erop, maar wel AC :dry: . Ik was eigenlijk van plan om tussen de nieuwe LiFePO4 en de BMS een 250A Mega fuse op te nemen en van de BMS dan naar deze zekeringen. Beter is deze nu allemaal maar te vervangen voor gTr? Of gewoon lekker laten zitten?

Niets aan doen, 100% in orde! Beter zal je het niet krijgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 13:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 18:01 #1348073

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
Dat is dus correct en tevens juist.
Fijn dat te horen! Ik zal het mijn vrouw ook vertellen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 18:24 #1348085

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ja, wel toegang, maar zoeken in die dingen is een drama. Heb je een beginpunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 18:25 #1348086

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ja, wel toegang tot nen normen, maar zoeken in die dingen is een drama. Heb je een beginpunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 18:30 #1348089

Die DIN00 mespatronen lijkt mij een prima alternatief voor Class-T. Veel betaalbaarder ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 18:56 #1348103

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8187
Veeel betaalbaarder. En de houders zijn ook voor een paar euro via chinese wegen te krijgen, mocht je die kant op willen. De mijne komen van marktplaats ;) maar ook nieuw van een A-merk nog prima te doen.
Je hebt alleen wat meer inbouw diepte (of hoogte) nodig.
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 18:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 19:01 #1348108

Onzin? Niet “ALARP”? Waarom?

Nachtvlinder schreef :
Even een andere vraag die mij te binnen schoot...

Wat gebeurt er of “zou er moeten gebeuren...” wanneer een gezekerde rode 35 mm2 kabel sluiting maakt naar een zwarte 4 mm2 kabel uit een ander circuit waarbij de bijbehorende rode 4 mm2 gezekerd is?

We zekeren in de praktijk alleen de +12 V af en niet de retourgeleiders in dat circuit. Er wordt er blijkbaar vanuitgegaan dat sluiting altijd binnen één circuit maar nooit tussen circuits plaats vind. Blijkbaar voldoende in de praktijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 20:01 #1348144

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1692
@Nachtvlinder
We zekeren in de praktijk alleen de +12 V af en niet de retourgeleiders in dat circuit.

We?
Op mijn scheepje zijn:
- hoofdzekeringen (T-class 200A - 400A) tussen accu en hoofdschakelaars
- zekeringen (automaten 5A - 60A) in de schakelpanelen
- zekeringen (automotive maxi 1A-2A) in de sense snoeren op accu
allemaal dubbelpolig uitgevoerd.

Andere zekeringen (1A - 15A) zoals bij instrument, lampjes, onderverdeel bars alleen in de +.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 20:05 #1348147

Mooi! “We” was een aanname...

Was dit standaard zo op jouw boot of een bewuste keuze van jezelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 07 dec 2021 21:06 #1348171

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1692
Nachtvlinder schreef :
Mooi! “We” was een aanname...

Was dit standaard zo op jouw boot of een bewuste keuze van jezelf?

Eigen keuzes, zelfbouw (nou ja, met hulp). Zoals wel vaker is iets simpels (gewoon een zekeringetje) complexer als je er in duikt. Is de Ampere-rating de stroom die de zekering nog doorlaat of is het de stroom waar deze bij doorbrandt? Maakt de UL-listing bijvoorbeeld onderscheidt tussen hoofdzekering en secundaire zekering? Inderdaad ook die Interrupt-rating. Snel/traag? Wat voor belasting? Piekstromen toestaan, want die zijn er of piekstromen juist stoppen, want ongewenst? Verschil tussen voltage-rating AC versus DC?

Wij zagen recent brand in een motorkamer: de motor fabrikant, in al hun wijsheid, hadden de stroomdraad naar de dieselopvoerpomp niet gezekerd. En laat daar nou kortsluiting zijn ontstaan..... ze hebben de hele wiring harnass van die motor moeten vervangen. Was een smeulende bende geworden. Stinken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 12 dec 2021 06:33 #1349360

“Paralyzing by Analyzing” of toch belangrijk??

Welke karakteristiek en waarde zou je kiezen voor een systeem waar max 40 A continu door loopt? De bekabeling heb je gedimensioneerd op een spanningval van 3% en dit heeft een (hoe noemen wij dit in Nl, stroomlimiet?) Ampacity :woohoo: van 150 A voor de bekabeling gegeven (stel... is een voorbeeld).

En als ik hier ook de motor (800 W startmotor) mee wil starten - er vanuit gaande dat de spanningsval over deze bekabeling voldoende laag is dat dit lukt; welke karakteristiek en waarde hoort daar bij? Kan dat samengaan eigenlijk?

Ik wacht de reacties af...



www.hager.nl/files/download/0/...ltveiligheden_nl.pdf

Laatst bewerkt: 12 dec 2021 07:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl