JotM schreef :
Als je iets wil hebben wat "gecontroleerd faalt", vóór een melt down van de rest van je installatie, zijn in mijn ogen die fusible links waar Peper naar verwijst een stuk zinniger. Ik zie het nut van een meszekering in het startcircuit eerlijk gezegd niet zo.
Wat is het verschil in wat je schrijft?
Is een fusible link wat anders dan een ordinaire smeltveiligheid?
Ik vraag mij sterk af of iedereen wel weet waar hij het over heeft? Zonder de ontkenners nu direct weg te zetten een waargebeurd verhaaltje uit de praktijk.
Ooit voor ik als invaller op een groot zeilschip. Na het starten van de motor voor de haven rook ik na 5 minuten brandlucht. Na openen van de machinekamer deur zag ik een grote rookontwikkeling en brandje. De, mogelijk niet veilige, actie was een diepe teug adem en zag dat een 35mm2 doorgeschavielt was op de koppelingsfles en dus volledige sluiting maakte en in de fik stond. Ook de piepschuim isolatie van de CV warmte wisselaar brandde al
Alleen maar om dat ik de stroomkast kende wist ik dat er een meszekering in zat voor deze dynamo kabel kon ik snel de zekering er uit trekken, brandje blussen en naar buiten vluchten.
Resultaat: schip gered en ik geschrokken.
Als er geen toegankelijke zekering geweest was, had ik niets kunnen doen en was het zeer waarschijnlijk anders afgelopen. dat het een dynamokabels was, maakt in dit verhaal niet uit, had ook kunnen beschadigen.
Over de twijfelachtige staat van het schip was natuurlijk alles op te merken, evenals een persoonlijk risico volle actie, maar dit was in 1989.
Ne dergelijke ervaringen ga je bepaalde zaken toch anders benaderen, net als na het verhaal van de verteerde accu kabels.