Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VNC voor dummy’s?

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 07:17 #1368202

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Ik gebruik naast Teamviewer steeds vaker Anydesk.
Dat is ook cross-platform en beschikbaar voor IOS, Windows en Android.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 07:26 #1368203

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Anjo schreef :
Ik gebruik naast Teamviewer steeds vaker Anydesk.
Dat is ook cross-platform en beschikbaar voor IOS, Windows en Android.

klopt het dat anydesk vanaf 9,90 per maand kost?
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 09:15 #1368236

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Ik heb nog nooit een betaalverzoek gezien Bennie.

OH, dat is voor de pro versie, leuk maar onnodig . Dan kun je je klant PC 's namen geven en zo

Teamviewer is lastig als je bv vaker dabn 6 maal op 1 dag met dezelfde PC verbinding maakt gedurende langere tijd.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 11:06 #1368301

Calidris schreef :
VNC of TightVNC heeft géén internet nodig en werkt gewoon binnen een gesloten netwerk of interne IP-reeks

De pagina van VNC waar staat dat wel internet nodig is voor de home version:
www.realvnc.com/en/connect/home/

Daar staat o.m dit:



Ik heb het geprobeerd natuurlijk.
Met Windows PC en android tablet beide aan hetzelfde netwerk met internetverbinding dan werkt het (thuis, havennetwerk, telefoon-hotspot)

Met Windows PC en android tablet beide aan de Miniplex3 (geen internet), dan werkt het niet....

ook logisch natuurlijk, het is de enige manier voor VNC om zeker te stellen dat er nog iets verkocht wordt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 11:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 13:33 #1368374

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8194
Het grappige van de RPI met de OpenPlotter extra's is, dan heb een Wifi Acces punt.

Daarme heb je een draadloze verbinding met andere apparaten. Niet alleen voor VNC client, maar ook data naar een ander navigatie systeem en uiteraard het SignalK instrumentenpaneel

En tegelijk heb je ook nog lokale wifi providers.

Zit er standaard in en het kost ook nog niets.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 13:44 #1368379

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4946
brambo schreef :
Het grappige van de RPI met de OpenPlotter extra's is, dan heb een Wifi Acces punt.

Daarme heb je een draadloze verbinding met andere apparaten. Niet alleen voor VNC client, maar ook data naar een ander navigatie systeem en uiteraard het SignalK instrumentenpaneel

En tegelijk heb je ook nog lokale wifi providers.

Zit er standaard in en het kost ook nog niets.

Bram

Het grappige is dat Koko (TS) een fanless PC heeft met Windows en een iPad.
Ook geeft hij aan niet eens richting Pi wil denken. Hij wil een oplossing
met de spullen die hij nu heeft.
Dus, je bijdrage in dit topic is niet erg nuttig. Met alle respect.

@ Koko, kun je vertellen welke versie van Windows je gebruikt en wat voor
een iPad met welk os? Dan kunnen er wat meer gerichte oplossingen aangedragen
worden.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 14:23 #1368391

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8194
Het thema is VNC voor Dummy's. Ik geef alleen een bechrijving hoe je wel een eenvoudige oplossing kunt maken. En dan met de VNC client draadloos op de Windows of alleen de data in Winggps. En uiteraard op je Ipad.

En met Signalk heb je ook tegelijk een multiplexer.

Een Wifi Access punt ben ik nog niet tegengekomen op de standaard Windows toepassingen.

Een Ipad is ook geen Windows.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 14:30 #1368394

koko schreef :
kan je een IPad via VNC koppelen aan een Windows machine via wifi van de pc.


koko schreef :
Ik kan niets met Pi, Berry’s en/of zelf programmeren. Het heeft geen zin me in die richting te praten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 14:38 #1368398

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4161
Ipad kan ook prima als 2e scherm, zoek eens op "duet display".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:03 #1368452

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Baasklusje schreef :
Calidris schreef :
VNC of TightVNC heeft géén internet nodig en werkt gewoon binnen een gesloten netwerk of interne IP-reeks

De pagina van VNC waar staat dat wel internet nodig is voor de home version:
www.realvnc.com/en/connect/home/

Daar staat o.m dit:



Ik heb het geprobeerd natuurlijk.
Met Windows PC en android tablet beide aan hetzelfde netwerk met internetverbinding dan werkt het (thuis, havennetwerk, telefoon-hotspot)

Met Windows PC en android tablet beide aan de Miniplex3 (geen internet), dan werkt het niet....

ook logisch natuurlijk, het is de enige manier voor VNC om zeker te stellen dat er nog iets verkocht wordt.

Zonder enige discussie: TightVNC
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:04 #1368454

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 814
@Baasklusje…
In 2010 leidde het windows programma Connectify mij met een AP naar het Rome van WinGPS remote op de IPad
support.connectify.me/article/...or-internet-to-share

Je kunt nu toch ook nog steeds wel een AP op je PC voor onderling wifi verkeer aan boord maken zonder een externe internet verbinding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:14 #1368457

EelskeM schreef :
Je kunt nu toch ook nog steeds wel een AP op je PC voor onderling wifi verkeer aan boord maken zonder een externe internet verbinding?

Het onderlinge wifi aan boord gaat via de Miniplex3wifi, die routeert alle TCP of UDP keurig tussen alle clients (PC, telefoon, tablet). Dat werkt prima.

Maar VNC op de PC wil eerst via internet checken of de account (e-mailadres) VNC wel mag gebruiken.
En dat gaat dan niet, want de Miniplex heeft geen internet. En dus geen beeldschermverbinding PC-tablet.

Calidris noemt TightVNC. Dat is wat anders dan VNC....
Heeft dat ook een client voor Android, ipv de Java client?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 17:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:32 #1368464

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17602
Niet voor dummy's maar mogelijk toch interessant voor de zeiler. Het verschilt nogal of een VNC server een grafische processor ondersteunt of emuleert omdat navigatie software vaak zwaar leunt op de ondersteuning en mogelijkheden van zo'n grafische processor. Die in veel computers overigens krachtiger is dan de main processor.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:33 #1368465

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
ironman schreef :
koko schreef :
Een hoop hints en tips al. Top, ik ga eens experimenteren. Bedankt alvast voor jullie hulp!

Aangehecht een paar hints. Succes.

Dank je wel Ironman voor de moeite die je genomen hebt! Heel duidelijke info, echt handig voor dummy’s zoals ikzelf ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:35 #1368466

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4307
Baasklusje schreef :
Calidris noemt TightVNC. Dat is wat anders dan VNC....

Dat de commerciële variant zich RealVNC noemt wil niet zeggen dat de open source varianten niet echt zijn…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 17:39 #1368468

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 814
Baasklusje schreef :
EelskeM schreef :
Je kunt nu toch ook nog steeds wel een AP op je PC voor onderling wifi verkeer aan boord maken zonder een externe internet verbinding?

Het onderlinge wifi aan boord gaat via de Miniplex3wifi, die routeert alle TCP of UDP keurig tussen alle clients (PC, telefoon, tablet). Dat werkt prima.

Maar VNC op de PC wil eerst via internet checken of de account (e-mailadres) VNC wel mag gebruiken.
En dat gaat dan niet, want de Miniplex heeft geen internet. En dus geen beeldschermverbinding PC-tablet.

Calidris noemt TightVNC. Dat is wat anders dan VNC....
Heeft dat ook een client voor Android, ipv de Java client?

Ik heb nagenoeg geen kennis van computers…wat werkt, werkt..weet alleen dat VNC op Ipad en Tight VNC op je PC vlekkeloos werkt als beide in hetzelfde netwerk elkaar kunnen vinden….een AP op je WinGPS PC dus..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 18:02 #1368474

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Baasklusje schreef :
Calidris noemt TightVNC. Dat is wat anders dan VNC....
Heeft dat ook een client voor Android, ipv de Java client?

Je kan de meeste VNC klonen door elkaar gebruiken, RealVNC, TightVNC, VNC etc. In iedergeval op MS en android.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 18:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 19:36 #1368514

Is “VNC” dan een soort standaard protocol als softwarematige KVM? Hoe moet ik dat zien? Werkt Windows RDP dan ook hetzelfde als de VNC familie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 13 feb 2022 19:45 #1368517

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2223
VNC is niet precies een protocol, maar VNC servers en clients gebruiken allemaal het RFB (remote frame buffer) protocol, met eigen toevoegingen. RDP is een proprietary protocol van Microsoft.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 16 feb 2022 08:32 #1369158

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
AdB schreef :

@ Koko, kun je vertellen welke versie van Windows je gebruikt en wat voor
een iPad met welk os? Dan kunnen er wat meer gerichte oplossingen aangedragen
worden.

A

Ik ga morgen naar de boot en kan dan even kijken welk versie van Windows er op staat. Ik meen pro, maar moet het echt nakijken.
Als ik de rust heb ga ik ook kijken wat er al lukt, fingers crossed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 17 feb 2022 07:33 #1369464

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Hallo Koko,

Je kunt het beste RDP gebruiken. Dat is iets sneller dan VNC en heel makkelijk in gebruik.  Het is niet moeilijk dit onderdeel aan Windows Home toe te voegen.
www.itechtics.com/remote-desktop-windows-10-home/

Maarrr; eigenlijk is dat niet echt een oplossing, natuurlijk. Een Ipad scherm is nog steeds geen plotterscherm. Je hebt flink geïnvesteerd in een pc en software, het is zonde om dan niet ook een  heel mooi scherm (denk aan 1000 nits) toe te voegen aan je set up.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 17 feb 2022 07:40 #1369467

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Hoi, bovenstaande is een prima oplossing. Je zou echter ook gewoon kunnen upgraden naar W10 pro als je dat al niet hebt en dan heb je RDP incl (en ook W11 pro later gratis). De W10 pro licences kun je geheel legaal voor een klein bedrag kopen (ongebruikte bedrijssoftware etc). Ik heb even geen link maar anderen wel misschien, uit mijn hoofd kost dat rond de 15 of 20 euro. Je kunt dan ook usb en hdd encrypten met bitlocker etc. Succes ermee
Laatst bewerkt: 17 feb 2022 07:43 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 17 feb 2022 07:43 #1369468

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Hoi Bert,
Ik heb een Faytech scherm, touchscreen en als ik de specs goed begrepen heb 1000nits. Het kan nog zijn dat het licht (pun accidentelly intended ;) ) aan de inkijkhoek, maar op dit moment is het onvoldoende bruikbaar in daglicht, laat staan met een zonnetje. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders.
Investeren in de navigatiehoek wil ik even niet meer. Vandaar op zoek naar oplossing met iets wat ik al heb B)

Bedankt voor je tips. Ga vandaag aan boord bekijken wat er lukt met de navigatie pc.
Laatst bewerkt: 17 feb 2022 09:02 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 17 feb 2022 08:49 #1369486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Bert65 schreef :
Hallo Koko,

Je kunt het beste RDP gebruiken. Dat is iets sneller dan VNC en heel makkelijk in gebruik.  Het is niet moeilijk dit onderdeel aan Windows Home toe te voegen.
www.itechtics.com/remote-desktop-windows-10-home/

Maar, voor zover ik weet gaat RDP via een extra gebruiker op de host computer. Ik heb dat altijd als zeer ongewenst ervaren, want het betekend dat de admin ook moet inloggen.
Inloggen op een navigatie computer is, uit nautische veiligheid, uiterst ongewenst.
En je ziet binnen niet wat je op je remote scherm ziet. Je kan ook de navigatie software niet 2x opstarten en als dat wel zou kunnen is dat navigatie technisch weer onverstandig.

Ik ben al heeel lang aan het prutsen met dit soort toepassingen, maar "een" VNC werkt het meest universeel.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 17 feb 2022 08:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VNC voor dummy’s? 17 feb 2022 09:11 #1369491

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Dat klopt niet helemaal denk ik. Admin heeft standaard access maar je kunt elke user apart access geven tot rdp, in dat geval hoeft de admin niet te zijn ingelogd. Geen extra user nodig voor rdp met je apple of android tablet/phone dan (volgens mij), kan simultaan (max 1). Er zijn netwerk oplossingen met NLA etc maar dat is voor Koko niet van toepassing. Probeer het maar eens als je w10 pro hebt thuis bv en een android of apple device (app voor rdp voor andere platformen kun je gratis downloaden)
Laatst bewerkt: 17 feb 2022 09:15 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl