Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: RM EVO-200 wat vraagjes

RM EVO-200 wat vraagjes 11 sept 2022 08:49 #1422326

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Dank, heren. Dan zal ik waarschijnlijk 80% van de tijd kwijt zijn om de bekabeling door de boot te krijgen :( - de rest lijkt redelijk straight-forward. Afkloppen!

Ik moet ook nog een knap paneeltje maken voor de P70 en i70 klokjes, maar daar krijg ik gelukkig hulp bij. Lijkt me wel kek om dat met carbon te doen :dry:
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 11 sept 2022 11:06 #1422366

Carbon kan zeker mooi worden, maar dan moet wel echt netjes werken. Bij glas kan je altijd met gelcoat (of lak) na het maken nog ‘foutjes’ fixen.

En vaak is inderdaad het trekken van de kabels voor dit soort klussen het meeste werk, zeker om het een beetje netjes en overzichtelijk te houden :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 12 mei 2023 18:53 #1479299

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Om hartverzakkingen bij collega-zeilers vóór te zijn B) … mijn onnodige paniekmomenten bij de installatie van de EVO-200.

Eind oktober had ik de hele mik-mak bij Kniest opgehaald, keurig geholpen door Jeroen die mijn ‘schema’ wel begreep en samen de benodigde materialen samengesteld. Inbouwen is uiteindelijk pas begin april gebeurd, toen de boot weer in het water lag.

Nog een opgeruimde start :P



Uiteindelijk bleek de backbone nog het minste werk te zijn. Aangesloten op bestaande backbone, kon achter het instrumentenpaneel een buis in die uitkomt onderin de stuurboord-bakskist. Vandaar langs bestaande bekabeling achter / onder dieseltank door naar de ruimte onder bed achterkajuit (bakboord).

De oude stuurautomaat en fluxgate verwijderd, alsmede de oude SeaTalk 1 en NMEA bekabeling. Daar is iemand anders nu blij mee, hoop ik! In de oude situatie hing er een bos bedrading los onder de unit, een beetje in tegenstelling tot alle andere zaken in het schip. Opgeruimd, ingekort, gelabeled en met schroefzadels en tiewraps vastgezet.



Uiteindelijk heb ik de EVO zo’n 30 cm van de ACU opgehangen, en dat lijkt geen probleem. De bestaande bekabeling kon bijna één-op-één over op de nieuwe ACU, ik heb de oude roerstandgever gebruikt.



Ging allemaal vlotjes - tot ik de spur-kabels naar de stuurstand moest brengen. Twee redelijk dikke, wat minder flexibele kabels i.p.v. één dun SeaTalk 1 kabeltje. In ander draadje mijn werk en frustraties al beschreven :P . Uiteindelijk moest ik de kabel onderbreken, en heb ervoor gekozen om de lassen toch te solderen: per draadje (5) een krimpkousje over de las en een dikkere krimpkous over het geheel. De ‘las’ / krimpkous aan beide zijden met zadel / tiewrap vastgezet, daar zit geen beweging in.



En nu de paniekmomenten: voor het eerst spanning erop, LEDjes op ACU lichten keurig op … maar de rest is ‘dood’, óók de oude SeaTalk instrumenten. Omdat er al een SeaTalk ng netwerk was (Axiom plotter, AIS, 2x GPS én een converter voor het oude ST1 naar STng ging ik er vanuit dat er 12V op de backbone stond.
Logisch deduceren: wat heb ik weggehaald? De stuurautomaat. Kreeg het oude ST1 daar zijn voeding dan van?
En gaf die die via de converter door naar de ng-backbone?
Blijkbaar wel. Gelukkig had ik nog één spur-aansluiting over, daar de 12V voeding op gezet, en voila - beeld!

Het tweede moment was serieuzer :unsure: … de Dockside installatieprocedure doorlopen, fluitje van een cent. Zowel op Axiom binnen als de P70 buiten de gewenste info. Varen dus, de kompaskalibratie vroeg een 2 minuten denk ik en automaat erop.
Boot gaat keihard stuurboord uit … en zowel op koers, waypoint als windvaan gaat de boot bij inschakelen van de automaat onmiddelijk hard naar bak- of stuurboord. Geen idee waar ik dat zoeken moest, bang dat ik toch een fout had gemaakt bij het verknippen van de spurkabels. Ik heb een nacht wakker gelegen, eerlijk gezegd ;)

Volgende dag, nog een poging en ook hier weer deduceren: alle groepen uit, alleen stuurautomaat aan en dan één voor één de andere groepen (instrumenten, plotter, AIS e.d.) bijschakelen? Automaat aan: probleemloos. Maar als ik de Axiom aanzet, gaat het mis … blijkbaar moet je kiezen met welke unit (P70 of Axiom) je de automaat aanstuurt. Heb bediening op Axiom nu uitgezet en alles gaat prima!

Resteert één probleempje (ligt niet aan de nieuwe automaat, de oude deed het ook): bij heel weinig wind, zonder druk op het roer gaat de automaat ‘bokken’ - korte harde tikken naar bb/sb, zo’n 10-15 cm op het stuurwiel. Kan niet goed zijn :( . Zelfs op de minst sensitieve stand heb ik dit verschijnsel.

Speling in het kwadrant? Kan eigenlijk niet dacht ik, is stangenstelsel, geen ketting o.i.d. Suggesties welkom B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 12 mei 2023 19:30 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 12 mei 2023 21:03 #1479327

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Erg vreemd. Je hoeft niet te kiezen wat de automaat aanstuurt, dat kan allemaal parallel en tegelijkertijd. Bij mij aan boord kan ik via de P70, via de S100 afstandsbediening of via de Axiom de automaat moeiteloos sturen. Of via het scherm binnen. Er is dus kennelijk bij jou iets anders aan de hand. Als eerste zou ik hele hele systeem even updaten. Zowel de P70, de ACU200 als de EV1 worden daarin vanzelf meegenomen. Gewoon zorgen dat je alles aan hebt staan tijdens de update (via de Axiom) en het gaat verder vrijwel vanzelf.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 12 mei 2023 21:03 #1479328

Probleem oplossen kan ik helaas niet. er nog één bij maken wel. De Axiomplotter moet probleemloos de stuurautomaat overnemen en bedienen. Er is dus nog steeds iets mis in de comunicatie tussen de verschillende instrumenten. Kan een ander instrument in het zelfde netwerk dit probleem veroorzaken? Wat je probleem met bokkige stuurbewegingen aangaat is de als enige overgebleven roerstand verklikker wel gelijk hoofdverdachte.
Laatst bewerkt: 12 mei 2023 21:04 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 04:55 #1479337

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Is de veer van de roer standsensor nog goed? Als daar speling op zit kan dat het bokken verklaren.
Gebruiken alle aanstuur apparaten hetzelfde kompas? Zit dat kompas goed? De mijne zat te dicht bij een speaker en dat gaf problemen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 07:06 #1479358

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Calibrate verkeerd om zodat hij denkt dat stuurboord bakboord is en andersom? Zou kunnen verklaren waarom hij hard de verkeerde kant op zwiept
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 09:12 #1479375

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De calibratie-parameters zitten in de EV1, niet in de plotter. Maar het is toch goed om daar nog een keer naar te kijken. Op de P70 kan je gemakkelijk aan het groene of rode streepje zien als je het roer handmatig beweegt of de juiste kant rood of groen wordt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 09:35 #1479377

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Statistisch heeft 50% van de zeilers die een havenprocedure uitvoeren een verkeerde instelling voor bakboord en stuurboord. Dit dankzij de goed doordachte procedure.
Dat geeft inderdaad meer dan haakse bochten weet ik uit ervaring :)

Even ten overvloede.. .je hebt de puck toch keurig met de pijl in de vaarrichting gemonteerd?
Laatst bewerkt: 13 mei 2023 09:38 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 15:14 #1479408

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
XanderB schreef :
Calibrate verkeerd om zodat hij denkt dat stuurboord bakboord is en andersom? Zou kunnen verklaren waarom hij hard de verkeerde kant op zwiept
Owwwww. Dat deed ik begin dit jaar verkeerd. De hele net gebouwde fundatie voor de onderdekse automaat kon ik opnieuw maken. Wat een kracht heeft zo’n ding.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 17:25 #1479424

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
De puck staat in de goede richting, naar de boeg. Zal een cm of 40 uit de hartlijn van de boot zitten.

Op de roerstandgever klopt de stuuruitslag, en nogmaals: als ik op de Axiom de stuurautomaatbediening uitschakel gaat alles goed. Vandaag als onderdeel ‘pup-aan-boord-bij-een-lekker-windje’ (ging helemaal goed, ze heeft al in de gaten dat de lage kant het beste is om te liggen B) ) alle mogelijkheden even gedaan, track op waypoint, op de windvaan, overstag met de automaat, gaat allemaal prima. Heb de sensitiviteit wel een stapje hoger gezet, op de medium-positie.

@Holtere: ik kan me wel herinneren dat het bakboord-stuurboord omdraaien tijdens de Dockside-wizard werd gevraagd, kan dit nu niet meer terugvinden :unsure:
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 19:14 #1479447

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ok, klinkt al beter. De besturing via de plotter ga je niet missen. Veel te priegelig allemaal, dat kun je op de plotter idd ook af zetten, wij gebruiken dat nooit. De instelling van de automaat staat bij ons altijd op de snelste stand. Race of zo, we hebben stroom zat als er al een merkbaar verschil in gebruik zou zijn.
Laatst bewerkt: 13 mei 2023 19:17 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 13 mei 2023 19:21 #1479448

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Sailabout schreef :
Resteert één probleempje (ligt niet aan de nieuwe automaat, de oude deed het ook): bij heel weinig wind, zonder druk op het roer gaat de automaat ‘bokken’ - korte harde tikken naar bb/sb, zo’n 10-15 cm op het stuurwiel. Kan niet goed zijn :( . Zelfs op de minst sensitieve stand heb ik dit verschijnsel.

Speling in het kwadrant? Kan eigenlijk niet dacht ik, is stangenstelsel, geen ketting o.i.d. Suggesties welkom B)

De eindogen op die stangen kunnen verslijten en wat speling geven, maar dan vind ik 10 a 15cm nog wel best veel op het wiel. Denk wel dat speling in het systeem hier de meest waarschijnlijke oorzaak is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RM EVO-200 wat vraagjes 27 mei 2023 09:26 #1482277

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Update na contact met Raymarine Nederland: wat verscholen in het menu zit nog steeds de optie ‘roer demping’ die standaard op 3 (van 11) staat. Advies om deze met kleine stapjes wat hoger te zetten, staat nu op 7 en ‘bokken’ is weg B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl