Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4)

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 03 dec 2022 08:59 #1441882

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
my 2cts

In de basis is het manipuleren, want dat is het, van de dynamo natuurlijk een prima methode met de meeste opbrengst. Het laten "aanleunen" van de dynamo tegen een thermisch maximum is prima.

Alleen als ik dan de extra draden zie naar de dynamo met losse koolborstelhouder, zie ik mijn geest al dwalen als je ooit in de verre problemen krijgt met je one-off dynamo systeem. Lokaal slechts een andere standaard dynamo verkrijgbaar, waardoor je weer extra moet prutsen om het werkend te krijgen. Precies dát is wat me ervan weerhoud.

Ik heb vroeger veel PWM regelaars gebouwd met losse koolborstel houders, maar als er iets was, kon je altijd opdraven om het mooi bedachte systeem aan te sluiten of op te starten op een werf.
Door schade en schande wijs geworden, kies ik altijd voor standard KISS oplossingen als het in of aan motoren gaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 09:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 03 dec 2022 09:10 #1441884

Calidris schreef :
...als je ooit in de verre problemen krijgt met je one-off dynamo systeem. Lokaal slechts een andere standaard dynamo verkrijgbaar, waardoor je weer extra moet prutsen om het werkend te krijgen. Precies dát is wat me ervan weerhoud.


Wat zijn je reisplannen eigenlijk, met je nieuwe boot? Buiten Nederland, Europa...?

Mee eens verder hoor: sense and simplicity heeft Philips ooit bedacht. Met standaard, goed gedocumenteerde, uitontwikkelde, betrouwbare en overal verkrijgbare blauwe doosjes (en een goede service organisatie daarachter!) kom je er ook. Dan maar iets minder efficient of idealistish...

Hetzelfde denk ik over de "per-cel lader", maar daar gaat dit draadje niet over. Continue balanceren is helemaal geen issue, dus waarom daar zoveel complexiteit voor op de hals halen!? Allemaal idealisme en geloof in eigen oplossingen.

Niet mis mee hoor; doe ik ook (in mijn oplossingen...)

Moraal is denk ik wel dat er niet "een beste manier" bestaat. In dit draadje heeft WaltB heel hard gewerkt om zijn manier te "verkopen" (het idee want het product is niet te koop)
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 09:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 03 dec 2022 11:28 #1441918

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@nachtvlinder: Haha, nee hoor, niet hard gewerkt en geen mission om te bekeren. Puur amusement en ik respecteer andermans voorkeuren. Ook leuk om een beetje in het Hollands te oh-en. Wat ik grappig vind is de behoudendheid op dit punt in deze kring. Terwijl buiten Ned. het “aanpassen” van alternators voor externe regelaars op boten heel gewoon is, wordt dat toch in Nederland als een beetje “eng” ervaren en wordt een alternator gezien als onderdeel van de motor waar je beter van af kunt blijven. En dat terwijl op andere punten toch weer een grotere voortvarendheid (geen pun) is te zien met meer outside the square denken.

Ik zie vaak de uitdrukking (mantra?) “kiss” voorbij komen (een rot woord in dit verband) terwijl de meest complexe dozen worden aangeschaft met die met phones of via een buss moeten worden bediend. Vermeende eenvoud dus. Voor grote stromen zoals laadstromen gaat er niets boven een dikke kabel van A naar B, zonder electronica ertussen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 11:38 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 03 dec 2022 21:11 #1442041

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Een draadje over accu's laden en LiFePO4, dan mag ik vast nog wel even over het onderwerp alternators doorzagen van Papillon. Leuk tijdverdrijf als je even niet naar de boot kunt gaan. En tenslotte zit op bijna elke boot wel zo'n ding (uitgezonderd wanneer electrisch aangedreven dan), dus je zou zeggen een brede groep die dit aangaat.

Rheostats – Ik weet dat daar vaak de neus over wordt opgetrokken, maar toch o zo very, very KISS
Jammer, want juist bij LiFePO4 laden een zeer bruikbaar ding. Je hoort er niet zoveel meer over, een beetje “old school” misschien, maar revival voor LFP waard.

Grappig genoeg kwam ik laatst nog een stukje tegen over het gebruik van Rheostats op de site van Peter Smith (de uitvinder van Rocna ankers):

DC charging is controlled by an APC three-step regulator and all three alternators (190 A main, 35 A on the generator, and 100 A on the main engine) are connected with field control rheostats which can bypass the standard regulators for emergency charging, or if a regulator fails. This is also handy in that if the house batteries are almost flat for some reason the main alternator kicks in at a full 190 amps and stresses the whole system (and can even stop the generator if it is not running near full throttle). A soft start is accomplished by using the rheostat for a few minutes at a lower amperage input, until voltage has started to rise.

Trouwens, de hele site is zeer interessant en leerzaam voor zeilers met of zonder ambitie. De site:
www.petersmith.net.nz/ Een beetje old school misschien, maar o zo degelijk.
De volledige verhandeling over het elektrisch systeem staat onder “about Kiwi Roa” - Engineering, Electronics and Systems.

Het gaat hier over lood-zuur accu's, maar duidelijk een kandidaat voor LFP lijkt mij.

Bij loodzuur laden is een rheostat wel een goed hulpmiddel, maar voor het hele laadproces niet zo handig omdat de spanning bij loodzuur oploopt en je de rheostat steeds moet bijstellen. Bij LFP hoeft dat niet, dus echt revival waard.

En Peter Smith lijkt zich in den vreemde geen zorgen te maken over zijn alternators waaraan “geprutst” is. Tenslotte zijn ze door de externe regelaars alleen maar meer KISS gemaakt en daardoor minder storing gevoelig

Ach, zomaar een benadering. Doe ermee wat je wilt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 21:21 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 09 apr 2023 11:49 #1472016

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Een Sterling regelaar werkt ook prima "stand alone" d.w.z. ook als de regelaar op de dynamo is verwijderd of uitgeschakeld.
Helaas Sterling heeft bij mijn weten nog geen alternator regulator op de markt met een specifiek lithium profiel.
Ideaal gesproken kan je dit ook alleen realiseren als je ook echt de laadstroom meet met een shunt.
Voorlopig is dat alleen de Wakespeed van 700+ euri.
Victron heeft inmiddels de Wakespeed opgenomen in hun leveringsprogramma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl