ReneK schreef :
Reed schreef :
Nee, die 25 ampère wordt gelimiteerd door het vermogen van je acculader.
(in ons geval max. 25 ampère en deze keuze (25 A) komt voort uit de relatie met de capaciteit van je accu)
De generator maakt 230 volt (vervangt daarmee de walstroom) en die voedt de acculader.
Anders is dat met de dynamo van je motor, die heeft een veel hogere capaciteit.
@ Calidris: Wanneer je de paneeltjes bij Amazon heb besteld, let dan op want bij mij roesten de RVS bevestigingsringen al.
Dat snap ik niet , maar het is hier al laat dus mijn excuses als Ik het niet helder zie
Waarom heb je de akku lader dan lager gekozen dan wat de alternator kan leveren ?
Als de alternator met 50A laad , waarom de ook niet een 50A akku lader ? (Via een genset)
Daar kunnen verschillende factoren een rol spelen.
Vroeger, toen we nog scheepsinstallaties bouwden was het uitgangspunt dat je de accu binnen 10 uur weer moest kunnen laden. Charterschepen liggen erg vaak aan de walstroom in een haven en met lange verlengkabels. Dus spanningsval telde ook mee. (bij de huidige laders niet meer van belang).
Dus bij 400AH gebruikten we een 40-50A (Victron) lader. dat ging al richting 2KW (24V+ oude laders). Vaak werden de schepen ook nog doorverbonden op 230V, dan moest je wel het verbruik in de gaten houden, anders ging de walzekering er uit.
Ook kan bij een gewone recreant (zoals wij nu zijn) ook de kosten een rol spelen.
Ik heb ook gekozen voor 25A, simpelweg omdat dat heel betaalbare laders zijn (Meanwell) en omdat 1 nacht aan de stroom voldoende is. Als ik weer een lader overweeg, dan zal het wel wat zwaardere Meanwell voeding worden, ook met de generator optie in het achterhoofd.
Als je, zoals jij, in de omstandigheid bent dat je het altijd zelf moet opwekken, kan ik me voorstellen dat je veel in korte tijd wil.