Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 17:37 #1424800

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
Nachtvlinder schreef :
Het gaat hier volgens mij niet om “both”, maar of in het omschakelmoment beide accu’s even parallel staan (gevoelige apparatuur reset zich dan niet…) ofdat TS een “break before make” omschakelaar moet kiezen.

Met zo'n lompe 80er jaren (vetus) accuschakelaar kan je ook over de "0" schakelen. Wij blokkeerde zelfs de "both" stand intern, dan kon het gewoon niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 17:45 #1424803

Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het gaat hier volgens mij niet om “both”, maar of in het omschakelmoment beide accu’s even parallel staan (gevoelige apparatuur reset zich dan niet…) ofdat TS een “break before make” omschakelaar moet kiezen.

Met zo'n lompe 80er jaren (vetus) accuschakelaar kan je ook over de "0" schakelen. Wij blokkeerde zelfs de "both" stand intern, dan kon het gewoon niet.

Dat kan inderdaad met heel veel 1-2-both schakelaars.

Heb zo’n kleintje, redelijk nieuwe, daar kan je ook over de off schakelen.
Bij de motor heb ik zo’n grote ouderwetse, daar kan het ook mee.

Als wij overgaan naar lifepo4 kies ik voor de makkelijke weg:
Victron dc-dc lader tussen loodstartaccu en lifepo4 bank. En simpele bms op lifepo4 accu. “Both” mogelijkheid blokkeren op schakelaar. En verder niks. (Maar voorlopig voldoet lood nog)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 20:08 #1424827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
sjoerd1981 schreef :
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het gaat hier volgens mij niet om “both”, maar of in het omschakelmoment beide accu’s even parallel staan (gevoelige apparatuur reset zich dan niet…) ofdat TS een “break before make” omschakelaar moet kiezen.

Met zo'n lompe 80er jaren (vetus) accuschakelaar kan je ook over de "0" schakelen. Wij blokkeerde zelfs de "both" stand intern, dan kon het gewoon niet.

Dat kan inderdaad met heel veel 1-2-both schakelaars.

Heb zo’n kleintje, redelijk nieuwe, daar kan je ook over de off schakelen.
Bij de motor heb ik zo’n grote ouderwetse, daar kan het ook mee.

Als wij overgaan naar lifepo4 kies ik voor de makkelijke weg:
Victron dc-dc lader tussen loodstartaccu en lifepo4 bank. En simpele bms op lifepo4 accu. “Both” mogelijkheid blokkeren op schakelaar. En verder niks. (Maar voorlopig voldoet lood nog)


Ja, ik heb ook zo'n kleine van Blue Sea, al open gehad, niks mee te beginnen.

Ik ben op dit moment Lifepo aan het inbouwen en inderdaad met DC-DC.

Ik kan en wil ook niet overschakelen. Als LFP op is is het op en moet solar, dynamo of generator weer laden.
Starten wil ik al helemaal niet op LFP. De polen vind ik erg iel, althans de 6mm inbusboutjes. Er zitten weinig gangen in de LFP polen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 20:25 #1424829

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hierbij mijn niet zo nette maar wel zo werkend gebouwde schema
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 22 sept 2022 07:52 #1424888

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8368
Hier maar liefst 3 both-1-2-off schakelaars:

Ik wil graag wel kunnen starten op de lifepo4 bank als het nodig mocht zijn. Of de rest op de AGM accu. De AGM's hebben ook M6 boutjes met weinig gangen en dat gaat al 10 jaar goed. Een startkabel kan ook maar die op een goede plek zetten lijkt me juist lastig. En dan doe je in de meeste gevallen ook Make-Before-Break. Of je breakt zelfs helemaal niet als je puur de polen van de accu's met elkaar verbind.

Maar als de schakelaars niet op 'both' staan, komen de twee circuits alleen bij de DC-DC bij elkaar.

Ik gebruik de ouderwetse vooroorlogse (en dan niet de meest recencte Russische inval al sluit ik niet uit dat ze ook in een Sovjet T72 te vinden zijn) versie.

Die kan helemaal uit elkaar en de 'Both'-stand is demonteerbaar. Er zijn echter wel verschillende versies gemaakt: eentje heeft een koper binnenwerk en eentje lijkt meer op messing. Maar vooralsnog heb ik de both stand er in zitten. Kan je zelf kiezen uit make-before-break of juist niet. En in pricipe hoeft niet gekwalificeert personeel er niet aan te zitten, de boot spanningsloos maken gaat via de massa schakelaar. De alternator loopt niet via de schakelaar dus daar is het geen probleem als er via off geschakeld wordt.

Voor het omzeilen van de BMS gebruik ik dus ook zo'n schakelaar die tevens functioneerd als massa schakelaar. Hier juist wel via 'Both' schakelen. Die kun je ook prima op 'Both' laten staan als je de BMS wilt omzeilen.
Laatst bewerkt: 22 sept 2022 08:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl