Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TCP verbinding tussen 2 laptops

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 11:19 #1349613

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 616
3Noreen schreef :
Jappe schreef :
Als er geen entry is, dan verstuurt de PC een "who-has 10.10.10.10" broadcast naar het netwerk
de andere PC reageert dan met een "is-at de:ad:be:ef:12:34"

Zo'n broadcast is een multicast. Een multicast heeft een time to live (TTL). Dat is het aantal nodes in het netwerk welk het kan passeren voordat het gestopt wordt. Bij een bedraad netwerk is je hub blijkbaar geen switch = node voor de multicast. Het pakketje komt aan bij de aangesloten computer die dat nodig heeft. Bij een wifi verbinding is er wel een switch/node. De broadcast komt niet aan bij de juiste computer.
Met een derde systeem zou je kunnen met behulp van een netwerk sniffer kunnen kijken of de benodigde boardcast pakketjes de wifi node overleven.

bij ARP is het een Ethernet broadcast (gaat naar mac-adres ff:ff:ff:ff:ff:ff), voorbeeld:


12:07:32.140885 00:cc:34:eb:f0:64 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype ARP (0x0806), length 60: Request who-has x.x.x.x tell y.y.y.y, length 46

en een voorbeeld antwoord:

12:10:02.585789 7c:5a:1c:50:1d:0e > 00:15:5d:01:15:0b, ethertype ARP (0x0806), length 56: Reply x.x.x.x is-at 7c:5a:1c:50:1d:0e, length 42


Verder heb je ook een IP broadcast, dat gaat dan naar IP 255.255.255.255 en werkt alleen in het segment waar je zit. Windows filesharing gebruikt dat bijvoorbeeld om te vertellen welke apparaten beschikbaar zijn.

Multicast is weer een ander deel van de IP-stacck (224.0.0.0/8), hier zitten veel redundancy protocollen in, maar ook IPTV. De switch moet dan aan IGMP-snooping doen om te weten op welke poort er iemand naar welk "kanaal" wil luisteren. is hier niet van toepassing.
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 12:42 door Jappe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 11:27 #1349618

hanst schreef :
Zie tick box onderaan dit scherm voor die isolation setting:

Die tick box heeft mijn Fritz niet....

Wel dit, over onderling communiceren:
(de thomas-tosh en de gebruikerPC gaat het om)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 11:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 11:46 #1349621

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Settings lijken goed. Wat wel opvalt is dat ze niet op hetzelfde wireless netwerk zitten en dat kan mogelijk de oorzaak zijn.
Kun je ze allebei op hetzelfde netwerk laten connecten? Dus beiden 2.4Ghz of 5Ggz?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 11:49 #1349625

hanst schreef :
Settings lijken goed. Wat wel opvalt is dat ze niet op hetzelfde wireless netwerk zitten en dat kan mogelijk de oorzaak zijn.
Kun je ze allebei op hetzelfde netwerk laten connecten? Dus beiden 2.4Ghz of 5Ggz?

De ene heeft alleen 2.4. En de Fritz biedt (denk ik) geen keuze. Die pakt wat de laptop vraagt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 11:55 #1349628

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17614
Baasklusje schreef :
hanst schreef :
Settings lijken goed. Wat wel opvalt is dat ze niet op hetzelfde wireless netwerk zitten en dat kan mogelijk de oorzaak zijn.
Kun je ze allebei op hetzelfde netwerk laten connecten? Dus beiden 2.4Ghz of 5Ggz?

De ene heeft alleen 2.4. En de Fritz biedt (denk ik) geen keuze. Die pakt wat de laptop vraagt.


Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 11:58 #1349631

Daarmee zou ik inderdaad 2 namen kunnen maken, maar dan blijft het nog steeds zo dat er 2 snelheden zijn, en dan ook nog 2 namen. Alles op 2.4 zetten zou kunnen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 12:45 #1349649

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 616
Baasklusje schreef :
Daarmee zou ik inderdaad 2 namen kunnen maken, maar dan blijft het nog steeds zo dat er 2 snelheden zijn, en dan ook nog 2 namen. Alles op 2.4 zetten zou kunnen.

Dat maakt uiteindelijk voor het netwerk niet uit, de 2,4 en 5ghz worden in de Fritzbox aan elkaar gekoppeld in dezelfde "switch"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 13:02 #1349656

Dit soort gekloot komt wel vaker voor bij wifi, gewoon een utp-kabeltje er tussen doen. Heb je dat al geprobeerd?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 14:42 #1349676

It Paradyske schreef :
Dit soort gekloot komt wel vaker voor bij wifi, gewoon een utp-kabeltje er tussen doen. Heb je dat al geprobeerd?

Jawel, beide laptops met elk eigen kabeltje aan de router, en dat werkt prima. (de wifi uit).

Maaaar... het moet draadloos, van Vesper naar een Windows (of linux- PI) machientje.
Ik wil dus ontwikkelen en testen in de meest uitdagende situatie ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 14:51 #1349681

Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :
Dit soort gekloot komt wel vaker voor bij wifi, gewoon een utp-kabeltje er tussen doen. Heb je dat al geprobeerd?

Jawel, beide laptops met elk eigen kabeltje aan de router, en dat werkt prima. (de wifi uit).

Maaaar... het moet draadloos, van Vesper naar een Windows (of linux- PI) machientje.
Ik wil dus ontwikkelen en testen in de meest uitdagende situatie ;-)

Van wie moet dat? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 14:52 #1349683

It Paradyske schreef :

Van wie moet dat? :-)

Van Nachtvlinder!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 14:52 #1349684

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4310
Baasklusje schreef :
Jawel, beide laptops met elk eigen kabeltje aan de router, en dat werkt prima. (de wifi uit).

Maaaar... het moet draadloos, van Vesper naar een Windows (of linux- PI) machientje.
Ik wil dus ontwikkelen en testen in de meest uitdagende situatie ;-)

Maar als die Vesper het goed geregeld heeft als server hoeft SPD het toch niet in die ingewikkelde situatie te werken? Ik neem aan dat die Vesper geen Windows draait...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 15:04 #1349689

Menno schreef :

Maar als die Vesper het goed geregeld heeft als server hoeft SPD het toch niet in die ingewikkelde situatie te werken? Ik neem aan dat die Vesper geen Windows draait...

Mijn stukje Python in SPD moet wel een verbinding met die Vesper TCP kunnen opbouwen en onderhouden (en met elke TCP pratende mux-achtige).
Oefenen met een Windows-TCP bij gebrek aan een Vesper alhier.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 16:11 #1349718

Wil je de Vesper lenen?

Hier thuis werkt het wel, TCP client - server op 2 PC’s, beide via WiFi. Ook Fritzbox (XS4ALL). Moet ik wat settings checken, of ligt het waarschijnlijker aan een van jouw PC’s?
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 16:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 16:27 #1349724

Nachtvlinder schreef :
Wil je de Vesper lenen?

Hier thuis werkt het wel, TCP client - server op 2 PC’s, beide via WiFi. Ook Fritzbox (XS4ALL). Moet ik wat settings checken, of ligt het waarschijnlijker aan een van jouw PC’s?

TCP is TCP, dus het gaat wel lukken hoor ;-)

welke client(s) gebruik je?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 16:31 #1349728

Thuis of aan boord?

Thuis getest met OpenCPN als client en NavmonPC als server

Aan boord afgelopen seizoen met iSailor en NVcharts app als clients (iOS) en de Vesper als server

Maar het kost je nu wel onevenredig veel tijd naar mijn mening. Ik kan ook kiezen om alleen mobiele devices met WiFi te laten verbinden en de (vast ingebouwde) miniPC met USB aan de Vesper te hangen. Die is galvanisch geïsoleerd... Als je je er graag in vastbijt heb je óók mijn mentale support ;)
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 16:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 16:43 #1349734

Nachtvlinder schreef :
Als je je er graag in vastbijt heb je óók mijn mentale support ;)

Een protocol ui de 60er jaren niet onder de knie krijgen is voor mij onacceptabel ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 16:54 #1349739

In dat geval: “Goed bezig!” ;)

Probleem treedt dus alleen met WiFi op niet met kabeltje
-mag één van de PC’s wél met WiFi verbonden zijn (zoja: de client of de server PC?)
-is dit iets in je access point (wat dan; ik heb ook een fritzbox...)
-is dit iets in de PC (client of server?) waar een verschil is tussen Ethernet en WiFi...
... en zit dat dan in een firewall (wéét een firewall hoe de PC waar ie op draait verbinden is!?) of bv in een WiFi driver?
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 16:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 17:25 #1349744

Als ik het goed begrijp wil via WiFi 2 computers met elkaar laten praten, maar zonder router. Dat is feitelijk een Ad-hoc mode netwerk, terwijl je normaliter een infrastructure mode network gebruikt via een router. Dat vraagt om andere instellingen in je netwerkkaart.
Hier lees je er alles over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 19:03 #1349765

Yazz schreef :
Als ik het goed begrijp wil via WiFi 2 computers met elkaar laten praten, maar zonder router.

Met router. Hier een van 4 verschillende wifi-routers in huis.
Aan boord bij Nachtvlinder wet ik niet, eigenlijk.
Is de Vesper een router? Of heb je een mux als router (meestal).?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 13 dec 2021 19:28 #1349770

Nu overvraag je mij. Weet niet goed wat een router méér doet dan een access point. Ik dacht dat een router verkeer naar en van de buitenwereld naar de juiste apparaten binnen het lokale netwerk leidt en dit lokale netwerk opzet?

support.vespermarine.com/hc/en...CTNCJHW9J42B453HSTX9

De Vesper is in elk geval een WiFi access point dat een netwerk creeërt (dus ook routerfuncties behalve een WAN aansluiting lijkt mij dan?) waar maximaal 5 devices mee kunnen verbinden. De TCP NMEA server draait dan in het access point met (een poort...) het IP address daarvan.

Ik weet niet of apparaten die met de Vesper verbonden zijn elkaar ook kunnen zien. Dat is voor dit topic niet relevant, maar zou fijn zijn voor mijn plannen. Bij het B&G GoFree access point dat ik op mijn vorige boot had, was dat wel het geval overigens: ik kon via die GoFree wireless met m’n laptop de RPi benaderen.

PS: een mux heb ik niet. Alles NMEA2000; de Vesper vertaalt dat naar NMEA0183 (twee kanten op) en biedt dit aan via haar TCP server
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 19:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 14 dec 2021 10:08 #1349905

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Een access point bouwt een netwerk op en kan meestal ook DHCP doen. Die lijkt op wat je doet als je apparaten verbindt met elkaar via een switch.

Een router heeft en routeringstabel waarbij een weg naar buiten (via bijv adsl, ethernet, kabel etc) kan worden gedefinieerd. Die gateway wordt dan via DHCP aan de clients doorgegeven.

Wifi access points hebben wel vaker problemen met intern routeren tussen verschillen eigen netwerken (2.4/5Ghz).
Door 2.4 en 5ghz een eigen naam geven kun je zelf kiezen wie waarop zit om zo interne issues uit te sluiten.

De Vesper kan wel een eigen netwerk creeeren (access point/switch), maar heeft geen weg naar buiten en kan dus verkeer niet routeren.
Als de Vesper een eigen netwerk maakt, een de PC ermee laat verbinden, dan moeten die in principe probleemloos met elkaar kunnen praten.
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 10:09 door hanst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 14 dec 2021 11:58 #1349941

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 616
hanst schreef :
Wifi access points hebben wel vaker problemen met intern routeren tussen verschillen eigen netwerken (2.4/5Ghz).
Door 2.4 en 5ghz een eigen naam geven kun je zelf kiezen wie waarop zit om zo interne issues uit te sluiten.

De Vesper kan wel een eigen netwerk creeeren (access point/switch), maar heeft geen weg naar buiten en kan dus verkeer niet routeren.
Als de Vesper een eigen netwerk maakt, een de PC ermee laat verbinden, dan moeten die in principe probleemloos met elkaar kunnen praten.


Het probleem is met 2,4/5 is veel vaker de laptop/telefoon/tablet die dan tussen beide frequenties gaat springen omdat het dezelfde SSID heeft en de beste verbinding probeert te pakken. Door ze elk een eigen SSID te geven, blijft de device ook aan die frequentie hangen. Uiteindelijk hang je wel in hetzelfde netwerk bij elkaar. Er kan altijd een probleem in de software zitten die dat regelt, maar dat is een bug dan. Als een device een AP-functie heeft, mag je ook verwachten dat hij verkeer doorzet voor alle devices die er aan hangen.

Ik denk in dit geval dat het direct op de Vesper ophalen van de data geen probleem gaat geven als je de laptop daar aan hangt, maar dat in dit geval het probleem zit op de laptop die nu de functie van de Vesper aan het emuleren is. Mijn vermoeden is de security/zone-setting op Wifi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 14 dec 2021 12:16 #1349950

Het werkt nu, met NavMonPC op een laptop (een andere dan die weigerachtige) en SPD en WinGPS samen op een andere.
Beide hangen aan dezelfde TCP-poort van NavMonPC laten dus performance en navigatie zien.
Stukje 24uurs!

Dank voor alle suggesties!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 12:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TCP verbinding tussen 2 laptops 14 dec 2021 13:49 #1349974

Mooi!

Maar ter afsluiting van dít draadje: waar lag het nu aan en wat was de oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl